Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 22:57:24
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
Vandaag om 22:55:21
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door grossraumwagen
Vandaag om 22:53:04
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:26:35
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
Vandaag om 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
Vandaag om 21:21:53
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 21:21:34
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mark D.
Vandaag om 21:06:08
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
Vandaag om 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39

Auteur Topic: Beginnen in Eagle, Arduino DCC 8x servo shield  (gelezen 58003 keer)

jowi

• Offline Offline
Re: Beginnen in Eagle, Arduino DCC 8x servo shield
« Reactie #135 Gepost op: 16 July 2016, 22:38:09 »
Kleine correctie, het is wel onder controle te houden door de spanning pas op de servo te zetten vlak voor je daadwerkelijk de servo voor het eerst naar een andere kant wil verplaatsen. Hij krijgt dan nog steeds een zwiepert door het opkomen van de 5V maar dit wordt voor 90% gemaskeerd door de servo meteen verder te laten bewegen... dat zou dus betekenen dat er voor elke servo nog een outputpin bij moet worden verzonnen met een transistor... even over nadenken.

spock

• Offline Offline
« Reactie #136 Gepost op: 16 July 2016, 23:52:39 »
Hoi,

Probeer eens een digitale servo, bv de sg92r

Mvg spock

jowi

• Offline Offline
« Reactie #137 Gepost op: 16 July 2016, 23:53:34 »
Die gebruik ik al...

spock

• Offline Offline
« Reactie #138 Gepost op: 17 July 2016, 00:51:14 »
Hoi,

Ik gebruik de adservo print en had ook de opstartswiep met een sg90. Na het gebruik van de sg92r was het weg.

Grijs gebied dus. Misschien afhankelijk van de manier van voedingstabilisatie.

Mvg spock

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #139 Gepost op: 17 July 2016, 11:50:25 »
Okay, zo veel bijgekomen dat ik maar even reageer terwijl ik lees

Ik moet wel dubbelpolig, immers 1 van beide DCC pins kunnen aan de frog hangen...
Twee keer enkelpolig maakt natuurlijk ook gewoon dubbelpolig  ;)

Oh ja grafentheorie... ook nog gehad op de HTS vroeger :) kan ik me vaag nog iets van herinneren...
In Enschede gezeten? Volgens mij is Breedveld de enige die ze namelijk leuk vindt...

Ik ben trouwens bang dat pin13 niet gaat werken voor het master relais. Bij rebooten/uit/aan zetten knippert het onboard ledje eerst een paar keer... dat zou betekenen dat het relais een paar keer staat te klapperen...
Wat dacht je van een servo naar pin13 verhuizen? Die ligt niet wakker van dat geknipper.  ;D Of anders een frog relais. Als deze schakelt terwijl de master nog uit staat is er niets aan het handje.

Ik zou wel willen maar de autorouter heeft zo zijn eigen wil... ;)
Ahh, autorouter! Dat is iets waar je gewoon ver van vandaan wilt blijven. Boel zit wel verbonden maar dat verklaard wel de lelijke routing  :-X De printen zijn leeg genoeg dat met de hand prima te doen is.

Het pakket nodigt helaas niet echt uit. Zit er regelmatig op te vloeken.
Tijd voor een overstap?  ;D Getting to blinky

Inderdaad alleen de relais via een shiftregister, de servo's direct op de arduino. Zo moet 10 servo's met 10 relais + 1 master relais mogelijk zijn als ik ff hardop denk. Ligt als ik het goed heb een beetje aan of er voor het shiftregister nog special pinnen nodig zijn of dat daarvoor a0 -a5 ook gebruikt kunnen worden.
Alle pinnen zijn in principe mogelijk maar wil je het netjes doen gebruik je de hardware SPI pinnen  ;)

De uitgangen van het shiftregister moeten wel een schakeltransistor krijgen want veel stroom/vermogen kunnen ze niet schakelen, dat houdt bij 25 mA wel op.
Zitten al op de relais modules dus dat is makkelijk  :)

Vraagje; als ik hier nog een ledje wil bijbouwen die aan moet gaan als het relais actief is, waar doe ik dat het beste?
Gewoon een 1K weerstand + LED parallel over de relais spoel?
Of gewoon aan de pin. In dit geval maakt het niet zo veel uit, beide leveren 5V.

