BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Mediatheek => Boekbesprekingen => Topic gestart door: Deka op 09 juli 2016, 17:52:52

Titel: Atlas van de verdwenen spoorlijnen in Nederland
Bericht door: Deka op 09 juli 2016, 17:52:52

Boektitel: Atlas van de verdwenen spoorlijnen in Nederland

Auteurs: V.M. Lansink en J.M. ten Broek

ISBN: 978-94-625-8138-8

Uitgever: WBOOKS

Eerste druk: 2016

Formaat: 25 x 31 cm, 208 bladzijden


De auteurs hebben onderzocht welke spoorlijnen sinds hun opening weer gesloten zijn, inclusief grensoverschrijdende trajecten. De ruim 1000 km spoorlijnen worden alle 29 behandeld.

Veel sluitingen voor personenvervoer werden veroorzaakt door de economische crisis rond 1930 en de toenemende mobiliteit ten gevolge van de opkomst van het, veel flexibelere, autobusvervoer.

Ná de Tweede Wereldoorlog was het snel toenemende particuliere autobezit ook weer een belangrijke factor bij het stopzetten van het personenvervoer.

Toen dan rond 1960 óók nog de “aardgasbel van Slochteren” in exploitatie kwam, was dat ook voor het vrachtvervoer een klap. Het gebruik van steenkool als energiebron viel volledig weg, en daarmee tevens een belangrijke bron van inkomsten voor NS. In de zeventiger jaren werden daardoor veel laad- en losplaatsen gesloten.

Allereerst geven de auteurs data van aanleg, eigenaar en exploitant. Daarna volgen details over de sluiting, soms in meerdere stappen, en gesplitst in personen- en goederenvervoer. Tenslotte wordt ook het jaar van opbreken gegeven.

Hoewel soms een spoorlijn al 70 jaar is verdwenen, zijn de auteurs op hun speurtochten nog veel overblijfselen tegengekomen. Dat varieert van nog steeds in gebruik zijnde spoorwoningen en stationsgebouwen tot grenspalen, bruggenhoofden en borden. Vaak is ook het traject van een spoorlijn nog terug te vinden in de vorm van een wandel- of fietspad, of een weg voor autoverkeer.

Dat is dan door de auteurs in foto’s vastgelegd als aanvulling op de tekst. Achterin het boek is ook een opgave van de geraadpleegde bronnen.

Doelgroep: Geïnteresseerden in de geschiedenis van het grote voorbeeld, periode 1925 – 2015, tijdperk 2-6.

Titel: Re: Atlas van de verdwenen spoorlijnen in Nederland
Bericht door: Hendrik Jan op 09 juli 2016, 20:32:02
Ben benieuwd
Titel: Re: Atlas van de verdwenen spoorlijnen in Nederland
Bericht door: Deka op 09 juli 2016, 20:36:30
't Is al een tijdje klaar, maar de voorzitter kan nu eenmaal niet alles tegelijk.
Titel: Re: Atlas van de verdwenen spoorlijnen in Nederland
Bericht door: Eric B op 09 juli 2016, 22:18:05
Beter dan de incomplete versie voor Google Earth?  ;D
Titel: Re: Atlas van de verdwenen spoorlijnen in Nederland
Bericht door: nighttrain1 op 09 juli 2016, 22:25:42
Ik heb `m al in huis.

ISBN 9-789462 581388.
Geschreven door V.M. Lansink en J.M ten Broek.
Uitgegeven door W Books.
210 blz vele foto`s in kleur.
25cm breed en 31.5cm hoog.
Gebonden uitgave.
€ 29,50 tot € 29,95 gezien in diverse boekhandels.

