Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 00:08:42
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 00:06:50
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:09
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
12 September 2025, 23:47:40
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
12 September 2025, 23:14:30
Kibri station CALW ingekort als NS station door Duikeend
12 September 2025, 23:13:08
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Gino
12 September 2025, 23:06:00
Piko 2025 door Huup
12 September 2025, 22:53:15
D236 Nord-West-Expres door Huup
12 September 2025, 22:50:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
12 September 2025, 22:49:27
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
12 September 2025, 22:48:07
Acme nieuwe ICNG door Teoalessandro
12 September 2025, 22:41:32
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
12 September 2025, 22:31:22
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
12 September 2025, 22:18:44
Au bord de la Cèze door Schachbrett
12 September 2025, 21:46:20
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
12 September 2025, 21:38:35
Modelspoorbaan van Einte door Schachbrett
12 September 2025, 21:36:58
NS 8800 in spoor 0 door Huup
12 September 2025, 21:25:21
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door GD
12 September 2025, 21:12:22
Exact-Train 2025 door Rob Ellerman
12 September 2025, 21:11:19
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
12 September 2025, 21:10:07
20 21 september Ritten met Mat '46 tijdens Open Trein Festival NSM door Seinhuis
12 September 2025, 21:06:52
Z21 en het programeren met de Z21App. door Frank 123
12 September 2025, 20:09:46
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Robert vh Prutsert
12 September 2025, 19:56:30
Lima 708411004 NS Interregio dubbeldekker H0, Bogie kapot door NL-modelspoor
12 September 2025, 19:55:11
Fleischmania Nostalgia door tothebeach
12 September 2025, 19:49:33
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door einte
12 September 2025, 19:49:01
Veevervoer ss/ ns door Huup
12 September 2025, 18:42:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
12 September 2025, 18:40:32
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door antoni-a
12 September 2025, 18:12:51
  

Auteur Topic: Mijn spoor 0 baan en materieel naar Duits voorbeeld  (gelezen 31580 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11400
    • nulpunt
Re: Mijn spoor 0 baan naar Duits voorbeeld
« Reactie #60 Gepost op: 07 February 2008, 23:02:21 »
Op verzoek van EP,

Overigens heb ik dit etablisement gevonden op aanraden van de vader van de auteur van dit draadje.. Dus toch niet echt helemaal off topic"


de beroemde Grill teller bij Kortman.
Op de terugweg uit Dortmund. Rijdend op de A2 neem je afslag 11 en onderaan ligt (wel met enig zoeken, maar toch niet te missen) restaurant Kortmann.
De Amerikaans T1 was een mooie buit op de beurs van 2007.

Eigenlijk is Kortmann net zo'n plaats en bijeenkomst van beursgangers als de krokettenmeeting in Houten, maar dan na Intermodellbau in Dortmund.
Mooi even uitrsusten en daarna uitgerust naar huis. Eeen aanrader.

Okke

  • Offline Offline
  • Berichten: 235
    • spoor nul blog
Re: Mijn spoor 0 baan naar Duits voorbeeld
« Reactie #61 Gepost op: 15 February 2008, 17:58:42 »
De eerste kopbak is gespoten, maar dient nog afgewerkt te worden. De kleur is de zilvergrijze kleur uit 1934. Geheel origineel is het treinstel niet, maar voor een model van 1950 vind ik dat niet zo erg



Ook ben ik begonnen met het verkleinen en verbeteren van de kopruiten en de kopvorm van de tweede kopbak. Als eerste heb ik alle oude plamuur en verflagen zoveel mogelijk verwijderd. Dit gaf een beter oppervlak om aan te werken. De kop is nu al een stukje dichter bij wat het moet zijn.



Het is er nog niet, maar het is nu op maat maken van de ramen.



Okke

http://spoor-nul.blogspot.com/

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7498
Re: Mijn spoor 0 baan naar Duits voorbeeld
« Reactie #62 Gepost op: 15 February 2008, 21:09:08 »
Erg mooi Okke! De oorspronkelijke bouwer zou glimmen van trots.

Persoonlijk ben ik ook erg benieuwd naar de wijze waarop je de draaistellen verder gaat detaileren. Hoe maak je beeldbepalende details als ronde NS aspotdeksels (met acht bouten rondom) en de schroef- en bladveren dat zijn zaken waar ik nu ook tegenaan ga lopen.

Groet, Paul

P.s het onderwerp van dit draadje dekt de lading steeds beroerder....  :)
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4010
Re: Mijn spoor 0 baan naar Duits voorbeeld
« Reactie #63 Gepost op: 15 February 2008, 22:11:03 »
 Hoi Paul,
 Dan open je toch een nieuwe?  ;)
  -   Spoor 0 Bouw -  b.v.
    Groeten,Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Okke

  • Offline Offline
  • Berichten: 235
    • spoor nul blog
Re: Mijn spoor 0 baan en materieel naar Duits voorbeeld
« Reactie #64 Gepost op: 15 February 2008, 23:04:37 »
Ik hou het voorlopig bij 1 draadje, voor mij overzichtlijker en het is voor mij een groot project allemaal bij elkaar.
De DE3 is een beetje een uitzondering omdat de rest van het materieel Duits is.... Maar ik heb altijd al een zwak gehad voor dit treinstel, en mede daarom ben ik ook met de, laten we zeggen, restauratie bezig.

