Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Zaagsel? door Prutsert
Vandaag om 17:56:51
Piko 1136 van AC naar DC door Mug
Vandaag om 17:55:09
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door MOVisser
Vandaag om 17:53:52
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 17:19:52
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 17:00:19
Lichtprintjes NS2400 door Jint Nijman
Vandaag om 16:57:41
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 16:57:17
Piko NS1100, materieelbespreking door Mug
Vandaag om 16:51:38
TEE Erasmus (nav gelijknamige set van Roco) door grossraumwagen
Vandaag om 16:41:18
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 15:36:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 15:08:01
Modules van Kees Gorter (vervolg) door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:03:17
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:51:24
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 14:27:43
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 14:16:46
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door Overet
Vandaag om 13:11:02
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:48:55
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 12:47:05
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 12:21:29
20 jaar BNLS door Edsko Hekman
Vandaag om 12:10:20
Tamiya kleur dak Bundesbahn door Sikko
Vandaag om 11:49:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:48:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bob R.
Vandaag om 11:07:53
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
Vandaag om 11:04:07
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 10:54:53
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door Theo Mol
Vandaag om 10:10:52
Dönsdorfer Bauberichte door Basilicum
Vandaag om 09:35:02
Eanos/ Eaos in model door ES44C4
Vandaag om 09:14:49
CIWL type P door willyTEE
Vandaag om 08:20:03
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 08:13:11

Auteur Topic: Project draadloze besturing voor grote modulebaan o.b.v Roco z21 en Arduino Mega  (gelezen 54299 keer)

St00mboy

• Offline Offline
Re: Project draadloze besturing voor grote modulebaan o.b.v Roco z21 en Arduino Mega
« Reactie #60 Gepost op: 24 August 2016, 14:19:16 »
Bedankt weer voor deze uitleg.
Ik weet niet of auto-hopping op de routers zit en hoe je dat kan aanzetten.
De routers en de z21 hebben volgens mij allemaal een apart adres, maar ik check alles nog even dubbel en post alles hier.

Een laptop heb ik niet en als het zonder kan dan liever wel.
Maar als blijkt dat we tijdens het testen in een configuratie met een laptop ineens geen problemen meer hebben dan komt-ie er.
Henk heeft er al een voor BMB-gebruik klaarliggen.

Ik ga voor 7/9 met de routers aan de slag en post het hier.

Leen.

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Project draadloze besturing voor grote modulebaan o.b.v Roco z21 en Arduino Mega
« Reactie #61 Gepost op: 24 August 2016, 15:42:10 »
'Auto hopping' uit is het uitzetten van een vaste kanaal keuze. Bij de meeste routes kun je dan 'Auto' kiezen.

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #62 Gepost op: 24 August 2016, 15:54:23 »
OK, ik ga het router menu zo zachtjes aan met andere ogen bekijken....

Leen.

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #63 Gepost op: 04 September 2016, 16:59:23 »
Vanmiddag eindelijk weer eens tijd en daarom even getest of de oude Lenz set met de LZ en de LV100 samenwerkt met de z21-emulator.
Nee dus. De LZ100 heeft versienummer 2.2 en dat is waarschijnlijk de oorzaak.
Niet-draadloos met een LH100 werkt het wel.

De andere set met de LZV100 heeft versienummer 3.5 en die doet het allemaal wel.
Ik neem a.s woensdag dus de "nieuwe" Lenz set mee om te testen.

Leen.

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #64 Gepost op: 04 September 2016, 19:19:54 »
Met dank aan Karst heb ik nu de routers als volgt ingesteld:

1) Beide routers hebben nu weer een eigen SSID beide een eigen kanaal. Router 2 staat nog op K9, want die kon ik niet op "auto" zetten, de andere staat wel op auto.
2) De routers hebben elk een eigen IP-Adres, dat was al zo en beide met netmask 255.255.255.0.
3) De z21 emulator heeft nog steeds een eigen adres.
4a) Beide routers werken als DHCP en beide hebben een aparte range 192.168.0.20 - 192.168.0.40 en 192.168.0.41 - 192.168.0.60.

Hiermee kunnen we a.s. woensdag aan de slag.

Leen.

« Laatst bewerkt op: 04 September 2016, 23:01:51 door St00mboy »

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #65 Gepost op: 04 September 2016, 22:03:45 »
Vanavond toch nog even geprobeerd te kijken of ik met bovenstaande configuratie goed verbinding kan krijgen en een lok kan laten rijden.

Ik zag dat het vaste kanaal van router 2 inderdaad op K9 stond en dat van router 1 stond op 12 of zelfs 13.
Als ik met router 1 verbind dan krijg ik volgens verwachting IP-adres 192.168.0.21 toegewezen.
Als ik daarna met router 2 verbind, dan blijft het IP-adres daarop staan, het gaat niet naar ....41, wat ik zou verwachten.
Ik begrijp hieruit dat de foon het IP-adres van router 1 toegewezen krijgt, hoewel hij met de SSID van router 2 verbonden is.

Voor mij maakt dat trouwens niet uit, want de lok reed gewoon.
Ik kan binnen de z21-app gewoon naar een ander netwerk overschakelen en gewoon verder rijden.
De digitrains app werkt nu niet of niet goed. Hij zegt dat de z21 disconnected is en als hij ineens wel connected is dan werkt het niet erg goed.

Met de 2 routers aan elkaar gaf het in het begin problemen van dezelfde aard als op de laatste rijdag.
Ik zag ook het rode kruisje rechtsbovenin het scherm verschijnen en aan en uit gaan.
Besturing was niet mogelijk en de lok bleef doorgaan totdat ik de STOP-knop op de LH100 ingedrukt had.
Daarna heb ik de hele boel gereset en eerst router 2 los gekoppeld en ben met alleen de TP-Link router verdergegaan.
Vervolgens heb ik toen dat goed ging aan de Lenz set een handregelaar en in het XpressNet snoer 2 multimuizen aangesloten.
Mijn foon werkte op 2,4 GHz en de tablet op 5 GHz, alles op router 1.
Het leek met de Z21-app allemaal nog goed te werken.
OK, ik ben maar alleen en kan maar 1 treintje besturen op mijn spoor van 1 meter 80.  ;D
Later heb ik router 2 er weer bij gezet en in eerste instantie werkte dat niet goed, maar na het resetten van die router 2 werkte het daarna wel goed.
Met zowel de foon als de tablet op router 2 leek het ook nog tot het einde goed te blijven werken.  (y)

We kunnen o.a. testen:
1) Met een aantal foons en tablets.
2) Op 1, 2 of 3 SSID's, op 2,4 en op 5 GHz.
3) De invloed van het opnieuw opstarten van een foon of app. Het lijkt erop dat router 2 dan soms niet meer goed werkt en gereset moet worden. Van de andere router weet ik dat niet. Ik heb router 2 al een aantal keer moeten resetten en wanneer hij "moeilijk doet" dan is misschien de hele routerconfiguratie wel instabiel, waardoor we niet meer kunnen bedienen. In dat geval moeten we erom denken om met 1 router verder te testen. Ook de z21-emulator heb ik een paar keer gereset. Geen idee of het nodig was.
4) De Digitrains app heeft vóór vandaag keurig gewerkt. Vandaag echter doet hij het niet of bijna niet. Overigens heeft de z21-app wel het voordeel dat je makkelijk binnen de app van netwerk kan verwisselen. En natuurlijk dat hij het wel doet.  (y)

Ik wil zeker nog geen hoera roepen, maar a.s. woensdag ontdekken we hopelijk wel waar de bottleneck zit en wat we eraan kunnen doen.
Hopelijk is het een futiliteit, maar mogelijk zitten we met de z21-emulator gewoon op een doodlopend pad. Tot nu presteert deze configuratie ver beneden de verwachting.
We zullen het zien.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 04 September 2016, 23:12:38 door St00mboy »

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #66 Gepost op: 07 September 2016, 20:55:55 »
Vandaag bij de EMV in Best n.a.v. wat er op de laatste rijdag misging de baanaansturing getest.
In het begin sloten we de boel gelijk aan met 2 routers en de z21 en ja hoor, met 3 verbindingen en 3 treinen tegelijk hadden we weer de vertraging die we de laatste keer ook hadden.
We begrepen opnieuw niet waardoor het kwam.
In de korte periode na het resetten leek het beter of zelfs goed te gaan. In ieder geval waren er geen problemen, ook al was het vertrouwen in de apparatuur op dat moment erg laag.
Het lijkt achteraf een probleem te zijn in de volgorde van aansluiten van de twee gekoppelde routers.
Tijdens de koffie hebben we besproken hoe we verder zouden gaan met een meer systematische aanpak.

