Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 22:24:19
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 22:21:20
Rivarossi br 56 HR2891S door Stefan88
Vandaag om 22:19:10
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 22:17:02
Bauarbeiten im gange door Sikko
Vandaag om 22:05:53
Achtergrond met AI door Sikko
Vandaag om 22:03:08
Rondom Charlois door Arjen52
Vandaag om 21:58:46
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 21:50:03
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 21:43:11
Goede wensen voor 2026 door cor_b
Vandaag om 21:18:01
Roco 10836 wissel schakelaar door TvdZ
Vandaag om 20:57:28
Spoor- en tramweg parafernalia door sneek
Vandaag om 20:55:38
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door Daan!
Vandaag om 20:51:29
Fleischmann 4178 NS4903 pimpen naar NS4905 door ruudns
Vandaag om 20:42:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:05:43
BR 54 Minitrix problemen. door Gabriël Bergsma
Vandaag om 19:17:17
Toon hier je (model)treinfoto's door Alewijn
Vandaag om 16:44:08
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 16:29:58
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 16:28:22
🎅 20 december 2025 | Roosendaal in het donker 🎄 door Rsd1000
Vandaag om 16:06:38
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:51:07
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 15:27:01
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:27:32
Onderdelen gezocht voor de Fleischmann Piccolo BR38 door Gabriël Bergsma
Vandaag om 14:04:05
Station Steenwijk poging 2 door FredD
Vandaag om 14:03:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:46:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 12:14:13
Modellbau Lingen 2026 door Rieks
Vandaag om 12:02:59
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
Vandaag om 11:36:29
Piko EUROCITY 2869 traxx door Reinout van Rees
Vandaag om 09:53:52
  

Auteur Topic: Aandrijving armseinen d.m.v. relais  (gelezen 6782 keer)

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2523
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Aandrijving armseinen d.m.v. relais
« Gepost op: 12 November 2007, 21:02:23 »
Op de beurs afgelopen zaterdag in Houten heb ik een aantal bouwpakketten van o.a. Nederlandse armseinen gekocht. Deze zijn uitgebracht door modelspoorgroep 'Blokpost 8'. Hier had ik nog nooit van gehoord maar ze zijn zeer mooi uitgevoerd. Er zaten ook 2 gebouwde seinen bij:


Links een sein van 'Blokpost 8' en rechts 1 van Henckens (denk ik).

Als aandrijvingen zitten er zulke relais bij:


Weet iemand op welke spanning deze werken?


Naast de 'gewone seinen' zat er ook een bouwpakket van een bordessein bij, waarvan de 'armen al keurig strak zijn geschilderd en van gekleurde glaasjes voorzien.

O ja, en ook mooie zogenoemde 'blaadjes':


Als ik de prijs van het spul ga noemen zijn een hoop mensen jaloers, denk ik ;D.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27054
    • Pagina van klaas
Re: Aandrijving armseinen d.m.v. relais
« Reactie #1 Gepost op: 12 November 2007, 21:05:58 »
Zo te zien zijn het ouderwetse telefoonrelais van Philips. Op de spoel staat een heel stuk tekst. Op de foto kan ik niet lezen wat er staat, maar daar moet wel iets uit af te leiden zijn.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4053
Re: Aandrijving armseinen d.m.v. relais
« Reactie #2 Gepost op: 12 November 2007, 21:11:11 »
 De seinen zien er wel goed gelijkend uit.
 Relaisaandrijving  is wel erg betrouwbaar,maar de seinarmen gaan wel in een flits in de andere stand staan....
 Begin eens met een (gelijk)spanning van 12V.Gebeurt er niets, dan 24V.Trekken ze bij 12V snel aan,kan je 6V proberen.
Een relais is niet zomaar kapot te krijgen,dat scheelt... ;D
-Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2523
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: Aandrijving armseinen d.m.v. relais
« Reactie #3 Gepost op: 12 November 2007, 21:23:12 »
Op de spoelen staat:

1-2-I-1000-10800-0,09-CuEm
4-5-II-3000-13000-0,07-CuEm

SZB 2700/004

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9174
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Aandrijving armseinen d.m.v. relais
« Reactie #4 Gepost op: 12 November 2007, 21:29:28 »
Heb je ook wat grotere foto's, ook van de achterkant? Afmetingen mss?
En de prijs: make us cry!

Groet,

Huibert

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3884
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Aandrijving armseinen d.m.v. relais
« Reactie #5 Gepost op: 12 November 2007, 21:44:30 »
Een jaar of 20 geleden zijn diverse NS-armseinen, rouwbrieven, rangeerseinen en wisselstellers uitgebracht door Blokpost 8. Ze hadden ook een messing set van een Dg werkwagen (ja toen al hahaha), die je kon bouwen op het onderstel van de toenmalige (te korte) NS-kolenbak van Roco.
Ik meende dat de eigenaar/producent Jan Dul heette en uit Overijssel kwam.

Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27054
    • Pagina van klaas
Re: Aandrijving armseinen d.m.v. relais
« Reactie #6 Gepost op: 12 November 2007, 21:48:26 »
1-2-I-1000-10800-0,09-CuEm
Vertaling: tussen aansluitpennen 1 en 2 zit spoel I.
Die heeft een weerstand van 1000 ohm en bestaat uit 10800 windingen van 0,09 mm dik geemailleerd koperdraad

4-5-II-3000-13000-0,07-CuEm
Vertaling: tussen aansluitpennen 4 en 5 zit spoel II.
Weerstand is 3000 ohm en 13000 windingen van 0,07 mm dik geemaileerd koperdraad.