Ben nu aan het ontwerpen voor een 10x10+1 ontwerp
Lekker bezig! (y) Maar mijn idee, 8 is al veel. Heb je echt zo veel plekke op de baan waar zo veel wissel bij elkaar zitten? De draden naar de servo zijn storing gevoelig dus naar mijn idee wil je daar überhaupt al geen lange draden aan als het kan. En wat kost een decoder op deze manier nu? Voor mij weegt dat nog steeds niet op tegen de extra lange draden en minder modulaire opzet.

10 is overigens ook een beetje een raar getal. Veelvouden van 4 zijn gebruikelijk. Dit omdat DCC eigenlijk met moduleadressen werkt waar iedere module 4 uitgangen heeft. Koploper pakt ze daarom ook nog per 4.

Kan dit gewoon een servo eigenschap zijn? Is er uberhaupt wel iets aan te doen?
Duurdere servo's nemen?
Ja, is een servo eigenschap. Welke servo gebruik je? De SG90? Deze is er enorm gevoelig voor. Als je marginaal meer uitgeeft aan de SG92 (een digitale ipv een analoge servo) ben je zo goed als van dat gezeur af.

Mm, ik lees dat je die al gebruikt. Zelf heb ik er met die absoluut geen last van met de SG92. Zitten er al lange kabels tussen?

Maar de voedingsspanning inschakelen als je al een servo puls stuurt lost het zelfs bij een SG90 voor 80% op. En nee, je hoeft geen transistor per servo. Eén master transistor (gebruik een mosfet!) om alle servo's van spanning te voorzien als ze al een puls krijgen. Nadeel, je kan servo's dus niet één voor één naar een beginpositie sturen. In combinatie met dat ik er met de SG92 absoluut geen last van heb vond ik dat dus niet nodig.

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

jowi

• Offline Offline
« Reactie #140 Gepost op: 17 July 2016, 11:56:37 »
Ik krijg het echt niet voor elkaar om de spanning er op te gooien zonder dat de servo's (SG92R!!!) verspringt... ik heb nu de arduino op een aparte voeding, de servo's op een aparte voeding... zodra ik het stekkerblok inschakel, zwiept alles. Tenzij ik inderdaad pas de spanning op een servo zet als ik ze een commando geef, maar dat MOET dus PER servo en alleen als ik die servo daadwerklijk een commando geef, en dan nog zie je een klein zwiepje. Het maskeert het een beetje, meer niet.

Wat helemaal ellendig is, is als ik de arduino terwijl ie draait, verbindt met de laptop/usb. Opnieuw krijgt alles een zwiep... als je de usb stekker een beetje tegen de usb poort laat jutteren schieten de servo's alle kanten op... :-\ zelfs als je de usb stekker er uit trekt gaat alles bewegen...

Ok, op te lossen door eerst alles uit te zetten, usb aansluiten, dan alles weer aan, maar ja... :-X
« Laatst bewerkt op: 17 July 2016, 11:59:33 door jowi »

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #141 Gepost op: 17 July 2016, 12:06:49 »
Mm, kan ik me maar twee dingen bedenken... Of je bent genept met je SG92... Of op een of andere manier vang je nog heel veel storing op. Gebruik je verleng draden? Je zou kunnen proberen een pull down weerstand aan de signaal pin te hangen.

En zwiepen ze ook als je alleen (dus ff met losse draden) de servo 5V geeft?

