Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

19 Toen door defender
Vandaag om 05:51:42
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Hans van de Burgt
Vandaag om 03:46:41
Schrootplaats door ruudns
25 april 2024, 23:48:05
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
25 april 2024, 23:33:55
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
25 april 2024, 23:09:03
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
25 april 2024, 23:04:33
diorama, voor lange treinen. door Wim Vink
25 april 2024, 23:01:07
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
25 april 2024, 22:40:14
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
25 april 2024, 22:31:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
25 april 2024, 22:23:03
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door peterha
25 april 2024, 22:20:53
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
25 april 2024, 22:10:05
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
25 april 2024, 21:39:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DavidNS400 Grote sik
25 april 2024, 21:38:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
25 april 2024, 21:09:44
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
25 april 2024, 21:08:37
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door basjuh1981
25 april 2024, 20:53:29
Station Roodeschool door Torikoos
25 april 2024, 20:52:40
US diorama in H0 door basjuh1981
25 april 2024, 20:51:10
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
25 april 2024, 20:11:23
Les Billards du Vivarais door Frank 123
25 april 2024, 20:07:55
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
25 april 2024, 19:59:22
Gewoon wat busfoto's door Keska
25 april 2024, 19:20:28
Aachenau West door wob
25 april 2024, 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
25 april 2024, 19:04:37
20 en 21 april MobExpo door class 37
25 april 2024, 18:16:26
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
25 april 2024, 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
25 april 2024, 17:22:59
Raadplaatje door Benelux795
25 april 2024, 17:18:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
25 april 2024, 15:58:27
  

Auteur Topic: Baan in Los Angeles  (gelezen 367560 keer)

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3297
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #135 Gepost op: 06 februari 2017, 01:11:04 »
Hoi Andre,

Dat ziet er deftig uit. Nu nog een paar huisjes, boompjes en beestjes.
Zie ook je rolling door. Gaat die wel eens open? Heb je dan een security probleem? Adverteren doet begeren..
Tschuss Genossen

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1984
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #136 Gepost op: 06 februari 2017, 06:41:27 »
Ja, die rolling-door gaat wel eens open, maar er zit een alarm op, zodat ze m'n TV niet meenemen (zou niet weten wat een Amerikaan die hier komt klauwen met een modelbaan moet doen) ;-)

Ondertussen lekker verder gegaan met m'n draaischijf. Begin de SW die het aanstuurt ook beter te snappen, en eigenlijk gaat het beter en beter.
Zojuist handmatig 5 locs over de draaischijf heen gezet: wordt tijd om wat meer rechte rails en stootblokken te bestellen zodat we er wat meer kunnen parkeren!



Het blijven toch mooie jongens die grote stoomlocs met geluid: Olie locomotief over m'n draaischijf
Het scherp krijgen van de filmpjes is toch ook nog iets wat wel wat aandacht kan gebruiken.

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1984
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #137 Gepost op: 25 februari 2017, 22:59:38 »
De afgelopen weken eens nagedacht over m'n toekomstige baan, en een schets gemaakt waar we mee verder willen gaan.

Wat hebben we geleerd van de huidige layout (en feedback van de forum leden), en wat willen we in het uiteindelijke ontwerp:
1: Engelse en drieweg wissels zijn leuk, maar niet echt betrouwbaar: er zijn gewoon locs die er niet mee overweg kunnen
2: Gebruik geen S-bochten, dat is vragen om problemen
3: De helixen doen het goed, maar gebruik de buitenste baan om omhoog te klimmen, en de binnenste baan om te dalen
4: Maak de hellingen zo min mogelijk stijl, dus grotere circels in een helix zijn welkom
5: Voeg een goed schaduw station toe, waar treinen kunnen wachten
6: Maak het modulair, zodat het later is uit te breiden, maar nu ook al vast gedeelten kunnen gaan aankleden
7: Denk eens aan een N of M ontwerp ipv ovalen

Verder hadden we eerder gepland om deze ruimte totaal vol te leggen met gestapelde ovalen, waar de treinen rondjes kunnen rijden. Maar dan ga je dus alles volleggen met rails en wissels en wordt de kans toch wel erg groot dat er ergens iets mis gaat, en waar je lastig bij kunt. Van een collega forum lid heb ik een ontwerp ontvangen dat begint met een keerlus bij het schaduw station, en vandaaruit het traject aflegt, om vervolgens in een andere keerlus uit te komen, en de baan in tegenovergestelde richting weer wordt afgelegd, om vervolgens weer in het schaduw station te eindigen. Een trein is dan tientallen meters zichtbaar als hij uit het schaduw station komt om er vervolgens later weer in terug te keren.

We hebben dus een grove layout gemaakt die we stapje voor stapje kunnen gaan detaileren/uitwerken, en vervolgens kunnen gaan bouwen.

