Doel:€250.00
Donaties:€55.00

Per saldo:€-195.00

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 18-10-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 05:32:42
Den Zoeterdam 1/87 H0 366x110 door Den Zoeterdam
Vandaag om 05:03:02
Gezocht: kleine trekveertjes, 6mm, diameter 3mm? door Hans Grasmaijer
Vandaag om 02:58:50
Old England door sdz1976
Vandaag om 01:16:04
Pola Maxi spoor naar Staatsspoor 626 in 0 door roadster36
Vandaag om 01:07:01
Postwagen/Dg HSM P445 / NS 2001 in messing. Schaal 0. door mwdb
Vandaag om 00:38:05
Bouw "Bahnhofsvorfeld" door mwdb
Vandaag om 00:31:34
Raadplaatje door Ruben1990
23 oktober 2020, 23:46:45
LGB-tuinbaan, gezocht: foto's en/of ontwerpen. door Kvdmodelspoor
23 oktober 2020, 23:40:17
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Quinzeedied
23 oktober 2020, 23:30:07
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Focus2
23 oktober 2020, 23:23:43
De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap door Hendrik Jan
23 oktober 2020, 23:16:54
Nieuwe datum Nederlandse Modelspoordagen Rijswijk, 24-26 sept. ‘21 door Hendrik Jan
23 oktober 2020, 23:14:25
Model van vrachtauto van Technische Unie door adrievanst
23 oktober 2020, 23:11:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tuurtje
23 oktober 2020, 22:56:23
Keuzeschakelaar digitaal/analoog door eitreb
23 oktober 2020, 22:02:12
Minimale lengte terugmeldsectie door RBlok
23 oktober 2020, 21:38:56
Modelbouwwedstrijd op TV. door W. Thomas
23 oktober 2020, 21:38:27
Projekt 083-338 door Huup
23 oktober 2020, 21:21:09
Eerste H0, Marklin M-rail modelbaan door stefaninnermind
23 oktober 2020, 20:53:59
Artitec: Plan E, serie 2020, materieelbespreking door Duvel
23 oktober 2020, 20:42:52
Fleischmann Plan V motorschild gebruiken voor digitaal door KNed
23 oktober 2020, 20:23:14
Paul's model train stuff door Paul's model train stuff
23 oktober 2020, 20:22:53
Wat is er momenteel te zien op de Betuweroute? door Floris
23 oktober 2020, 20:13:38
Overstappen op digitaal door meino
23 oktober 2020, 20:13:29
Roco E50 H0 met ESU LokPilot V4.0 na enige tijd rijden onbestuurbaar door Ben
23 oktober 2020, 20:01:07
De Hef in N schaal... door ATB
23 oktober 2020, 19:55:31
Digikeijs Centrale en Boosters: Kortsluiting door spanningsverschil baanvakken door Klaas Zondervan
23 oktober 2020, 19:48:40
Wie herkent deze decoder? door Klaas Zondervan
23 oktober 2020, 19:41:36
Een nieuw begin in 0 door arnout
23 oktober 2020, 19:33:08
  

Auteur Topic: Baan in Los Angeles  (gelezen 182449 keer)

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1304
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #585 Gepost op: 26 juni 2018, 22:57:21 »
Hoi Bert,

Zojuist nog even 1 DR4018 die aan de DR5000 zit omgezet naar preset 6. Althans, ik ga er vanuit dat het programmeren via POM gelukt is (is altijd lastig te checken). Daar doen de MTPs het prima, dus geen doorgedraaide.

Zal vanavond hier eens mee gaan rijden, en kijken of het beter gaat.

Bedankt voor je hulp!

André

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1525
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #586 Gepost op: 27 juni 2018, 09:08:27 »
Hallo André,

Althans, ik ga er vanuit dat het programmeren via POM gelukt is (is altijd lastig te checken).

Je kunt de omzetting naar Preset 6 heel eenvoudig controleren met een multimeter of een lampje: afhankelijk van de wisselstand moet er bij OUT1 òf continu spanning staan tussen de 1 en de C òf continu spanning staan tussen de 2 en de C. Hetzelfde geldt voor OUT2 t/m OUT8.
Je hoeft daarvoor geen bedrading los te maken, gewoon meten op de schroefjes is voldoende. ;)

Groeten,
Bert
« Laatst bewerkt op: 27 juni 2018, 09:12:58 door Bert_Apd »

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1304
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #587 Gepost op: 28 juni 2018, 08:23:05 »
Hoi Bert,

Bedankt voor de suggestie.

Yep, grappig, niet aan gedacht, maar afgelopen weekend wel een keer gedaan.
Die kapotte wisselschakelaar heeft me zo afgeleid dat ik er even niet aan gedacht heb.

Zojuist gemeten, en alles OK.

Ook tot nu toe geen problemen meer gehad met de servos die op preset '6' staan, als wel die ik nu via OneControl heb lopen.

André

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1304
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #588 Gepost op: 28 juni 2018, 08:59:55 »
Het begint allemaal ergens op te lijken, nu de wissel schakelaars het redelijk beginnen te doen, en waar de 3-weg wissels vervangen zijn door standaard wissels.

Op de binnen baan kunnen we in tegengestelde richting een stuk of 10 locs laten lopen.

Op de buitenkant van het station, welke materiaal aangeleverd krijgt van het schaduw station kunnen we de personen treinen die passen op de perrons netjes laten stoppen, en de te lange personen en goederen treinen gaan netjes over het doorgaande spoor tussen de andere sporen in. Het was allemaal wel wat puzzelen maar het is gelukt.

Het kan nu eigenlijk zo goed als foutloos voor zeker een uur lopen. Waarbij ik de 'slechte' locs en wagons van de baan heb gehaald, of ze dirigeer naar sporen waar ze het wel feiloos doen.

Zie hier een filmpje.

De komende dagen nog wat dingen vast zetten, en een beetje uitbreiden, zodat we een mooie baan hebben als in Juli wat familie langs komt: je wilt dan wel hebben dat het loopt! Dus weinig/niet veranderen de komende weken aan wat het doet  ;D

Dan kunnen we in Augustus verder met het vervangen van de 3-weg wissels, en de laatste twee lagen gaan aanbrengen naar 'de top'.

...nog wel even leuk om te vermelden, gisteren kwamen toevallig de Koreaanse buren langs, hun hond was ontsnapt, en hiernaar toe gelopen, ze hebben een half uur met open mond naar het tafereel staan kijken. Dat geeft wel voldoening !

André

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1525
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #589 Gepost op: 28 juni 2018, 10:01:30 »
Hallo André,

Leuk dat alles nu naar wens begint te gaan!  (y)

Toch even een opmerking:

Ook tot nu toe geen problemen meer gehad met de servos die op preset '6' staan.

Ik weet dat jij de MTB wisselmotoren bedoelt, maar toch nog maar een keer melden om begripsverwarring bij medelezers te voorkomen:
Op een DR4018 kunnen géén servo's worden aangesloten, daar heb je de DR4024 voor nodig.

Groeten,
Bert
« Laatst bewerkt op: 28 juni 2018, 10:06:25 door Bert_Apd »

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1304
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #590 Gepost op: 29 juni 2018, 18:30:33 »
Hoi Bert,

Ja, de dingen die eerst wat problemen opleverden doen het nu velen malen beter.

En dan wil ik geen azijnpisser zijn, maar ja, dan doen zich weer andere problemen voor:
- Een loc waarvan de decoder aangeeft dat het 'overbelast is': en dan van een loc met 1 wagonnetje erachter  ???
- Na een uur of 2 intensief gebruik gaat de DR5000 spontaan op 'overbelast', en daarmee worden de wissels dus niet meer geschakeld, ook niet handig.

Voor het eerste issue: die loc gaat lekker de doos in, en wordt later een museum stuk.
Mbt het tweede, ik heb dit in het verleden wel vaker gezien met de DR5000. Nog een reden om de wissels om te zetten naar BIDIB denk ik dan. Echt geen idee waarom dat de DR5000 in de overbelast stand geraakt, er hangt alleen een Loconet aan die wissels en seinen aansturen. Geen enkele loc loopt er op dat ding. Staat zelfs uit in iTrain.