Paul,

De draaistellen komen later aan bod, ik heb voor de tweeassige draastellen de frames al gesneden, enkel moeten die gemonteerd worden. Voor de aspot deksels moet ik nog ff kijken hoe ik het ga maken. Bladveren maken is niet zozeer moeilijk (ze hoeven namelijk toch niet te werken), maar meer tijdrovend werk.

Echt snel gaat het werk ook niet omdat ik nog studeer en de studie ook de nodige tijd kost.

Okke

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Mijn spoor 0 baan en materieel naar Duits voorbeeld
« Reactie #65 Gepost op: 16 February 2008, 01:05:35 »
Okke, dan zou je misschien het eerste bericht in dit draadje willen bewerken (klik op de knop 'verander', in het eerste bericht dus) en de titel willen aanpassen. De DE-3 is immers niet Duits. :)

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Okke

  • Offline Offline
  • Berichten: 235
    • spoor nul blog
Re: Mijn spoor 0 baan en materieel naar Duits voorbeeld
« Reactie #66 Gepost op: 16 March 2008, 13:06:09 »
Ondertussen heb ik nu ook de laatste twee bakken gespoten. Het meeste werk ging zitten in het op maat maken van de kopramen. Deze waren in eerste instantie te groot en na opvullen en weer wegveilen ben ik vrij tevreden met het resultaat




Als eerste wil ik nu 2 imitatie sharfenberg koppelingen maken, om het beeld alvast wat completer te maken.....

Okke

http://spoor-nul.blogspot.com/

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 2031
  • Allegra" treinstel
Re: Mijn spoor 0 baan en materieel naar Duits voorbeeld
« Reactie #67 Gepost op: 16 March 2008, 13:32:13 »
Dat ziet er mooi uit Okke echt topwerk om deze diesel drie te herstellen

groetjes edwin

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Mijn spoor 0 baan en materieel naar Duits voorbeeld
« Reactie #68 Gepost op: 16 March 2008, 13:52:27 »
Inderdaad, een erg fraai model en dan ook nog eens in zo'n mooie grote schaal.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Okke

  • Offline Offline
  • Berichten: 235
    • spoor nul blog
Re: Mijn spoor 0 baan en materieel naar Duits voorbeeld
« Reactie #69 Gepost op: 21 March 2008, 18:41:30 »
Mijn eerste sharfenberg koppeling. Ik heb hier niet voor de originele koppeling gekozen maar de koppeling die de stellen ongeveer 5 jaar later kregen.



De elektrische koppeldoos moet nog geschilderd worden, enkel ben ik niet geheel zeker van de kleur. De oudste kleurenfotos die ik kan vinden uit de jaren 50 is te zien dat hij geel van kleur is. Ik ga er nu van uit dat dat hetzelfde was in de jaren 30/40



Okke

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 2031
  • Allegra" treinstel
Re: Mijn spoor 0 baan en materieel naar Duits voorbeeld
« Reactie #70 Gepost op: 22 March 2008, 13:33:13 »
zodat ziet er heel mooi en netjes uit Okke. Heb je hier misschien een tekening van hoe je deze hebt gemaakt?

groetjes edwin

Okke

  • Offline Offline
  • Berichten: 235
    • spoor nul blog
Re: Mijn spoor 0 baan en materieel naar Duits voorbeeld
« Reactie #71 Gepost op: 22 March 2008, 14:12:41 »
Edwin,

Ik heb hem volledig van fotos gemaakt. Ik had geen tekening in bezit, en daarom heb ik hem op het oog gemaakt.

Okke

amber

  • Offline Offline
  • Berichten: 651
Re: Mijn spoor 0 baan en materieel naar Duits voorbeeld
« Reactie #72 Gepost op: 24 March 2008, 13:20:40 »
De DE-3 is immers niet Duits. :)

Klopt, maar was de DE-3 niet (gedeeltelijk) gebasseerd op de vliegende Hamburger? En dan krijg je dus materieel naar Duits voorbeeld   ;D

Het ziet er echt heel erg gaaf uit! Erg strak vooral. Zo zie je maar dat er nog veel gedaan kan worden met hout ipv styreen  :)
Melina: N-spoorbaan in aanbouw.

modelspotter

  • Gast
Re: Mijn spoor 0 baan en materieel naar Duits voorbeeld
« Reactie #73 Gepost op: 24 March 2008, 14:10:23 »
Denk eraan dat de beschermkap van de Schaku tot in de jaren tachtig een taps toelopende vorm van de "bh" had. Dit is op alle modellen (H0 en 0) tot nu toe, steeds verkeerd nagebootst.
Modelspotter

Okke

  • Offline Offline
  • Berichten: 235
    • spoor nul blog
Re: Mijn spoor 0 baan en materieel naar Duits voorbeeld
« Reactie #74 Gepost op: 24 March 2008, 18:09:22 »
Modelspotter,

De beschermplaat van de koppeling was vroeger inderdaad puntiger en langer qua vorm. Maar zelf vond ik dit al moeilijk genoeg te maken. Ik heb hier enkel ook maar en mes en vijltjes om mee te werken, dit doe ik namelijk op mijn studentenkamer.

En ik ben weer verder gegaan met het maken van de draaistellen. Het eerste draaistel is nu af op de aspotdeksels na. Deze moeten nog gemaakt worden.








Okke

http://spoor-nul.blogspot.com/