Boektitel: Atlas van de verdwenen spoorlijnen in Nederland
Auteurs: V.M. Lansink en J.M. ten Broek
ISBN: 978-94-625-8138-8
Uitgever: WBOOKS
Eerste druk: 2016
Formaat: 25 x 31 cm, 208 bladzijden
De auteurs hebben onderzocht welke spoorlijnen sinds hun opening weer gesloten zijn, inclusief grensoverschrijdende trajecten. De ruim 1000 km spoorlijnen worden alle 29 behandeld.
Veel sluitingen voor personenvervoer werden veroorzaakt door de economische crisis rond 1930 en de toenemende mobiliteit ten gevolge van de opkomst van het, veel flexibelere, autobusvervoer.
Ná de Tweede Wereldoorlog was het snel toenemende particuliere autobezit ook weer een belangrijke factor bij het stopzetten van het personenvervoer.
Toen dan rond 1960 óók nog de “aardgasbel van Slochteren” in exploitatie kwam, was dat ook voor het vrachtvervoer een klap. Het gebruik van steenkool als energiebron viel volledig weg, en daarmee tevens een belangrijke bron van inkomsten voor NS. In de zeventiger jaren werden daardoor veel laad- en losplaatsen gesloten.
Allereerst geven de auteurs data van aanleg, eigenaar en exploitant. Daarna volgen details over de sluiting, soms in meerdere stappen, en gesplitst in personen- en goederenvervoer. Tenslotte wordt ook het jaar van opbreken gegeven.
Hoewel soms een spoorlijn al 70 jaar is verdwenen, zijn de auteurs op hun speurtochten nog veel overblijfselen tegengekomen. Dat varieert van nog steeds in gebruik zijnde spoorwoningen en stationsgebouwen tot grenspalen, bruggenhoofden en borden. Vaak is ook het traject van een spoorlijn nog terug te vinden in de vorm van een wandel- of fietspad, of een weg voor autoverkeer.
Dat is dan door de auteurs in foto’s vastgelegd als aanvulling op de tekst. Achterin het boek is ook een opgave van de geraadpleegde bronnen.
Doelgroep: Geïnteresseerden in de geschiedenis van het grote voorbeeld, periode 1925 – 2015, tijdperk 2-6.
Leesvoer, mooi boek met veel foto's van zowel het nu als de oude tijd.
Inderdaad is het ook op internet te vinden, maar dat is de folder van Roco ook..
Voor de liefhebber een interessant boek.
(http://i1342.photobucket.com/albums/o761/Stedahult/van%20alles/image_zpszvht8zas.jpeg) (http://s1342.photobucket.com/user/Stedahult/media/van%20alles/image_zpszvht8zas.jpeg.html)
Doelgroep: Geïnteresseerden in de geschiedenis van het grote voorbeeld, periode 1925 – 2015, tijdperk 2-6.De lijnen die voor 1925 gesloten zijn staan er niet in?
Staat er wat in over station Maas, en het traject over wat nu de Maasboulevard is, in Rotterdam?Nee; zie #18. Sluiting op 4 oktober 1953.
Dat is in '57 meen ik opgeheven; er zijn wel wat foto's te vinden op internet, maar als dit boek daar wat aan toe voegt heb ik ook wel interesse.
De lijnen die voor 1925 gesloten zijn staan er niet in?Nee. Zijn die er dan?
Boek gekocht bij Kuijpers. Ontspannen leesvoer op vakantie, zelfs bij 32 graden. Leuk gedaan. (y)
Wel jammer dat de mythe over de kerosineleiding voor Soesterberg en het spoorviaduct over de A28 bij Zeist maar weer eens wordt opgelepeld. Kennelijk zijn sommige verhalen te mooi om door de werkelijkheid te laten verpesten. Die leiding was/is er wel, maar een paar honderd meter oostelijker.
Ik weet waar Kees Volkers zich op baseert El Combanchero. Sterker, ik heb het rapport van de lokale PSP/PPR politici ingezien. In het rapport worden meerdere militaire objecten in de regio behandeld. De opstellers vonden dat de bevolking beter op de hoogte moest zijn. Eén van de onderwerpen is de Defensie pijpleidingen organsiatie (DPO) en de kerosineleiding ...enz
De route is op maps nog steeds goed te volgen. De versterkte opslagtanks zijn terug te vinden. Het bijzondere karakter van het viaduct is ook te zien. Het is erg breed voor het paadje dat erover loopt en dat eigenlijk ook van niks naar nergens gaat. Voor de helft is het bestraat, de anderen helft is berm waaronder de leidingen schuilen.Zo is de route van de ondergrondse DPO leiding vanuit het botlekgebied naar Antwerpen ook goed te volgen op google.maps... (het gedeelte op het plaatje linksonder) het is een onbebouwde, gladgehouden strook van ca. 20 a 30m breed die zich door het landschap slingert. Oorspronkelijk was dit alles een deel van NAVO's min of meer geheime ondergrondse leidingnetwerk met diesel en kerosine van alle havens in het westen naar het waarschijnlijke front met Rusland in het oosten, en alle vliegbases die daarbij horen...
Henk,
Bij GlaxoSmithKline ligt ook zo'n viaduct met spoor in de naam. Dit lijkt ook nergens naar toe te gaan. Wat is dit dan voor een viaduct?
Heet de Ericaweg tegenwoordig Weg naar Heibergen?
Ook leuk; het viaduct in de Kampweg heet Zeister Spoor.