Maar wat ik zeg, bij mij (en andere hebben hetzelfde gezien) zwiepen de SG90's inderdaad aardig maar de SG92 niet...

Overigens, als je de Arduino en de servo's tegelijk aan zet via een stekkerblok krijgen de servo's NIET gelijk signaal. Hier gaat natuurlijk even overheen tot de Arduino netjes de code uit voert.

En het niet niet nodig dat elke servo een transistor krijgt. Na de servo.attach() krijgen ALLE servo's gewoon een signaal. Hoeft geen write() aan pas te komen. Alle 8 kunnen dus gewoon tegelijk een signaal krijgen. Het signaal is pas weer weg na een detach(). Dus het "daadwerkelijk een commando geven" is gewoon automatisch en continue na de attach().

Timo

jowi

• Offline Offline
« Reactie #142 Gepost op: 17 July 2016, 12:26:31 »
Overigens, als je de Arduino en de servo's tegelijk aan zet via een stekkerblok krijgen de servo's NIET gelijk signaal. Hier gaat natuurlijk even overheen tot de Arduino netjes de code uit voert.

En het niet niet nodig dat elke servo een transistor krijgt. Na de servo.attach() krijgen ALLE servo's gewoon een signaal. Hoeft geen write() aan pas te komen. Alle 8 kunnen dus gewoon tegelijk een signaal krijgen. Het signaal is pas weer weg na een detach(). Dus het "daadwerkelijk een commando geven" is gewoon automatisch en continue na de attach().
De transistor zit in de +5V die naar de servo gaat... die zet ik dan pas aan op het moment dat ik ook een signaal naar de servo stuur.
Als ik die tor er niet in zet, hoe dan ook, zodra ik spanning op de arduino gooi, hetzij los hetzij via usb, dan is het eerste wat de servo's doen, zwiepen. Nog voor het board geboot is.

Helaas lost die tor dus ook niet het probleem op van het lostrekken van de usb kabel... dan krijgen alle servo's weer een zwiep.

Mijn sg92r's komen bij ome ali vandaan...zou goed kunnen dat die niet ok zijn. Weet je welke sg92r's jij hebt, ook van ali? Welke?
« Laatst bewerkt op: 17 July 2016, 12:28:11 door jowi »

tuurtje

• Offline Offline
« Reactie #143 Gepost op: 17 July 2016, 12:30:17 »
Hoi,

Kan het iets te maken hebben dat je via USB ook 5 Volt op de Arduino zet?

Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

jowi

• Offline Offline
« Reactie #144 Gepost op: 17 July 2016, 12:43:18 »
Er zijn dus 3 situaties.

De eerste is het feit dat zodra ik 5V op een servo zet, deze een zwiep krijgt (ook een losse servo dus!)
Dit kan ik min of meer onder controle houden door de 5V pas op de servo te zetten vlak voordat ik het eerste stuursignaal zend.

Tweede is dat ze een zwiep krijgen zodra ik de 5V van de servo's en arduino AFHAAL... hier heb ik geen oplossing voor.

Het derde is dat ze zwiepen wanneer ik de usb stekker in- of uit het board haal, ongeacht of deze de arduino voedt of niet.
Hier heb ik ook geen oplossing voor... anders dan de stekker er pas in-of uthalen als de hele arduino spanningsloos is.
« Laatst bewerkt op: 17 July 2016, 12:50:37 door jowi »

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #145 Gepost op: 17 July 2016, 12:51:17 »
Kan het iets te maken hebben dat je via USB ook 5 Volt op de Arduino zet?
Nee. Het zwiepen gebeurd dus schijnbaar zodra de servo's geen signaal krijgen. En bij het inpluggen van de USB reset de Arduino by design. (Net als bij het openen van de Serial Monitor.

Wat voor transistor gebruik je? Heb je de transistor wel van een pull up weerstand voorzien?

En heb je de servo al los getest? Dus ZONDER de Arduino, gewoon 5V erin met een dupond draadje ofzo. Zwiepen ze dan ook?

