Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
digitaal veranderd in 15 jaar
door
Ronaldk
Vandaag
om 21:34:32
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is
door
Ronaldk
Vandaag
om 21:31:18
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139
door
Bahn-AG
Vandaag
om 21:21:53
Sikje 225
door
Huup
Vandaag
om 21:21:34
Locverlichting dmv micro-LEDS
door
Mark D.
Vandaag
om 21:06:08
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
R1954
Vandaag
om 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
arnaud-ns/htm
Vandaag
om 20:00:46
Rocky Rail 6400
door
gtw6016
Vandaag
om 19:57:35
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets
door
Silvolde
Vandaag
om 19:42:31
Station Roodeschool
door
Eric B
Vandaag
om 19:28:50
Locatie van foto gezocht
door
odaoda
Vandaag
om 19:13:38
Aachenau West
door
Silvolde
Vandaag
om 18:49:20
Raadplaatje
door
Nohome
Vandaag
om 18:21:13
Spoorwegmuseum krimpt collectie in
door
Bob11
Vandaag
om 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
Mispoes
Vandaag
om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Railpassie
Vandaag
om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ben
Vandaag
om 16:14:37
Piko 2025
door
spoorijzer
Vandaag
om 16:04:09
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
Vandaag
om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia
door
hervé
Vandaag
om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Vroeger
Vandaag
om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen
door
Blausee-Mitholz
Vandaag
om 13:51:12
Lima plan E bankjes
door
grossraumwagen
Vandaag
om 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
ca.gorter
Vandaag
om 12:51:41
Railpro 607
door
henk
Vandaag
om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
puntenglijder
Vandaag
om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
door
Erwin 054
Vandaag
om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's"
door
MOVisser
Vandaag
om 12:15:59
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 11:52:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein
door
Hans Reints
Vandaag
om 11:52:14
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
Grote beurt voor oude V200
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: Grote beurt voor oude V200 (gelezen 7355 keer)
Bjor
Offline
Berichten: 509
Grote beurt voor oude V200
«
Gepost op:
02 July 2016, 22:53:17 »
Voor mij is de mooiste lok de V200. Enige tijd geleden kreeg ik van mijn broer een oude V200 in H0. Nu ben ik N-spoorder, maar tegen een V200 kan ik geen nee zeggen. Het is de Fleischmann 1381, uitgebracht in de jaren 1958 - 1959. Daarmee is de lok bijna net zo oud als ik. Nu had de oude dame al heel wat meegemaakt en dat was haar aan te zien. Rijden deed ze bijna niet meer. Ze strompelde meer over de rails. Tijd dus, om haar jas uit te trekken.
Daaronder zat een dikke 50 jaar vuil, vet en aangekoekte olie. De collector was een bijna geheel zwarte schijf.
Een ingrijpende operatie was dus nodig om haar leven te kunnen redden. De motor ging uit elkaar, de collector werd voorzichtig en grondig schoongeborsteld, de tandwielen, motorhuis en tandwielen verdwenen in een bad van Dasty en de de afgesleten koolborstels werden vervangen. Nadat alle onderdelen weer blinkend schoon waren, werd de motor weer in elkaar gezet en getest. Het oudje snorde weer als voorheen.
De lokkast, schortplaten, draaistellen en ruiten kregen eveneens een Dastybad en kwamen daar na een paar weken kaal en schoon weer uit.
Daarna de lokkast en andere onderdelen met aceton ontvet (de hele lok is van metaal) en eerst maar eens in de Vallejo primer gezet:
Aan de hand van een tabel met de originele RAL kleuren, kon ik de juiste verf halen. In een aantal gangen, waarbij steeds andere delen moesten worden afgeplakt, heb ik de hele kap gespoten:
De grote vlakken zijn nu gespoten.
Nu komt het fine werk; de sierlijsten, opschriften, raamlijsten e.d.
Dan nog de bedrading vernieuwen en de lok weer in elkaar zetten.
(wordt vervolgd)
Ben
Gelogd
Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in tijdperk II in N en verder van alles dat met model- en grootspoor te maken heeft.
ruudns
Offline
Berichten: 6316
***
Re: Grote beurt voor oude V200
«
Reactie #1 Gepost op:
02 July 2016, 23:12:27 »
leuk zo'n oud e lok weer een tweede leven in te blazen
.
