Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

PB Models, ICR-rijtuigen door Jelmer
Vandaag om 22:19:26
Yamorc YD6016LN en diodeschakeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:07:40
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
Vandaag om 21:40:52
365 "Het is weekend foto's" door Frank 123
Vandaag om 21:36:40
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door FritsT
Vandaag om 21:31:10
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Forever Rocofan
Vandaag om 21:21:31
Piko 2025 door Benelux795
Vandaag om 20:45:00
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 20:30:00
Roco Plan T door NL-modelspoor
Vandaag om 19:58:16
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door RobbertJan
Vandaag om 19:20:30
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 19:15:10
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 18:44:29
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bask185
Vandaag om 18:28:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 16:55:43
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:47:08
keerlusproblemen door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:28:28
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Rico [momfer]
Vandaag om 15:10:13
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 14:53:16
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 14:51:34
Sfeer op je modelbaan door RobVille
Vandaag om 14:32:37
NS stoomlocomotief serie boeken door Rob Ellerman
Vandaag om 14:27:14
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 13:20:49
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 13:13:16
NZH A 1001 - 1004 door Gerco van Beelen
Vandaag om 13:05:22
Bahnstrecke 5867 door tijgernootje
Vandaag om 12:22:12
Roco 290 digtaliseren door Herb73
Vandaag om 12:12:54
Locomotiefverlichting brand met Rocomuis niet, met JMRI wel..... door Bahn-AG
Vandaag om 12:00:30
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Marc tramt
Vandaag om 11:01:04
meer wissels invoeren in Z21 door astrantia
Vandaag om 10:57:40
wisselaandrijving MTB door Ronald Halma
Vandaag om 10:45:19
  

Auteur Topic: Stationsemplacement langs een deur...  (gelezen 3043 keer)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Stationsemplacement langs een deur...
« Gepost op: 29 May 2016, 15:36:57 »
Hallo,
 Ik heb zo'n zolderkamer met een deur in de ene lange zijde,die gelukkig wel naar buiten open gaat.
Nu heb ik een groot sporenplan op het oog (Arnhem RH 5/6- 2000 ) dat na wat kleine veranderingen net zou passen op deze kamer van 3,10 bij ca 4,5 m.
 In dat plan komen twee aan elkaar gekoppelde emplacementen voor ,Arnhem Berg (Bij mij ca 60 cm breed) en het deel met de perrons (Ook ca 60 cm breed ) van ca 7 sporen en twee perrons.
Het komt zo uit ,dat de einden van de perrons net ter hoogte van de deur uitkomen. Verschuiven  in lengte richting kan niet ,want het is overal even breed. Ook verder van de deur af kan ook niet i.v. met de boogstralen .
De hoogte boven de vloer is 120 cm ,ik zou er met een beetje bukken onderdoor kunnen. Ik heb ook gedacht aan  opklapbaar maken (Voor iedere passage dus)of uitneembaar ,alleen in bijzondere situaties eruit te nemen.
Wie heeft betere ideen ?
Vr gr ,
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26606
    • Pagina van klaas
Re: Stationsemplacement langs een deur...
« Reactie #1 Gepost op: 29 May 2016, 15:47:00 »
Kan je de emplacementen niet langs de andere lange wand leggen? Dan krijg je voor de deur langs minder sporen, dus is dat ook makkelijker wegneembaar te maken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Re: Stationsemplacement langs een deur...
« Reactie #2 Gepost op: 29 May 2016, 16:38:51 »
Dat  maakt niet uit Klaas  ,want het andere emplacement is Arnhem Berg ,met 6 sporen.
 Onder Ah Berg liggen ook de schaduwstations ,die kunnen helaas niet voor de deur liggen.
Gr
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26606
    • Pagina van klaas
Re: Stationsemplacement langs een deur...
« Reactie #3 Gepost op: 29 May 2016, 16:47:44 »
Aha, ik dacht dat ze allebei langs dezelfde kant lagen.
Ik heb ook een spoorbaan die voor de deur langs loopt. De module bij de deur is makkelijk uitneembaar, en die berg ik op als er niet gereden wordt. En anders ga ik er op mijn knietjes onderdoor. Een stukje tapijt verzacht de pijn.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Re: Stationsemplacement langs een deur...
« Reactie #4 Gepost op: 29 May 2016, 16:51:39 »
Dat is idd een idee, soms kan een handvat aan een wand of deurpost  dan helpen om diep te bukken en makkelijker overeind te komen.
   Zo  jong zijn we niet meer  namelijk . ;D   ;)
 Vr gr ,
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

TAR-Spoor

  • Hobbymatig beroepsprutser
  • Offline Offline
  • Berichten: 31
Re: Stationsemplacement langs een deur...
« Reactie #5 Gepost op: 29 May 2016, 19:23:38 »
Hoe gebruik je de kamer verder, is het enkel een trein kamer, of kom je er vaker, al dan niet met spullen in je handen?

Ik heb mooie scharnierende delen gezien, deze zijn het makkelijks in gebruik maar lastiger om te maken. Uitneembare delen heb je vaker in je handen, maar zorgen daarintegen voor een compleet vrije doorgang en zijn relatief eenvoudiger te maken. Ik denk dat je vooral moet kijken naar het (toekomstige) gebruik van de kamer. Maken doe je een keer, er langs lopen "oneindig" vaak.

Als je deel te breed wordt is het misschien een idee om deze op te delen in meerdere delen (per perron een losse plank oid).

Groet Rens
And those who were seen
dancing
were thought to be insane
by those who could not hear
the music.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Re: Stationsemplacement langs een deur...
« Reactie #6 Gepost op: 29 May 2016, 21:42:56 »
Hallo Rens ,
Ik ben zelf de enige bewoner van de zolderkamer. Ik heb daar ook mijn werktafel staan.
 Ik hoef dus met niemand rekening te houden en zou dus net zo goed een vaste baan kunnen maken langs de deur want ik heb alleen mezelf ermee als ik mijn k... -hoofd stoot.(Zie ook het  antwoord  van Klaas Z)
 Het punt is dat het stuk baan breed is ,jij stelt voor het in delen op te delen.Je moet dan aan de binnenkant van de baan plaatsen creeren ,waar de baan onderdelen kunnen staan of liggen voordat ik via de deur de kamer uitlopen kan.
 Je ziet op dit forum wel besprekingen over de scheiding van modules en om de rails goed te laten aansluiten. Bij mij zou ik ca 14 overgangen hebben in het station.
Als ik er nu over aan het schrijven ben ,denk ik dat een gewoon vast stuk baan het betrouwbaarste is. Dus dan moet het baandeel bij de deur het hoogste punt worden ,zonder wisselstellers eronder en zo dun mogelijk.
Groeten ,Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26606
    • Pagina van klaas
Re: Stationsemplacement langs een deur...
« Reactie #7 Gepost op: 29 May 2016, 21:54:43 »
Ter plaatse van de deur zal de zolder ook het hoogste zijn. Je kan dan ook denken aan een ophijsbaar deel. Het hoeft niet eens zo ver omhoog, als je een halve meter wint kun je er al een stuk makkelijker onderdoor. En je lost meteen het opbergprobleem op, want dat deel blijft daar gewoon ergens bungelen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Re: Stationsemplacement langs een deur...
« Reactie #8 Gepost op: 29 May 2016, 21:58:04 »
Hoi Klaas ,
Dat kan ook. Nu heb ik hier wel een plafonnetje op ca 2m hoogte ,maar dat is wel hoog genoeg.
 Wel is het aansluitprobleem  van al die sporen er nog.
 Vr Gr, Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

TAR-Spoor

  • Hobbymatig beroepsprutser
  • Offline Offline
  • Berichten: 31
Re: Stationsemplacement langs een deur...
« Reactie #9 Gepost op: 30 May 2016, 00:32:17 »
dat is ook een heel leuk idee Klaas. Peter blijft met de railovergangen zitten (dat zijn er gewoon best wat met 6 sporen) maar voor andere deursituaties klinkt het voor mij erg inspirerend :laugh:.
And those who were seen
dancing
were thought to be insane
by those who could not hear
the music.

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5777
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Stationsemplacement langs een deur...
« Reactie #10 Gepost op: 30 May 2016, 13:02:55 »
Deur eruit en de uitneembare delen vastschroeven.  ;D
Kruip er maar onderdoor.  ;D

Of staldeur constructie, maar dan waarvan je het bovenste deel vast kan zetten en de onderzijde kan openen.
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26606
    • Pagina van klaas
Re: Stationsemplacement langs een deur...
« Reactie #11 Gepost op: 30 May 2016, 13:24:04 »
De deur is het probleem niet, die draait naar de goede kant open.
Het probleem is dat Peter nog een paar jaar ouder is dan ik, dus hij wil liever niet kruipen. ;)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26606
    • Pagina van klaas
Re: Stationsemplacement langs een deur...
« Reactie #12 Gepost op: 30 May 2016, 13:57:10 »
Ideetje:



Wel eerst op schaal uittekenen om te zien of het nog onder het plafond past.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Re: Stationsemplacement langs een deur...
« Reactie #13 Gepost op: 30 May 2016, 14:24:00 »
Hallo Klaas ,
 Klopt ! Jij bent dus jonger dan ik !.. ;D
 Zo iets  met een opklapbaar deel zou ook wel kunnen.  Ik heb dit voor de schaal 0 baan zo ongeveer gehad. Het punt is wel ,dat je de toeleidende sporen moet kunnen instellen ,zowel dwars als in de lengte door bewegingen in de baan ondersteuning.
Groeten ,
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen