Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:16:55
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 08:53:16
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door tothebeach
Vandaag om 08:21:31
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
Aachenau West door 741230
27 maart 2024, 18:55:45
  

Auteur Topic: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)  (gelezen 46929 keer)

Wouter_

  • Offline Offline
  • Berichten: 163
    • H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
« Gepost op: 03 juli 2016, 23:56:02 »
Hoi Allemaal,

Afgelopen weken heb ik plannen gemaakt voor station Sumvitg-C, zie ook mij draadje in baanplannen:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,69579.0.html
Sumvitg-C is een klein station in Zwitserland één halte voor Disentis. Waarom ik gekozen heb voor dit station staat in mijn eerder genoemde draadje in baanplannen.



Ik heb gekozen om 4 modules te maken van 120 x 40 cm. Dit is nog zonder uitloopspoor, schaduwstation of omkeerlus.


Afgelopen weekend heb ik begin gemaakt met de eerste twee modules. De andere twee modules volgen later. Ik ben begonnen aan de rechter kant. In deze module zit namelijk een hoogte verschil en ik wil eerst kijken of dit tot zijn recht komt.

Hierbij foto's van de eerste stapjes :):






Hopelijk vind ik deze week nog wat tijd om te bouwen en de eerste twee modules (ruwbouw) te laten zien.

Groetjes,
Wouter (uit Almere)



TinTin

  • Offline Offline
  • Berichten: 111
    • Swiss-N-Trak
Re: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
« Reactie #1 Gepost op: 04 juli 2016, 12:28:17 »
Wouter,

Succes met de bouw en ik blijf het volgen.

gr. Erwin (ook Almere..)

Wouter_

  • Offline Offline
  • Berichten: 163
    • H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
Re: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
« Reactie #2 Gepost op: 04 juli 2016, 13:43:25 »
Bedankt Erwin, leuk om te horen.
Vandaag heeft mijn oudste een studiedag. Hij is lekker met zijn lego bezig, dus voor mij ook tijd om lekker te bouwen  :)

De eerste twee bakken zitten in elkaar. Ik ben nu aan het kijken naar de blok/sectie indeling. Dit had ik nog niet gedaan. Het station doe ik waarschijnlijk in stukken van 20cm. Dit is redelijk kort, maar dan is het ook makkelijker een trein in het midden te laten stoppen. Ook ga ik nog even goed rekenen hoe ik uitkom met de S88-N's

De tekening die nog op de vloer ligt is de derde bak. Die moet ik (en de vierde) nog maken. Hiervoor moet ik ook nog hout halen, dus dat komt later...


De helling ziet er goed uit en ik ben tevreden met het resultaat. Het is een klein verschil en misschien bijna niet te zien. Toch geeft het een speels en realistisch effect.

En nu weer snel verder met de baan  ;)

Wouter_

  • Offline Offline
  • Berichten: 163
    • H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
Re: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
« Reactie #3 Gepost op: 04 juli 2016, 17:22:37 »
Na een dagje werken zit een groot deel van het kurk op zijn plek. Op de plek waar het station moet komen had ik eerst kurk op rol gebruikt, maar dit zat toch niet lekker. Het was toch geen 3mm, het bleef niet lekker zitten en er zaten hoogte verschillen in delen van het kurk (golfplaat). Daarnaast bedacht ik me dat het station zelf op spoorhoogte moet gaan komen en niet gelijk met het kurk. Naast het kurk had het stations(plein) dan alsnog verhoogt moeten worden. Het kurk is er dus weer van af en de stroken zijn in plaats van gekomen.

Het verhogen wordt dus een zorg voor later  ;D

Verder een klein overzichtje van de werkzaamheden:

Ik heb inhammen gemaakt waar de bovenleidingmasten moeten komen. Aangezien er een hellingshoek is, kunnen de masten niet op de triplexplaat van de rails gemonteerd worden. Zou ik dat doen, dan komen de masten schuin te staan en dat is geen gezicht! In de Sommerfeldt Montagehandleiding stond netjes uitgelegd hoe dit te doen. Daarover later meer.

Ik heb een gat gemaakt voor de Peco-draaischijf. Het aandrijven en monteren van de draaischijf moet nog gebeuren. Ik ben nog niet helemaal zeker hoe ik de aandrijving ga doen, maar overweeg een servo met 4 geheugen standen. Daarnaast wil ik de draaischijf aanpassen met een spoor-Z-rail en een draaistel van een oude wagon zodat het beter loopt.
Tips zijn welkom...




Ook ben ik bezig geweest met het testen van de Cobalt wisselspoelen. Zie ook het filmpje:

<a href="https://www.youtube.com/v/UGdEs1CXzgI" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/UGdEs1CXzgI</a>
De Cobalt werkt prima! Zeer makkelijk te bedienen, digitaal en analoog in één (bediening), veel mogelijk, terugkoppeling, aansluiten op de digitale spanning en een hoop herrie  :-[  :-\
Dat viel iets tegen, maar goed. De voordelen winnen het momenteel nog van het lawaai en een spiekertje met koeien geluiden doen hopelijk een hoop goed  :)

Tot zo ver de klusdag...
Groetjes,
Wouter


RhB-Mikey

  • Lokifahrer Mikey
  • Offline Offline
  • Berichten: 685
  • Rhätische Bahn fan
    • Flickr
Re: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
« Reactie #4 Gepost op: 04 juli 2016, 20:31:35 »
Ho ho niet te snel gaan :P

Ziet er goed uit (y)
Lid van Vereniging Spoorgroep Zwitserland, Regio Zuidwest

klik hier voor mijn filmpjes

Bouwt aan Bahnhof Langwies
Mijn eerste grote tentoonstelling Smalspoormodelbouwdagen 2023

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4451
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
« Reactie #5 Gepost op: 04 juli 2016, 20:32:50 »
Oe nog meer RhB.
Leuk.



verstuurd vanaf mijn S6 EDGE

Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 3841
Re: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
« Reactie #6 Gepost op: 05 juli 2016, 09:57:27 »
Netjes!
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Wouter_

  • Offline Offline
  • Berichten: 163
    • H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
Re: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
« Reactie #7 Gepost op: 05 juli 2016, 21:41:35 »
Bedankt voor alle reacties!

Vanavond ben ik bezig geweest met een servo test. Ik wil een servo misbruiken voor een draaischijf.
Hiervoor heb ik de Uhlenbrock 67810 decoder gebruikt en de servo 81420.

De draaischijf kent 4 standen, waarvan ik er 3 nodig heb (zie plaatje):

Plaatje 1 is de normale stand (wegrijden naar het station)
Plaatje 2 is het omdraaien van een stoomlocomotief (180graden)
Plaatje 3 wagon naar het industrie spoor brengen op de rechter onderste opstelspoor.
Plaatje 4 is eigenlijk overbodig. Ik zou namelijk niet weten waarom ik iets 180 graden wil draaien op het industrie spoortje.
Daarom zou een 180 graden servo voldoende zijn. Een Bemo locomotief weegt zo'n 450 gram en dan heb je voldoende aan +/- 5 Ncm kracht en de 81420 heeft 13Ncm.

Het instellen/programmeren (zie tabel voor de waarden) was erg makkelijk en ging prima... het bewegen ook ..... maar hij gaat maar 90 graden géén 180....
Na wat zoeken en lezen kwam ik er achter dat de 81420 maar 90 graden kan draaien.... mmmm.... das erg jammer.

Dus nu de vraag aan jullie  ;D
Wie oh wie heeft een goede ervaring met een servo die wat gewicht kan hebben die aan te sluiten is op de Uhlenbrock 67810 decoder ??

Vast bedankt!
Wouter

Wouter_

  • Offline Offline
  • Berichten: 163
    • H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
Re: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
« Reactie #8 Gepost op: 10 juli 2016, 09:41:01 »
Ik heb een proefopstelling gemaakt voor de draaischijf met een servo.
Ik heb een klein en groot tandwiel gebruikt om de draaibeweging van 90 naar 180 graden te brengen. Dit was ook het enige wat positief was uit de test  :-[

De draaibeweging ging (ook door de extra tandwielen) zeer schokkerig. Daarnaast was de positie niet meer zo vast als normaal.
Na deze mislukte poging heb ik de servo rechtstreeks op de brug van de draaischijf gezet. Het schokken was een stuk minder, maar zeker nog niet mooi genoeg. De draaibeweging was wel nauwkeurig (hoewel meer testen nodig waren om het zeker te weten).
Toen een Bemo locomotief gepakt..... mmm... de draaischijf beweegt niet meer. Theoretisch zou een 14Ncm servo voldoende moeten zijn, maar dit is het zeer zeker niet.
Foto's/filmpjes maken heb ik uit teleurstelling niet gedaan  :'(

Dus nu de moeilijke keuze:
1) veel tijd investeren en bijvoorbeeld dit namaken: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,55421.15.html
2) de draaischijf met de hand bedienen

Hier toch maar een nachtje over slapen, want achteraf motoriseren is vaak niet te doen.

Huib

  • Offline Offline
  • Berichten: 1497
    • Avontuur in Miniatuur
Re: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
« Reactie #9 Gepost op: 10 juli 2016, 10:03:19 »
Hi Wouter,

Je krijgt een beter resultaat met een 'gewone' DC motor met een flinke vertraging. Op eBay zijn die wel voor een habbekrats te vinden. Een schijf voor de positionering is dan ook een goede oplossing. Je hoeft het niet zo uitgebreid te maken als Fred. Een simpele schijf met vier inkepingen en een enkel schakelaartje zou ook al genoeg moeten zijn. Schakelaartje valt in groef = schijf stopt. Schakelaartje even overbruggen = schrijf gaat weer lopen tot de volgende groef. Simpel, maar effectief.

Succes!

Huib
« Laatst bewerkt op: 10 juli 2016, 10:07:00 door Huib »
Buitenlust in 1:43,5 | BMD16N, BMD16N-SD | website: www.avontuurinminiatuur.com | vlog: www.prutsvlog.nl |
updates: https://www.instagram.com/huibmaaskant/

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
« Reactie #10 Gepost op: 10 juli 2016, 10:27:15 »
Toen een Bemo locomotief gepakt..... mmm... de draaischijf beweegt niet meer. Theoretisch zou een 14Ncm servo voldoende moeten zijn, maar dit is het zeer zeker niet.

Ik heb mijn segmentdraaischijf met een servo. Je moet wel een behoorlijk formaat servo gebruiken om de boel om te zetten.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1467

Jan Bennink

  • Offline Offline
  • Berichten: 514
    • RhB-Modelbaan
Re: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
« Reactie #12 Gepost op: 10 juli 2016, 14:20:06 »
Dag Wouter,

Leuk, weer een RhB-er erbij! Ik dacht (na mijn herintreding in H0m) dat er niet zo veel meer waren. Maar ik zie er steeds meer (y).

Een bijzonder keuze dat Sumvitg-C. Ik had nog niet gezien dat de RhB daar de draaischijf had neergelegd. Het bepaalt wel je periode, na 2003 dus. Maar dat had je al aangegeven.

Ik heb deze winter ook de Peco draaischijf gekocht. Ik heb gelezen dat Peco zelf ook met een aandrijving komt. Ik heb er nog geen haast mee en wacht dat rustig af en ook wat jouw ervaringen zijn. Ik ben ook benieuwd hoe Peco de positionering denkt op te lossen. Maar dat is dus iets voor later.

Ik blijf je draadje volgen!

met groet, Jan
Vanaf 2015 bouwend aan een modelbaan in 1:87 naar voorbeeld van de RhB.

Wouter_

  • Offline Offline
  • Berichten: 163
    • H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
Re: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
« Reactie #13 Gepost op: 12 juli 2016, 09:40:23 »
Hoi allemaal,

Bedankt voor alle reacties! Mede hierdoor heb ik besloten de draaischijf niet handmatig te gaan doen.
Hoe dan wel? Dat zal de tijd leren  :)

Binnenkort ga ik wat testen (samen met een modelspoor-collega) met een stappenmotor, Shield en een Arduino.
Ik heb geen haast hiermee en neem de tijd voor de testen. De kosten schat ik op zo'n € 20,-.
Het kurk en de rails rondom de draaischijf laat ik dus even voor wat het is. Voorlopig heb ik nog meer dan genoeg andere dingen die gebeuren moeten, zoals...

Het aansluiten van de bedrading:

Ik soldeer de rode draden onder de rails voor de bezetmelding. Tevens de bruine draden aangesloten en de witte voor het hardstuk van de wissels.

Wat tegen viel waren de railschoentjes van Peco. Deze zijn ruim twee keer zo lang als die van Bemo en bij de rail keuze heb ik hier niet op gelet. De railschoentjes passen niet tussen de rails en de bielzen. Ik moet hier dus wat aanpassen aan de biezen voor een optisch mooi resultaat. Bemo railschoentjes hebben te veel ruimte en deze gebruik ik dus niet. Ze passen overigens wel. Desondanks ben ik nog blij met mijn keuze voor Peco rails.

Onder de baan komen alle draadjes naar beneden en dit zijn er best een hoop:


De draden werk ik weg in een simpel kabelgootje en worden dan naar een nog te kopen S88 gebracht:


Alle draden heb ik op een trafo aangesloten en de trein rijd perfect over de rails. Wel moet ik alle draden nog controleren, zodat ik zeker weet dat de stroom niet stiekem via een ander punt loopt en/of isolatieschoentjes niet goed werken.
Ook moet ik nog goed kijken naar de module overgangen en dan kan ik de rails vastzetten op de eerste module. Dan kan ik doorgaan met de tweede module en heb ik uiteraard nog 2 modules te bouwen...

Groetjes,
Wouter

TinTin

  • Offline Offline
  • Berichten: 111
    • Swiss-N-Trak
Re: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
« Reactie #14 Gepost op: 12 juli 2016, 10:43:55 »
ho ho Wouter, ik denk dat het totaal aan onderdelen voor de draaischijf toch wel op € 25,- komt  ;D

je schiet lekker op!

groeten Erwin