Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Dave.......
Vandaag om 00:33:43
Veevervoer ss/ ns door Edwin2121992
10 September 2025, 23:52:59
Modelspoorbaan van Einte door Wim Vink
10 September 2025, 23:36:09
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MichielB
10 September 2025, 23:16:30
tandwiel lux modellbau door Olav
10 September 2025, 22:59:14
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door MOVisser
10 September 2025, 22:56:39
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
10 September 2025, 22:51:19
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
10 September 2025, 22:47:52
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Joz
10 September 2025, 22:46:29
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
10 September 2025, 22:26:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
10 September 2025, 21:42:40
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Pollux
10 September 2025, 21:36:30
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Peter Soonius
10 September 2025, 21:32:12
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Hasenwald
10 September 2025, 19:28:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
10 September 2025, 19:18:35
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
10 September 2025, 19:12:10
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
10 September 2025, 19:06:47
Z21 en het programeren met de Z21App. door Frank 123
10 September 2025, 19:03:41
Da's Daz 2 door NS264
10 September 2025, 18:37:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
10 September 2025, 18:32:58
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
10 September 2025, 18:29:04
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door Bas, Dordrecht
10 September 2025, 18:25:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
10 September 2025, 17:47:49
19 Toen door ES44C4
10 September 2025, 17:20:58
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
10 September 2025, 17:03:11
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
10 September 2025, 16:57:23
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door phdirk
10 September 2025, 15:57:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
10 September 2025, 15:03:22
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
10 September 2025, 14:26:11
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
10 September 2025, 12:07:16
  

Auteur Topic: Grote beurt voor oude V200  (gelezen 7431 keer)

Bjor

  • Offline Offline
  • Berichten: 512
Grote beurt voor oude V200
« Gepost op: 02 July 2016, 22:53:17 »
Voor mij is de mooiste lok de V200. Enige tijd geleden kreeg ik van mijn broer een oude V200 in H0. Nu ben ik N-spoorder, maar tegen een V200 kan ik geen nee zeggen. Het is de Fleischmann 1381, uitgebracht in de jaren 1958 - 1959. Daarmee is de lok bijna net zo oud als ik. Nu had de oude dame al heel wat meegemaakt en dat was haar aan te zien. Rijden deed ze bijna niet meer. Ze strompelde meer over de rails. Tijd dus, om haar jas uit te trekken.

Daaronder zat een dikke 50 jaar vuil, vet en aangekoekte olie. De collector was een bijna geheel zwarte schijf.
Een ingrijpende operatie was dus nodig om haar leven te kunnen redden. De motor ging uit elkaar, de collector werd voorzichtig en grondig schoongeborsteld, de tandwielen, motorhuis en tandwielen verdwenen in een bad van Dasty en de de afgesleten koolborstels werden vervangen. Nadat alle onderdelen weer blinkend schoon waren, werd de motor weer in elkaar gezet en getest. Het oudje snorde weer als voorheen.

De lokkast, schortplaten, draaistellen en ruiten kregen eveneens een Dastybad en kwamen daar na een paar weken kaal en schoon weer uit.
Daarna de lokkast en andere onderdelen met aceton ontvet (de hele lok is van metaal) en eerst maar eens in de Vallejo primer gezet:
 

Aan de hand van een tabel met de originele RAL kleuren, kon ik de juiste verf halen. In een aantal gangen, waarbij steeds andere delen moesten worden afgeplakt, heb ik de hele kap gespoten:





De grote vlakken zijn nu gespoten.

Nu komt het fine werk; de sierlijsten, opschriften, raamlijsten e.d.

Dan nog de bedrading vernieuwen en de lok weer in elkaar zetten.

(wordt vervolgd)

Ben
Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in tijdperk II in N en verder van alles dat met model- en grootspoor te maken heeft.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6349
  • ***
Re: Grote beurt voor oude V200
« Reactie #1 Gepost op: 02 July 2016, 23:12:27 »
 (y) leuk zo'n oud e lok weer een tweede leven in te blazen (y).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Chris2412

  • Offline Offline
  • Berichten: 1533
  • Machinist internationaal Lineas Nl
Re: Grote beurt voor oude V200
« Reactie #2 Gepost op: 02 July 2016, 23:16:37 »
Reïncarnatie van een oude dame van weleer.

Mooi hoor

Groeten chris
De beste manier om een trein te halen is om de vorige net te missen

DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3278
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: Grote beurt voor oude V200
« Reactie #3 Gepost op: 02 July 2016, 23:55:20 »
Gaaf een restauratie op schaal. ;D

Vraagje. Hoe weet je dat de lok zo oud is. Kun je dat ergens op de lok zien/vinden??
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: Grote beurt voor oude V200
« Reactie #4 Gepost op: 03 July 2016, 07:55:45 »
Constructie van de draaistellen is wel een goede indicatie... Dit is een V200 van de eerste generatie, met chassis aan de draaistellen, en van na de eerste modellpflege, want er zit een 'typ 58' motor in
« Laatst bewerkt op: 03 July 2016, 08:02:15 door ivanzon »

Bjor

  • Offline Offline
  • Berichten: 512
Re: Grote beurt voor oude V200
« Reactie #5 Gepost op: 03 July 2016, 12:54:21 »
Dirk-Jan,

Het bouwjaar was te vinden op Internet: http://www.sammlertreff.de/katalog/fleischmann/1381.htm
De mijne is van de eerste serie, maar ik vind een lichtgrijs dak mooier, dus heb ik het de kleur van de latere modellen gegeven.

Ben
Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in tijdperk II in N en verder van alles dat met model- en grootspoor te maken heeft.

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: Grote beurt voor oude V200
« Reactie #6 Gepost op: 04 July 2016, 00:06:29 »
Hoeveel weegt deze, met de hele opbouw uit metaal?

Bjor

  • Offline Offline
  • Berichten: 512
Re: Grote beurt voor oude V200
« Reactie #7 Gepost op: 04 July 2016, 10:09:36 »
I(?),

De hele lok weegt 530 gram.
Dat geeft dus een asdruk van 132,5 gr.  :P Dat kan de gemiddelde H0 bovenbouw wel hebben. ;D

Vanwaar je vraag?

Ben
« Laatst bewerkt op: 04 July 2016, 10:12:17 door Bjor »
Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in tijdperk II in N en verder van alles dat met model- en grootspoor te maken heeft.

Bjor

  • Offline Offline
  • Berichten: 512
Re: Grote beurt voor oude V200
« Reactie #8 Gepost op: 04 July 2016, 17:59:43 »
Ik zit nog met een vraag.
Zoals op de foto's is te zien zijn de vensteropeningen nogal "diep". De ruiten komen daar nog achter en liggen dus heel diep in de lokkast.
Nu zou ik graag de ruiten bijna gelijk met de buitenkant van de lokkast willen hebben, zoals bij het origineel.
Kan ik die ruiten met Kristal Klear maken? Hecht dat op (geschilderd) metaal?
En tot welke afmeting kun je met Kristal Klear ruiten maken? De vensters aan de zijkant, bij de motorruimte zijn 23 x 8mm.

Ben
Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in tijdperk II in N en verder van alles dat met model- en grootspoor te maken heeft.

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2487
Re: Grote beurt voor oude V200
« Reactie #9 Gepost op: 04 July 2016, 18:08:00 »
Hallo Ben,

Grote gaten vullen met kristal klear wordt nog minder mooi dan de ramen die te diep liggen. Dan kun je beter op zoek gaan naar 1 mm. perspex ( plexiglas ) en de ramen daar uit zagen en op maat vijlen. Niet makkelijk, maar wel mooi.

En anders met een dunne merkstift de binnenkant van de raamsponningen zwart maken, dan valt het ook minder op dat ramen diep in de sponningen liggen. Ik heb dit ook gedaan bij de Roco plan T en de Artitec DE2.

