Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:16:55
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 08:53:16
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door tothebeach
Vandaag om 08:21:31
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
Aachenau West door 741230
27 maart 2024, 18:55:45
  

Auteur Topic: Artitec: Plan E, serie 2007  (gelezen 394230 keer)

Thowra

  • Offline Offline
  • Berichten: 2575
Re:Artitec: Plan E
« Reactie #1125 Gepost op: 24 januari 2009, 20:39:12 »
Vandaag heb ik mijn bestelde Plan E's opgehaald bij Huidermodeltreinen.
Te weten het restauratie rijtuig en 2de klasse (B) rijtuig. Jammergenoeg waren de Postrijtuigen in tijdperk IV daar ook nog niet binnen. Volgens de verkoper zou deze volgende week of de week daarop verkrijgbaar zijn. Dus Stig gewoon nog even geduld hebben dan maar.  :D


Mijn eerste indruk is dat ik het geweldig mooie rijtuigen vindt! Lekker strak in de lak en de opdrukken zijn subliem. Laat de tweede batch maar snel komen! Want dan ga ik voor nog een 2de klasse rijtuig en een 1ste klasse rijtuig. Maar voor het 1ste klasse rijtuig wel met  het logo onder het raam van het zitcompartiment. Zoals ik ze in de jaren 80 gekend heb.


Nadeel echter vind ik het kortkoppelen. Heb er nu Roco kortkoppelingen onder gestoken maar de afstand blijft zeker (als de rijtuigen in getrokken toestand) veel te groot.  :-[ Ik ben van mening dat het uiteinde van de schacht haaks zou moeten komen te staan tot aan de kopsekanten. Dit heb ik namelijk ook met mijn oude Lima modellen zo gedaan met behulp van de Symoba kortkoppelhouders. En het resultaat was zeer goed. Dit vind ik wel een minpuntje (lees:slordigheidje) van Artitec. Meten is weten zo leer ik ook dagelijks op mijn werkplek. Het dak zie ik ook nog als minpuntje evenals de te lichte tint grijs van de daken. Maar goed hier is uitvoerig over gesproken en dat is niet anders.

Desalniettemin ben ik superblij met deze aanwinsten en kijk uit naar de volgende 2 batchen including de DE varianten.

Heeft iemand trouwens een goede oplossing gevonden om de rijtuigen goed te kortkoppelen met de Roco kortkoppelingen? Zelf heb ik nog geen idee hoe ik dat aanpak.


Jeroen


« Laatst bewerkt op: 25 januari 2009, 03:11:16 door Thowra »
We're all riders on this train.

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:Artitec: Plan E
« Reactie #1126 Gepost op: 24 januari 2009, 20:43:11 »
Hoi Jeroen,

Dat is met de W's precies hetzelfde. Maar weet je wat het gekke is Jeroen? Als je ze kortkoppelt met een ICR van LS staan ze wel kort  ??? Als ik dus een stam W - ICR - W doe is het allemaal kort, maar W - W - W geeft die ruimtes.

Ik heb geen idee hoe dat kan... dus ook geen oplossing.

Gr. Remco.

Thowra

  • Offline Offline
  • Berichten: 2575
Re:Artitec: Plan E
« Reactie #1127 Gepost op: 24 januari 2009, 20:49:05 »
Hoi Remco,

Sjee.. dat is wel balen eigenlijk. Beetje vaag ook allemaal dat het zo kan. Ik heb geen zin om de koppelhouders eruit te slopen en iets anders op te verzinnen. Oplossingen hoor ik graag,.. dus wie iets weet mag het........

Jeroen
We're all riders on this train.

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:Artitec: Plan E
« Reactie #1128 Gepost op: 24 januari 2009, 20:51:28 »
Hoi Jeroen,

Ja het verbaasde mij ook, ik ben dus ook benieuwd naar een oplossing ? Ik had eerder verwacht dat Artitec - Artitec wel kort zou zijn maar LS - Artitec niet en nu is dat andersom :)

Wat zou kunnen is de NEM schacht 1.5 mm korter te maken en aan de achterkant een extra stukje van styreen te plakken oid ?

Gr. Remco.

ad.M

  • Offline Offline
  • Berichten: 738
Re:Artitec: Plan E
« Reactie #1129 Gepost op: 25 januari 2009, 10:46:24 »
Jeroen, Remco,

Hebben jullie ook het probleem dat als je een paar Plan E's kortkoppelt, op de baan zet, vervolgens gaat rijden, dat de rijtuigen üitelkaar getrokken worden ( 3 a 4 mm) .
Er is per rijtuig zeker 2mm speling op de koerkoppelboom.

Mvg Ad

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:Artitec: Plan E
« Reactie #1130 Gepost op: 25 januari 2009, 10:49:34 »
Goedemorgen Ad,

Ik heb mijn E's nog niet binnen, maar met de W's heb ik dat wel ja.

Gr. Remco.

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8140
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:Artitec: Plan E
« Reactie #1131 Gepost op: 25 januari 2009, 11:29:58 »
Die speling is toch bij de meeste merken ?
Roco is daarop een uitzondering.
Vr. groeten,
Bob

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re:Artitec: Plan E
« Reactie #1132 Gepost op: 25 januari 2009, 11:54:03 »
Fleischmann ook. Meestal keurig buffer aan buffer zonder speling.
Maar voor de rest vraag ik me wel eens af of fabrikanten wel goed begrijpen wat ook alweer de bedoeling van het kortkoppelmechaniek was.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

ad.M

  • Offline Offline
  • Berichten: 738
Re:Artitec: Plan E
« Reactie #1133 Gepost op: 25 januari 2009, 11:57:18 »
Die speling is toch bij de meeste merken ?
Roco is daarop een uitzondering.
Inderdaad, de W's van Artitec hebben dit ook.
Nou, bij mijn weten is er natuurlijk een kleine speling nodig maar 2mm per K.K.?

Heb ik bij geen ander merk ooit gezien behalve bij de eerste rijtuigen van Ls Models.
Dit is later ook veranderd.

Wat vinden de andere Plan E of W bezitters hiervan?
Was dat bij de eerste versie's van de E's ook al zo ?

Mvg Ad

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8140
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:Artitec: Plan E
« Reactie #1134 Gepost op: 25 januari 2009, 12:22:10 »
Piko heeft dat ook.
En dat is goed balen :-X :-|
Vr. groeten,
Bob

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4497
Re:Artitec: Plan E
« Reactie #1135 Gepost op: 25 januari 2009, 12:40:05 »
« Laatst bewerkt op: 25 januari 2009, 13:08:32 door Daan! »

ad.M

  • Offline Offline
  • Berichten: 738
Re:Artitec: Plan E
« Reactie #1136 Gepost op: 25 januari 2009, 13:36:39 »
Piko heeft dat ook.
En dat is goed balen :-X :-|

Bob,

Dat zou goed kunnen, ik heb nl geen rijtuigen van Piko.

Bij FL, Roco,LS models zit er misschien maar 'n paar tiende van mm speling.

Hadden ze dit bij het proefrijden bij REZ toen die tijd niet kunnen zien?

Want als je met een stammetje rondrijd dan kan het je haast niet ontgaan zijn.
zeker bij het optrekken of bij 'n helling.
Vreemd niet?

Mvg Ad
« Laatst bewerkt op: 25 januari 2009, 13:38:38 door ad.M »

NS 1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1475
Re:Artitec: Plan E
« Reactie #1137 Gepost op: 25 januari 2009, 14:29:44 »
Proefrijden bij REZ? Wat heeft Reyne hiermee te maken? Ik denk dat je RMW bedoelt! ;)

De koppelingsafstand is inderdaad wel een minpuntje...

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18591
    • Het Groterdam Project
Re:Artitec: Plan E
« Reactie #1138 Gepost op: 25 januari 2009, 14:45:58 »
Plan E heeft nooit proefgereden als studiemodel bij Railz.

Alleen de Plan W en groentewagens.
Speling bij Plan W vind ik meevallen.
« Laatst bewerkt op: 25 januari 2009, 14:48:21 door Chris van Diesen »

Bartje81

  • Offline Offline
  • Berichten: 1200
Re:Artitec: Plan E
« Reactie #1139 Gepost op: 25 januari 2009, 17:33:47 »
Hoi allemaal,

Ik heb vrijdagavond mijn 3 Plan E's (alle 3 de reclamebaan versies) in ontvangst genomen.

Qua uiterlijk vind ik ze zeer mooi, alleen dat ze niet kortgekoppeld zijn is inderdaad erg jammer. Qua rijeigenschappen ben ik over mijn 1e klas rijtuig niet tevreden, deze ontspoort vaak in bochten en op bochtwissels en er is bij een ontsporing inmiddels ook een onderdeeltje losgeraakt.  :-|

Ik heb het idee dat het misschien komt doordat de draaistellen een te grote actieradius hebben...? (draaien te ver door in bochten)

Hebben meer mensen last van ontsporingen met het 1e klas rijtuig?

Misschien dat ik morgen nog maar even contact opneem met mijn leverancier.


Bart
« Laatst bewerkt op: 25 januari 2009, 17:37:12 door Bartje81 »