Na de koffie hebben we eerst de z21 opnieuw aangesloten en zijn gewoon met 2 Multimuizen gaan rijden. Dat gaf geen problemen en daarna hebben we op 1 router op 2,4 GHz steeds meer foons en tablets aangesloten, terwijl we zoveel mogelijk commando's probeerden te geven. Tot slot de tweede router erbij aan gesloten. Geen problemen, alles bleef op wat momenten na (door een bug in de app-software) feilloos rondrijden.
We hadden op het laatst 5 foons/tablets aangesloten die 7 treinen tegelijk lieten rijden plus 2 foons die alleen op 2,4 GHz met de router verbonden waren.
Later hebben we 2 tablets nog op 5 GHz gezet, maar dat maakte geen verschil, alleen was het op 5 GHz kritischer waar je stond. Soms zag je heel even iets vertraging als je op een bepaalde plek stond, maar dat was nauwelijks storend.
OK, hiermee zitten we nog beneden de max. capaciteit van de z21, maar het is met ongeveer net zoveel verbindingen maar wel met meer treinen dan waarbij we de laatste keer storingen kregen.

De z21-emulator hebben we het laatst aangesloten. Bij 2 gebruikers begon hij al te haperen. Jammer, maar het lijkt erop dat de Arduino niet genoeg rekenkracht heeft. OK, het zou ook nog aan de software kunnen liggen.
Hiermee weten we nu vrijwel zeker dat de z21-emulator, zoals wij die nu hebben, geschikt is om door slechts één deelnemer i.c.m. een tablet gebruikt te worden als draadloze muis.
Voorlopig gaan we op dit z21-emulatorpad niet verder, maar gaan we met de nodige hulp op zoek naar een stabieler en beter geschikt draadloos concept.

We hebben ook nog een bug gevonden in het app-menu van de z21-app: de noodstop bij onderbreking moet op UIT staan. O.a. bij het kantelen van de tablet gaat anders de hele baan plat.

Verder gaan we met wat we nu geleerd hebben op de volgende rijdag van 12 november de apparatuur in een bepaalde volgorde aansluiten: eerst de ene router en daarna de andere en niet alles tegelijk aanzetten.
Daarna gaan we volgens een schema de deelnemers op het netwerk laten inloggen met als doel:
1) Problemen gelijk aan het begin van de rijdag te vermijden.
2) Ervoor te zorgen dat we gecontroleerd binnen de capaciteit van ons draadloze netwerk blijven.

Leen.

mdjr78

• Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • BMB, Msg Ht, Fremo
    • Mijn Flickr pagina
« Reactie #67 Gepost op: 08 September 2016, 14:42:51 »
Wat je nog vergeet te noemen is de mogelijkheid om het IP-adres van de routers te veranderen naar een wat minder standaard adres, zodat er minder kans is op verstoringen door andere netwerken in de omgeving. Wellicht een vraag aan de experts of dat inderdaad zo is.

Groeten,
Werner

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #68 Gepost op: 08 September 2016, 15:35:50 »
@Werner: Dat maakt niets uit.  Het IP-adres is alleen een adressering van apparaten binnen een netwerk. Draadloze netwerken zitten elkaar op de 2,4GHz-band of de 5 ghz-band in de weg. Het aantal netwerken in de omgeving is bepalend en op welke banden ze zitten. Met veel netwerken in de buurt zal het moeilijk zijn om een goede stabiele verbinding te krijgen dicht bij de router zal nog wel gaan. Dan is het gewoon rijden met multimausen nog niet zo slecht :)

@Leen: Als je aan de gang wil met de multimaus Pro en de z21 (de witte): Ik weet niet of het zo gaat. Ik weet wel dat je via een softwareupdate de Multimaus Pro een update kan geven om via Loconet op een Z21 (de zwarte) aan te sluiten.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #69 Gepost op: 08 September 2016, 16:36:35 »
Leen, ik lees nergens de Lenz optie, die wilde je ook testen toch?

EDIT niet goed gelezen..... :-X :-\

Vanmiddag eindelijk weer eens tijd en daarom even getest of de oude Lenz set met de LZ en de LV100 samenwerkt met de z21-emulator.
Nee dus. De LZ100 heeft versienummer 2.2 en dat is waarschijnlijk de oorzaak.
Niet-draadloos met een LH100 werkt het wel.

De andere set met de LZV100 heeft versienummer 3.5 en die doet het allemaal wel.
Ik neem a.s woensdag dus de "nieuwe" Lenz set mee om te testen.

Leen.

