Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Locverlichting dmv micro-LEDS
door
shay59
Vandaag
om 22:02:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 21:47:03
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 21:44:15
Gewoon wat busfoto's
door
Bolramer
Vandaag
om 21:43:57
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein
door
Eric B
Vandaag
om 21:43:35
Spoor- en tramweg parafernalia
door
Eric B
Vandaag
om 21:25:56
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Ronald Halma
Vandaag
om 21:14:40
Railpro 607
door
Bob11
Vandaag
om 21:11:55
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets
door
orientexpress
Vandaag
om 21:11:42
Piko 2025
door
puntenglijder
Vandaag
om 21:11:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Dion
Vandaag
om 20:02:43
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute
door
Dion
Vandaag
om 20:00:59
DCM motor van Märklin demonteren.
door
bellejt
Vandaag
om 19:17:08
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 18:59:30
Br 41 Weinert, loop of sloop ?
door
puntenglijder
Vandaag
om 18:32:29
Boek over de oorsprong NS 500/600
door
sneek
Vandaag
om 18:15:23
Lima plan E bankjes
door
klusser
Vandaag
om 18:02:28
Sikje 225
door
Huup
Vandaag
om 17:26:36
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ronald Halma
Vandaag
om 15:50:59
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper
door
Jip
Vandaag
om 13:58:06
Spoor 1 nem of finescale
door
Hirschsprung
Vandaag
om 13:22:31
Baanplan deels gebaseerd op Veluwe
door
Jelmer
Vandaag
om 13:06:06
Klein baantje 1200x1200mm
door
spoorijzer
Vandaag
om 12:56:42
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen
door
robin binsbergen
Vandaag
om 12:39:39
Bauarbeiten im gange
door
tijgernootje
Vandaag
om 12:29:54
Station Roodeschool
door
Eric B
Vandaag
om 12:17:40
Nedersaksenlijn in Nederland.
door
Hans Reints
Vandaag
om 11:05:38
365 "Het is weekend foto's"
door
Wim Vink
Vandaag
om 11:03:46
Fleischmania Nostalgia
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 10:19:14
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
Pauldg
Vandaag
om 09:53:06
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Stationsemplacement langs een deur...
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Stationsemplacement langs een deur... (gelezen 3047 keer)
Peter Kleton
Offline
Berichten: 3969
Stationsemplacement langs een deur...
«
Gepost op:
29 May 2016, 15:36:57 »
Hallo,
Ik heb zo'n zolderkamer met een deur in de ene lange zijde,die gelukkig wel naar buiten open gaat.
Nu heb ik een groot sporenplan op het oog (Arnhem RH 5/6- 2000 ) dat na wat kleine veranderingen net zou passen op deze kamer van 3,10 bij ca 4,5 m.
In dat plan komen twee aan elkaar gekoppelde emplacementen voor ,Arnhem Berg (Bij mij ca 60 cm breed) en het deel met de perrons (Ook ca 60 cm breed ) van ca 7 sporen en twee perrons.
Het komt zo uit ,dat de einden van de perrons net ter hoogte van de deur uitkomen. Verschuiven in lengte richting kan niet ,want het is overal even breed. Ook verder van de deur af kan ook niet i.v. met de boogstralen .
De hoogte boven de vloer is 120 cm ,ik zou er met een beetje bukken onderdoor kunnen. Ik heb ook gedacht aan opklapbaar maken (Voor iedere passage dus)of uitneembaar ,alleen in bijzondere situaties eruit te nemen.
Wie heeft betere ideen ?
Vr gr ,
Peter
Gelogd
NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail met bovenleiding voor front en sluitsein.
Met kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26633
Re: Stationsemplacement langs een deur...
«
Reactie #1 Gepost op:
29 May 2016, 15:47:00 »
Kan je de emplacementen niet langs de andere lange wand leggen? Dan krijg je voor de deur langs minder sporen, dus is dat ook makkelijker wegneembaar te maken.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Peter Kleton
Offline
Berichten: 3969
Re: Stationsemplacement langs een deur...
«
Reactie #2 Gepost op:
29 May 2016, 16:38:51 »
Dat maakt niet uit Klaas ,want het andere emplacement is Arnhem Berg ,met 6 sporen.
Onder Ah Berg liggen ook de schaduwstations ,die kunnen helaas niet voor de deur liggen.
Gr
Peter
Gelogd
NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail met bovenleiding voor front en sluitsein.
Met kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26633
Re: Stationsemplacement langs een deur...
«
Reactie #3 Gepost op:
29 May 2016, 16:47:44 »
Aha, ik dacht dat ze allebei langs dezelfde kant lagen.
Ik heb ook een spoorbaan die voor de deur langs loopt. De module bij de deur is makkelijk uitneembaar, en die berg ik op als er niet gereden wordt. En anders ga ik er op mijn knietjes onderdoor. Een stukje tapijt verzacht de pijn.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Peter Kleton
Offline
Berichten: 3969
Re: Stationsemplacement langs een deur...
«
Reactie #4 Gepost op:
29 May 2016, 16:51:39 »
Dat is idd een idee, soms kan een handvat aan een wand of deurpost dan helpen om diep te bukken en makkelijker overeind te komen.
Zo jong zijn we niet meer namelijk .
Vr gr ,
Peter
Gelogd
NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail met bovenleiding voor front en sluitsein.
Met kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
TAR-Spoor
Hobbymatig beroepsprutser
Offline
Berichten: 31
Re: Stationsemplacement langs een deur...
«
Reactie #5 Gepost op:
29 May 2016, 19:23:38 »
Hoe gebruik je de kamer verder, is het enkel een trein kamer, of kom je er vaker, al dan niet met spullen in je handen?
Ik heb mooie scharnierende delen gezien, deze zijn het makkelijks in gebruik maar lastiger om te maken. Uitneembare delen heb je vaker in je handen, maar zorgen daarintegen voor een compleet vrije doorgang en zijn relatief eenvoudiger te maken. Ik denk dat je vooral moet kijken naar het (toekomstige) gebruik van de kamer. Maken doe je een keer, er langs lopen "oneindig" vaak.
Als je deel te breed wordt is het misschien een idee om deze op te delen in meerdere delen (per perron een losse plank oid).
Groet Rens
Gelogd
And those who were seen
dancing
were thought to be insane
by those who could not hear
the music.
Peter Kleton
Offline
Berichten: 3969
Re: Stationsemplacement langs een deur...
«
Reactie #6 Gepost op:
29 May 2016, 21:42:56 »
Hallo Rens ,
Ik ben zelf de enige bewoner van de zolderkamer. Ik heb daar ook mijn werktafel staan.
Ik hoef dus met niemand rekening te houden en zou dus net zo goed een vaste baan kunnen maken langs de deur want ik heb alleen mezelf ermee als ik mijn k... -hoofd stoot.(Zie ook het antwoord van Klaas Z)
Het punt is dat het stuk baan breed is ,jij stelt voor het in delen op te delen.Je moet dan aan de binnenkant van de baan plaatsen creeren ,waar de baan onderdelen kunnen staan of liggen voordat ik via de deur de kamer uitlopen kan.
Je ziet op dit forum wel besprekingen over de scheiding van modules en om de rails goed te laten aansluiten. Bij mij zou ik ca 14 overgangen hebben in het station.
Als ik er nu over aan het schrijven ben ,denk ik dat een gewoon vast stuk baan het betrouwbaarste is. Dus dan moet het baandeel bij de deur het hoogste punt worden ,zonder wisselstellers eronder en zo dun mogelijk.
Groeten ,Peter
Gelogd
NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail met bovenleiding voor front en sluitsein.
Met kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26633
Re: Stationsemplacement langs een deur...
«
Reactie #7 Gepost op:
29 May 2016, 21:54:43 »
Ter plaatse van de deur zal de zolder ook het hoogste zijn. Je kan dan ook denken aan een ophijsbaar deel. Het hoeft niet eens zo ver omhoog, als je een halve meter wint kun je er al een stuk makkelijker onderdoor. En je lost meteen het opbergprobleem op, want dat deel blijft daar gewoon ergens bungelen.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Peter Kleton
Offline
Berichten: 3969
Re: Stationsemplacement langs een deur...
«
Reactie #8 Gepost op:
29 May 2016, 21:58:04 »
Hoi Klaas ,
Dat kan ook. Nu heb ik hier wel een plafonnetje op ca 2m hoogte ,maar dat is wel hoog genoeg.
Wel is het aansluitprobleem van al die sporen er nog.
Vr Gr, Peter
Gelogd
NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail met bovenleiding voor front en sluitsein.
Met kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
TAR-Spoor
Hobbymatig beroepsprutser
Offline
Berichten: 31
Re: Stationsemplacement langs een deur...
«
Reactie #9 Gepost op:
30 May 2016, 00:32:17 »
dat is ook een heel leuk idee Klaas. Peter blijft met de railovergangen zitten (dat zijn er gewoon best wat met 6 sporen) maar voor andere deursituaties klinkt het voor mij erg inspirerend
.
Gelogd
And those who were seen
dancing
were thought to be insane
by those who could not hear
the music.
nighttrain1
BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
Team Beurzen en PR
Offline
Berichten: 5777
Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Stationsemplacement langs een deur...
«
Reactie #10 Gepost op:
30 May 2016, 13:02:55 »
Deur eruit en de uitneembare delen vastschroeven.
Kruip er maar onderdoor.
Of staldeur constructie, maar dan waarvan je het bovenste deel vast kan zetten en de onderzijde kan openen.
Gelogd
Groeten Richard, nighttrain1
Bouw:
Modelbaan
&
modulebakken
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26633
Re: Stationsemplacement langs een deur...
«
Reactie #11 Gepost op:
30 May 2016, 13:24:04 »
De deur is het probleem niet, die draait naar de goede kant open.
Het probleem is dat Peter nog een paar jaar ouder is dan ik, dus hij wil liever niet kruipen.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26633
Re: Stationsemplacement langs een deur...
«
Reactie #12 Gepost op:
30 May 2016, 13:57:10 »
Ideetje:
Wel eerst op schaal uittekenen om te zien of het nog onder het plafond past.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Peter Kleton
Offline
Berichten: 3969
Re: Stationsemplacement langs een deur...
«
Reactie #13 Gepost op:
30 May 2016, 14:24:00 »
Hallo Klaas ,
Klopt ! Jij bent dus jonger dan ik !..
Zo iets met een opklapbaar deel zou ook wel kunnen. Ik heb dit voor de schaal 0 baan zo ongeveer gehad. Het punt is wel ,dat je de toeleidende sporen moet kunnen instellen ,zowel dwars als in de lengte door bewegingen in de baan ondersteuning.
Groeten ,
Peter
Gelogd
NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail met bovenleiding voor front en sluitsein.
Met kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Stationsemplacement langs een deur...