Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:48:53
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door hmmglaser
Vandaag om 22:48:27
Starten met messing kits door 1795
Vandaag om 22:43:57
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 22:37:57
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ferdinand Bogman
Vandaag om 22:37:02
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door MaraNCS
Vandaag om 22:31:45
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Scratchbuilt
Vandaag om 22:30:06
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald69
Vandaag om 22:14:29
Treinreizen met m'n vader door defender
Vandaag om 21:47:13
Pools diorama H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:44:11
19 Toen door defender
Vandaag om 21:43:28
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:43:23
Ton bouwt goederenwagens door TonM
Vandaag om 21:33:46
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Priegelman
Vandaag om 21:15:18
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Ferdinand Bogman
Vandaag om 21:08:54
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 20:59:05
weerstandje en relais door Klaas Zondervan
Vandaag om 20:47:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
Vandaag om 20:45:40
DR4024 door Michaël dB
Vandaag om 20:11:53
Haandrecht materieel door orientexpress
Vandaag om 20:05:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ruudns
Vandaag om 20:04:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 20:01:12
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 19:28:41
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
Vandaag om 18:58:32
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 18:00:29
modulebaan jaren 60 door rudi van der Craats
Vandaag om 17:30:56
Decals Star TE-5933 door Martijn193
Vandaag om 17:12:11
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
Vandaag om 16:59:09
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:53:47
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 14:45:36
  

Auteur Topic: Aandrijving armseinen d.m.v. relais  (gelezen 6432 keer)

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2519
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Aandrijving armseinen d.m.v. relais
« Gepost op: 12 november 2007, 21:02:23 »
Op de beurs afgelopen zaterdag in Houten heb ik een aantal bouwpakketten van o.a. Nederlandse armseinen gekocht. Deze zijn uitgebracht door modelspoorgroep 'Blokpost 8'. Hier had ik nog nooit van gehoord maar ze zijn zeer mooi uitgevoerd. Er zaten ook 2 gebouwde seinen bij:


Links een sein van 'Blokpost 8' en rechts 1 van Henckens (denk ik).

Als aandrijvingen zitten er zulke relais bij:


Weet iemand op welke spanning deze werken?


Naast de 'gewone seinen' zat er ook een bouwpakket van een bordessein bij, waarvan de 'armen al keurig strak zijn geschilderd en van gekleurde glaasjes voorzien.

O ja, en ook mooie zogenoemde 'blaadjes':


Als ik de prijs van het spul ga noemen zijn een hoop mensen jaloers, denk ik ;D.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25299
    • Pagina van klaas
Re: Aandrijving armseinen d.m.v. relais
« Reactie #1 Gepost op: 12 november 2007, 21:05:58 »
Zo te zien zijn het ouderwetse telefoonrelais van Philips. Op de spoel staat een heel stuk tekst. Op de foto kan ik niet lezen wat er staat, maar daar moet wel iets uit af te leiden zijn.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3702
Re: Aandrijving armseinen d.m.v. relais
« Reactie #2 Gepost op: 12 november 2007, 21:11:11 »
 De seinen zien er wel goed gelijkend uit.
 Relaisaandrijving  is wel erg betrouwbaar,maar de seinarmen gaan wel in een flits in de andere stand staan....
 Begin eens met een (gelijk)spanning van 12V.Gebeurt er niets, dan 24V.Trekken ze bij 12V snel aan,kan je 6V proberen.
Een relais is niet zomaar kapot te krijgen,dat scheelt... ;D
-Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2519
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: Aandrijving armseinen d.m.v. relais
« Reactie #3 Gepost op: 12 november 2007, 21:23:12 »
Op de spoelen staat:

1-2-I-1000-10800-0,09-CuEm
4-5-II-3000-13000-0,07-CuEm

SZB 2700/004

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7521
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Aandrijving armseinen d.m.v. relais
« Reactie #4 Gepost op: 12 november 2007, 21:29:28 »
Heb je ook wat grotere foto's, ook van de achterkant? Afmetingen mss?
En de prijs: make us cry!

Groet,

Huibert

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3786
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Aandrijving armseinen d.m.v. relais
« Reactie #5 Gepost op: 12 november 2007, 21:44:30 »
Een jaar of 20 geleden zijn diverse NS-armseinen, rouwbrieven, rangeerseinen en wisselstellers uitgebracht door Blokpost 8. Ze hadden ook een messing set van een Dg werkwagen (ja toen al hahaha), die je kon bouwen op het onderstel van de toenmalige (te korte) NS-kolenbak van Roco.
Ik meende dat de eigenaar/producent Jan Dul heette en uit Overijssel kwam.

Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

Bouw H0 Lahntal- und Aartalbahn 1956-1962 (Diez, Balduinstein, Hohenstein), Traincontroller Gold, MultiZentrale Roco.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25299
    • Pagina van klaas
Re: Aandrijving armseinen d.m.v. relais
« Reactie #6 Gepost op: 12 november 2007, 21:48:26 »
1-2-I-1000-10800-0,09-CuEm
Vertaling: tussen aansluitpennen 1 en 2 zit spoel I.
Die heeft een weerstand van 1000 ohm en bestaat uit 10800 windingen van 0,09 mm dik geemailleerd koperdraad

4-5-II-3000-13000-0,07-CuEm
Vertaling: tussen aansluitpennen 4 en 5 zit spoel II.
Weerstand is 3000 ohm en 13000 windingen van 0,07 mm dik geemaileerd koperdraad.

