Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
20 en 21 april MobExpo door Ronald Halma
Vandaag om 10:14:31
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 10:12:46
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:00:17
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 09:59:38
Frans/Belgisch H0e baantje door Scratchbuilt
Vandaag om 09:58:00
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 09:45:09
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door spoorijzer
Vandaag om 09:39:18
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 09:38:20
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Station Roodeschool door Sven
Vandaag om 08:56:02
Al mijn goede ideeën... door henk
Vandaag om 08:38:22
Aachenau West door mass am see
Vandaag om 08:21:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjen B.
Vandaag om 07:37:56
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 06:57:37
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakelt niet om door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
24 april 2024, 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
24 april 2024, 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
24 april 2024, 17:12:34
  

Auteur Topic: Atlas van de verdwenen spoorlijnen in Nederland  (gelezen 33087 keer)

Deka

  • Offline Offline
  • Berichten: 447
Re: Atlas van de verdwenen spoorlijnen in Nederland
« Reactie #30 Gepost op: 20 juli 2016, 17:57:44 »
Het boek gaat over de restanten die nog zijn terug te vinden. Van de genoemde kleine stukjes is kennelijk niets weer te vinden. Maar dat kan één van de auteurs beter vertellen (indien hier aanwezig).

JvH

  • Offline Offline
  • Berichten: 58
Re: Atlas van de verdwenen spoorlijnen in Nederland
« Reactie #31 Gepost op: 20 juli 2016, 23:31:38 »
Hoe subtiel kan een restant zijn?

https://www.google.nl/maps/@51.6495558,4.6206437,1024a,20y,2.81h,44.71t/data=!3m1!1e3 (ik hoop dat dit zo werkt)

Een perceel dat de ruilverkaveling heeft overleeft. Naar mijn mening het oude trace. Maar inderdaad hoef je er niet te gaan kijken, er is daar niets meer van te zien op de grond. Ik denk dat er bijna 140 jaar later nog wel één iets van terug te zien is. Kom ik op terug.

Jack

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: Atlas van de verdwenen spoorlijnen in Nederland
« Reactie #32 Gepost op: 21 juli 2016, 08:29:39 »
Ik neem aan dat de keten van brug restanten langs de N247 ook genoemd wordt? Of valt dat buiten het kader (was een tram lijn)

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: Atlas van de verdwenen spoorlijnen in Nederland
« Reactie #33 Gepost op: 21 juli 2016, 17:40:35 »
Tramlijnen vallen buiten het kader.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4848
  • Modelspoor is emotie...
Re: Atlas van de verdwenen spoorlijnen in Nederland
« Reactie #34 Gepost op: 21 juli 2016, 20:35:28 »
Zag dat inmiddels de 2e druk is verschenen...  (y)
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

El Combanchero

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
  • Niets is wat het lijkt, omdat je niet goed kijkt.
Re: Atlas van de verdwenen spoorlijnen in Nederland
« Reactie #35 Gepost op: 01 augustus 2016, 15:46:10 »
Boek gekocht bij Kuijpers. Ontspannen leesvoer op vakantie, zelfs bij 32 graden. Leuk gedaan.  (y)

Wel jammer dat de mythe over de kerosineleiding voor Soesterberg en het spoorviaduct over de A28 bij Zeist maar weer eens wordt opgelepeld. Kennelijk zijn sommige verhalen te mooi om door de werkelijkheid te laten verpesten. Die leiding was/is er wel, maar een paar honderd meter oostelijker.

Volgens Kees Volkers, die onderzoek gedaan heeft naar die Kerosineleiding, heeft deze wél over het spoorwegviaduct gelegen. Dat zou blijken uit een rapport van de PSP uit 1986. De leiding lag weliswaar aanvankelijk oostelijker bij de Ericaweg, maar is mogelijk op een zeker moment omgeleid naar het westen en over het spoorviaduct gelegd.


henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21674
Re: Atlas van de verdwenen spoorlijnen in Nederland
« Reactie #36 Gepost op: 01 augustus 2016, 16:08:18 »
Ik weet waar Kees Volkers zich op baseert El Combanchero. Sterker, ik heb het rapport van de lokale PSP/PPR politici ingezien. In het rapport worden meerdere militaire objecten in de regio behandeld. De opstellers vonden dat de bevolking beter op de hoogte moest zijn. Eén van de onderwerpen is de Defensie pijpleidingen organsiatie (DPO) en de kerosineleiding naar Soesterberg. Die leiding moest ergens de net afgebouwde A28 passeren. Op basis van geruchten en onbegrip over het spoorviaduct is geconcludeerd dat daarvoor het spoorviaduct wel zou zijn gebruikt. In werkelijkheid was er juist bij de definitieve aanleg van de A28 in de jaren tachtig een speciaal voor leidingen bedoeld viaduct in de Ericaweg gebouwd. Alles kan, dus ook dat eerder of later het spoorwegviaduct voor een leiding is gebruikt, maar er is geen bewijs voor, ook niet in het rapport.
Wat we wel weten is dat Kees Volkers lang heeft gedacht dat het spoorwegviaduct pas in de jaren tachtig werd gebouwd. En in het rapport een alternatieve verklaring vond voor de bouw van het viaduct. Met het verhaal over de kerosineleiding heeft hij bij de publicatie van 'Geheim Landschap' in 2009 ook de publiciteit gezocht. Wat betreft de bouwdatum van het spoorviaduct zal hij inmiddels wel beter weten, maar kennelijk is hij in de kerosinegroef blijven hangen. Kees Volkers schrijft leuke boeken. Ik kan ze aanraden, maar bedenk dat hij in die boeken eerder verhalenverteller dan historicus is.

Zelfs op het hoogtepunt van de koude oorlog lag het niet voor de hand dat defensie een 'geheime' kerosineleiding langs bebouwd gebied zou leiden. Bovendien was het voor de tegenstander in het Oosten toch niet geheim te houden. Gemeenten wisten ervan en uit de risicokaarten van de gemeente Zeist blijkt dat de leiding via het speciaal voor leidingen gebouwde viaduct in de Ericaweg liep en van daaruit door onbebouwd gebied regelrecht naar de opslagtanks van de vliegbasis. De route is op maps nog steeds goed te volgen. De versterkte opslagtanks zijn terug te vinden. Het bijzondere karakter van het viaduct is ook te zien. Het is erg breed voor het paadje dat erover loopt en dat eigenlijk ook van niks naar nergens gaat. Voor de helft is het bestraat, de anderen helft is berm waaronder de leidingen schuilen.

Edit, uitgebreid nadat ik mijn aantekeningen nog eens had doorgenomen.
« Laatst bewerkt op: 05 augustus 2016, 11:54:30 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

El Combanchero

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
  • Niets is wat het lijkt, omdat je niet goed kijkt.
Re: Atlas van de verdwenen spoorlijnen in Nederland
« Reactie #37 Gepost op: 09 augustus 2016, 16:26:20 »
Ik weet waar Kees Volkers zich op baseert El Combanchero. Sterker, ik heb het rapport van de lokale PSP/PPR politici ingezien. In het rapport worden meerdere militaire objecten in de regio behandeld. De opstellers vonden dat de bevolking beter op de hoogte moest zijn. Eén van de onderwerpen is de Defensie pijpleidingen organsiatie (DPO) en de kerosineleiding ...enz

OK, Henk, dan is het inderdaad jammer dat de kerosinemythe in de Atlas herhaald wordt. Zo komen de praatjes de wereld wel in. Ik zal aan Victor Lansink melden hoe de vork in de steel zit, want op zijn Railtrash-site, waar de Atlas grotendeels op gebaseerd is, staat het ook.

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Atlas van de verdwenen spoorlijnen in Nederland
« Reactie #38 Gepost op: 09 augustus 2016, 16:57:14 »
De route is op maps nog steeds goed te volgen. De versterkte opslagtanks zijn terug te vinden. Het bijzondere karakter van het viaduct is ook te zien. Het is erg breed voor het paadje dat erover loopt en dat eigenlijk ook van niks naar nergens gaat. Voor de helft is het bestraat, de anderen helft is berm waaronder de leidingen schuilen.
Zo is de route van de ondergrondse DPO leiding vanuit het botlekgebied naar Antwerpen ook goed te volgen op google.maps... (het gedeelte op het plaatje linksonder) het is een onbebouwde, gladgehouden strook van ca. 20 a 30m breed die zich door het landschap slingert. Oorspronkelijk was dit alles een deel van NAVO's min of meer geheime ondergrondse leidingnetwerk met diesel en kerosine van alle havens in het westen naar het waarschijnlijke front met Rusland in het oosten, en alle vliegbases die daarbij horen...

Meer info in de pdf:
https://relevant.nl/download/attachments/10616962/Algemene+presentatie+DPO.pdf

« Laatst bewerkt op: 09 augustus 2016, 16:59:53 door jowi »

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8427
Re: Atlas van de verdwenen spoorlijnen in Nederland
« Reactie #39 Gepost op: 09 augustus 2016, 17:55:58 »
Henk,

Bij GlaxoSmithKline ligt ook zo'n viaduct met spoor in de naam. Dit lijkt ook nergens naar toe te gaan. Wat is dit dan voor een viaduct?

Heet de Ericaweg tegenwoordig Weg naar Heibergen?

Ook leuk; het viaduct in de Kampweg heet Zeister Spoor.
Jeroen

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8427
Re: Atlas van de verdwenen spoorlijnen in Nederland
« Reactie #40 Gepost op: 09 augustus 2016, 18:02:13 »
Ondertussen lees ik dat de derde druk er al weer aankomt. Gaat goed met het boek. Ook aangeschaft.

Jeroen

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21674
Re: Atlas van de verdwenen spoorlijnen in Nederland
« Reactie #41 Gepost op: 09 augustus 2016, 18:42:08 »
Henk,

Bij GlaxoSmithKline ligt ook zo'n viaduct met spoor in de naam. Dit lijkt ook nergens naar toe te gaan. Wat is dit dan voor een viaduct?

Heet de Ericaweg tegenwoordig Weg naar Heibergen?

Ook leuk; het viaduct in de Kampweg heet Zeister Spoor.

Dat viaduct bij Glaxo heet 'Het Oude Spoor' en dat is het bewuste spoorwegviaduct.
Zoek maar eens naar Ericaweg Zeist in google Maps.
Het Zeister Spoor is de naam van een oud weggetje.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Atlas van de verdwenen spoorlijnen in Nederland
« Reactie #42 Gepost op: 09 augustus 2016, 18:58:56 »
Ik zie op Railtrash niets over de lijn Groningen - Peize - Leek - Drachten (de Philipslijn).

Als de auteurs nog eens in Suriname komen, kunnen ze nog twee lijnen toevoegen en in Spanje weet ik er ook nog wel één.
« Laatst bewerkt op: 09 augustus 2016, 19:06:39 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1374
Re: Atlas van de verdwenen spoorlijnen in Nederland
« Reactie #43 Gepost op: 09 augustus 2016, 20:01:43 »
Maar dat is dan ook een restant van het NTM netwerk. Dus tram. :)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21674
Re: Atlas van de verdwenen spoorlijnen in Nederland
« Reactie #44 Gepost op: 06 september 2021, 13:21:45 »
Zag van de week een verse stapel in de winkel liggen.
Blijkt de zesde druk te zijn. Leuk.  (y)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.