Ik vind het een zeer waardevolle opvulling voor m`n boekenplank ;D
Beslist geen miskoop.
Titel: Re: Atlas van de verdwenen spoorlijnen in Nederland
Bericht door: NS264 op 09 juli 2016, 22:36:25
Verlanglijstje... :D!
Titel: Re: Atlas van de verdwenen spoorlijnen in Nederland
Bericht door: spoorzeven op 10 juli 2016, 12:01:25
Zeer aan te bevelen! Heel lezenswaardig en goed fotowerk.  (y)
Titel: Re: Atlas van de verdwenen spoorlijnen in Nederland
Bericht door: Jeronimos op 10 juli 2016, 15:24:49
Zijn de foto's gebruikt in dit boek anders dan die op de site van Victor staan?
(Railtrash)
Titel: Re: Atlas van de verdwenen spoorlijnen in Nederland
Bericht door: Stedahult op 10 juli 2016, 15:39:48
Leesvoer, mooi boek met veel foto's van zowel het nu als de oude tijd.
Inderdaad is het ook op internet te vinden, maar dat is de folder van Roco ook..

Voor de liefhebber een interessant boek.

(http://i1342.photobucket.com/albums/o761/Stedahult/van%20alles/image_zpszvht8zas.jpeg) (http://s1342.photobucket.com/user/Stedahult/media/van%20alles/image_zpszvht8zas.jpeg.html)
Titel: Re: Atlas van de verdwenen spoorlijnen in Nederland
Bericht door: Jeronimos op 10 juli 2016, 16:46:40
Bedankt Steef, maar 'ns neuzen in het boek.
Titel: Re: Atlas van de verdwenen spoorlijnen in Nederland
Bericht door: Ronald Koerts op 10 juli 2016, 17:09:08
Mooi Boek!  (y) Via de boekhandel ook al in huis. En voor degene die nog meer willen zien: Railtrash (http://www.railtrash.nl/). . De makers hebben nog een aantal mooie boeken gemaakt over verlaten en oude spoorlijnen. Ook de webzijde is zeker een bezoek waard!

Groeten Ronald.
Titel: Re: Atlas van de verdwenen spoorlijnen in Nederland
Bericht door: Besselspoor op 10 juli 2016, 19:25:13
Een absolute aanrader. Meer nog dan op de website wordt ingegaan op de historische achtergrond van een nu verdwenen lijn, met veel bijzondere foto's. Ik heb m via WBooks, wordt dan gratis thuisbezorgd.
Titel: Re: Atlas van de verdwenen spoorlijnen in Nederland
Bericht door: tijgernootje op 11 juli 2016, 12:36:25
Zo heb ik m ook besteld Bessel,en de dag erna lag het boek al in de bus.
Gisteren het boek maar is opengeslagen en gelijk een heel eind zitten doorlezen  (y)
Erg fraai en informatief met ook foto's die niet op de website staan,kortom ik ben er blij mee  8)
Titel: Re: Atlas van de verdwenen spoorlijnen in Nederland
Bericht door: Martin Hornis op 11 juli 2016, 18:50:46
Gisteren heb ik hem besteld. Maar vandaag nog niet in huis, want Post NL bezorgt niet meer op maandag. Morgen zie ik wel verder. Een dag later is ook prima.

Over één zo'n verdwenen spoor heb ik als 9-jarige gereden: Nieuwerkerk aan den IJssel naar Rotterdam Maas. En toen verder met de RTM vanaf de Rosestraat naar Hellevoetsluis.
Titel: Re: Atlas van de verdwenen spoorlijnen in Nederland
Bericht door: Eric B op 11 juli 2016, 18:52:52
Gaan we samen op de deurmat liggen wachten Martin ;)  ;D

Mijn exemplaar komt als het goed is ook morgen.
Titel: Re: Atlas van de verdwenen spoorlijnen in Nederland
Bericht door: Martin Hornis op 11 juli 2016, 18:58:05
Al dat boek inderdaad morgen komt, dan ben ik de rest van de dag niet meer aanspreekbaar. ;D

@ Eric B
Ik zie dat jij hetzelfde tijdperk wil uitbeelden: NS IIIc.
Titel: Re: Atlas van de verdwenen spoorlijnen in Nederland
Bericht door: haes op 11 juli 2016, 20:29:38
Het boek zal wel overmorgen komen, maar dat is vroeg genoeg om als leesvoer te dienen voor mijn vakantie in Zweden.

gr Hans
Titel: Re: Atlas van de verdwenen spoorlijnen in Nederland
Bericht door: Roger V op 11 juli 2016, 21:50:44
Tot dat je het boek hebt kan je wellicht terecht op http://www.topotijdreis.nl/
Titel: Re: Atlas van de verdwenen spoorlijnen in Nederland
Bericht door: Martin Hornis op 13 juli 2016, 01:42:19
Mooi boek. Alle verhalen heb ik vluchtig gelezen. In de vakantie neem ik bij regenachtig weer er de tijd voor.
Ik 'mis' hoofdstuk 30. Jullie ook?
Titel: Re: Atlas van de verdwenen spoorlijnen in Nederland
Bericht door: Eric B op 16 juli 2016, 10:37:07
Inmiddels hier ook al weer een paar dagen binnen, prachtig boekwerk, schitterende foto's, maar ik mis Sint Pancras - Broek op Langedijk en Noord-Scharwoude - Noord-Scharwoude dorp.
Desalwelteplus, zeer content met de aankoop :)
Titel: Re: Atlas van de verdwenen spoorlijnen in Nederland
Bericht door: henk op 18 juli 2016, 09:26:38
Boek gekocht bij Kuijpers. Ontspannen leesvoer op vakantie, zelfs bij 32 graden. Leuk gedaan.  (y)

Wel jammer dat de mythe over de kerosineleiding voor Soesterberg en het spoorviaduct over de A28 bij Zeist maar weer eens wordt opgelepeld. Kennelijk zijn sommige verhalen te mooi om door de werkelijkheid te laten verpesten. Die leiding was/is er wel, maar een paar honderd meter oostelijker.
Titel: Re: Atlas van de verdwenen spoorlijnen in Nederland
Bericht door: dh3201 op 18 juli 2016, 15:19:55
Ik heb het boek nog niet, maar het staat wel op mijn verlanglijst.
Doelgroep: Geïnteresseerden in de geschiedenis van het grote voorbeeld, periode 1925 – 2015, tijdperk 2-6.
De lijnen die voor 1925 gesloten zijn staan er niet in?
Titel: Re: Atlas van de verdwenen spoorlijnen in Nederland
Bericht door: jowi op 18 juli 2016, 15:40:02
Staat er wat in over station Maas, en het traject over wat nu de Maasboulevard is, in Rotterdam?
Dat is in '57 meen ik opgeheven; er zijn wel wat foto's te vinden op internet, maar als dit boek daar wat aan toe voegt heb ik ook wel interesse.
Titel: Re: Atlas van de verdwenen spoorlijnen in Nederland
Bericht door: Deka op 18 juli 2016, 17:11:26
@dh3201: ik kan me niet herinneren ze te hebben gezien. Kan je er zelf één noemen? De NS had een "vervoersplicht", reden waarom op de onrendabele lijnen de eerste tests met de "oliemotorrijtuigen" werden gehouden. De opkomst van de autobus (flexibeler) en de economische wereldcrisis rond 1930 waren pas redenen om lijntjes te sluiten, ondanks de inzet van "ome keesjes". Maar dat is weer een ander boek....
Titel: Re: Atlas van de verdwenen spoorlijnen in Nederland
Bericht door: Martin Hornis op 18 juli 2016, 22:45:38
Staat er wat in over station Maas, en het traject over wat nu de Maasboulevard is, in Rotterdam?
Dat is in '57 meen ik opgeheven; er zijn wel wat foto's te vinden op internet, maar als dit boek daar wat aan toe voegt heb ik ook wel interesse.
Nee; zie #18. Sluiting op 4 oktober 1953.
Titel: Re: Atlas van de verdwenen spoorlijnen in Nederland
Bericht door: Martin Hornis op 18 juli 2016, 22:49:10
De lijnen die voor 1925 gesloten zijn staan er niet in?
Nee. Zijn die er dan?
Titel: Re: Atlas van de verdwenen spoorlijnen in Nederland
Bericht door: dh3201 op 20 juli 2016, 10:17:17
Wat ik zo kan herinneren is Zevenbergen - Moerdijk, ergens rond 1880 gesloten.
Titel: Re: Atlas van de verdwenen spoorlijnen in Nederland
Bericht door: IJsselsteyn op 20 juli 2016, 12:22:55
Als U zich dat kunt herinneren, bent U ongetwijfeld het oudste forumlid hier.   8)