Aan die getallen te zien lijken het mij telefoonrelais voor een nominale spanning van 48V, dus je kunt er rustig 24V op zetten. Voor het aansturen zou ik in eerste instantie voor spoel I gaan, die heeft de meeste amperewindingen. Spoel II lijkt me meer een houdspoel, dus om het relais aangetrokken te houden als het eenmaal opgebracht is met spoel I.
Maar zoals Peter ook zegt, een relais gaat niet zomaar in rook op, dus probeer gewoon eens wat.

Wat ik me intussen wel afvraag: heeft de verkoper er niets over gezegd?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2088
Re: Aandrijving armseinen d.m.v. relais
« Reactie #7 Gepost op: 13 November 2007, 10:19:48 »
wat dacht je van omzetten met behulp van geheugendraad. Een mooie langzame overgang, kun je met een gangbare spanning van 12V werken. en je hoort geen geklik meer bij het omzetten.

Groet,
Roelco

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22759
Re: Aandrijving armseinen d.m.v. relais
« Reactie #8 Gepost op: 13 November 2007, 11:06:54 »
Zo te zien is de aandrijving meer dan alleen het relais. Ik zie ten minste een mechanisme en een soort gewichtje dat lijkt te zijn bedoeld om de kenmerkende stuit bij het omzetten te imiteren.
Ik heb wel eens zoiets op een Engelse baan gezien. Daarbij was de aandrijving een keer of 10 groter dan het hele sein, maar de imitatie van de beweging was perfect.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

willem22

  • Offline Offline
  • Berichten: 1543
    • willem22
Re: Aandrijving armseinen d.m.v. relais
« Reactie #9 Gepost op: 13 November 2007, 11:18:05 »
Nog een mogelijkheid de Stellantrieb bij Conrad met nog extra schakel kontakt. Deze werkt tussen 12 /16 volt AC/DC.
 Nr: 212640

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2523
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: Aandrijving armseinen d.m.v. relais
« Reactie #10 Gepost op: 14 November 2007, 20:03:49 »
Heb je ook wat grotere foto's, ook van de achterkant? Afmetingen mss?
En de prijs: make us cry!

Nog wat foto's:

Tekening is uit he boekje 'De Nederlandse modelspoorweg', trouwens ook op de beurs gekocht. Bij het bordessein zat geen tekening, dus kan ik deze mooi als leidraad gebruiken! Te zien is dat de armen precies op schaal zijn.




De prijs  75 euro.

wat heb ik daarvoor?

- 3 wisselstellers;
- 6 vrijbalken;
- 1 Henckens hoofdsein met motoraandrijving;
- 3 wissellantarens;
- stopsein;
- 5 hoofdseinen, waarvan 1 gebouwd en geschildert;
- 1 bordessein;
- 9 PTT-relais;
- 2 andreaskruizen aan spoorstaaf met schrikhekken;
- 8 borden voor langs de baan (snelheidsaanduiding enz.);
- 40 wisselnummer-/hectometerbordjes.

Wat ik me intussen wel afvraag: heeft de verkoper er niets over gezegd?

Nee, hij had ook geen idee hoe eea samengebouwd moest worden.
Bedankt trouwens voor je uitleg over het relais.

Zo te zien is de aandrijving meer dan alleen het relais. Ik zie ten minste een mechanisme en een soort gewichtje dat lijkt te zijn bedoeld om de kenmerkende stuit bij het omzetten te imiteren.
Ik heb wel eens zoiets op een Engelse baan gezien. Daarbij was de aandrijving een keer of 10 groter dan het hele sein, maar de imitatie van de beweging was perfect.

Klopt, aan 1 relais zit ook een mechanisem, maar volgens mij werkt deze niet zoals jij bedoelt. Ik heb in een boek de door jou genoemde aandrijving staan, volgens mij door Dave Doe bedacht/gebouwd. Lijkt me leuk om dat een te proberen.

Maarten



NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Online Online
  • Berichten: 12570
    • sleutelspoor
Re: Aandrijving armseinen d.m.v. relais
« Reactie #11 Gepost op: 12 June 2009, 17:19:25 »
Een jaar of 20 geleden zijn diverse NS-armseinen, rouwbrieven, rangeerseinen en wisselstellers uitgebracht door Blokpost 8. Ze hadden ook een messing set van een Dg werkwagen (ja toen al hahaha), die je kon bouwen op het onderstel van de toenmalige (te korte) NS-kolenbak van Roco.
Ik meende dat de eigenaar/producent Jan Dul heette en uit Overijssel kwam.

Wim

Blokpost 9 (Jan Dul) is jaren geleden gestopt met produceren! Ook Sjoerd van der Zee en Jan Schooneveld van het Oude Station in Roosendaal maken al enkele jaren geen productie meer. Bij Vleugels en Papendrecht zijn misschien nog enige producten van hun te koop.
SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Online Online
  • Berichten: 12570
    • sleutelspoor
Re: Aandrijving armseinen d.m.v. relais
« Reactie #12 Gepost op: 12 June 2009, 17:21:15 »
Nog wat foto's:

Tekening is uit he boekje 'De Nederlandse modelspoorweg', trouwens ook op de beurs gekocht. Bij het bordessein zat geen tekening, dus kan ik deze mooi als leidraad gebruiken! Te zien is dat de armen precies op schaal zijn.



Maarten

Tekening is van Gerard-seinarm- van der Weerd
SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Bart Otte

  • Offline Offline
  • Berichten: 190
    • Zankerdaal Topic
Re:Aandrijving armseinen d.m.v. relais
« Reactie #13 Gepost op: 12 June 2009, 17:21:36 »
Mooi spul  (y)
Wie niet van treintjes houdt, spoort niet!