Gelogd
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0
).
Chris2412
Offline
Berichten: 1533
Machinist internationaal Lineas Nl
Re: Grote beurt voor oude V200
«
Reactie #2 Gepost op:
02 July 2016, 23:16:37 »
Reïncarnatie van een oude dame van weleer.
Mooi hoor
Groeten chris
Gelogd
De beste manier om een trein te halen is om de vorige net te missen
DJV
Offline
Berichten: 3277
BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: Grote beurt voor oude V200
«
Reactie #3 Gepost op:
02 July 2016, 23:55:20 »
Gaaf een restauratie op schaal.
Vraagje. Hoe weet je dat de lok zo oud is. Kun je dat ergens op de lok zien/vinden??
Gelogd
Groeten Dirk Jan
BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".
ivanzon
Offline
Berichten: 1595
Re: Grote beurt voor oude V200
«
Reactie #4 Gepost op:
03 July 2016, 07:55:45 »
Constructie van de draaistellen is wel een goede indicatie... Dit is een V200 van de eerste generatie, met chassis aan de draaistellen, en van na de eerste modellpflege, want er zit een 'typ 58' motor in
«
Laatst bewerkt op: 03 July 2016, 08:02:15 door ivanzon
»
Gelogd
Bjor
Offline
Berichten: 509
Re: Grote beurt voor oude V200
«
Reactie #5 Gepost op:
03 July 2016, 12:54:21 »
Dirk-Jan,
Het bouwjaar was te vinden op Internet:
http://www.sammlertreff.de/katalog/fleischmann/1381.htm
De mijne is van de eerste serie, maar ik vind een lichtgrijs dak mooier, dus heb ik het de kleur van de latere modellen gegeven.
Ben
Gelogd
Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in tijdperk II in N en verder van alles dat met model- en grootspoor te maken heeft.
ivanzon
Offline
Berichten: 1595
Re: Grote beurt voor oude V200
«
Reactie #6 Gepost op:
04 July 2016, 00:06:29 »
Hoeveel weegt deze, met de hele opbouw uit metaal?
Gelogd
Bjor
Offline
Berichten: 509
Re: Grote beurt voor oude V200
«
Reactie #7 Gepost op:
04 July 2016, 10:09:36 »
I(?),
De hele lok weegt 530 gram.
Dat geeft dus een asdruk van 132,5 gr.
Dat kan de gemiddelde H0 bovenbouw wel hebben.
Vanwaar je vraag?
Ben
«
Laatst bewerkt op: 04 July 2016, 10:12:17 door Bjor
»
Gelogd
Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in tijdperk II in N en verder van alles dat met model- en grootspoor te maken heeft.
Bjor
Offline
Berichten: 509
Re: Grote beurt voor oude V200
«
Reactie #8 Gepost op:
04 July 2016, 17:59:43 »
Ik zit nog met een vraag.
Zoals op de foto's is te zien zijn de vensteropeningen nogal "diep". De ruiten komen daar nog achter en liggen dus heel diep in de lokkast.
Nu zou ik graag de ruiten bijna gelijk met de buitenkant van de lokkast willen hebben, zoals bij het origineel.
Kan ik die ruiten met Kristal Klear maken? Hecht dat op (geschilderd) metaal?
En tot welke afmeting kun je met Kristal Klear ruiten maken? De vensters aan de zijkant, bij de motorruimte zijn 23 x 8mm.
Ben
Gelogd
Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in tijdperk II in N en verder van alles dat met model- en grootspoor te maken heeft.
Forever Rocofan
Offline
Berichten: 2484
Re: Grote beurt voor oude V200
«
Reactie #9 Gepost op:
04 July 2016, 18:08:00 »
Hallo Ben,
Grote gaten vullen met kristal klear wordt nog minder mooi dan de ramen die te diep liggen. Dan kun je beter op zoek gaan naar 1 mm. perspex ( plexiglas ) en de ramen daar uit zagen en op maat vijlen. Niet makkelijk, maar wel mooi.
En anders met een dunne merkstift de binnenkant van de raamsponningen zwart maken, dan valt het ook minder op dat ramen diep in de sponningen liggen. Ik heb dit ook gedaan bij de Roco plan T en de Artitec DE2.
Met vriendelijke groet,
Ruud B.
«
Laatst bewerkt op: 04 July 2016, 18:10:54 door Forever Rocofan
»
Gelogd
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.
tijgernootje
Offline
Berichten: 12222
Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
Re: Grote beurt voor oude V200
«
Reactie #10 Gepost op:
05 July 2016, 12:21:34 »
Nog een suggestie(als het tenminste kan met kristal clear)
Oude ramen erin zetten en het diepte verschil met kristal clear opvullen ?
Gelogd
Met vr gr
Floris
Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0
ruudns
Offline
Berichten: 6316
***
Re: Grote beurt voor oude V200
«
Reactie #11 Gepost op:
05 July 2016, 13:13:22 »
Het opvullen van een raamopening met KK werkt goed.......maar hoe groter de opening hoe "holler" je ruit wordt. Het werkt prima voor lamplenzen en kleine raampjes. De lenzen een paar keer na druppelen. Voor grote ruiten zou ik het niet gebruiken. Over de bestaande ruit is een optie. Is het niet goed, trek je het er zo weer uit/vanaf als het droog is.
Gelogd
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0
).
Bjor
Offline
Berichten: 509
Re: Grote beurt voor oude V200
«
Reactie #12 Gepost op:
05 July 2016, 16:08:42 »
Mannen, bedankt voor het meedenken. Het toepassen met Kristal Klear is dus nogal wat werk. Ik denk er nog even over.
Waarschijnlijk zal ik eerst de originele ruiten er in zetten en het opvullen met K.K. eerst eens testen op een andere kap.
Inmiddels heb ik er een ander probleem bij gekregen.Ik had een verfstift met aluminiumverf, waarmee ik de sierstrips en letters op de zijwanden heb overgetrokken. Dat ging best goed. Die verf was na 4 dagen echter nog niet goed droog, bleek toen ik het model oppakte. Resultaat: aluminiumkleurige vlekken op het rode en grijze deel.Die moet ik dus eerst met aceton verwijderen en een deel van de kap overspuiten.
Het goede nieuws is dat ik de motor en de assen (spaarzaam) heb gesmeerd, de lok weer in elkaar heb gezet en dat hij inmiddels snorrend zijn eerste meters weer heeft gereden.
Zodra de lok weer toonbaar is, zal ik weer een fotootje plaatsen.
Ben
Gelogd
Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in tijdperk II in N en verder van alles dat met model- en grootspoor te maken heeft.
Bjor
Offline
Berichten: 509
Re: Grote beurt voor oude V200
«
Reactie #13 Gepost op:
12 July 2016, 17:56:02 »
De kap is nu geheel gespoten. Het is nu zaak om de verchroomde details kleur te geven. Ik gebruik daar nu geen lakstift meer voor, maar gewone Humbrol nr 11. Die droogt snel, zodat ik geen dagen hoef te wachten tot de verf droog is.
Ook is hier en daar na het spuiten nog een klein retouche met een heel fijne penseel nodig.
Het resultaat tot nu toe:
Ik ben er best tevreden over.
De schortplaten moeten over. De opschriften heb ik met een stukje vlakgom met verf geprobeerd te tamponeren, maar de lettertjes zijn zo laag, dat ook het oppervlak daarnaast werd geraakt. De opschriften op de kap heb ik met een cocktailprikkertje met nauwelijks verf eraan getamponeerd en dat gaat prima. Dat ga ik nu op de schortplaten ook proberen.
Ben
Gelogd
Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in tijdperk II in N en verder van alles dat met model- en grootspoor te maken heeft.
Donaldus
Offline
Berichten: 62
Re: Grote beurt voor oude V200
«
Reactie #14 Gepost op:
12 July 2016, 22:47:06 »
Zou het hiermee niet beter gaan...?
http://www.micromark.com/super-fine-microbrushes-pkg-of-100,8378.html
Alleen weet ik niet of dit product in Nederland verkrijgbaar is.
Don Arnoldus, Oudkarspel
Gelogd
DB-tijdperk 3, 2-rail DC, Lenz Digital Plus / LDT, Railware.
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
Grote beurt voor oude V200