Aan die getallen te zien lijken het mij telefoonrelais voor een nominale spanning van 48V, dus je kunt er rustig 24V op zetten. Voor het aansturen zou ik in eerste instantie voor spoel I gaan, die heeft de meeste amperewindingen. Spoel II lijkt me meer een houdspoel, dus om het relais aangetrokken te houden als het eenmaal opgebracht is met spoel I.
Maar zoals Peter ook zegt, een relais gaat niet zomaar in rook op, dus probeer gewoon eens wat.

Wat ik me intussen wel afvraag: heeft de verkoper er niets over gezegd?

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1972
Re: Aandrijving armseinen d.m.v. relais
« Reactie #7 Gepost op: 13 november 2007, 10:19:48 »
wat dacht je van omzetten met behulp van geheugendraad. Een mooie langzame overgang, kun je met een gangbare spanning van 12V werken. en je hoort geen geklik meer bij het omzetten.

Groet,
Roelco

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21668
Re: Aandrijving armseinen d.m.v. relais
« Reactie #8 Gepost op: 13 november 2007, 11:06:54 »
Zo te zien is de aandrijving meer dan alleen het relais. Ik zie ten minste een mechanisme en een soort gewichtje dat lijkt te zijn bedoeld om de kenmerkende stuit bij het omzetten te imiteren.
Ik heb wel eens zoiets op een Engelse baan gezien. Daarbij was de aandrijving een keer of 10 groter dan het hele sein, maar de imitatie van de beweging was perfect.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

willem22

  • Offline Offline
  • Berichten: 1545
    • willem22
Re: Aandrijving armseinen d.m.v. relais
« Reactie #9 Gepost op: 13 november 2007, 11:18:05 »
Nog een mogelijkheid de Stellantrieb bij Conrad met nog extra schakel kontakt. Deze werkt tussen 12 /16 volt AC/DC.
 Nr: 212640

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2519
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: Aandrijving armseinen d.m.v. relais
« Reactie #10 Gepost op: 14 november 2007, 20:03:49 »
Heb je ook wat grotere foto's, ook van de achterkant? Afmetingen mss?
En de prijs: make us cry!

Nog wat foto's:

Tekening is uit he boekje 'De Nederlandse modelspoorweg', trouwens ook op de beurs gekocht. Bij het bordessein zat geen tekening, dus kan ik deze mooi als leidraad gebruiken! Te zien is dat de armen precies op schaal zijn.




De prijs  75 euro.

wat heb ik daarvoor?

- 3 wisselstellers;
- 6 vrijbalken;
- 1 Henckens hoofdsein met motoraandrijving;
- 3 wissellantarens;
- stopsein;
- 5 hoofdseinen, waarvan 1 gebouwd en geschildert;
- 1 bordessein;
- 9 PTT-relais;
- 2 andreaskruizen aan spoorstaaf met schrikhekken;
- 8 borden voor langs de baan (snelheidsaanduiding enz.);
- 40 wisselnummer-/hectometerbordjes.

Wat ik me intussen wel afvraag: heeft de verkoper er niets over gezegd?

Nee, hij had ook geen idee hoe eea samengebouwd moest worden.
Bedankt trouwens voor je uitleg over het relais.

Zo te zien is de aandrijving meer dan alleen het relais. Ik zie ten minste een mechanisme en een soort gewichtje dat lijkt te zijn bedoeld om de kenmerkende stuit bij het omzetten te imiteren.
Ik heb wel eens zoiets op een Engelse baan gezien. Daarbij was de aandrijving een keer of 10 groter dan het hele sein, maar de imitatie van de beweging was perfect.

Klopt, aan 1 relais zit ook een mechanisem, maar volgens mij werkt deze niet zoals jij bedoelt. Ik heb in een boek de door jou genoemde aandrijving staan, volgens mij door Dave Doe bedacht/gebouwd. Lijkt me leuk om dat een te proberen.

Maarten



NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12328
    • sleutelspoor
Re: Aandrijving armseinen d.m.v. relais
« Reactie #11 Gepost op: 12 juni 2009, 17:19:25 »
Een jaar of 20 geleden zijn diverse NS-armseinen, rouwbrieven, rangeerseinen en wisselstellers uitgebracht door Blokpost 8. Ze hadden ook een messing set van een Dg werkwagen (ja toen al hahaha), die je kon bouwen op het onderstel van de toenmalige (te korte) NS-kolenbak van Roco.
Ik meende dat de eigenaar/producent Jan Dul heette en uit Overijssel kwam.

Wim

Blokpost 9 (Jan Dul) is jaren geleden gestopt met produceren! Ook Sjoerd van der Zee en Jan Schooneveld van het Oude Station in Roosendaal maken al enkele jaren geen productie meer. Bij Vleugels en Papendrecht zijn misschien nog enige producten van hun te koop.
SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12328
    • sleutelspoor
Re: Aandrijving armseinen d.m.v. relais
« Reactie #12 Gepost op: 12 juni 2009, 17:21:15 »
Nog wat foto's:

Tekening is uit he boekje 'De Nederlandse modelspoorweg', trouwens ook op de beurs gekocht. Bij het bordessein zat geen tekening, dus kan ik deze mooi als leidraad gebruiken! Te zien is dat de armen precies op schaal zijn.



Maarten

Tekening is van Gerard-seinarm- van der Weerd
SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Bart Otte

  • Offline Offline
  • Berichten: 190
    • Zankerdaal Topic
Re:Aandrijving armseinen d.m.v. relais
« Reactie #13 Gepost op: 12 juni 2009, 17:21:36 »
Mooi spul  (y)
Wie niet van treintjes houdt, spoort niet!