Ik ben benieuwd :)

mdjr78

• Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • BMB, Msg Ht, Fremo
    • Mijn Flickr pagina
« Reactie #70 Gepost op: 08 September 2016, 21:08:50 »
@Ronald K: thanks, die aanpassing is dus niet nodig

@Ronald H: De Lenz hebben we getest met de Arduino Mega. Aangezien dit een dood spoor is, lijkt de Lenz-set op dit moment niet bruikbaar met draadloze besturing.

Groeten,
Werner

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #71 Gepost op: 08 September 2016, 23:12:59 »
Ik ben benieuwd :)

De z21-emulator met de Arduino functioneert wel met de Lenz set, maar alleen voor één gebruiker.
Volgens het concept, zoals beschreven is hij samen met het Roco kastje + Multimuis een centrale die min of meer een vervanging zou moeten kunnen zijn voor de z21. De beperking van 10 draadloze gebruikers heeft deze centrale dan niet.
Maar in onze praktijk functioneert hij goed met slechts één gebruiker/foon. Bij twee gebruikers begint hij zo traag te worden, dat er niet meer goed mee te besturen valt. Misschien doen wij wat vaudt met de software, maar op dit moment is het zeker geen centrale, maar het is samen met je foon of tablet eigenlijk wel een prima draadloze multimuis, die even goed met de Lenz set functioneert als met de z21.
Het is waarschijnlijk mogelijk om er op die manier een succesvolle besturing van te maken, want op zich functioneert het dan wel goed. Ik heb er nu één maar de tweede is in aantocht. Ik ga ze zeker als draadloze muis gebruiken, maar op dit moment lijkt het voor de BMB op deze manier niet de aangewezen weg naar een draadloos concept.

@Leen: Als je aan de gang wil met de multimaus Pro en de z21 (de witte): Ik weet niet of het zo gaat. Ik weet wel dat je via een softwareupdate de Multimaus Pro een update kan geven om via Loconet op een Z21 (de zwarte) aan te sluiten.

Ronald, we gaan niet met de Multimaus Pro aan de gang, maar met de Roco 10813 WLAN-muis:
http://www.roco.cc/cz/product/235722-0-0-0-0-0-0-004001/products.html

http://modeltreinstore.nl/roco-10813-wlan-multimaus/

De WLAN-muis zou geschikt moeten zijn voor de z21. Er staat weliswaar op de site bij "(z21start combined with WLAN Package)", maar dat zien we dan wel weer. De mijne zou in week 37 komen.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 08 September 2016, 23:30:22 door St00mboy »

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #72 Gepost op: 09 September 2016, 08:22:34 »
Hoi Leen,

Ronald, we gaan niet met de Multimaus Pro aan de gang, maar met de Roco 10813 WLAN-muis:

Ah... De nieuwe Wifi-multimaus. :) Ben benieuwd hoe deze gaat bevallen. In principe vervangt het gewoon een telefoon met app. Ik hoop dat de beperking die de z21 nu kent niet gaat gelden voor de WiFi-multimaus.

De WLAN-muis zou geschikt moeten zijn voor de z21. Er staat weliswaar op de site bij "(z21start combined with WLAN Package)", maar dat zien we dan wel weer. De mijne zou in week 37 komen.

Het Roco 10814 wlan-pakket is niet meer dan de huidige draadloze router die bij de z21 werd geleverd. Daarnaast nog een code om de netwerkpoort in de z21start te deblokkeren. Dat laatste is een beperking in de nieuwe z21start. Roco blokkeert de netwerkpoort met een code zodat je alleen met het wlan-pakket de z21start draadloos via de z21-app, computer en wifi-multimaus kan gebruiken. Dus het wlan-pakket heb je niet nodig. Je witte z21 zit al in een wifi-netwerk :) Daar zou je zonder problemen de wifi-multimaus in moeten kunnen opnemen.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #73 Gepost op: 09 September 2016, 10:53:17 »
Ik ben benieuwd, volgens Kuipers komt de WLAN-muis volgende week (week 37).
Ik houd jullie natuurlijk op de hoogte.

Leen.

p.heinst

• Offline Offline
    • DutchRoco
« Reactie #74 Gepost op: 09 September 2016, 11:24:39 »

De levering van de WLAN-muis is op de site van Roco bijgesteld naar week 45.
En Roco kennende zou het mij niet verbazen dat het nog wat later zou worden.

Gr Piet
Roco rijder met 2multimaus als slave, RouteControl,  multimaus pro, Multizentrale pro als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 8.0 A3 en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem