Doel:€250.00
Donaties:€107.50

Per saldo:€-142.50

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 23-11-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door J. Moors
Vandaag om 03:24:02
Onze 3d printer door PietB
Vandaag om 01:37:46
Ergensnergens in H0e door sdz1976
Vandaag om 00:36:06
Westlandbaan door GerardvV
Vandaag om 00:01:38
Bouw "Bahnhofsvorfeld" door charp
29 november 2020, 23:51:30
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Dwergsein
29 november 2020, 23:48:32
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
29 november 2020, 23:44:58
SLT in H0 voor Kleindrecht door Fritsprt
29 november 2020, 23:33:15
Heen, En en Weer door Huup
29 november 2020, 23:28:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Rondje_HO
29 november 2020, 23:26:29
SPitfire & SPoor-1 door raymond erdtsieck
29 november 2020, 23:20:59
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
29 november 2020, 23:06:32
Sprinter LED binnenverlichting flikkert opeens door MarkSpoor
29 november 2020, 21:46:45
EifelBurgenBahn door d.vanaalst
29 november 2020, 21:43:44
Kyllburg in H0 door d.vanaalst
29 november 2020, 21:32:29
DR5000 koppelen aan raspberry Pi 4 modelb/4GB met rocrail door Krispy
29 november 2020, 21:26:43
VERPLAATST: ex AVT geluidsmodules in 2021 weer verkrijgbaar bij Uhlenbrock door Bert van Gelder
29 november 2020, 21:26:28
ex AVT geluidsmodules in 2021 weer verkrijgbaar bij Uhlenbrock door ATB
29 november 2020, 21:21:56
Bruggen-IG: de Hef in N schaal... door jowi
29 november 2020, 20:52:02
Projekt 083-338 door jerrytrein
29 november 2020, 20:48:33
Roco NS 500/600 digitaliseren door De eerste Ivo
29 november 2020, 20:46:29
Show je werkplek door JaJo
29 november 2020, 20:26:42
Artitec DE1 ombouwen 2-rail naar 3-rail. door opatrein
29 november 2020, 20:18:11
Werkplaats - (Baanplan H0) door martijnhaman
29 november 2020, 20:01:04
ESU Loksound5 AUX1 niet geactiveerd door Romavami
29 november 2020, 19:59:16
Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw door Timaximus
29 november 2020, 19:52:09
Frans loodsje et cetera door Falkenberg
29 november 2020, 19:46:40
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric B
29 november 2020, 17:42:34
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DBCargo
29 november 2020, 17:33:32
Multimaus Pro blijft in testmodus. door Frans
29 november 2020, 17:22:52
  

Auteur Topic: Treinen in beeld 8 Ludmilla in Nederland  (gelezen 7272 keer)

Deka

  • Offline Offline
  • Berichten: 447
Treinen in beeld 8 Ludmilla in Nederland
« Gepost op: 16 mei 2016, 07:49:30 »

Boektitel: Ludmilla in Nederland

Serie: Treinen in beeld, nummer 8

Auteur: Patrick Lippus

ISBN: 978-90-71513-90-9

Uitgeverij: Uquilair B.V.

Eerste druk, 2016


Dit boekwerk van 128 bladzijden in formaat 24 x 17 cm, heeft als ondertitel “Krachtpatser op het spoor”.

In het voormalige Oostblok was de V 300 een werkpaard. Ze werden gebouwd in de vroegere Sovjetunie, en wel in Oekraïne. Ze kregen al snel de bijnaam “Ludmilla”, mede door hun stoere aanzicht.

De val van het ijzeren gordijn leidde tot de hereniging van Duitsland. Daardoor werden Deutsche Reichsbahn en Deutsche Bundesbahn ook samengevoegd tot één bedrijf. Dat had weer tot gevolg dat deze locomotieven zich langzamerhand over heel Duitsland verspreidden. Ze bleken daarbij bijzonder voor het zware goederentreinvervoer geschikte trekkrachten te zijn. Na verbouwingen kwamen een aantal Baureihen tot stand, met onderscheidene eigenschappen zoals trekkracht of snelheid. Nadat dit transport door maatregelen van de Europese Unie was geliberaliseerd, kwamen de locs óók in Nederland na enkele aanpassingen in verband met de beveiligingssystemen. De auteur is gecertificeerd om op de verschillende varianten te worden ingezet.

In de eerste 20 bladzijden worden de verschillen bij de varianten van de Oostduitse V 300serie (BR 130, 131, 132, 142, 234) uitgelegd in een stukje tekst. Daarna komt de tijd na de “Wende” aan de beurt, met de vernummering van die varianten tot BR 234, BR 241, BR 232 en BR 232.9, de in Nederland ingezette Baureihen. Daarbij wordt ook de “Uwe Adam 14” nog genoemd. Vervolgens wordt de rest van het boek gevuld met ruim 100 foto’s (23 x 13 cm), elk voorzien van enige toelichtende tekst, waarmee die ruim wordt toegelicht.

Doelgroep: Geïnteresseerden in grootspoor, tijdvak 1990-heden, periode 6..

« Laatst bewerkt op: 29 mei 2016, 13:19:57 door Gerard Rozeveld »