Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 22:57:24
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
Vandaag om 22:55:21
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door grossraumwagen
Vandaag om 22:53:04
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:26:35
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
Vandaag om 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
Vandaag om 21:21:53
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 21:21:34
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mark D.
Vandaag om 21:06:08
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
Vandaag om 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39

Auteur Topic: Beginnen in Eagle, Arduino DCC 8x servo shield  (gelezen 58002 keer)

jowi

• Offline Offline
Re: Beginnen in Eagle, Arduino DCC 8x servo shield
« Reactie #150 Gepost op: 17 July 2016, 14:24:33 »
De 4 servo's bij banggood besteld... ben benieuwd.

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #151 Gepost op: 17 July 2016, 14:39:51 »
In theorie wordt de digitale servo geregeld door iets microcontroller-achtigs. Deze kijkt echt naar de puls lengte. Waar analoge servo's dit vaak doen door eigenlijk gewoon comperatoren te gebruiken en de puls om te zetten naar een voltage. En omdat de voedingsspanning bij deze omzetting natuurlijk een rol speelt zijn ze dus gevoelig voor veranderingen in voedingsspanning.

Of de SG92 echt een micro heeft durf ik niet te zeggen maar die ik heb blijven dus strak op hun plek zonder geldige puls...

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

jowi

• Offline Offline
« Reactie #152 Gepost op: 17 July 2016, 16:22:32 »
Nou, ik geef het op. Als dit met de servo's zo blijft is het een onwerkbaar geheel. Wat doe ik fout?
Ook nog een andere Arduino (kloon) geprobeerd, mocht daar het probleem in zitten... geen verschil.

Ben benieuwd of die andere servo's anders reageren...

dickkoning

• Offline Offline
« Reactie #153 Gepost op: 17 July 2016, 17:37:00 »
hoi

ik ben geen expert met servo's en arduino maar heb je al eens naar de blog van ruud boer gekeken.
Mn bij opstarten (en stoppen) van zijn arduino programma's gebruikt hij een aantal simple subroutines om het jitteren van de servo's te vermijden
Misschien wel beter om geen shift register etc te gebruiken, maakt alles nog complexer
Ik ben een beetje de draad kwijt wat er nu niet goed is aan je PCB layout

Dick

jowi

• Offline Offline
« Reactie #154 Gepost op: 17 July 2016, 17:48:09 »
Het gaat niet om het jitteren (in bedrijfsmode), het gaat om het bewegen van de servo's zodra je uberhaupt de 5V spanning er op zet. Dus nog voor de Arduino loopt. Of als je de USB stekker verbindt of losterkt. Zelfs een losse servo op 5V springt bij mij van zijn plek, en niet een klein beetje maar soms gewoon 1/3 van het bereik. Ligt dus niet aan de Arduino of software maar duidelijk aan de servo's, ik probeer echter via wat schakelingen en software dat effect te temmen. Maar dat lukt dus maar ten dele. Nou ja eigenlijk gewoon niet :)

De code en hardware van Rudy (en 'MARDEC' Nico etc) is in de basis hetzelfde als wat ik hier doe, wat dat betreft is het allemaal geen rocket science en ook niets nieuws...

-Anton-

• Offline Offline
« Reactie #155 Gepost op: 17 July 2016, 17:55:56 »
ik heb hier een RG92R servo liggen via een bekende Chinese site gekocht.
En daar zit deze chip in.PDF
Een speciaal voor dit doel gemaakte chip (SERVO MOTOR CONTROLLER)
heb ook een SG90 servo bekeken, maar daar kan ik de opschrift niet goed van lezen, maar het is een andere chip.
Mijn ervaring en die van andere volgens mij ook, is dat de 92 servo's beter zijn.
en veel minder last hebben van trillen.

Het van zijn plek schieten bij opstart is weer een ander verhaal.
je zou inderdaad zeggen dat als je eerst een signaal stuurt en dan pas voeding spanning, hij netjes op die pek zou moeten blijven staan.

IB, Traincontroller, ESU loc programmer, Arduino, Daisy II

jowi

• Offline Offline
« Reactie #156 Gepost op: 17 July 2016, 23:45:04 »
Ik heb als experiment deze (nou ja, een kloon hiervan) 16 servo I2C controller besteld bij vriend Ali. Voor die 3 euro wil ik dat wel even proberen :) als je er ook nog relais mee aan kunt sturen is het misschien best interessant. En je kunt ze doorlussen tot bijna 1000 servo's :)

https://www.adafruit.com/product/815

gvandersel

• HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
« Reactie #157 Gepost op: 18 July 2016, 09:01:14 »
Heb je al een weerstand van 4k7 tussen de +5V en signaal in van de servo geprobeerd. Dit wil bij verschillende servo's nogal eens helpen. Je 5V voor de servo is er veeeeel eerder dan je signaal.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

jowi

• Offline Offline
« Reactie #158 Gepost op: 18 July 2016, 10:03:01 »
Ik heb wel eea geprobeerd, maar ik heb op dit moment alleen 'normale' weerstandjes liggen van het arduino experimenteersetje, en die zijn 100K en groter... dat werkte in ieder geval niet. Ik heb wel smd weerstandjes liggen van 4K7 maar daar moet ik dan eerst even pinnetjes aan solderen.

