Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 07:30:47
Hoe programmeer ik de snelheid van mijn lok met de multimuis? door Frits C
Vandaag om 07:04:49
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Thom
Vandaag om 02:07:36
Fleischmann 4178 NS4903 pimpen naar NS4905 door Bahn-AG
Vandaag om 00:18:52
Bf Kibronn door Benelux795
Vandaag om 00:06:32
Bahnstrecke 5867 door Frans Peeters
22 November 2025, 23:59:21
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
22 November 2025, 23:23:11
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
22 November 2025, 23:16:12
Spoor 1 loc omschakelen van analoog naar digitaal. door BR 50
22 November 2025, 22:36:47
VERPLAATST: Liliput schaal N door Reinout van Rees
22 November 2025, 22:18:37
VERPLAATST: Gezocht: Digikeijs DR4088LN LocoNet GND door Reinout van Rees
22 November 2025, 22:09:04
VERPLAATST: Fleischmann 7375 (BR103) onderdelen gevraagd door Reinout van Rees
22 November 2025, 21:54:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
22 November 2025, 21:22:43
Smeren, vet, olie, enz door Charles_
22 November 2025, 20:52:08
Roco 1753 (nieuw generatie) bevestiging panto's door System-M
22 November 2025, 20:33:30
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door nighttrain1
22 November 2025, 20:05:20
S88N bezetmelder door Patrick Smout
22 November 2025, 19:40:19
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door VAM65
22 November 2025, 18:58:01
Doornvliet door Alewijn
22 November 2025, 18:47:27
Museumdepot Beekbergen in H0 door wob
22 November 2025, 17:26:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
22 November 2025, 17:23:20
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Eriktrein
22 November 2025, 17:22:58
Van 2D afbeelding naar 3D model door defender
22 November 2025, 16:38:01
US diorama in H0 door Wim Vink
22 November 2025, 16:37:46
Stub switches door Hans1963
22 November 2025, 15:18:51
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Frank 123
22 November 2025, 15:14:37
Modelbaan Beltheim. door Paulus
22 November 2025, 15:00:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Sven
22 November 2025, 15:00:43
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
22 November 2025, 14:41:33
Stottering Piko 98551BD door Ben
22 November 2025, 13:44:22
  

Auteur Topic: Aandrijving armseinen d.m.v. relais  (gelezen 6763 keer)

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2522
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Aandrijving armseinen d.m.v. relais
« Gepost op: 12 November 2007, 21:02:23 »
Op de beurs afgelopen zaterdag in Houten heb ik een aantal bouwpakketten van o.a. Nederlandse armseinen gekocht. Deze zijn uitgebracht door modelspoorgroep 'Blokpost 8'. Hier had ik nog nooit van gehoord maar ze zijn zeer mooi uitgevoerd. Er zaten ook 2 gebouwde seinen bij:


Links een sein van 'Blokpost 8' en rechts 1 van Henckens (denk ik).

Als aandrijvingen zitten er zulke relais bij:


Weet iemand op welke spanning deze werken?


Naast de 'gewone seinen' zat er ook een bouwpakket van een bordessein bij, waarvan de 'armen al keurig strak zijn geschilderd en van gekleurde glaasjes voorzien.

O ja, en ook mooie zogenoemde 'blaadjes':


Als ik de prijs van het spul ga noemen zijn een hoop mensen jaloers, denk ik ;D.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26983
    • Pagina van klaas
Re: Aandrijving armseinen d.m.v. relais
« Reactie #1 Gepost op: 12 November 2007, 21:05:58 »
Zo te zien zijn het ouderwetse telefoonrelais van Philips. Op de spoel staat een heel stuk tekst. Op de foto kan ik niet lezen wat er staat, maar daar moet wel iets uit af te leiden zijn.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4041
Re: Aandrijving armseinen d.m.v. relais
« Reactie #2 Gepost op: 12 November 2007, 21:11:11 »
 De seinen zien er wel goed gelijkend uit.
 Relaisaandrijving  is wel erg betrouwbaar,maar de seinarmen gaan wel in een flits in de andere stand staan....
 Begin eens met een (gelijk)spanning van 12V.Gebeurt er niets, dan 24V.Trekken ze bij 12V snel aan,kan je 6V proberen.
Een relais is niet zomaar kapot te krijgen,dat scheelt... ;D
-Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2522
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: Aandrijving armseinen d.m.v. relais
« Reactie #3 Gepost op: 12 November 2007, 21:23:12 »
Op de spoelen staat:

1-2-I-1000-10800-0,09-CuEm
4-5-II-3000-13000-0,07-CuEm

SZB 2700/004

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9018
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Aandrijving armseinen d.m.v. relais
« Reactie #4 Gepost op: 12 November 2007, 21:29:28 »
Heb je ook wat grotere foto's, ook van de achterkant? Afmetingen mss?
En de prijs: make us cry!

Groet,

Huibert

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3879
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Aandrijving armseinen d.m.v. relais
« Reactie #5 Gepost op: 12 November 2007, 21:44:30 »
Een jaar of 20 geleden zijn diverse NS-armseinen, rouwbrieven, rangeerseinen en wisselstellers uitgebracht door Blokpost 8. Ze hadden ook een messing set van een Dg werkwagen (ja toen al hahaha), die je kon bouwen op het onderstel van de toenmalige (te korte) NS-kolenbak van Roco.
Ik meende dat de eigenaar/producent Jan Dul heette en uit Overijssel kwam.

Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26983
    • Pagina van klaas
Re: Aandrijving armseinen d.m.v. relais
« Reactie #6 Gepost op: 12 November 2007, 21:48:26 »
1-2-I-1000-10800-0,09-CuEm
Vertaling: tussen aansluitpennen 1 en 2 zit spoel I.
Die heeft een weerstand van 1000 ohm en bestaat uit 10800 windingen van 0,09 mm dik geemailleerd koperdraad

4-5-II-3000-13000-0,07-CuEm
Vertaling: tussen aansluitpennen 4 en 5 zit spoel II.
Weerstand is 3000 ohm en 13000 windingen van 0,07 mm dik geemaileerd koperdraad.

Aan die getallen te zien lijken het mij telefoonrelais voor een nominale spanning van 48V, dus je kunt er rustig 24V op zetten. Voor het aansturen zou ik in eerste instantie voor spoel I gaan, die heeft de meeste amperewindingen. Spoel II lijkt me meer een houdspoel, dus om het relais aangetrokken te houden als het eenmaal opgebracht is met spoel I.
Maar zoals Peter ook zegt, een relais gaat niet zomaar in rook op, dus probeer gewoon eens wat.

Wat ik me intussen wel afvraag: heeft de verkoper er niets over gezegd?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2084
Re: Aandrijving armseinen d.m.v. relais
« Reactie #7 Gepost op: 13 November 2007, 10:19:48 »
wat dacht je van omzetten met behulp van geheugendraad. Een mooie langzame overgang, kun je met een gangbare spanning van 12V werken. en je hoort geen geklik meer bij het omzetten.

Groet,
Roelco

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22701
Re: Aandrijving armseinen d.m.v. relais
« Reactie #8 Gepost op: 13 November 2007, 11:06:54 »
Zo te zien is de aandrijving meer dan alleen het relais. Ik zie ten minste een mechanisme en een soort gewichtje dat lijkt te zijn bedoeld om de kenmerkende stuit bij het omzetten te imiteren.
Ik heb wel eens zoiets op een Engelse baan gezien. Daarbij was de aandrijving een keer of 10 groter dan het hele sein, maar de imitatie van de beweging was perfect.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

willem22

  • Offline Offline
  • Berichten: 1543
    • willem22
Re: Aandrijving armseinen d.m.v. relais
« Reactie #9 Gepost op: 13 November 2007, 11:18:05 »
Nog een mogelijkheid de Stellantrieb bij Conrad met nog extra schakel kontakt. Deze werkt tussen 12 /16 volt AC/DC.
 Nr: 212640

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2522
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: Aandrijving armseinen d.m.v. relais
« Reactie #10 Gepost op: 14 November 2007, 20:03:49 »
Heb je ook wat grotere foto's, ook van de achterkant? Afmetingen mss?
En de prijs: make us cry!

