Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 23:00:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door T.Spat
Vandaag om 22:56:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 22:51:27
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
Vandaag om 22:43:55
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Edsko Hekman
Vandaag om 22:42:53
Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
Vandaag om 22:41:05
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
Vandaag om 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakeld niet door Bram.A
Vandaag om 22:25:19
Aachenau West door wob
Vandaag om 21:54:19
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
Vandaag om 21:51:02
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 21:40:47
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
Vandaag om 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 21:23:44
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 21:20:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 21:14:47
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 20:40:00
Station Roodeschool door Huup
Vandaag om 20:27:09
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
Vandaag om 19:39:37
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
Vandaag om 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
Vandaag om 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
Vandaag om 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
Vandaag om 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
Vandaag om 17:01:18
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
Vandaag om 16:17:38
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
Vandaag om 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
Vandaag om 15:22:42
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 15:16:03
  

Auteur Topic: Artitec: Plan E, serie 2007  (gelezen 396167 keer)

Thowra

  • Offline Offline
  • Berichten: 2578
Re:Artitec: Plan E
« Reactie #1125 Gepost op: 24 januari 2009, 20:39:12 »
Vandaag heb ik mijn bestelde Plan E's opgehaald bij Huidermodeltreinen.
Te weten het restauratie rijtuig en 2de klasse (B) rijtuig. Jammergenoeg waren de Postrijtuigen in tijdperk IV daar ook nog niet binnen. Volgens de verkoper zou deze volgende week of de week daarop verkrijgbaar zijn. Dus Stig gewoon nog even geduld hebben dan maar.  :D


Mijn eerste indruk is dat ik het geweldig mooie rijtuigen vindt! Lekker strak in de lak en de opdrukken zijn subliem. Laat de tweede batch maar snel komen! Want dan ga ik voor nog een 2de klasse rijtuig en een 1ste klasse rijtuig. Maar voor het 1ste klasse rijtuig wel met  het logo onder het raam van het zitcompartiment. Zoals ik ze in de jaren 80 gekend heb.


Nadeel echter vind ik het kortkoppelen. Heb er nu Roco kortkoppelingen onder gestoken maar de afstand blijft zeker (als de rijtuigen in getrokken toestand) veel te groot.  :-[ Ik ben van mening dat het uiteinde van de schacht haaks zou moeten komen te staan tot aan de kopsekanten. Dit heb ik namelijk ook met mijn oude Lima modellen zo gedaan met behulp van de Symoba kortkoppelhouders. En het resultaat was zeer goed. Dit vind ik wel een minpuntje (lees:slordigheidje) van Artitec. Meten is weten zo leer ik ook dagelijks op mijn werkplek. Het dak zie ik ook nog als minpuntje evenals de te lichte tint grijs van de daken. Maar goed hier is uitvoerig over gesproken en dat is niet anders.

Desalniettemin ben ik superblij met deze aanwinsten en kijk uit naar de volgende 2 batchen including de DE varianten.

Heeft iemand trouwens een goede oplossing gevonden om de rijtuigen goed te kortkoppelen met de Roco kortkoppelingen? Zelf heb ik nog geen idee hoe ik dat aanpak.


Jeroen


« Laatst bewerkt op: 25 januari 2009, 03:11:16 door Thowra »
We're all riders on this train.

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:Artitec: Plan E
« Reactie #1126 Gepost op: 24 januari 2009, 20:43:11 »
Hoi Jeroen,

Dat is met de W's precies hetzelfde. Maar weet je wat het gekke is Jeroen? Als je ze kortkoppelt met een ICR van LS staan ze wel kort  ??? Als ik dus een stam W - ICR - W doe is het allemaal kort, maar W - W - W geeft die ruimtes.

Ik heb geen idee hoe dat kan... dus ook geen oplossing.

Gr. Remco.

Thowra

  • Offline Offline
  • Berichten: 2578
Re:Artitec: Plan E
« Reactie #1127 Gepost op: 24 januari 2009, 20:49:05 »
Hoi Remco,

Sjee.. dat is wel balen eigenlijk. Beetje vaag ook allemaal dat het zo kan. Ik heb geen zin om de koppelhouders eruit te slopen en iets anders op te verzinnen. Oplossingen hoor ik graag,.. dus wie iets weet mag het........

Jeroen
We're all riders on this train.

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:Artitec: Plan E
« Reactie #1128 Gepost op: 24 januari 2009, 20:51:28 »
Hoi Jeroen,

Ja het verbaasde mij ook, ik ben dus ook benieuwd naar een oplossing ? Ik had eerder verwacht dat Artitec - Artitec wel kort zou zijn maar LS - Artitec niet en nu is dat andersom :)

Wat zou kunnen is de NEM schacht 1.5 mm korter te maken en aan de achterkant een extra stukje van styreen te plakken oid ?

Gr. Remco.

ad.M

  • Offline Offline
  • Berichten: 738
Re:Artitec: Plan E
« Reactie #1129 Gepost op: 25 januari 2009, 10:46:24 »
Jeroen, Remco,

Hebben jullie ook het probleem dat als je een paar Plan E's kortkoppelt, op de baan zet, vervolgens gaat rijden, dat de rijtuigen üitelkaar getrokken worden ( 3 a 4 mm) .
Er is per rijtuig zeker 2mm speling op de koerkoppelboom.

Mvg Ad

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:Artitec: Plan E
« Reactie #1130 Gepost op: 25 januari 2009, 10:49:34 »
Goedemorgen Ad,

Ik heb mijn E's nog niet binnen, maar met de W's heb ik dat wel ja.

Gr. Remco.

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8145
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:Artitec: Plan E
« Reactie #1131 Gepost op: 25 januari 2009, 11:29:58 »
Die speling is toch bij de meeste merken ?
Roco is daarop een uitzondering.
Vr. groeten,
Bob

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21673
Re:Artitec: Plan E
« Reactie #1132 Gepost op: 25 januari 2009, 11:54:03 »
Fleischmann ook. Meestal keurig buffer aan buffer zonder speling.
Maar voor de rest vraag ik me wel eens af of fabrikanten wel goed begrijpen wat ook alweer de bedoeling van het kortkoppelmechaniek was.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

ad.M

  • Offline Offline
  • Berichten: 738
Re:Artitec: Plan E
« Reactie #1133 Gepost op: 25 januari 2009, 11:57:18 »
Die speling is toch bij de meeste merken ?
Roco is daarop een uitzondering.
Inderdaad, de W's van Artitec hebben dit ook.
Nou, bij mijn weten is er natuurlijk een kleine speling nodig maar 2mm per K.K.?

Heb ik bij geen ander merk ooit gezien behalve bij de eerste rijtuigen van Ls Models.
Dit is later ook veranderd.

Wat vinden de andere Plan E of W bezitters hiervan?
Was dat bij de eerste versie's van de E's ook al zo ?

Mvg Ad

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8145
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:Artitec: Plan E
« Reactie #1134 Gepost op: 25 januari 2009, 12:22:10 »
Piko heeft dat ook.
En dat is goed balen :-X :-|
Vr. groeten,
Bob

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4500
Re:Artitec: Plan E
« Reactie #1135 Gepost op: 25 januari 2009, 12:40:05 »
« Laatst bewerkt op: 25 januari 2009, 13:08:32 door Daan! »

ad.M

  • Offline Offline
  • Berichten: 738
Re:Artitec: Plan E
« Reactie #1136 Gepost op: 25 januari 2009, 13:36:39 »
Piko heeft dat ook.
En dat is goed balen :-X :-|

Bob,

Dat zou goed kunnen, ik heb nl geen rijtuigen van Piko.

Bij FL, Roco,LS models zit er misschien maar 'n paar tiende van mm speling.

Hadden ze dit bij het proefrijden bij REZ toen die tijd niet kunnen zien?

Want als je met een stammetje rondrijd dan kan het je haast niet ontgaan zijn.
zeker bij het optrekken of bij 'n helling.
Vreemd niet?

Mvg Ad
« Laatst bewerkt op: 25 januari 2009, 13:38:38 door ad.M »

NS 1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1477
Re:Artitec: Plan E
« Reactie #1137 Gepost op: 25 januari 2009, 14:29:44 »
Proefrijden bij REZ? Wat heeft Reyne hiermee te maken? Ik denk dat je RMW bedoelt! ;)

De koppelingsafstand is inderdaad wel een minpuntje...

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18591
    • Het Groterdam Project
Re:Artitec: Plan E
« Reactie #1138 Gepost op: 25 januari 2009, 14:45:58 »
Plan E heeft nooit proefgereden als studiemodel bij Railz.

Alleen de Plan W en groentewagens.
Speling bij Plan W vind ik meevallen.
« Laatst bewerkt op: 25 januari 2009, 14:48:21 door Chris van Diesen »

Bartje81

  • Offline Offline
  • Berichten: 1200
Re:Artitec: Plan E
« Reactie #1139 Gepost op: 25 januari 2009, 17:33:47 »
Hoi allemaal,

Ik heb vrijdagavond mijn 3 Plan E's (alle 3 de reclamebaan versies) in ontvangst genomen.

Qua uiterlijk vind ik ze zeer mooi, alleen dat ze niet kortgekoppeld zijn is inderdaad erg jammer. Qua rijeigenschappen ben ik over mijn 1e klas rijtuig niet tevreden, deze ontspoort vaak in bochten en op bochtwissels en er is bij een ontsporing inmiddels ook een onderdeeltje losgeraakt.  :-|

Ik heb het idee dat het misschien komt doordat de draaistellen een te grote actieradius hebben...? (draaien te ver door in bochten)

Hebben meer mensen last van ontsporingen met het 1e klas rijtuig?

Misschien dat ik morgen nog maar even contact opneem met mijn leverancier.


Bart
« Laatst bewerkt op: 25 januari 2009, 17:37:12 door Bartje81 »