Steyn
Titel: Re: Atlas van de verdwenen spoorlijnen in Nederland
Bericht door: dh3201 op 20 juli 2016, 12:30:06
Niet uit eigen herinnering :P zo oud ben ik niet.
Maar uit herinnering van iets dat ik ergens in een boekje ofzo gelezen heb. ;)
Ik meen in een van de boekjes over spoorwegen rond Roosendaal van Marius Broos of zo.

Andere al voor 1925 gesloten lijnen zou ik ook niet kunnen opdreunen.
Maar wel erover kunnen lezen en meer over te weten komen als die ook in dit boek beschreven zouden zijn, vandaar dus mijn vraag.
Titel: Re: Atlas van de verdwenen spoorlijnen in Nederland
Bericht door: jjg koopmans op 20 juli 2016, 14:40:23
Volgens Sluiter e.a. "Overzicht van..."
15 okt 1878 1,6 km naar Station Willemspoort
31 mrt en 5 nov 1879 opheffing Nijmegen stad-Haven resp km 11,6 - Nijmegen Stad
1 juli 1880 Zevenbergen-Moerdijk
mvrgr
Koopmans
Titel: Re: Atlas van de verdwenen spoorlijnen in Nederland
Bericht door: Deka op 20 juli 2016, 17:57:44
Het boek gaat over de restanten die nog zijn terug te vinden. Van de genoemde kleine stukjes is kennelijk niets weer te vinden. Maar dat kan één van de auteurs beter vertellen (indien hier aanwezig).
Titel: Re: Atlas van de verdwenen spoorlijnen in Nederland
Bericht door: JvH op 20 juli 2016, 23:31:38
Hoe subtiel kan een restant zijn?

https://www.google.nl/maps/@51.6495558,4.6206437,1024a,20y,2.81h,44.71t/data=!3m1!1e3 (https://www.google.nl/maps/@51.6495558,4.6206437,1024a,20y,2.81h,44.71t/data=!3m1!1e3) (ik hoop dat dit zo werkt)

Een perceel dat de ruilverkaveling heeft overleeft. Naar mijn mening het oude trace. Maar inderdaad hoef je er niet te gaan kijken, er is daar niets meer van te zien op de grond. Ik denk dat er bijna 140 jaar later nog wel één iets van terug te zien is. Kom ik op terug.

Jack
Titel: Re: Atlas van de verdwenen spoorlijnen in Nederland
Bericht door: ivanzon op 21 juli 2016, 08:29:39
Ik neem aan dat de keten van brug restanten langs de N247 ook genoemd wordt? Of valt dat buiten het kader (was een tram lijn)
Titel: Re: Atlas van de verdwenen spoorlijnen in Nederland
Bericht door: Martin Hornis op 21 juli 2016, 17:40:35
Tramlijnen vallen buiten het kader.
Titel: Re: Atlas van de verdwenen spoorlijnen in Nederland
Bericht door: Rob E. op 21 juli 2016, 20:35:28
Zag dat inmiddels de 2e druk is verschenen...  (y)
Titel: Re: Atlas van de verdwenen spoorlijnen in Nederland
Bericht door: El Combanchero op 01 augustus 2016, 15:46:10
Boek gekocht bij Kuijpers. Ontspannen leesvoer op vakantie, zelfs bij 32 graden. Leuk gedaan.  (y)

Wel jammer dat de mythe over de kerosineleiding voor Soesterberg en het spoorviaduct over de A28 bij Zeist maar weer eens wordt opgelepeld. Kennelijk zijn sommige verhalen te mooi om door de werkelijkheid te laten verpesten. Die leiding was/is er wel, maar een paar honderd meter oostelijker.

