Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Pfarrerwinkel bahn door AndrevdG
Vandaag om 05:11:01
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 05:07:24
Stationsplein Baden Baden door frits959
Vandaag om 03:21:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:35:59
25 jaar geleden door Willem1951
18 april 2024, 23:43:22
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
18 april 2024, 23:15:37
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Aachenau West door MichielB
18 april 2024, 22:22:36
"Nederlandse" modellen door Marc tramt
18 april 2024, 21:56:41
Bouw van materieel 40 treinstellen door FRIE
18 april 2024, 21:50:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
18 april 2024, 21:24:49
US diorama in H0 door basjuh1981
18 april 2024, 21:19:01
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Noordernet
18 april 2024, 20:44:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
LS Models 2024 door 4020 281-4
18 april 2024, 18:03:40
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
18 april 2024, 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 april 2024, 17:48:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
18 april 2024, 17:09:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 17:02:09
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 16:49:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
18 april 2024, 16:03:04
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Besselspoor
18 april 2024, 15:22:30
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Benelux795
18 april 2024, 14:17:23
  

Auteur Topic: Een NS 2000 voor de SGB!  (gelezen 182388 keer)

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1398
Re: Een NS 2000 voor de SGB!
« Reactie #570 Gepost op: 09 november 2017, 17:10:08 »
Zoals ik me meen te herinneren stammen UNC en UNF uit 1948. De letters UN staan voor UNified: UNified Coarse en UNified Fine.

Tot dan hadden de Britten, Canadezen en Amerikanen hun eigen schroefdraadvarianten, waarbij de Amerikaanse variant binnen de VS de namen NC en NF droegen (National Coarse en National Fine). Buiten de VS werd daar vaak de A van American voorgezet: ANC en ANF.

In de Tweede Wereldoorlog leverden die verschillen nogal eens problemen op met onderhoud: moeren en bouten met dezelfde maataanduiding hoefden helemaal niet te passen als ze uit de verschillende landen kwamen. Met Engelse bouten en moeren een Amerikaanse truck repareren, of andersom, dat was problematisch. Na de oorlog leidde overleg tussen deze drie landen tot de UNified normen van daarna, bedoeld om herhaling van de genoemde onderhoudsproblemen in de toekomst te voorkomen.

Aangezien dit een Amerikaanse oorlogsloc is, verwacht ik dat daar ANC en ANF zijn toegepast.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6806
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Een NS 2000 voor de SGB!
« Reactie #571 Gepost op: 09 november 2017, 17:25:42 »
Klopt helemaal Peter, ik heb even verder gezocht.

UNC/UNF zijn naoorlogs, een reactie op de onderlinge verschillen in schroefdraad tussen de geallieerde landen.

Bron.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3700
Re: Een NS 2000 voor de SGB!
« Reactie #572 Gepost op: 09 november 2017, 18:55:31 »
|Ok, Bedankt.
Ik had op mijn werk te maken met Engelse en Amerikaanse  apparaten ,zoals ik al schreef. Militair spul ook dat weet ik waar gebouwd was ,ook van HP dus. Bij reparatie moest je dan maar gaan uitzoeken wat pastte, o ja ,het kon ook wel metrisch zijn.... :)
Metrische steeksleutels passen dus niet op Amerikaanse bouten en moeren ,maar dat wisten ze bij de SGB al voordat de lok er was denk ik. :D
 Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2048
Re: Een NS 2000 voor de SGB!
« Reactie #573 Gepost op: 09 november 2017, 19:06:07 »
Ik denk dat ze in Goes de afgelopen pakweg 40 jaar wel zo ongeveer iedere mogelijke steeksleutel verzameld hebben...

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3700
Re: Een NS 2000 voor de SGB!
« Reactie #574 Gepost op: 09 november 2017, 19:32:13 »
Dat denk ik ook wel,ze hebben de "Enter" toch ook gerestaureerd. ;D
 Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1104
Re: Een NS 2000 voor de SGB!
« Reactie #575 Gepost op: 09 november 2017, 19:48:37 »
Werken met Engelse en Amerikaanse machines van rond WW2 is altijd een avontuur. De vuistregel is dat als het moet, met een beetje geweld een BSW (Engels) moer op een UNC (Amerikaans) bout kan, en nadersom. De draadvorm is net even anders (55' en 60') maar de spoed is hetzelfde, behalve 1/2", daar verschilt de spoed net een tandje (12 Teeth Per Inch en 13 TPI) en dat lukt dus niet.