Het grove ontwerp ziet er als volgt uit:
- Geel & Groen: Schaduw station met eerste keerlus en een stukje hoofdbaan.
- Groen & Wit & Rood: Hoofdbaan met eerste helix om hoogte te winnen, en tweede helix waar de brug begint - deze witte helix is tijdelijk zoals we later zullen zien
- Rood en blauw: Twee helixen met daar tussen een brug, en op de linker helix komt een 'dorp' met het eerste station. Daar ligt dus ook de tweede keerlus.
- En dan het totaal plaatje, ook in 3D om een idee te krijgen van hoe totaal eruit komt te zien.












Dus nog geen stations ingetekend, alles ligt nog veel te strak en recht, nog geen wissels ingetekend om bijvoorbeeld naar secundaire lijntjes te kunnen gaan, en ook de draaischijf heeft nog geen plaats gekregen.

....wordt vervolgd.....

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1984
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #138 Gepost op: 26 februari 2017, 21:14:10 »
...het vervolg.

En als we later dan willen uitbreiden, dan kan dat op de volgende manier.

- De 'witte' helix verzetten we naar wat verder op
- Links kunnen we dan een eerste station maken, als de trein uit het schaduw station komt, of erin verdwijnt.
- Rechts kunnen we dan een tweede station maken
- Na dit station gaat de trein dus de witte helix op die verzet is, en loopt over een verhoging terug naar 'de berg'
- Links krijgen we ruimte voor de draaischijf en goederen spoor
- Hier en daar kunnen we nog wat secundair lijntjes kwijt
- En we kunnen dus eerst de linker, of eerst de rechter poot uitbreiden
- Het schaduw station kan verlengd worden

Hier kunnen we wel een paar jaar mee vooruit!





En ook hier geldt: het is een eerste schets, details van hoe het er echt uit komt te zien moet nog ingevuld worden.


Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3297
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #139 Gepost op: 27 februari 2017, 00:12:18 »
Hoi Andre,

Da's een imposant ontwerp.
Toch een deal met je vrouw zodat jij de garage geheel kan gebruiken  :) ?

Als ik mij niet vergis is dit ontwerp 5x6m. Kun je wel overal bijkomen?
Tschuss Genossen

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1984
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #140 Gepost op: 27 februari 2017, 01:02:49 »
Hoi Hans,

De grootste uitdaging is nog rechts achter in de hoek, bij de blauwe helix.

In de rode helix kan ik gaan staan, en kan ik als ik het topje van de berg opligt daar bij redelijk wat zaken als het moet. De blauwe helix moet nog niets naar voren en naar links, dat ik daar hetzelfde kan gaan doen. Vandaar uit kan ik dan bij alle tracks die daar zitten indien nodig. De rest van de baan is ongeveer max. 1 meter breed, dus kan ik goed bij. En dan eerst de achter zijden opbouwen, en dan pas aan de voorkant opbouwen.

En ik loop er nog over te denken om de baan aan de achter kant 30-40 centimeter van de muur vrij te houden, dan kan ik er altijd achterlangs.

Andre
« Laatst bewerkt op: 27 februari 2017, 01:06:54 door AndrevdG »

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3297
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #141 Gepost op: 27 februari 2017, 07:21:14 »
Hoi Andre,

Ik denk dat je de nodige vrije ruimte om erbij te kunnen onderschat.
30-40 cm is niet veel daar kan zelfs twiggy niet veel mee.
Wie is twiggy?
Jaren zestig model:


« Laatst bewerkt op: 27 februari 2017, 09:53:47 door Hans Grasmaijer »
Tschuss Genossen

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1984
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #142 Gepost op: 01 maart 2017, 02:24:06 »
Hoi Hans,

Even gekeken of Twiggy beschikbaar is voor assistentie, maar helaas.

Op het moment heb ik 50 centimeter tussen m'n baan en de muur aan de achterkant, en 25 centimeter aan de rechterkant. Die 25 gaat net/net niet, goed genoeg als je 5 minuten wat moet doen, maar dan houdt het op. Dat is dus te weinig. Die 50 centimeter is eigenlijk ruim voldoende, want je hebt die afstand alleen op 'plank' hoogte van 1.10 meter. Daar boven en onder is alle ruimte.

40 centimeter is dus voldoende ruimte tijdens het bouwen, en na het bouwen voor het oplossen van calamiteiten eigenlijk ook wel.
Verder is de baan eigenlijk groot genoeg, dus om die 40 centimeter op te geven, ja, dat is eigenlijk niet nodig. Dus ik ga met je tip aan de gang om in iedergeval ook langs de achter kant en zijkant ruimte te houden voor als ik erbij moet. En dan kan ik ook van twee kanten bij het schaduw station: zowel van de achterkant als zijkant, als vanaf de 'onderkant' als ik eerst onder het gevaarte moet kruipen (wel net zo handig dat ik er dan vanaf de achterkant bij kan).

Groetjes,

Andre

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1984
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #143 Gepost op: 04 maart 2017, 18:37:52 »
Werd ik vanochtend wakker, en de mail die bovenaan stond had als onderwerp: "blabla ... De Tuut ... blabla" !
(Het was nog te vroeg om het blabla in 1 keer op te pikken)

Dus eerste gedachte: dat is het stoomgemaal waar we vroeger altijd heen fietsten, wat heeft dat te doen met 'modelbouw'.
Nog een keer lezen, en ja hoor, er dus een model van. Hmm, eens kijken of dat later nog eens een plekje op m'n baan kan geven.



Het uiteindelijke idee is om de baan te situeren rond de Nederlandse, Frans, Duitse en Belgische grenzen. Zodat we zowel wat Duits als Nederlands als Frans materiaal kunnen rijden. En er is ruimte voor 3 stations: 1 Duits en 1 Nederlands is al zeker, die derde weet ik nog niet 100% zeker. Dus in de buurt van het Nederlandse station maar eens een plaatsje gaan reserveren voor het gemaal, voor het geval dat.

Andre

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #144 Gepost op: 04 maart 2017, 22:06:12 »
Niet dat ik de wijsheid in pacht heb, maar met de ruimte die jij kennelijk met succes hebt uitonderhandeld, zou ik in het zichtbare gedeelte wat flauwere bogen met flexrails toepassen. Hoe groter de radius van de boog, hoe beter.


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5477
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #145 Gepost op: 05 maart 2017, 04:02:01 »
Indrukwekkend plan. Ga je parttime werken Andre?  ;D

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1984
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #146 Gepost op: 05 maart 2017, 06:07:21 »
#Peter

Bij m'n volgende bestelling ga ik eens 10 flexrails bijvoegen om er ervaring mee te krijgen. Ik was al van plan om het minder 'steriel' te maken met wat meer flauwere bochten, en de stations niet parallel aan de baan (bovenstaande tekeningen zijn 'schetsen', waar ik dat even niet mee gedaan heb). Op m'n kerstboom baan van 2 jaar geleden heb ik hoofdzakelijk flex gebruik, want dat was ongeveer het enige dat ik nog overhad, en dat loopt inderdaad veel mooier. Maar voor m'n huidige test baan had ik daar even geen zin in. Gewoon even lekker in elkaar klikken en geen gezaag etc.

#Ed

Plan is dat ik hier zeker zo'n jaar of 4 mee vooruit kan. Ik heb geen haast. Voorlopig haal ik m'n huidige 'test-baan' dan ook nog niet uit elkaar. Die ga ik verschuiven in de garage, en op de plek waar deze nu staat ga ik dan het nieuwe ontwerp opbouwen het komende jaar, dwz, het eerste onderdeel van het ontwerp. Dus nog zonder draaischijf en uitloop naar de andere kant van de garage. Als het eerste gedeelte hier van klaar is (opstel sporen en track naar nivo 0), dan ga ik het oude afbreken, en verder met de witte, rode en blauwe helix. Volgend jaar of zo de draaischijf, en dan het jaar erop de rest. Gewoon lekker rustig aan, waar ik wel de gedeeltes alvast wil gaan aankleden die al klaar zijn. Heb geen zin om 3 jaar alleen maar tegen hout aan te gaan kijken.

Andre

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #147 Gepost op: 05 maart 2017, 11:26:02 »
Bovendien is de afwisseling in werkzaamheden ook belangrijk, vind ik. Jarenlang alleen maar bezig zijn met de onderbouw, gaat vervelen en de kans dat het nooit af komt (wat is af ?) neemt toe.


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1984
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #148 Gepost op: 05 maart 2017, 17:51:00 »
Precies! Lekker wat afwisseling. En als het bij het ene uitvoerende onderwerp even niet wil lukken, kun je lekker switchen naar het andere.

Naast het bouwen en aankleden moet er zo nu en dan ook wat onderhoud gepleegd worden. 1 van m'n locs (FL 4065) had last van 'iets' dat aanliep. Afgelopen week maar eens open geschroefd, ik kwam er achter dat de drijfstangen niet goed in volgorde op de wielen zaten. Dit opgelost,  maar helaas nu dus ook een versleten tandwiel dat moet worden vervangen. Zal wel even duren voordat ik de nieuwe onderdelen hier in de US heb (zijn besteld, heb geen haast). Door de afwisseling in het grove bouwen, het aankleden en het repareren hoef je niet iedere dag voor de brievenbus te staan wachten, er is nog genoeg ander werk te doen!

Andre

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1984
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #149 Gepost op: 09 maart 2017, 05:40:05 »
Altijd weer leuk als er een pakje uit de Lage Landen aankomt.

In dit geval zat er een nieuwe BR 94 in, erg mooi lokje. Een nieuwe Veolia (kwam altijd voorbij rijden in de tijd dat ik nog in Cuijk woonde, kadootje van m'n ouders voor m'n verjaardag), en een erg mooie tweede hands groene Blokkendoos, overgenomen van een forum lid.

Naast de foto ook wat bewegend beeld.

Andre