Nog wat foto's:

Tekening is uit he boekje 'De Nederlandse modelspoorweg', trouwens ook op de beurs gekocht. Bij het bordessein zat geen tekening, dus kan ik deze mooi als leidraad gebruiken! Te zien is dat de armen precies op schaal zijn.




De prijs  75 euro.

wat heb ik daarvoor?

- 3 wisselstellers;
- 6 vrijbalken;
- 1 Henckens hoofdsein met motoraandrijving;
- 3 wissellantarens;
- stopsein;
- 5 hoofdseinen, waarvan 1 gebouwd en geschildert;
- 1 bordessein;
- 9 PTT-relais;
- 2 andreaskruizen aan spoorstaaf met schrikhekken;
- 8 borden voor langs de baan (snelheidsaanduiding enz.);
- 40 wisselnummer-/hectometerbordjes.

Wat ik me intussen wel afvraag: heeft de verkoper er niets over gezegd?

Nee, hij had ook geen idee hoe eea samengebouwd moest worden.
Bedankt trouwens voor je uitleg over het relais.

Zo te zien is de aandrijving meer dan alleen het relais. Ik zie ten minste een mechanisme en een soort gewichtje dat lijkt te zijn bedoeld om de kenmerkende stuit bij het omzetten te imiteren.
Ik heb wel eens zoiets op een Engelse baan gezien. Daarbij was de aandrijving een keer of 10 groter dan het hele sein, maar de imitatie van de beweging was perfect.

Klopt, aan 1 relais zit ook een mechanisem, maar volgens mij werkt deze niet zoals jij bedoelt. Ik heb in een boek de door jou genoemde aandrijving staan, volgens mij door Dave Doe bedacht/gebouwd. Lijkt me leuk om dat een te proberen.

Maarten



NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12547
    • sleutelspoor
Re: Aandrijving armseinen d.m.v. relais
« Reactie #11 Gepost op: 12 June 2009, 17:19:25 »
Een jaar of 20 geleden zijn diverse NS-armseinen, rouwbrieven, rangeerseinen en wisselstellers uitgebracht door Blokpost 8. Ze hadden ook een messing set van een Dg werkwagen (ja toen al hahaha), die je kon bouwen op het onderstel van de toenmalige (te korte) NS-kolenbak van Roco.
Ik meende dat de eigenaar/producent Jan Dul heette en uit Overijssel kwam.

Wim

Blokpost 9 (Jan Dul) is jaren geleden gestopt met produceren! Ook Sjoerd van der Zee en Jan Schooneveld van het Oude Station in Roosendaal maken al enkele jaren geen productie meer. Bij Vleugels en Papendrecht zijn misschien nog enige producten van hun te koop.
SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12547
    • sleutelspoor
Re: Aandrijving armseinen d.m.v. relais
« Reactie #12 Gepost op: 12 June 2009, 17:21:15 »
Nog wat foto's:

Tekening is uit he boekje 'De Nederlandse modelspoorweg', trouwens ook op de beurs gekocht. Bij het bordessein zat geen tekening, dus kan ik deze mooi als leidraad gebruiken! Te zien is dat de armen precies op schaal zijn.



Maarten

Tekening is van Gerard-seinarm- van der Weerd
SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Bart Otte

  • Offline Offline
  • Berichten: 190
    • Zankerdaal Topic
Re:Aandrijving armseinen d.m.v. relais
« Reactie #13 Gepost op: 12 June 2009, 17:21:36 »
Mooi spul  (y)
Wie niet van treintjes houdt, spoort niet!