Om de juiste sleutel te vinden kun je het best een handvol seutels pakken en hopen. De Engelsen geven de sleutel de maat van de bout, dus een 1/2" BSW sleutel past op een 1/2" BSW bout. in WW2 hebbeb de Engelsen de kop van hun bouten verkleind, dus een vooroorlogse 1/2" BSW sleutel past niet op een naoorlogse 1/2" BSW bout.

De Amerikanen geven de maat van de kop aan op hun sleutels, dus een 1/2" uit Amerika is een stuk kleiner dan een 1/2" BSW, die weer groter is dan de naoorlogse 1/2" BSW. En de maat van de koppen van een BSW bout zijn net even anders dan een UNF.  In de praktijk kom ik vaak genoeg 2 van de 3, zoniet alle 3 koppen teken op een stoomloc. Missschien is het beter dat de SGB investeerd in een groot aantal Engelse sleutels :angel:

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: Een NS 2000 voor de SGB!
« Reactie #576 Gepost op: 09 november 2017, 20:50:19 »
Ik zou gewoon investeren in wat boren, tappen en snijplaten, alles lekker "Einheits" metrisch maken  ;D

Doen we in Amersfoort ook met veel zaken, vooral Whitworth troep is onbetaalbaar geworden.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3700
Re: Een NS 2000 voor de SGB!
« Reactie #577 Gepost op: 09 november 2017, 21:26:38 »
 Tuurlijk, overal metrische bouten en moeren inzetten.
  Het is toch zowat nieuwbouw .

Wat anders :
Is er ook documentatie materiaal meegekomen met de lok, of moet de nieuwe eigenaar dat maar zelf uitzoeken ?
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Re: Een NS 2000 voor de SGB!
« Reactie #578 Gepost op: 09 november 2017, 21:31:34 »
Nergens voor nodig. "Van een oud vrouwtje geweest"  ;D

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3868
Re: Een NS 2000 voor de SGB!
« Reactie #579 Gepost op: 09 november 2017, 22:37:48 »
Ik blijf erbij, een Bahco past altijd  ;D

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25270
    • Pagina van klaas
Re: Een NS 2000 voor de SGB!
« Reactie #580 Gepost op: 09 november 2017, 23:28:04 »
De grootste grap van al die verschillende draadsoorten is dat in de USA al omstreeks 1815 een wet is aangenomen die voorschreef dat er met het metrische systeem gewerkt moest worden. We zijn nu 200 jaar verder en ze zijn nog steeds niet om.

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6442
Re: Een NS 2000 voor de SGB!
« Reactie #581 Gepost op: 10 november 2017, 09:37:38 »
Dan is er ook geen enkel excuus meer om geen metrische bouten en moeren te gebruiken. Gewoon compliance aan US legislation  :)
Boomshanka!

josvdh

  • Offline Offline
  • Berichten: 25
Re: Een NS 2000 voor de SGB!
« Reactie #582 Gepost op: 10 november 2017, 09:57:12 »
Tuurlijk, overal metrische bouten en moeren inzetten.
  Het is toch zowat nieuwbouw .

Wat anders :
Is er ook documentatie materiaal meegekomen met de lok, of moet de nieuwe eigenaar dat maar zelf uitzoeken ?
Peter

Hoi Peter,

Nee, wij hebben alleen de documentatie van de radiobesturing, dus als er iemand is die ergens nog documentatie kan vinden dan houd ik mij van harte aanbevolen!

m.vr.gr.

Jos

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3700
Re: Een NS 2000 voor de SGB!
« Reactie #583 Gepost op: 10 november 2017, 14:28:08 »
OK Jos  ,
Als de lok zolang niet meer gereden heeft ,is  hij ook niet meer onderhouden natuurlijk. Boeken ervan zijn dan allang opgeruimd.  :(
Ik denk dat andere Amerikanen nog wel wat hebben in een of ander museum. De 2000 is vast niet de enige lok die straks weer rijdt ,want dat zal hij.!
Groeten ,
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 402
Re: Een NS 2000 voor de SGB!
« Reactie #584 Gepost op: 10 november 2017, 17:54:31 »
Op internet staan diverse filmpjes van start pogingen van net gerestaureerde Whitcombs, er zijn dus collega-musea.
Ook is vorig jaar op RYPN een Whitcomb manual aangeboden. De Whitcomb archieven zitten in het California State Railroad Museum.
Mvrgr
Koopmans