Zou iemand eens een losse digitale servo zoals de SG92R, gewoon met het handje GND/5V kunnen toedienen direct op de connector? Dus gewoon een losse servo, met de signaalpin ook los? Als ik dat doe schiet de servo meteen een kant op.

gvandersel

• HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
« Reactie #159 Gepost op: 18 July 2016, 10:14:14 »
Als het de juiste smd weerstand is, kan je deze tussen de pennen solderen ingang en +5V zitten naast elkaar.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

jowi

• Offline Offline
« Reactie #160 Gepost op: 18 July 2016, 10:58:35 »
Het lijkt wel iets te helpen; ik heb 1 van de 2 servo's nu voorzien van een 4k7 tussen 5V en signaal. Als ik de voeding er op zet, blijft de servo met de weerstand keurig op zijn plek, de andere schiet in de stress. Ook bij spanning af blijft de servo met weerstand op zijn plek en schiet de servo zonder weer van zijn plek.

Echter... zodra ik de usb kabel in plug, of wat laat jutteren tegen de connector, schieten beiden weer alle kanten op...
Ook als er nog GEEN spanning op de servo's staat! Dat is toch raar? Dus geen spanning op servo en ook niet op de arduino, ik plug de usb kabel in, en de servo schiet in de stress...
« Laatst bewerkt op: 18 July 2016, 11:01:18 door jowi »

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #161 Gepost op: 18 July 2016, 11:13:18 »
Huh, dat is wel heel raar... Nu kan je phanton poweren maar de power voor een hele servo... Mja, met die pull up zorg je wel voor een extra pad. En als je hem tussen signal en GND zet? Het is immers om de signaallijn stil te houden.

Overigens verwacht ik wat betreft het zwiepen niets van de servo's. Dat probleem is er immers als er GEEN signaal is en dat los je daarmee niet op. Ze zijn wel aardig maar voor dat geld heb je ook twee Arduino's  ;D

En dat ik zei, ik moet er niet aan denken om 10 servo's naar één decoder te moeten bedraden, laat staan 16  :o

Timo

jowi

• Offline Offline
« Reactie #162 Gepost op: 18 July 2016, 11:28:18 »
En als je hem tussen signal en GND zet? Het is immers om de signaallijn stil te houden.
Nee, dat werkt helemaal niet... echt heel raar dit.

Het usb stekker zwiep probleem is denk ik wel opgelost door de arduino een aparte 12V voeding te geven. Wat ik begrijp is dat bij een exteren voeding van meer dan 7.5V o pde Vin, de usb spanning overruled wordt. Ik voedde de arduino 5V... dus telkens als ik de usb inplugde ging daar iets met spanninsniveaus mis denk ik.

Echter... nu zwiept dus de servo MET weerstand, zodra ik de spanning er AF gooi... de servo zonder weerstand blijft op zijn plek.
Bij de spanning er weer op (dus 5V naar servo, aparte 12V naar arduino, GEEN usb aangesloten) zwiept juist de servo ZONDER weerstand en blijft degene met weerstand op zijn plek...

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #163 Gepost op: 18 July 2016, 11:40:39 »
Pff, wat raar dit :s

12V via Vin is inderdaad de manier. Hoe gaf je de Arduino die 5V? Via Vin? Vin is absoluut niet geschikt voor 5V in, die spanning moet minimaal 7,5V zijn om überhaupt 5V te worden voor de Arduino omdat de regulator daar tussen zit. En als je dat via de 5V lijn deed had je jou 5V en de 5V van je PC via de USB gewoon parallel hangen, vinden niet alle PC's even leuk...

Timo

jowi

• Offline Offline
« Reactie #164 Gepost op: 18 July 2016, 11:47:24 »
Nee precies, dit fixed inderdaad de usb problemen, dat is al iets.

Nu de 5V van de servo's nog. Als ik mijn spanning er snel en abrupt afgooi gaat het nu goed lijkt het, doe ik het wat te langzaam (dus de schakelaar op het stekkerblok wat langzaam omzetten, dus jitter) dan vliegen de servo's alle kanten op.

Nu kan ik me wel iets voorstellen dat een goedkope gamma stekkerblok nou ook niet bepaald ideaal is...