Met vriendelijke groet,

Ruud B.
« Laatst bewerkt op: 04 July 2016, 18:10:54 door Forever Rocofan »
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12278
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Grote beurt voor oude V200
« Reactie #10 Gepost op: 05 July 2016, 12:21:34 »
Nog een suggestie(als het tenminste kan met kristal clear)
Oude ramen erin zetten en het diepte verschil met kristal clear opvullen ?
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6349
  • ***
Re: Grote beurt voor oude V200
« Reactie #11 Gepost op: 05 July 2016, 13:13:22 »
Het opvullen van een raamopening met KK werkt goed.......maar hoe groter de opening hoe "holler" je ruit wordt. Het werkt prima voor lamplenzen en kleine raampjes. De lenzen een paar keer na druppelen. Voor grote ruiten zou ik het niet gebruiken. Over de bestaande ruit is een optie. Is het niet goed, trek je het er zo weer uit/vanaf als het droog is.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Bjor

  • Offline Offline
  • Berichten: 512
Re: Grote beurt voor oude V200
« Reactie #12 Gepost op: 05 July 2016, 16:08:42 »
Mannen, bedankt voor het meedenken. Het toepassen met Kristal Klear is dus nogal wat werk. Ik denk er nog even over.
Waarschijnlijk zal ik eerst de originele ruiten er in zetten en het opvullen met K.K. eerst eens testen op een andere kap.

Inmiddels heb ik er een ander probleem bij gekregen.Ik had een verfstift met aluminiumverf, waarmee ik de sierstrips en letters op de zijwanden heb overgetrokken. Dat ging best goed. Die verf was na 4 dagen echter nog niet goed droog, bleek toen ik het model oppakte. Resultaat: aluminiumkleurige vlekken op het rode en grijze deel.Die moet ik dus eerst met aceton verwijderen en een deel van de kap overspuiten.

Het goede nieuws is dat ik de motor en de assen (spaarzaam) heb gesmeerd, de lok weer in elkaar heb gezet en dat hij inmiddels snorrend zijn eerste meters weer heeft gereden.
Zodra de lok weer toonbaar is, zal ik weer een fotootje plaatsen.

Ben



Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in tijdperk II in N en verder van alles dat met model- en grootspoor te maken heeft.

Bjor

  • Offline Offline
  • Berichten: 512
Re: Grote beurt voor oude V200
« Reactie #13 Gepost op: 12 July 2016, 17:56:02 »
De kap is nu geheel gespoten. Het is nu zaak om de verchroomde details kleur te geven. Ik gebruik daar nu geen lakstift meer voor, maar gewone Humbrol nr 11. Die droogt snel, zodat ik geen dagen hoef te wachten tot de verf droog is.
Ook is hier en daar na het spuiten nog een klein retouche met een heel fijne penseel nodig.
Het resultaat tot nu toe:


Ik ben er best tevreden over.

De schortplaten moeten over. De opschriften heb ik met een stukje vlakgom met verf geprobeerd te tamponeren, maar de lettertjes zijn zo laag, dat ook het oppervlak daarnaast werd geraakt. De opschriften op de kap heb ik met een cocktailprikkertje met nauwelijks verf eraan getamponeerd en dat gaat prima. Dat ga ik nu op de schortplaten ook proberen.

Ben

Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in tijdperk II in N en verder van alles dat met model- en grootspoor te maken heeft.

Donaldus

  • Offline Offline
  • Berichten: 62
    • Mijn modelspoorpagina
Re: Grote beurt voor oude V200
« Reactie #14 Gepost op: 12 July 2016, 22:47:06 »
Zou het hiermee niet beter gaan...?
http://www.micromark.com/super-fine-microbrushes-pkg-of-100,8378.html

Alleen weet ik niet of dit product in Nederland verkrijgbaar is.

Don Arnoldus, Oudkarspel
DB-tijdperk 3, 2-rail DC, Lenz Digital Plus / LDT, Railware.