Als er een BIDIB module kortsluiting genereerd, dan krijgt iTrain daar netjes een melder van, en stop het verhaal. Bij de DR5000 helaas niet altijd. In iTrain stond die interface nog netjes op 'groen'.

.....het rijden gaat dus velen malen beter, dat is dus wel positief.

André

Sandopie

  • Offline Offline
  • Berichten: 269
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #591 Gepost op: 29 juni 2018, 20:25:54 »
André,

Mocht je besluiten om de wissels via BiDiB te gaan schakelen, gebruik dan de LightControl. Hier kan je 8 wissels, 4 servo's en een aantal lichtsignalen (aantal afhankelijk van de signaalbeelden) op aansluiten. Scheelt behoorlijk wat geld. Alleen weet jij hoeveel stroom die Fleischmann aandrijvingen verbruiken? De poorten van de LightControl kunnen lasten tot 300mA schakelen.
« Laatst bewerkt op: 29 juni 2018, 20:59:26 door Sandopie. Reden: Alleen ...... toegevoegd. »
Met vriendelijke groet,

Rinus Vos

Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.



OpenDcc GBMBoost16T master, GBM16TS, GBMBoost16T cliënt, OneControl en LightControl, iTrain.

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2213
    • Fleischmann Retrobahn
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #592 Gepost op: 29 juni 2018, 21:21:48 »
Hi Andre,

Weer een leuke video, de treinen rijden lekker rustig. En de kranentrein ook bij jou aanwezig. Dat alles dankzij jouw intensieve bouwlust op het gebied van automatische besturing. Het gaat mij “atas topi” ofwel boven m’n pet, maar kan wel begrijpen dat het veel voldoening geeft.

Wat ik mij afvraag hoe dat straks gaat met software updates van al die interfaces. Heb je daar al ervaring mee?


Tschüss Genossen,

Hans

"Kloek", zei het kannetje

https://flmretrobahn.jimdo.com/

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1304
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #593 Gepost op: 29 juni 2018, 22:17:11 »
Hoi Hans,

Ja, software updates.

Voor 'BIDIB' is dit 'eenvoudig', deze kun je remote updaten. De OneControl komt zonder firmware, dus die moet je altijd even van de laatste versie voorzien, inclusief de Firmware die je nodig hebt (afhankelijk van de functionaliteit. Als je dit 1 maal gedaan hebt en effe opschrijft in een logboek is er niets aan de hand. Ook de BIDIB nodes gaan goed, ook al een keer gedaan.
Lastiger wordt de BIDIB master, moeten we nog eens een keer proberen als we een 'reserve' hebben.

Digikeijs DR5000 is tot nu toe ook altijd goed gegaan, en relatief eenvoudig.
Dan nog al die andere Digikeijs producten: die kun je voor zover ik weet niet updaten.

Verder handteer ik altijd de norm: als het werkt, dan afblijven! Kan het ook niet stuk.
Of je moet opzoek zijn naar extra functies etc. in een nieuwe release.

Zat ooit eens in een kroeg, en daar zat een dame naast me die trots was dat ze haar nieuwe iPhone had geupdate, ze had nu 78 nieuwe functies !! Ik heb haar maar gefeliciteerd en er een biertje op genomen  ;D

Afgelopen dagen dus enorm bezig geweest met het finetunen van wat ik nu heb.
Zorgen dat de locs netjes rustig rijden op het station, wissels etc. die het niet doen vervangen. (De 3-weg jongens moeten nog) Ook de schakelbare engelse wissel eruit gehaald: na uren rijden begint die ook slijtage te vertonen, etc.
Het wordt nog wel eens wat denk ik dan  :D

André

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1304
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #594 Gepost op: 29 juni 2018, 22:24:19 »
Hoi Rinus,

Ik zou zweren dat ik al op je LightControl heb gereageerd, maar ik zie de reactie niet meer. Dus nog maar een keer proberen.

M'n eerste vraag is: heb je ervaring met het verschil tussen LightControl en de OneControl.

Op het moment ben ik erg tevreden met de OneControl, en het heeft me een week of 8 gekost om dat ding stapje voor stapje aan de gang te krijgen. Eigenlijk dus weinig zin om weer naar iets anders te gaan. Ja, het kost wat meer/minder, maar ja, in die tijd dat ik weer zit te klooien kan ik ook aarbeien gaan plukken, en de opbrengsten daarvan gebruiken voor het wat duurdere type  ;D

Ik zal er eens even naar kijken, maar voorlopig houd ik het even bij de OneControl.

André


Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 10663
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #595 Gepost op: 29 juni 2018, 22:35:48 »
Weer een leuke video Andre  (y)
En alweer een hoop treinen in beeld. Je komt ogen tekort daarom maar 2 keer gekeken.
Ben benieuwd wanneer je verder gaat met de scenery. Blijf je volgen  8) 8)
Met vriendelijke groet,
Wim

Sandopie

  • Offline Offline
  • Berichten: 269
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #596 Gepost op: 29 juni 2018, 23:58:03 »
André,

Ik denk dat jij beter af bent met de OneControl. Zie link onder Fleischmann aandrijvingen. Ik weet niet of de genoemde nrs. betrekking hebben op de door jou gebruikte aandrijvingen. Dus hou het "save".

https://forum.opendcc.de/wiki/doku.php?id=kompatibilitaet:magnetartikel

Ik kan, omdat ik MTB aandrijvingen ga gebruiken (verbruik < 300mA) wel de LightControl gebruiken.


Met vriendelijke groet,

Rinus Vos

Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.



OpenDcc GBMBoost16T master, GBM16TS, GBMBoost16T cliënt, OneControl en LightControl, iTrain.

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1304
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #597 Gepost op: 30 juni 2018, 01:34:37 »
Hoi Rinus,

Volgens mij heb je al het hele OpenDCC forum gelezen ;-)

Deze had ik nog niet gezien, bedankt voor de tip!

Wat ik daar ook nog lees is ook interessant:

Citaat
In the newer models of the manufacturer, restoring fuses are internally installed in the drive! Some of these fuses trip at a high DC switching current and thus prevent a proper switching of the drive.

Als ik hier op het forum dan de tip krijg om de spanning omhoog te schroeven/zwaardere trafo, begin ik me dus af te vragen of je dan niet juist het probleem aan het verleggen bent.

En de OneControl heeft dus een feedback ingebouwd, dat had ik al gezien, en is best handig! Werkt tot nu toe prima met de MTBs (ik zal proberen om de term servo niet meer te gebruiken  ;) ), en zit voor 20 Euro ingebouwd in de module.

André

Sandopie

  • Offline Offline
  • Berichten: 269
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #598 Gepost op: 30 juni 2018, 01:39:27 »
André,

Voor je MTB aandrijvingen kan je, zou je het willen, de LightControl kunnen gebruiken. De Fleischmanns zou ik niet doen. Overigens, het inrichten van de schakelpoorten van de Lightcontrol is, volgens mij, identiek. Voordeel van de LC is de mogelijkheid om 32 Leds aan te kunnen sluiten.

P.S. Heb inmiddels de eerste BiDiB onderdelen aangeschaft.
Met vriendelijke groet,

Rinus Vos

Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.



OpenDcc GBMBoost16T master, GBM16TS, GBMBoost16T cliënt, OneControl en LightControl, iTrain.

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1304
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #599 Gepost op: 30 juni 2018, 01:58:21 »
Hoi Wim,

De scenery doen we er op het moment een beetje bij als we tijd over hebben.
Krijg over twee weken wat bezoek die ik de baan wil laten zien, dus op het moment met name testen en niet verder met rails leggen, want dan kunnen we niet rijden. En verder in de verloren uurtjes wat bouwen.

Hoop aan het einde van het jaar de rails en aansturing zo goed als gereed te hebben, dan kan het bouwen aan de scenery pas echt goed beginnen. Tot die tijd is het uitproberen en ideeen opdoen.

André