Volgens Kees Volkers, die onderzoek gedaan heeft naar die Kerosineleiding, heeft deze wél over het spoorwegviaduct gelegen. Dat zou blijken uit een rapport van de PSP uit 1986. De leiding lag weliswaar aanvankelijk oostelijker bij de Ericaweg, maar is mogelijk op een zeker moment omgeleid naar het westen en over het spoorviaduct gelegd.

Titel: Re: Atlas van de verdwenen spoorlijnen in Nederland
Bericht door: henk op 01 augustus 2016, 16:08:18
Ik weet waar Kees Volkers zich op baseert El Combanchero. Sterker, ik heb het rapport van de lokale PSP/PPR politici ingezien. In het rapport worden meerdere militaire objecten in de regio behandeld. De opstellers vonden dat de bevolking beter op de hoogte moest zijn. Eén van de onderwerpen is de Defensie pijpleidingen organsiatie (DPO) en de kerosineleiding naar Soesterberg. Die leiding moest ergens de net afgebouwde A28 passeren. Op basis van geruchten en onbegrip over het spoorviaduct is geconcludeerd dat daarvoor het spoorviaduct wel zou zijn gebruikt. In werkelijkheid was er juist bij de definitieve aanleg van de A28 in de jaren tachtig een speciaal voor leidingen bedoeld viaduct in de Ericaweg gebouwd. Alles kan, dus ook dat eerder of later het spoorwegviaduct voor een leiding is gebruikt, maar er is geen bewijs voor, ook niet in het rapport.
Wat we wel weten is dat Kees Volkers lang heeft gedacht dat het spoorwegviaduct pas in de jaren tachtig werd gebouwd. En in het rapport een alternatieve verklaring vond voor de bouw van het viaduct. Met het verhaal over de kerosineleiding heeft hij bij de publicatie van 'Geheim Landschap' in 2009 ook de publiciteit gezocht. Wat betreft de bouwdatum van het spoorviaduct zal hij inmiddels wel beter weten, maar kennelijk is hij in de kerosinegroef blijven hangen. Kees Volkers schrijft leuke boeken. Ik kan ze aanraden, maar bedenk dat hij in die boeken eerder verhalenverteller dan historicus is.

Zelfs op het hoogtepunt van de koude oorlog lag het niet voor de hand dat defensie een 'geheime' kerosineleiding langs bebouwd gebied zou leiden. Bovendien was het voor de tegenstander in het Oosten toch niet geheim te houden. Gemeenten wisten ervan en uit de risicokaarten van de gemeente Zeist blijkt dat de leiding via het speciaal voor leidingen gebouwde viaduct in de Ericaweg liep en van daaruit door onbebouwd gebied regelrecht naar de opslagtanks van de vliegbasis. De route is op maps nog steeds goed te volgen. De versterkte opslagtanks zijn terug te vinden. Het bijzondere karakter van het viaduct is ook te zien. Het is erg breed voor het paadje dat erover loopt en dat eigenlijk ook van niks naar nergens gaat. Voor de helft is het bestraat, de anderen helft is berm waaronder de leidingen schuilen.

Edit, uitgebreid nadat ik mijn aantekeningen nog eens had doorgenomen.
Titel: Re: Atlas van de verdwenen spoorlijnen in Nederland
Bericht door: El Combanchero op 09 augustus 2016, 16:26:20
Ik weet waar Kees Volkers zich op baseert El Combanchero. Sterker, ik heb het rapport van de lokale PSP/PPR politici ingezien. In het rapport worden meerdere militaire objecten in de regio behandeld. De opstellers vonden dat de bevolking beter op de hoogte moest zijn. Eén van de onderwerpen is de Defensie pijpleidingen organsiatie (DPO) en de kerosineleiding ...enz

OK, Henk, dan is het inderdaad jammer dat de kerosinemythe in de Atlas herhaald wordt. Zo komen de praatjes de wereld wel in. Ik zal aan Victor Lansink melden hoe de vork in de steel zit, want op zijn Railtrash-site, waar de Atlas grotendeels op gebaseerd is, staat het ook.
Titel: Re: Atlas van de verdwenen spoorlijnen in Nederland
Bericht door: jowi op 09 augustus 2016, 16:57:14
De route is op maps nog steeds goed te volgen. De versterkte opslagtanks zijn terug te vinden. Het bijzondere karakter van het viaduct is ook te zien. Het is erg breed voor het paadje dat erover loopt en dat eigenlijk ook van niks naar nergens gaat. Voor de helft is het bestraat, de anderen helft is berm waaronder de leidingen schuilen.
Zo is de route van de ondergrondse DPO leiding vanuit het botlekgebied naar Antwerpen ook goed te volgen op google.maps... (het gedeelte op het plaatje linksonder) het is een onbebouwde, gladgehouden strook van ca. 20 a 30m breed die zich door het landschap slingert. Oorspronkelijk was dit alles een deel van NAVO's min of meer geheime ondergrondse leidingnetwerk met diesel en kerosine van alle havens in het westen naar het waarschijnlijke front met Rusland in het oosten, en alle vliegbases die daarbij horen...

Meer info in de pdf:
https://relevant.nl/download/attachments/10616962/Algemene+presentatie+DPO.pdf

(https://magazines.defensie.nl/binaries/large/content/gallery/magazines/05-materieelgezien/2014/02/dpo-heli/dpokaart.png)
Titel: Re: Atlas van de verdwenen spoorlijnen in Nederland
Bericht door: Jeronimos op 09 augustus 2016, 17:55:58
Henk,

Bij GlaxoSmithKline ligt ook zo'n viaduct met spoor in de naam. Dit lijkt ook nergens naar toe te gaan. Wat is dit dan voor een viaduct?

Heet de Ericaweg tegenwoordig Weg naar Heibergen?

Ook leuk; het viaduct in de Kampweg heet Zeister Spoor.
Titel: Re: Atlas van de verdwenen spoorlijnen in Nederland
Bericht door: Jeronimos op 09 augustus 2016, 18:02:13
Ondertussen lees ik dat de derde druk er al weer aankomt. Gaat goed met het boek. Ook aangeschaft.

Titel: Re: Atlas van de verdwenen spoorlijnen in Nederland
Bericht door: henk op 09 augustus 2016, 18:42:08
Henk,

Bij GlaxoSmithKline ligt ook zo'n viaduct met spoor in de naam. Dit lijkt ook nergens naar toe te gaan. Wat is dit dan voor een viaduct?

Heet de Ericaweg tegenwoordig Weg naar Heibergen?

Ook leuk; het viaduct in de Kampweg heet Zeister Spoor.

Dat viaduct bij Glaxo heet 'Het Oude Spoor' en dat is het bewuste spoorwegviaduct.
Zoek maar eens naar Ericaweg Zeist in google Maps.
Het Zeister Spoor is de naam van een oud weggetje.
Titel: Re: Atlas van de verdwenen spoorlijnen in Nederland
Bericht door: 72sonett op 09 augustus 2016, 18:58:56
Ik zie op Railtrash niets over de lijn Groningen - Peize - Leek - Drachten (de Philipslijn).

Als de auteurs nog eens in Suriname komen, kunnen ze nog twee lijnen toevoegen en in Spanje weet ik er ook nog wel één.
Titel: Re: Atlas van de verdwenen spoorlijnen in Nederland
Bericht door: Luit op 09 augustus 2016, 20:01:43
Maar dat is dan ook een restant van het NTM netwerk. Dus tram. :)