Die van mij komen ook uit China, ik dacht ook bij Ali. Ah, nee, snelle check, ik had ze van Banggood. Maar ik verwacht dat het overal wel hetzelfde is, lees, de kans dat je een neppe krijgt is er altijd.

Waar in het land woon je? Misschien is een real life samenwerking een keer mogelijk en neem ik mijn SG92 mee.

[edit]Omdat je ondertussen ook een bericht plaatste

Dit kan ik min of meer onder controle houden door de 5V pas op de servo te zetten vlak voordat ik het eerste stuursignaal zend.
Waarom doe je dit ook iet gewoon andersom? ??? Signaal en dan pas 5V.

Ik blijf het vooral gek vinden dat ze dus schijnbaar niet stil te krijgen zijn zonder signaal (want dat verklaard alle 3 de situaties). De SG92's die ik heb geven geen kik zonder signal... Gedrag van die van jou lijkt gewoon enorm op de analoge SG90... Zit je boven op een radarstation ofzo  ;D

Timo

jowi

• Offline Offline
« Reactie #146 Gepost op: 17 July 2016, 13:03:10 »
Wat voor transistor gebruik je? Heb je de transistor wel van een pull up weerstand voorzien?
Nee, net wel getest, helpt niet...

En heb je de servo al los getest? Dus ZONDER de Arduino, gewoon 5V erin met een dupond draadje ofzo. Zwiepen ze dan ook?
ja, als ik een losse sg92r pak en 5v op de servo zet, zwiept ie.

Waar in het land woon je? Misschien is een real life samenwerking een keer mogelijk en neem ik mijn SG92 mee.
Rotterdam

Waarom doe je dit ook iet gewoon andersom? ??? Signaal en dan pas 5V.
Net getest, maakt geen verschil...

Zit je boven op een radarstation ofzo  ;D
Nee, maar misschien is het mijn stralende persoonlijkheid ;D daar heb ik wel eens meer last van ;D

jowi

• Offline Offline
« Reactie #147 Gepost op: 17 July 2016, 13:37:50 »
Als ik de volgende pseudocode uitvoer heb ik geen last van een zwiepende servo bij in/uitschakelen voeding en in/uittrekken usb kabel...

ALS er een commando is voor de servo:
1. attach servo
2. zend commando (write 180 ofzo)
3. zet de 5V op de servo
4. is beweging afgehandeld?
5. haal 5V weer van de servo af
6. detach

Op deze manier komt staat dus alleen de 5V voeding op de servo als deze daadwerkelijk een commando te verwerken krijgt...
Als is zelfs dan nog elke keer als je die 5V aanzet, een kleine schok te zien, maar dat wordt bijna teniet gedaan doordat de servo gaat bewegen. Maar perfect is het niet...
« Laatst bewerkt op: 17 July 2016, 14:10:04 door jowi »

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #148 Gepost op: 17 July 2016, 14:18:55 »
Mm, Rotterdam Enschede vormt een mooie diagonaal door het land...  :-\

Dat is inderdaad zoals ik het bedoelde. Stap 1 en 2 mag je omdraaien, dat maakt niet uit. Maar aangezien er geen spanning is op dat moment maakt het nog niet uit.

Maar blijf het gek vinden, het gedrag is namelijk echt precies zoals ik had met de SG90's. Met de digitale SG92 heb ik dat niet.... Misschien toch eens andere bestellen? Uit mijn bestelgegevens blijkt dat ik deze bij Banggood had besteld. Natuurlijk niet 100% garantie dat je nu daar ook niet mogelijk een "neppe" krijgt  :-\

Timo

tuurtje

• Offline Offline
« Reactie #149 Gepost op: 17 July 2016, 14:21:47 »
Timo

Even voor mijn beeldvorming, wat is het verschil tussen een "analoge" servo en een "digitale" servo ?

Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden