Redelijk? die term vind ik hier niet van toepassing.... :PJa, hallo, Ronald, jij bent Märklinprijzen gewend! Kom op zeg, een M*-rijtuig gaat toch tegenwoordig ook niet voor onder de veertig over de toonbank, wel? En dit is dan ook nog 1:87 in de lengte zelfs. En kleinserie. Niet miepen hoor, of ik kom Yoghurt brengen!
Gezien het grote gemis van dit rijtuig zal deze serie ongetwijfeld een succes worden maar de prijs mag gerust fors genoemd worden.
Zeker mbt andere vergelijkbare fabrikanten (IC's LSM voor ca €40,= á €45,= ps)
Tot nu toe lagen de rijtuigen die ik kocht in de prijsklasse €25,= tot €35,= muv de ICK's van Fleischmann (€43,=) waar ik best wel even bij stil gestaan heb. Deze rijtuigen liggen er dus echt fors boven.
Het is voor ieder te beslissen of hij het ervoor over heeft.
Ik heb er in ieder geval als uitzondering wel voor over om zo'n mooi stammetje rond te laten rijden en in de toekomst misschien nog wel een 2e met blauwe reclame banen maar ondanks alles vind ik het een forse prijs voor een rijtuig.
Groetjes Ronald
Kijk eens goed naar het dak dan zie je altijd meer dan je al wist
(http://home.planet.nl/~beele260/mitropa/dakplanEthump.jpg) (http://home.planet.nl/~beele260/mitropa/dakplanE.jpg)
Gr. Gerco
Wat zien we dan volgens jou Gerco?
Ik zie dat na al die jaren van dichtbij vaag de lasnaden zijn te onderscheiden.
staan idd pracht beeld :D maar ik moet wel veel plan E's kopenDe kortste stam was B - A - B voor op de IJssellijn, later nog uitgebreid met een RD. Dit is wel de versie met reclamebanen. ;)
.....Maar ja, een eenmalige kleinserieproductie.....
Hoe groot is de kans dat mehano nog met deze rijtuigen komt?
Lijkt me duidelijk, niet van die dikke naden als op het model ;)
Nou Henk, ik ben dat niet met je eens. Een ongelukkige keuze kan ook een foute keuze zijn en andersom. Als je een rijtuig uitbrengt waarbij er lasnaden op het dak zijn aangebracht die zò in het oog springen dat iedereen zich vervolgens gaat afvragen of die er werkelijk op zitten dan kun je rustig stellen dat er een fout is gemaakt. Een foute interpretatie van de tekeningen. Want natuurlijk zitten ze er op, die daken zijn niet uit één plaat gestanst. Maar niet zó.....
Maar nogmaals, volgens mij praten we niet over fouten, maar over een - mijns inziens minder gelukkige - keuze.
Nou Henk, ik ben dat niet met je eens. Een ongelukkige keuze kan ook een foute keuze zijn en andersom. Als je een rijtuig uitbrengt waarbij er lasnaden op het dak zijn aangebracht die zò in het oog springen dat iedereen zich vervolgens gaat afvragen of die er werkelijk op zitten dan kun je rustig stellen dat er een fout is gemaakt. Een foute interpretatie van de tekeningen. Want natuurlijk zitten ze er op, die daken zijn niet uit één plaat gestanst. Maar niet zó.....
Dat doet niets af aan het feit dat de rijtuigen er verder keurig uit zien en er werkelijk een mooi model van plan E is gepresenteerd voor een prima prijs. Ik zal ze er niet voor laten liggen. Maar..... modelbouw is soms ook de kunst voor het weglaten.
Ik persoonlijk vind de foto, van de lasnaden van Artitec, van Artitec ijzersterk ;D
Zo een gelikt model presenteren, mondje houden, verassingsaktie, interactie met de "veeleisende hobbyist"Artitecconstructeur de chemin de fer de l'annee 2007!
Chapeau!
Ries
We hebben het hier vaak over een modellencommissie, een stel 'ingewijden' die van de productie wisten etc, maar blijkbaar heeft niemand van de insiders de moeite heeft genomen Artitec in de ontwerpfase of bij de handmonsters te wijzen op deze foute interpretatie van het dak.
Komt Mehano met de E's dan kunnen ze daar een goede slag mee slaan.Dat denk ik niet, vind het wel erg streng om de Artitecs alleen af te rekenen op die naden in het dak en wat andere onvolkomenheden. Zo erg is het toch niet? Het zijn verder keurige wagenstjes.
In het verrassingsdraadje heb ik al een opmerking gemaakt over de onjuiste raamvorm van de ruiten van het postrijtuig. Deze was niet identiek aan de ramen in Plan E, maar had scherpere hoeken. Is dat verder nog niemand van de 'kenners' opgevallen?Gisteravond zag ik het ook maar ik dacht dat ik spoken zag. Niet dus. Zie hier het post-postrijtuig
Is er niet verschil tussen de eerste en tweede serie postwagens? Misschien zo ook de ramen?Nee, het verschil tussen de 2 generaties post (plan E en L) zit hem niet in de ramen. Waar wel, behalve de planaanduiding, weet ik niet.
Bij iemand bekend of het Fietsenrijtuig ook geleverd gaat worden door Artitec.
Of beter gezegd, is er al een lijst beschikbaar welke uitvoeringen er allemaal komen.
Nummer varianten, niet zo belangrijk, alleen de uitvoeringen.
Minimaal drie rijtuigen: AB+AB+B (op Arnhem-Winterswijk en Zwolle-Enschede)
Weet iemand wat standaard was in Klompentrein?
Alleen nog een energiewagentje aankomen, ik had toen geen interesse, nu wel :-[Troost je, je kunt rustig zonder ew rijden. Er hebben zich intussen meer mensen gemeld voor de ew, inderdaad. Degene die hem wel op tijd besteld heeft maar nog niet heeft afgehaald kan hem gewoon tegemoet zien op 15/12.
misschien brengen ze ze op nieuw uit na de bekent making van de plan e ??? dan heb ik er zeer zeker belang bij :D
Het is net als met de Hondekop, pagina's vol over een naad... maar bij de eerste levering al kompleet uitverkocht.Het één hoeft het ander echt niet uit te sluiten hoor!
Op de site van Modeltreinexpress staan ze voor 49,95...49,50 zelfs whoehoe :P :P
Als alles goed gaat liggen ze uiterlijk eind volgende wek in de winkels....
Dan heb je waarschijnlijk een stam van 5 rijtuigen in 4 verschillende tijdperken. ;D
Je hoeft ook niet gelijk 5 of meer tegelijk te kopen.
Over een leuke stam, zal ik vast wel zo'n 2 jaar doen. :D
Beetje verjaardag, Sinterklaas, ff kietelen etc.
Dus dan heb ik het gewoon mis!Koen, ik ben het met je eens, en ik vind niet dat je mis hebt. Ik vind de prijs ook ietwat aan de forse kant. Wil niet zeggen dat ik ze dat niet waard vind maar goedkoop vind ik ze niet.
Omgerekend is het een hoop geld ja, in de gulden tijd kan ik me niet voorstellen dat ik toen een rijtuig gekocht van van rond de 100 gulden.Jawel hoor. Märklin ICR's kostten indertijd ook al fl 89,00 of daaromtrent. In dan heb je het over 1:100 meuk met zilveren daken. Misschien kocht je ze dus niet (Roco 1:87 was ook rond die prijs), maar het was wel een gebruikelijke prijs.
Sparen jullie ook al voor de toekomst, of gaat al het geld naar de hobby ?
Ik vindt de artitec plan e's erg mooi en netjes, ik koop ze alleen niet omdat ze niet bij mijn 1:100 modellen passen.....dat is nl al een 40 jaar oude verzameling vandaar
Arkadas
een plan E is nooit geel geweest, afgezien van de ongevallen wagen en het fietsenrijtuig.
Daarmee reed ook een begeleidingsrijtuig in de vorm van plan E-rijtuig 50 84 29-37 361-8 mee met het dienstwagennummer 80 84 978 1 806-8, in een gele outfit, met zwart NS-vignet.
hallo Allemaal
Ik vind ze erg mooi die nieuw Plan E's, maar een vraagje, Hoe zit het nu eigenlijk met de levering? is die eenmalig? of kan ik er elke maand één gaan kopen?
Normaal gesproken zou ik best een keer willen investeren in 4 rijtuigen, maar er komt nogal wat niet uit in december. de nieuwe IRM, mat46, Roco 2400 en 2500.
Dus wie weet of deze rijtuigen wat langer beschikbaar zijn in de winkels?
Gr
Rob
. In de toekomst zullen in ieder geval de volgende varianten met steeds weer nieuwe nummers volgen:
- NS-logo’s zonder reclamebanen
Nou ja ik zie ze hier nog wel in Eindhoven dus daarom dacht ik dat.
Maar dit topic ging toch over de plan E van Artitec?Nu bijna weer in de goede richting......
Ik weet het niet zeker, maar was bij het grote treinongeluk bij Harmelen niet een 1100 met plan E rijtuigen betrokken?
Ik kan niet achterhalen hoeveel rijtuigen erbij betrokken waren maar je zou deze trein kunnen namaken. Niet om te laten ontsporen of zo, maar gewoon als dat het ongeluk nooit was gebeurd en dat het treinstel dus nog gewoon op je baan rond rijdt.
Harm
Ik weet het niet zeker, maar was bij het grote treinongeluk bij Harmelen niet een 1100 met plan E rijtuigen betrokken?En dan kom je bij mij gezellig treinstel 700 bestellen! ;D
Ik kan niet achterhalen hoeveel rijtuigen erbij betrokken waren maar je zou deze trein kunnen namaken. Niet om te laten ontsporen of zo, maar gewoon als dat het ongeluk nooit was gebeurd en dat het treinstel dus nog gewoon op je baan rond rijdt.
Harm
Je kunt inderdaad rustig een AB in de elektrische dienst mee laten rijden.Mijn bedoeling was om een B te 'verstickeren' naar een A door de gele streep er op te zetten. Misschien klopt dat niet helemaal met de werkelijkheid maar 't is beter dan nu.
Wat is er eigenlijk aan het interieur van de RD veranderd?2e klas werd restauratie: BKD>>RD
Jawel!
De P die nu uitkomt is volgens mij ook in het begin van tp3 in te zetten, of niet?
PS Frank,Heb ik 15/12 bij me.
ziet er goed uit hoor zo`n viertje ;D
Mijn bedoeling was om een B te 'verstickeren' naar een A door de gele streep er op te zetten. Misschien klopt dat niet helemaal met de werkelijkheid maar 't is beter dan nu.Klopt wel, als je ook nog een witte 1 aanbrengt. Computernummer ziet niemand, behalve ik. ;D
Dat computernummer hou ik hetzelfde, het duurde bij mij ook jaren voor ik zag dat de RD en B hetzelfde nummer hebben. ;DEn dat heb ik nou nooit geweten!
2e klas werd restauratie: BKD>>RD
Jawel!
Heb ik 15/12 bij me.
Dat computernummer hou ik hetzelfde, het duurde bij mij ook jaren voor ik zag dat de RD en B hetzelfde nummer hebben. ;DEven uit mijn hoofd: beide 201 als rijtuignummer, Venlo/Amersfoort (slaat nergens op) op de koersborden en Nutricia Chocomel als reclame? Voor mij toch al weer zo'n 21 jaar geleden dat ik zo'n rijtuig in handen heb gehad.....
Kan ik meteen zien hoe die van mij gaat worden ;DDit wordt een grasgroen exemplaar met rode biezen.
Dit wordt een grasgroen exemplaar met rode biezen.
Even uit mijn hoofd: beide 201 als rijtuignummer, Venlo/Amersfoort (slaat nergens op) op de koersborden en Nutricia Chocomel als reclame? Voor mij toch al weer zo'n 21 jaar geleden dat ik zo'n rijtuig in handen heb gehad.....En toch heb je de opschriften helemaal goed. ;)
In de A-afdeling van de diesel Plan E stonden idd stoelen in plaats van banken. En die zaten prima kan ik je vertellen!Die met ruitjes- cq kruisjesmotief?
Hij heeft zelfs aan het rolstoelvignet gedacht..... Mooi werk!
(http://www.xs4all.nl/~roosenb0/fraai4.jpg)
http://www.xs4all.nl/~roosenb0/fraai4.jpg (http://www.xs4all.nl/~roosenb0/fraai4.jpg)
En wie o wie maakt er een mooi handzaam boekje bij, a5. :-
Wat zou het fijn zijn, niet meer dat gepluis in tig boeken die al op Laat ze maar komen, die bakkende plank staan.
Ik mis dat bij veel verhalen, staat er een hele story over 1 op1, mis ik een modeloverzicht.
Dan heb je kennelijk alleen de AB's van de DE-stam gekend. De gewone 1e klas zat formidabel (net als plan U en Hondekop uit die tijd).
Die eerste klas ziet er gewoonweg ranzig uit, vliegtuigachtige stoelen met een poging tot "wagon-lits" ruit... oef...
Trouwens, mannen van Artitec: die blauwe koersborden zoals zichtbaar op het losse rijtuig: die passen perfect bij de rode DE1 én de Plan E's. Kunnen jullie die t.z.t. niet los leveren met transfers voor verschillende bestemmingen? :PWim, wacht héél even af totdat de plan E's in de winkel liggen........... Nog een verrassing...
Wim
Ander dak? :-X
Pure nostalgie die interieurfoto's. Herinneringen aan Tienertoers halverwege de jaren '80 komen weer boven. In Zwolle kijken naar het omrijden van de Eloc en dan zacht wiegend en zeer comfortabel zittend in Plan E over de IJssellijn richting Nijmegen. Alleen daarom zijn die modellen al een must voor mij!
Gezien de verkopen van Tp III in Nederland. heb ik het vermoeden dat de uitgaven met compu en banen meer aftrek zullen vinden dan de huidige, eerlijk gezegd.....
Ja, dat zou je wel denken Huibert en dat weet Artitec vast ook. Daarom brengen ze - heel slim - deze iets minder populaire variant als eerste.Op deze wijze kan men ook zijn hand overspelen: iedereen wacht op de populaire uitgave, de eerste uitgave wordt niet of nauwelijks verkocht m.a.g. een grote sof voor de fabrikant. Ik zeg niet dat dat bij de plan E's gebeurt maar zoiets zou een fabrikant natuurlijk kunnen overkomen.....
Op deze wijze kan men ook zijn hand overspelen: iedereen wacht op de populaire uitgave, de eerste uitgave wordt niet of nauwelijks verkocht m.a.g. een grote sof voor de fabrikant.
Ach, de hondekoppen waren toch ook zo op?Hm, ja, mss is de Nederlamndse modelspoorder niet tijdperkbewust: als er maar iets staat wat er op lijkt. Per slot doet men dat met het andere materieel ook al, al is het om ook andere redenen: plan E van Märklin en Mastica, 6400 van Liliput en Märklin, ICK van Roco, ICR van Märklin, en zo kunnen we dus nog wel ff doorgaan.
Ik heb nog eens over dat postrijtuig met het lage nummer na zitten denken, zijn daarop alle opschriften nog volgens de afleveringstoestand of zijn daar later tekens bijgevoegd.
Dus kan ik hem b.v. bij de later nog aan te schaffen 3de klas laten rijden of is het beter om hem pas te kopen als de afleverversie verschijnt?
Is er iemand die dit weet?
Groeten Stephan.
Waarom zou tijdperk III eigenlijk niet populair zijn?Op het Beneluxforum zitten veel "jonge" modelspoorders die denken dat bijna iedereen zich bezig houd met de latere tijdperken.
Veel oudere modelspoorders hebben geen zin meer in internet.
Weet ik :) Dat rijd best goed op Rocoline :)
en dat voor 50 euro? De eerstvolgende die vindt dat het te duur is mag uh.... naar de porsche-dealer en gaan proberen een nieuwe 911 voor een tientje mee te krijgen. Veel succes en nou wegwezen. ;D
Wat een heerlijke bakken, tijd dat ze met de oudste versie komen ;D.
De bloedneuzen stond donderdag al bij Wentink in Arnhem.
wat een details in dat interieur zeg!Zeg dat wel! Zelfs de formica klapbankjes met die karakteristieke pootjes zijn nog nagebootst.....
Vielen Dank Karst! Ich finde die Packung eines Wagens auch wichtig, da sonst der Platz doch zu schnell voll ist...
Ist die Kupplungsaufnahme zu kurz, oder ist sie nur zu weit hinten positioniert? Ich habe bei manchen LS Models Wgen die Kupplung justiert und ohne Kleber hineingesteckt, dann seitlich mit einem dünnen Bohrer durchbohrt und ein Stück Draht als Bolzen eingesetzt...
Gruß
Bernd
Als je aan de achterkant v.d. NEM-schacht evenveel wegsnijd als wat je er aan de voorkant bij doet hoef je de koppeling toch niet te lijmen?
Als je aan de achterkant v.d. NEM-schacht evenveel wegsnijd als wat je er aan de voorkant bij doet hoef je de koppeling toch niet te lijmen?
. Dan maar gelijk NEM wielen erbij heren van Artitec. Mensen met Fleischmann profi rails zullen de modellen toch ook wel willen hebben.
Ik snap iets niet, hele pagina's oh over een lasnaad op het dak die er(volgens sommige) veelste grof uit ziet, ga men nu zeuren dat er geen Piza snijijzers als wielen gebruikt worden?
Ik snap het niet hoor, maar het zal wel aan mij liggen.
SK
(die wel blij is met RP25)
ps en als je toch zo model bewust ben, waarom gebruik je dan buiten model rails????
de rest is heel snel 'gekoekt' op diverse plaatsen in NL.Integendeel, het werd een lijdensweg (niet alleen in overdrachtelijke zin.....).
Wielflensen schijnen te laag te zijn. Gek genoeg heb ik zelf ook de nodige (LSM) rijtuigen met RP25 wielen en die rijden prima op mijn Profirails van Fleischmann.
Laten we dan hopen dat ze op hun minst wel met ongeisoleerde assen zullen komen.*******Kort samengevat: Schitterende rijtuigen maar naar het zich laat aanzien tot nu toe niet echt geschikt voor de 3-rail markt.
Wellicht missen ze nog een beetje ervaring op dit gebied.
Wielflensen schijnen te laag te zijn.niet direct een rol spelen. De wielflenzen zijn niet te laag, maar redelijk goed. Als je zoveel energie steekt in dergelijke gedetailleerde interieuren, dan ga je er ook voor. En economisch gezien zou het misschien slim zijn ook dat andere deel van de modelspoorders te bedienen, maar wat moet je dan allemaal aanpassen? Welke concessies moet je doen? En welk deel verlies je er dan mee? En welk deel win je?
**** Normaliter duurt het een jaar voordat na aankondiging een model uitgelevert wordt. Nu zit daar slechts 2 weken tussen. Laten we hopen dat het nu geen jaar gaat duren voordat ik ermee kan gaan rijden ::) ::) ::)****Maar dat er nu twee weken tussen aankondiging en uitlevering zaten komt doordat Artitec het pas bekend maakte toen de E bijna geleverd kon worden. Dus niet zoals meestal gebeurd als op Neurenberg, als de productie nog niet eens is begonnen. ;)
Ik word nu wel nieuwsgierig, maar ik heb nog niets over mijn bestelde postrijtuig gehoord, morgen maar eens bellen.
Heeft iemand al een mooie foto van zo'n rijtuig?
Ik ben wel blij dat er nu eens normale wielen onder zitten :D, geeft Peco code 75 problemen?
Groeten Stephan.
Ik heb zoals gezegd Roco wielen eronder gedaan, maar de assen aan de uiteinden lopen aan, hierdoor loopt het allemaal een beetje stroef waardoor een stam van 5 voor een normale loc niet meer te trekken is. Ik heb ook geprobeerd om 1 normale as er in te zetten en 1 met een hoge flens, maar ook dit funtioneerde niet. Ik heb nu de originele wielen er weer onder gezet. Zijn er ook wielen met een flens die een beetje tussen de pizzasnijders en deze inzitten, of komt Artitec zelf met een oplossing? Tot die tijd moeten ze helaas in de vitrine :(uhm, meet de lengte van de assen eens na? daar zijn namelijk 2 maten voor. Roco heeft bijvoorbeeld lange assen en Piko korte. Scheelt iets van een millimeter of iets meer, doe je dus lange assen in een draaistel dat voor korte assen gemakt is dan loopt het stroef en draai je je lagers naar de mallemoer. RP25-spul heeft geloof ik vaak korte assen, de LSM-inox-rijtuigen bijvoorbeeld wel. Roco-assen liepen er waardeloos in, met piko heb ik het nog niet geprobeerd.
Ik volg dit even niet.
Zijn die wielen wel geschikt voor code 100 railsen ? ( 2,5mm )?
oa Flm Profi Roco 2,5mm Piko A?
Ik heb zelf fleischmann profi rails die zijn code 100 2,5mm geloof ik.
De scherpste bochten die ik heb is R2 (420 graden geloof ik).
Kan ik deze Etjes op mij baan laten rijden of kan ik het vergeten?.
Het is gelukt, de containerdraagwagens van Roco boden uitkomst
Plan E rijtuigen zijn voor de binnenlandse dienst. kan ik legitiem een Plan E tussen DB rijtuigen zetten?
Kijk mensen, als je model wil, krijg je ook model! Dit is inclusief de wielen. Waarom dan tosh deze discussie?
SK
Kijk dat laatste heb je goed begrepen.
SK
Waar ik Sobat gelijk in geef, is het feit dat bij het minste of het geringste (naadje, streepje, kleurtje van klein onderdeeltje) de fabrikant compleet wordt afgezeken tot dieper dan de grond aan toe. (Hoe durven ze! Wat een misser! Boycotten! etc. etc.)
En dan hebben we nog de VAM, de ketelwagenaanbieding van ROCO etc etc
Ik zou zeggen, lees het forum maar eens goed door, voorbeelden genoeg.
Want anders raak ik uit mijn hum en als ik uit mijn hum ben, moet ik treinen kopen.
Plan E was niet voorzien van een RIC-teken. Rijtuigen P 7921-7943 echter wel, en wel voor België en Duitsland.
Roco, deze heeft een middendeel met 1e klas-afstand (anders kon Roco niet aan 5 ramen komen) en past perfect.
Ik had een paar dagen geleden een mailtje naar Artitec gestuurd met de vraag of er nem-wielen beschikbaar kwamen.
Vandaag het korte maar krachtige antwoord: "volgende week volgen oplossingen". :D
Dat is tcoh mooi.
De liefhebber koopt ze toch wel; er schijnen landelijk al 'vele tientallen' over de toonbanken te zijn gegaan. En wie weet veranderen ze in volgende oplages nog wel eens iets aan de modellen...
Wim
Helaas zal de oer uitvoering (waar ik zelf op zit te wachten) als een van de laatste geproduceerd worden daar er een en ander aan de mallen veranderd moet wprden (begin 2009????)
SK
Helaas zal de oer uitvoering (waar ik zelf op zit te wachten) als een van de laatste geproduceerd worden daar er een en ander aan de mallen veranderd moet wprden (begin 2009????)Is nog helemaal niks over bekend (bron: ARTITEC zelf)
SK
CKD... maar wat is dan de wijziging aan de mallen?
CKD... maar wat is dan de wijziging aan de mallen?
CKD... maar wat is dan de wijziging aan de mallen?
De naden van het dak gaan ze d'r uit halen... :P
Klopt.
Gisteren nog met Diederik gesproken, en allez iz op. ;D
Toen ik ze haalde had Wentink er nog exact 1 ( van een bepaald nummer ) voor de 'vrije' verkoop. En dat was afgelopen zaterdag om 16:04 !!
Mijn winkelier heeft ze ook nog niet, maar Artitec heeft beloofd dat ze donderdag of vrijdag worden afgeleverd. En die winkelier neemt ze gewoon op voorraad, dus er valt nog genoeg te kopen door de consument.
...
Inderdaad, deze batch is uitverkocht. Volgende batch van zo'n beetje de zelfde omvang en zelfde tijdperk (met uiteraard andere nummers!!! en meer 2e klas rijtuigen) wordt ergens in januari 2008 verwacht. (BRON: ARTITEC ZELLUF).
Deze worden dan sowieso met NEM-wielen en gecorrigeerde koppeling uitgebracht.
...
Dus ook bij hem gaan ze harder dan je denkt ;D
Aan alle lezers van het forum,
Mededeling over Plan E.
Deze week is het hele Artitec team nog bezig alle modellen uit te leveren aan de winkels.
Wij zijn op de hoogte van een aantal problemen die aandacht behoeven.
Volgende week komen we hier op terug.
Voor dit moment wil ik vast twee zaken kwijt.
Er waren NEM wielen besteld, maar niet geleverd.
Vervangende NEM wielen zijn besteld en worden geproduceerd. Dit zal nog zeker 6 weken duren. De wielen producent heeft grote productie achterstanden.
De NEM wielen worden ter beschikking gesteld aan de detaillist en kunnen omgeruild worden voor de RP 25 wielen.
Een nieuwe koppeling is intussen klaar en wordt nu met spoed geproduceerd. Binnen enkele weken worden ze alsnog aan de detaillisten geleverd.
Theorie en praktijk zijn helaas niet altijd hetzelfde maar wij zullen ASAP en zo goed mogelijk de problemen oplossen.
Wij wensen jullie veel (toekomstig) plezier met de wagens.
Herbert Tomesen.
Artitec
Ik vraag mij af waarom iedereen nu deze tijdperk 3 rijtuigen koopt, is dat puur voor de verzameling, of snap ik het niet?
Is nog helemaal niks over bekend (bron: ARTITEC zelf)
Zijn gisteren aangekomen, rennen dus!!!!
(Heeft iemand ze al bij Brekelmans zien liggen?)
Stephan.
En, staat het teken erop ?Nee. Revisie, he. '58... ;)
Aan de andere kant wordt hiermee weer eens onderstreept hoe belangrijk deze website is op het gebied van modelspoor! Chapeau! :)Zie hier het nut van gefundeerde en opbouwende kritiek.
Sluit ik mij volledig bij aan!
De service v.w.b. de koppelings- en wielproblemen klinkt heel goed.
Jongens, we hebben nu eindelijk in eigen land een producent die echt weet wat liefhebbers willen. Artitec rulez!
Enig idee hoe dat buffer probleem opgelost kan worden?
Enig idee hoe dat buffer probleem opgelost kan worden?
Nee. Revisie, he. '58... ;)
Gr/H
Ja dat weet ik, maar ik had gehoopt dat het postrijtuig nog geen veranderingen had ondergaan.
Gr. Stephan.
bij modeltreinexpress staat iig dat er 20 % van het totaal aantal rijtuigen pas geleverd is en dat dat onder degene die het eerst bestelt hebben wordt verdeeld.
Wesley
Afgezien van die revisiedatum, wat is er nog meer niet correct dan tov. de aflevertoestand? Want die datum is er zo af natuurlijk...
Afgezien van die revisiedatum, wat is er nog meer niet correct dan tov. de aflevertoestand? Want die datum is er zo af natuurlijk...
Plan Etjes nu al op marktplaats....
Ik vraag mij af waarom iedereen nu deze tijdperk 3 rijtuigen koopt, is dat puur voor de verzameling, of snap ik het niet?
Er zijn hier zoveel mensen die tijdperk 4 en/of 5 rijden en toch deze rijtuigen kopen.(is niet verboden hoor)
Ik zou zeggen wacht tot de goede variant langs komt en sla dan je slag.
Ik wacht wel op de rijtuigen met reclamebanen, ze komen vanzelf.
Hoop toch wel dat ze het dak aanpassen, anders snij ik die naden zelf wel weg, dakje weer even spuiten, en klaar. ;D
Rob
Hoi,Jazeker, in de zomer van 1966 reed een plan E 2e klasser van Amsterdam cs naar Koblenz. Dat was tr. 780, v uit Ah om 16.15u., Köln a 18.29u. en Koblenz a 20.08 u. De rest van de trein bestond uit Silberlingen, de E liep vooraan.
waren deze wagens ook in het buitenland toegelaten?
Bart
Jazeker, in de zomer van 1966 reed een plan E 2e klasser van Amsterdam cs naar Koblenz. Dat was tr. 780, v uit Ah om 16.15u., Köln a 18.29u. en Koblenz a 20.08 u. De rest van de trein bestond uit Silberlingen, de E liep vooraan.
Hoe ik dat weet? Ik zat er zelf in, eruit in Keulen om de dag erop 01-en, 23-ers, 38-ers maar vooral 39-ers te bekijken, die laatste reden op de Eifelbahn.
Modelspotter
De plan E's hadden waren niet toegelaten in het buurlandverkeer. Wanneer het een reguliere trein betreft is dat dus een onmogelijkheid, de Duitse regelgrondigheid kennende.
Ben je niet in de war met een D? Die hadden een uitgebreide toelating.
Groet,
Huibert
Naar verluid komt er snel een nieuwe partij (met nog dezelfde nummers).
Hans
Vandaag waren de plan E's ook bij Brekelmans binnen. En ook al weer op >:( .
Hans
Je doet een dure aankoop en dan is het jammer dat je er niet gelijk mee kan rijden.Tja, die dingen zijn nou eenmaal bedoeld om op een 2-rail baan te rijden. ;)
Ik weet eerlijk gezegd niet of het al op 1 van de 39 pagina's is vermeld...
Is het misschien niet een beetje overdreven iedereen een mailtje te laten sturen ;) er is toch een of andere modellencommissie voor zoiets, of heb ik dat niet goed begrepen? ???
Wesley
Vanochtend dan eindelijk het postrijtuig in mijn schoen gevonden. ;D Het model had een scheve buffer en een aanlopend wielstel, maar dankzij dit draadje weet ik inmiddels hoe dit op te lossen.
Maar ze gaan in sneltrein vaart over de toonbank dus......
Greetz:Menno
Op een plaatje is er niet veel verschil te zien maar.....van dicht bij !!!!! O la la
En nou graag opschieten met die DE1
Ik had toch direct na het Plan E nieuws een bestelling gedaan ::)
Zijn er hier nog veel zonder Plan e's ?
(voor mij weer een aansporing om mijn Mastica plan e's af te bouwen ;D)
Ik had toch direct na het Plan E nieuws een bestelling gedaan ::)
Zijn er hier nog veel zonder Plan e's ?
Minnebroederstraat in Utrecht die heeft zelfs de postwagon nog op voorraad
Is dat meenis Gert? :o
Beursaanbieding?
En om weer on topic te komen: die kost dus overal precies EUR 49,50 ;)
Ja, dat meen ik. Wij keken even wat er allemaal bij Kuijpers lag en een andere klant vroeg om het postrijtuig. Het antwoord was dat hij dat alleen kon kopen in comibinatie met de andere rijtuigen.Ik was volgens mij degene die ernaar vroeg, alleen in setje jammer genoeg, nou, dan laat maar ::)
mvg,
Gert
...Weet iemand welke kleur binnenverlichting er in de plan E-s gemonteerd dient te worden geel of wit??
Ik wist niet dat de Kuiper ook in Houten stond!!
Ik zou zeggen: warmwit (golden white)De E's hadden een hard witte verlichting. Warm lijkt mij dan ook niet echt op zn plek...
Grtzz,
Karst
Zeg, we zijn toch niet aan het fotoshoppen hè? Dat hebben we liever niet! ;D ;D ;D
Ik zie nu pas dat het hier een gedeclasseerd A-rijtuig betreft. Ik wist niet dat die hebben bestaan als 2e klasser :o
Weer een variant dus Heren van Artitec... ;)
Wim
Lagedruk kwikdampontladingslampen, wit dus.en daarmee worden tl-buizen bedoeld, of niet?
hahaha, nee gansch original. Het lullige is dat ik er pas 20 jaar na dato acht op sla en het moet constateren!
Wie kan er meer over vertellen; waren er tot B gedeclasseerde A-rijtuigen in hun laatste levensjaar?
groet,
Wim
en daarmee worden tl-buizen bedoeld, of niet?
Modelspotter
Er is niks gedeklasseerd met de plan E's. Slechts de geëmailleerde bordjes van de 2e waren verdwenen en die van de 1e vervangen door eigentijdse stickers en die verdwenen weleens.
Modelspotter
Hallo allemaal,
Mijn stam Artitec Plan E's is redelijk 'ontsporingsgevoelig', op de puntstukken van de wissels lopen de draaistellen er regelmatig uit. Ik gebruik Peco Code 100 wissels. Iemand ervaring mee?
Grtz, Marcel
De nieuwe nummers van de Artitec plan E rijtuigen zijn bekend en staan op onze website.
Alle andere nummers zijn vervallen en komen ook niet meer, alleen het postrijtuig komt terug met de oude nummers ( welke besteld zijn ).
Als u nog nummers in bestelling heeft staan dan zullen deze vervallen, bestel dan de nieuwe nummers welke u wil hebben doe dit op tijd want ook nu is het weer op = op.
De firma Digirails komt met een verlichting-set voor de Artitec plan E
DRA100 Verlichtingset PLAN E Artitec
De afgelopen weken is in opdracht van Artitec een verlichtingset ontwikkeld speciaal bedoeld voor de PLAN E wagons. Deze verlichting is zeer uitgebreid en verlicht de wagon zonder enige vertekening/verkleuring van het interieur.
De ledstroken zijn uitgerust met een Anti knipper schakeling zodat de verlichting niet zal knipperen in geval van slechte verbinding met de rails.Tevens is de lichtsterkte regelbaar en is de ledstrook voorzien van rode sluitverlichting die de gebruiker aan of uit kan zetten doormiddel van een kleine soldeerbrug.
De set bevat 5 ledstroken om een complete stam wagons mee te verlichten.
Bijgeleverd in de set zijn ook 10 stroomafnemers voor in de draaistellen van de wagons.
Zowel de ledstrook als de stroomafnemers kunnen zonder enige aanpassing aan de wagon worden ingebouwd.
Tip: val je winkelier hierover lastig en niet artitec
.. (liever nog) de mail van MTE ff forwarden?done ...
Alvast bedankt!
Groet,
Huibert
Ik had gehoopt dat bij de tweede oplage nem wielen toegepast zouden worden.
Koppelingen passen wel maar wat moet je met reserve beugelkoppelingen, wie rijd daar vandaag de dag nog mee op rijtuigen met kortkoppel meganisme? (dat doen meer merken, weet ik)
Bob,
.... Helaas is er nog niets veranderd aan het dak.
mvg,
Ivo
Oh, in de Donald Duck zit ook een kleurplaat deze week. Toeval?
Wait and see.
krijg ik de rijtuigen door boog radius 1 (360 mm, K-rail 2221). Heb nog een paar van die bogen uit zicht in m'n schaduwstation.
Wellicht is er iemand met ervaring daarin voor ik de rijtuigen aanschaf.
Deze onvolkomenheden en gebreken moeten door de koper zelf opgelost en verbeterd worden, en dat is natuurlijk de omgekeerde wereld!
Ach hadden ze dan de rijtuigen allemaal in moeten nemen en de verbeteringen zelf moeten aanbrengen? Lijkt mij logistiek een kostbare aangelegenheid
Dat is toch niet het probleem van de klant?
Als Philips verkeerde hoogspanningstrafo's in hun tv's monteerd en deze verkoopt, dan laten ze de klanten die toch ook niet zelf vervangen?
Het is vreemd als je aan de ene kant blijkbaar een topmodel van de DE1 wil uitbrengen, waar alles 100% in orde moet zijn, terwijl je aan de andere kant een plan E met een aantal gebreken verkoopt, en deze problemen in de tweede batch (en waarschijnlijk de overige series ook) niet oplost?
(Zo grijp ik mis naar het postrijtuig helaas...)
Gewoon opnieuw grijpen. Het laatste nummer is nog volop verkrijgbaar.
Artitec geeft toe iets te veel 2de klas Plan E gemaakt te hebben tov 1e klas, postrijtuig en restauratierijtuig.
Een vraagje: Is het gebruikelijk om een stel Plan E's achter een 1200 te hangen? Zo ja, dan moet ik mn vader er ff op attenderen, want die heeft nog een 1200 liggen zonder rijtuigen en/of wagons...
Tussen Zandvoort en Maastricht waren ca. 10 bakken gesteld met meestal een 1200 of 1300, een enkele keer een 1100.
Mwah, 10 bakken is misschien iets van de laatste jaren met plan E. In de jaren '80 reden op deze verbinding eerder meestal ca. 5 tot 7 bakken. Natuurlijk heel vaak in combinatie met ICR en/of plan W.Maak daar maar tot begin jaren tachtig van. In de jaren tachtig fungeerde plan E meer en meer als versterkingsmaterieel. ICR vormde de hoofdmoot.
Heeft iemand enig idee waarom die hoeken eruit zijn?
Heeft iemand enig idee waarom die hoeken eruit zijn?
Mvrg,
jantrein
Trouwens de horziontale draaisteldempers moeten er toch af bij de tijdperk 3-uitvoering?
Beste Ton,
Volgens mij zie je op de foto van de plan L wel degelijk de rechtstelinrichting. Die hoort er nmm dus niet op, maar is er ook zo vanaf gehaald.
Kijk in het Van Wijck Jurriaanse boek maar op de foto's van de plan E bij aflevering. Dan zit dit er dus niet op. Op de latere foto's wel.
mvg,
Ivo
Hallo Ivo,
Deze foto bewijst weer het tegendeel:
http://www.flickr.com/photos/cklx/2631945644/sizes/o/
Op deze Plan L zitten ze dus niet.....
Gr Tim
Ze horen dus wel degelijk op het tijdperk 4 model maar niet op de 'oeruitvoering'.D'r zit nogwel meer op wat er niet op thuis hoort anders... ;)
Het Spoorwegmuseum heeft ze overigens rustig laten zitten op hun C6703 die weer in de uitvoering van 1955 is gebracht >:( ...
Ik heb die volgorde ergens gelezen, weet niet meer waar, zal wel in dit draadje staan.
Volgens mij is dit (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=6963.msg107801#msg107801) toendertijd van de Artitec site overgetypt
Zou ik ergens de (foute??) koppelinghouders van de eerste serie kunnen krijgen, zodat ik om en om de rijtuigen toch korter kan koppelen?
Komt er een keer wat uit, is het weer niet goed ;) ;)
? Zal Heb gelukkig een buffertje omdat ik hier
gerard.
En voorlopig dan even geen vaste baan denk ik.Al die uitgaven zonder vaste baan? Da's best knap, ik zou graag willen dat iedereen zonder baan dat kon ;-)
Artitec deelt ons mede:
PLAN E met RECLAMEBANEN periode IV
In week 2 2009 kunnen we de 3de serie van PLAN E leveren.
Het betreft de plan E uit periode IV met reclamebanen. Tevens hebben we dan een nieuwe serie post- en restauratierijtuigen uit de eerdere serie periode III.
De onderstaande artikelnummers kunnen vanaf nu besteld worden.
Art.nr. Omschrijving
20.154.01 2e klasse rijtuig CDBD periode IV reclamebanen wbnr 247
20.155.01 1e klasse rijtuig BDAD periode IV reclamebanen wbnr 214
20.152.04 restauratierijtuig CKDRD periode III wbnr 6969
20.156.01 restauratierijtuig CKDRD periode IV reclamebanen wbnr 214
20.153.04 POST-rijtuig periode III wbnr P7939
20.157.01 POST-rijtuig periode IV computernummers wbnr 022
PLAN E Verkoopprijs € 49,90
Uitlevering PLAN W Benelux- en reclamebanenversie
Vanaf week 2 worden de volgens artikelnummers uitgeleverd.
Art.nr. Omschrijving
20.159.01 Plan W2 2e kl Reclame wbnr 507
20.159.02 Plan W2 2e kl Reclame wbnr 514
20.159.03 Plan W2 2e kl Reclame wbnr 532
20.160.01 Plan W1 2e kl Benelux. wbnr 428
20.160.02 Plan W1 2e kl Benelux wbnr 477
PLAN W Verkoopprijs € 54,90
Wisselstroomwielen
Omdat de fabrikant tot nu toe nog geen wisselstroomwielen kon leveren, hebben we voor de Plan W een tijdelijke tussenoplossing. Via een Duitse firma hebben we wisselstroomwielen betrokken die passen bij de plan W. Tevens wordt er een opvulring bijgeleverd.
De set voor één rijtuig plan W bestaat uit 4-assen met 2 opvulringen en zijn bij ons te bestellen.
Februari / maart 2009 hopen we wisselstroomwielen te hebben voor de plan E , de plan W en voor het konijn wat we nog uit de hoge hoed toveren in Neurenberg. Deze wielen worden t.z.t. tegen kostprijs aangeboden.
DE 1
Stand van zaken met betrekking tot de DE 1.
De hoofdreden van de vertraging is niet zoals eerder vermeld de electronica, maar problemen met de matrijs. Deze problemen zijn eindelijk opgelost. Wij zijn inmiddels in het bezit van een perfect kap van de DE 1. De fabrikant heeft de productie ingepland voor maart 2009 en zal dan zeker 1 tot 2 maanden nodig hebben. We hopen u op de beurs in Neurenberg meer te kunnen vertellen.
Het vetgedrukte, iemand een idee ?
Gr. Remco.
M.a.w.: in welke samenstelling(en) reden de Plan E's mét reclame-banen in tijdperk IV? En nog een vraag: welke modellen heb je nu nodig voor een winterse trein met Plan E's (het model van de energiewagen heb ik dankzij Frank inzet) en 2200-en?
Op de IJssellijn was begin jaren 80 de kortste stam RD-A-B-B
Trek-duw is Mispoes de expert...Er zijn meer hondjes die Fikkie heten ;D
.......hondjes ............Vandaar dat m i s poes
Maar zelfs die samenstelling valt dus al niet te maken, want vooralsnog is er maar één bedrijfsnummer van de B gepland... :'(
ik vind het lijstje ook niet echt duidelijk, wordt die rest nu een CKD of een RD?
Sander
Wij houden van orde en netheid! ;DIk heb het in de gaten! Maartoch zijn dat toch de leuke treintjes!
6 plan W's (IC en Benelux) en 2 plan E A rijtuigen.Not in the nineties!
Not in the nineties!Antwoord sloeg dan ook op de eigthies! ;)
Even een vraagje aan de echte kenners. (ik ben toch meer van het moderne) hebben die post rijtuigen met computernummers ook op de lijn zandvoort maastricht gereden.
Nu ik naar het 1ste klasse rijtuig kijk, valt mij op dat het logo niet onder het eerste grote raam zit.
In mijn herinnering waren de 1ste klas rijtuigen daarin verschillend tegen over de 2de.
Wie er meer over weet te zeggen dan graag. Mispoes misschien als Plan E kenner? ;)
Alleen hopen dat ze even wachten met de extra nummers, de eindejaarsbonus moet nog arriveren...
En tegen bewijs
http://www.sleutelspoor.nl/img/roosendaal/17.jpg
4de bak, ook A'tje met logo duidelijk tegen de kop...
Resatauratie heeft weer een logo uit de kant
Alles is mogelijk ;D
ja die kende ik, maar weet je ook welke sterkte ik nodig heb?DRA100
Is al op ... :(. Zag ze trouwens nog niet op de site van MTE staan,moetwil ze toch graag hebben.
Gerard.
Beter kijken 8) Staan er al sinds vorig jaar op ;D
Maar het lijkt mij leuk als Artitec nu een W2 uitbrengt dat we ook een foto erbij hebben, het mooiste zou zijn dat de fabrikant die bijleverd, dwz de foto welke ze hebben gebruikt om te bouwen, kunnen we gelijk checken of het klopt
Ja precies je zegt het al goed ;D TPV/VI ik rijd TPIV en dat is wat lastiger maar zoals eerder gemeld zit ik al aardig op dreef.
Maar het lijkt mij leuk als Artitec nu een W2 uitbrengt dat we ook een foto erbij hebben, het mooiste zou zijn dat de fabrikant die bijleverd, dwz de foto welke ze hebben gebruikt om te bouwen, kunnen we gelijk checken of het klopt ;D
Gr. Remco.
Ach dan komt LSM er toch gewoon mee...
En dan was er natuurlijk ook nog trein 417 van Amsterdam naar Keulen via Nijmegen en Kranenburg. Tussen A'dam en Arnhem bestond die meestal uit 4 DB-rijtuigen en 4 plan E's.Ook geobserveerd:
Is er trouwens iemand die wat kan vertellen over de inzet van het Postrijtuig Tijdperk IV ? Reed dat mee in de standaard dienst bijv ?
Ik wil sowieso de restauratie + 2 andere hebben maar over het postrijtuig zit ik even te twijfelen, ook omdat ik maar sleepjes kan rijden van 3 bakken :)
Is dat zo ? Wat is de Lob van een E dan ? dan zou het wel kunnen ja, als combinaties rond de 1.10 a 1.25 blijven staat het het mooist :D
En nu de foto's natuurlijk... ;DWie zegt je dat die toonbaar zijn? ::)
Ben benieuwd of de A (en eventueel RD) ook de dakleiding krijgen van de centrale deursluiting. Die kregen deze rijtuigen om gecombineerd met Plan W in de treinen Twente-Randstad te kunnen rijden in de jaren '70.
De 1304 met spitsuurtrein 9667 in Geldermalsen.
Op deze regenachtige dag schoot net even de zon tussen de wolken door.
http://www.flickr.com/photos/cklx/3176522968/sizes/l/
Wim: hoe zat het met de Plan B's die soms ook op de Twentelijn werden gebruikt? En bij treinen als de Noordhollandse spitstreinen tijdens Gat '83, waar Plan K, Plan N en alle soorten E's geheel door elkaar reden? Of werden later alle E's voorzien? Ik neem overigens aan dat dit ongeveer gelijk met de ombouw van de DE-rijtuigen gebeurde (die de combinatie E+W noodzakelijk maakte) ?
Helaas nog geen foto's kunnen vinden van rijtuigen met deze leidingen... wel interessant inderdaad als Pimp-object.
Voor gecombineerde treinen van Plan E en rijtuigen plan W kregen de A-rijtuigen en de RD-rijtuigen van Plan E al aan het einde van de jaren '60 (na levering Plan W dus) een doorgaande leiding via het dak. De noodzaak om de B's hiervan te voorzien was niet aanwezig, aangezien de 2e klasse in de betreffende treinen door Plan W werd gesteld. Toch kreeg een groot deel van de B-rijtuigen Plan E vanaf 1980 ideze dakleiding om te kunnen rijden in combinatie met de nieuwe ICR'en.
Het was voorschrift dat bij een combinatie van Plan E en ICR de E's de doorgaande leiding niet mochten onderbreken.
Toch zijn volgens mij lang niet alle B's aangepast, maar er is vast iemand die met de nodige foto's bewijs kan leveren.
De dakleiding op een RD zie je op https://images.beneluxspoor.net/bnls/05419.jpg, het plaatje dat hierboven door dhr Vaes is geplaatst.
Standaardstam omstreeks 1970 was onder andere als volgt:
loc - B11- A8b - RDz - B11
planW planE planE planW
Kan het soms niet helemaal volgen bij Artitec.Geheel mee eens. Temeer omdat bij onze lokale spoortjesboer werd aangegeven dat er slechts 1 batch komt, heb ik de heren Att maar ff gemaild 'en hoe of dat nu zat'.
2 keer Benelux plan W, terwijl er eigenlijk 3 nodig zijn.
1 keer tweede klasser met reclamebanen plan E. Van de blauwe zijn er geloof ik 7 nummers geweest.
Maar dan weer een hele vloot postrijtuigen in allerlei detailvarianten.
Artitec meldt ons vandaag:
Vanaf woensdag 14 januari start de verzending van de plan E-serie met reclamebanen. Het bijgehorende postrijtuig heeft geen reclamebanen maar een computernummer.
Wij krijgen inmiddels veel e-mail en telefoon met de vraag of er ook andere wagenbaknummers komen. Het antwoord is: ja.
Er komen nog 3 nummers 2e klas
20.154.02
20.154.03
20.154.04
1 nummer 1ste klas
20.155.02
1 nummer restauratie
20.156.02
1 nummer post met computernummer.
20.157.02
Deze nummers komen rond april naar Nederland.
Periode IV met reclamebanen die komende week uit worden geleverd:
20.154.01 2e klasserijtuig CDBD periode IV reclamebanen wbnr 247
20.155.01 1e klasserijtuig BDAD periode IV reclamebanen wbnr 214
20.156.01 Restauratierijtuig CKDRD periode IV reclamebanen wbnr 214
20.157.01 POST-rijtuig periode IV computernummers wbnr ….022
N.B. Alle bovengenoemde artikelen zijn voorzien van NEM-gelijkstroomwielen.
Speciale plan E wisselstroomwielen verwachten we medio april/mei
CKLX ik geniet van al die mooie platen van je.
Gr. Gerco
Nog wat plan E:Errug mooie opname!
Trein D417 bij Lunetten met een gele 1300:
http://www.flickr.com/photos/cklx/3181203839/sizes/l/
DE-trein bij Heino:Maar deze ook erg mooie opnamens zijn natuurlijk extra aantrekkelijk!
http://www.flickr.com/photos/cklx/3181285271/sizes/l/
Idem bij Heino:
http://www.flickr.com/photos/cklx/3182118196/sizes/l/
De Duitse 215 die de rijtuigen naar Keulen komt ophalen:
http://www.flickr.com/photos/cklx/3181229955/sizes/l/
DE-trein bij Heino:
http://www.flickr.com/photos/cklx/3181285271/sizes/l/
Idem bij Heino:
http://www.flickr.com/photos/cklx/3182118196/sizes/l/
Jij fotografeerde in die tijd toch ook heel actief? Ik kwam je naam regelmatig tegen in de bekende bladen. Heb je al een Flickr-account? ;)Een stuk actiever dan tegenwoordig in ieder geval... ;)
Zeer fraai! (één der drie 215's met elektrische treinverwarming)
Deze drie reden altijd van en naar Arnhem met de Austria Express en de 417.
Mijn favoriete Europese diesel.
Heb je die soms gemaakt op de laatste dag van de DE-TD'S (29 mei 1987) Cock?
Zwart/wit onderstreept nog eens het historische karakter van de foto's. Als je oude nummers van Op de Rails of andere bladen ziet, is alles zwart/wit. Vaak toch heel mooi.Redelijke kans dat je de reden aanraakt waarom Frank zwart-wit gebruikte - bij mij in ieder geval wel:
1123 met 6 E's bij Velperpoort.
http://www.flickr.com/photos/cklx/3186228408/sizes/l/
DE-stammen waren divers waarbij de energiewagen (EW) in juni, juli en augustus ontbraken.
216+EW+AB+AB+B+B
216+EW+AB+AB+B+B+B
216+EW+AB+AB+B+B+AB
Dat heb je goed Rene. De aangewezen rijtuigen voor de DE zijn anders dan de normale E'sMen poesjt de heren van Att om vooral ook de DE-E's uit te brengen ;)
Gr,
Bart
p.s. de bouwpakketten van de energiewagens van Roy Van Dijk zijn er nog enkele bij GM&S te koop!
http://www.gmens.nl/ (http://www.gmens.nl/)
De DE trein vind ik ook een mooie combi, die wil ik ook nog wel samenstellen, ik ga eens op zoek naar een dummy 2200 ;DNiet persé nodig, Remco, zie de volgende (fotografisch niet zo heel mooie en na scannen niet bewerkte) opname op de plaats van de huidige halte Enschede Drienerlom, NS 2244 met EW 507 en 4 rijtuigen maar zonder 2e lok als trein 7943 Zl-Es op wo 1/10/1986.
Na het einde van de Plan E's in de trek/duw (30 mei 1987) hebben de DE-rijtuigen nog in de electrisch getrokken treinen gereden.Eerder ook al :D
Eerder ook al :D
Plan E AB 353 in tr. 4636 (Zwolle-Roosendaal) in de vol-electrische dienst dus. Nijmegen, 4 juni 1985. Voor de E-loc was geen tijd meer want ik ontdekte door de plan E heen rode DE-2 85...Ja, je moet wel je prioriteiten weten :D
Voor gecombineerde treinen van Plan E en rijtuigen plan W kregen de A-rijtuigen en de RD-rijtuigen van Plan E al aan het einde van de jaren '60 (na levering Plan W dus) een doorgaande leiding via het dak. De noodzaak om de B's hiervan te voorzien was niet aanwezig, aangezien de 2e klasse in de betreffende treinen door Plan W werd gesteld. Toch kreeg een groot deel van de B-rijtuigen Plan E vanaf 1980 deze dakleiding om te kunnen rijden in combinatie met de nieuwe ICR'en.
Het was voorschrift dat bij een combinatie van Plan E en ICR de E's de doorgaande leiding niet mochten onderbreken.
Toch zijn volgens mij lang niet alle B's aangepast, maar er is vast iemand die met de nodige foto's bewijs kan leveren.
De dakleiding op een RD zie je op https://images.beneluxspoor.net/bnls/05419.jpg, het plaatje dat hierboven door dhr Vaes is geplaatst.
groet,
Wim
Dan wil ik zelf even wat recht zetten na mijn bevindingen eerder in dit draadje. Ik was namelijk van mening dat de positie van het NS logo op het A rijtuig(1ste klasse) niet correct zou zijn tegenover het 1:1 rijtuig. Bij het B rijtuig(2de klasse) zou het om de positie van het computernummer gaan.
Jeroen
De plan E rijtuigen heb ik nog niet maar ik ben wel de gelukkige bezitter van een energie wagen gebouwd door meneer Poes.Ik heb de 2225 en de 2299.
Ook twee 2200 loc's staan al te wachten al moet ik eentje nog voorzien van een ander nummer ( denk ik )
Harm
of zo'n bruine rakker:En qua tijdperk mag dat nog wel een decennium later (tot kort voor de vervanging door rode DE-2's eind mei 1983 hebben tenminste op Ah-Ww ook bruine locs gereden), en met witte cijfers (in ieder geval de 2275) ook tussen 1985 en 1987.
[FOTO]
doet het ook altijd leuk ;D
(Harlingen haven 1973)
Maar uitzonderingen bevestigingen ook bij Plan E vele regeltjes...
En qua tijdperk mag dat nog wel een decennium later (tot kort voor de vervanging door rode DE-2's eind mei 1983 hebben tenminste op Ah-Ww ook bruine locs gereden), en met witte cijfers (in ieder geval de 2275) ook tussen 1985 en 1987.
Voor de detailmodelbouwers (en de preciezelingen die binnen een minuut elk manco aan een nieuw model ontdekken) nog een foto van achteren van de 2294, waaruit blijkt dat één frontseinafdichtring (2x woordwaarde) aluminiumkleurig is / kan zijn / moet zijn op sommige 2200-modellen :P
Niet persé nodig, Remco, zie de volgende (fotografisch niet zo heel mooie en na scannen niet bewerkte) opname op de plaats van de huidige halte Enschede Drienerlom, NS 2244 met EW 507 en 4 rijtuigen maar zonder 2e lok als trein 7943 Zl-Es op wo 1/10/1986.
Ik vraag me af waarom Artitec steeds met verhalen komt (zie geschiedenis DE1 en Plan E) die achteraf NIET of gedeeltelijk waar blijken te zijn...Jahaa.... je zal ff moeten wagtuh, zech.....
En dat vermelden ze dan ook nog op hun eigen site (reeds aangepast/herzien)!!!
Wees blij dat Att de nodige aandacht schenkt aan het uit te leveren spul!
Ik zou ook zo'n rijtuig bij Frank afleveren.
Harm
had het eigenlijk tegen Jean-pierre ;). Verbaasd me dat harlaar niet belde. Ze zeiden een paar weken terug dat ze artitec meestal voreg binnen hadden, omdat zij in dde buurt zitten.Helaas, van mij geen foto's. 'k Haal ze waarschijnlijk pas dit weekend uit de doos. Eerst ff een nieuwjaarsborrel zien door te komen. ;D
Ja, die DE-rijtuigen, het is wat, hè!
Doos vol reclamebanen... 8)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG2721.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG2721.jpg)
Ja, die DE-rijtuigen, het is wat, hè!
Bestemmingen koersborden:Apropos Emmen, ik bedacht me laatst bij het fotogeweld al dat ook daarbij weer geen TD van Zl-Emn voorbij kwam.
Met de bestemming Emmen heeft Artitec kennelijk de schaduw naar de DE-rijtuigen reeds vooruitgeworpen...
Er zijn al veel goede woorden gewijd aan de mooie detaillering, maar rijden ze ook goed? Voor sommigen van geen belang, voor mij essentieel. (ik rijd op piko A rails) (....)NEM-wielen: zie site Att.
NEM-wielen: zie site Att.
NEM-wielen: zie site Att.Ik lees zo weinig dat ze prima rijden, meer over dat ze er prachtig uitzien. Nog een maal de vragen, kun je de diverse versies door elkaar gebruiken en waar moet je opletten bij tweedehandsjes.
Ja, op 18 februari bij Railz! ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG2722.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG2722.jpg)
Hij is fijn!
Enkele typische plan E-bestemmingen mis ik toch wel: Zandvoort, Enschede en Heerlen. Met de bestemming Emmen heeft Artitec kennelijk de schaduw naar de DE-rijtuigen reeds vooruitgeworpen... Arnhem, Zwolle, Groningen en Leeuwarden zijn ook plan E-DE-bestemmingen.
Die speling is toch bij de meeste merken ?Inderdaad, de W's van Artitec hebben dit ook.
Roco is daarop een uitzondering.
Piko heeft dat ook.
En dat is goed balen :-X :-|
Heb ik bij geen ander merk ooit gezien behalve bij de eerste rijtuigen van Ls Models.
Dit is later ook veranderd.
Aan allen,
Ik denk dat ik het K.K probleem van de Plan E eens ga aankaarten bij Artitec.
Eens kijken wat voor 'n reactie ik van hun krijg.
Ik vind dit jammer want verder zijn het best mooie rijtuigen.
Mvg Ad
Daar heb je op zich wel gelijk in SK ;D
Want ? :)
"Zo ik het interpreteer bedoeld SK dat mensen wel realistisch materieel willen maar dit vervolgens over een onrealistische baan laten rijden
Dat is precies wat ik bedoel
SK
Volgende week komt er weer een levering.
Aan Allen,
Het KK probleem van de Plan E.
Foto's volgen a.s Maandag.
Mvg Ad M.
De maatvoering op de nemhouder is gebaseerd op het gebruik van de profi koppeling van FL en de nieuwe KK van Artitec zoals ze geleverd worden in de E's met reclame banen.
Hmm, hoe zit het nu met de uitlevering van de plan E met reclamebanen? Mijn leverancier heeft namelijk nog steeds niks ontvangen...
Ik heb een combinatie met een 1110 en 7 Plan E gereden. Het stam met de E'tjes is echt zwaar lijkt er op een hoge "Rollwiderstand". Hebben jullie ook last van?Klopt, is bij mijn exemplaren ook, en ik denk ook dat het d "remmen" zijn.
Hmm, hoe zit het nu met de uitlevering van de plan E met reclamebanen? Mijn leverancier heeft namelijk nog steeds niks ontvangen...
2015402 2e klas
2015403 2e klas
2015404 2e klas
2015502 1e klas
2015602 rest plus fiets
volgende week.
Ook al bekend wanneer deze op de markt verschijnen¿¿¿
Groenten Rob
Chris kan je ook vertellen of het 1ste klas rijtuig een andere variant is tegenover de al uitgeleverde 1ste klas rijtuig? Ik doel dan op de plek van het NS logo en baknummer. Al eerder had ik aangegeven dat daar verschillen in zijn. Dit geldt ook voor het 2deklas rijtuig. Hoor het graag! ;)
Jeroen
Per kant 2 stukjes styreen van 1mm vierkant en 6mm lang in de onderbak lijmen.(zie foto 1). en zorgen dat de stukjes styreen 3mm van de zijkant af blijven. dan functioneerd het kk mechanisne optimaal.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/plan_e_002.jpg)
Hierdoor neemt het vertrouwen in de DE's toch wel af, zeker de eerste serie.....laat ik liggen.
Maar dat moet ieder voor zich invullen.....
Maar dit soort fratsen hebben mij dus wel doen besluiten om te kiezen voor de plan W's van de concurrent...Dat zal ik ook doen. En niet alleen om die redenen, maar ook vanwege de centjes!
Het enige nadeel van die concurrent is weer dat je nog heel lang moet wachten.
Ik niet omdat ik weet dat die goed zijn.
Kees-Jan
Laten we nou allemaal eens lief tegen elkaar blijven doen en niet gelijk JA maar IK en HUN dat en zus en zo en die gasten van Artitec snappen er niks van want........................
(jeroen kom morgen eens even praten bij me)
Ik snap iets niet.Tuurlijk kan dat, maar je wou zeker weten of het historisch klopt? Dat fietsenrijtuig reed met ICR mee in de 8/900 (Zandvoort - Maastricht/Heerlen). Plan E reed daar verder niet meer in mee, voor zover ik weet.
Dat fietsenrijtuig: is dat nou een andere dan de RD die ik al heb met reclamebanen? Kan ik die achter de stam hangen die ik al heb?
@NS 1100:
Tja dat vond ik ook raar. ??? ??? ???
Misschien vinden sommige het zeuren, maar voor nieuwe Artitec modellen /rijtuigen blijf ik het NIET normaal vinden dat zelfs na meerdere leveringen NOG STEEDS problemen optreden!!!!!
Hierbij het verhoogde risico dat tijdens de ombouw het rijtuig kan beschadigen en of iets kan afbreken.
Wetende dat meerdere personen dit ARTITEC meerdere malen hebben medegedeeld, waaronder my self, maar helaas....
Hierdoor neemt het vertrouwen in de DE's toch wel af, zeker de eerste serie.....laat ik liggen.
Maar dat moet ieder voor zich invullen.....
De stukjes styreen dienen ervoor om de speling weg te halen in de lengte richting van de rijtuigen. DWZ als er 'n aantal plan E's aan elkaar gekoppeld zijn en je de trein in beweging zet worden de vouwbalgen uit elkaar getrokken en bij een langere stam komt dat niet meer terug.(behalve als je weer afremd) Het is inderdaad zo dat dan de NEM schachten ongeveer 1mm naar buiten komen en die zul je dan wat in moeten korten (zie eerdere berichten hierover in dit draadje.) Hier gaat Artitec wat aan doen.
Mvg Ad
PS;Kijk nog maar eens op blz78 van dit draadje.
Ik heb nu het 1e klasse rijtuig openliggen en toen viel het me op dat het rijtuig aan beide zijdes een wc heeft zitten, maar slechts aan één kant het raam wit is gemaakt. Lijkt mij een beetje raar! Wie kan me hier meer over vertellen?
Tuurlijk kan dat, maar je wou zeker weten of het historisch klopt? Dat fietsenrijtuig reed met ICR mee in de 8/900 (Zandvoort - Maastricht/Heerlen). Plan E reed daar verder niet meer in mee, voor zover ik weet.
De assen liggen ook niet mooi in de puntlagers van het draaistel. Het draaistel ligt ook op het midden van de assen en dat hoort eigenlijk niet.
Jan.
Je bedoelt dus dat beide buitenste coupe's voor roken zijn?
Zo kun je het natuurlijk ook bekijken...Poes toch, de achterste is geen RD maar een Df!
Overigens ontdekte ik een nummervariant op de bestaande RD:
https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG2809.jpg
naast de 214 is nu ook de 226 te koop
Overigens ontdekte ik een nummervariant op de bestaande RD:
Poes toch, de achterste is geen RD maar een Df!
Ja, de expert maakt ook wel eens een foutje. ;D ;D ;D
Jos.
dat ze komt wel.
Per toeval kwam ik in mijn archief een foto tegen van het DF rijtuig die Artitec onlangs heeft uitgebracht. Het gaat hier om rijtuig nummer 226-2. Het een-na-laatste raam van het Artitec model (zie als voorbeeld foto van Mispoes) dient men nog het onderste gedeelte wit te schilderen. De foto is op Utrecht CS in 1989 gemaakt.
Wat mij trouwens wel opvalt is dat de fietspictogrammen fors kleiner zijn dan de normale restauratie pictogrammen (stickers). De Artitec Plan E Df... kan zo achter de Ls models Icr rijtuigen gehangen worden. :D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DF_226_2.jpg)
https://images.beneluxspoor.net/bnls/DF_226_2.jpg (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DF_226_2.jpg)
Jeroen
Hoi,
Ik zat net ff op de site van Chris te kijken en zag dat hij ook het postrijtuig had aangeschaft. Kan je deze ook mee laten rijden in een trein met reclamebanen of is dit een losse trein?
Daan!
dan moet ik die maar aan de bestelling voegen. :P
Dat maakt dan 8!
Wat? Postwagens? Ik heb er pas 5. Elke uitvoering 1. ;D
Een heleboel mensen hadden aangegeven dat men de recalmebaan versie wilde hebben. Daar zijn nu een aantal batches van gemaakt en die liggen voor een belangrijk deel nog te wachten op een nieuwe eigenaar. Vanuit dat oogpunt bezien vind ik het alleen maar logisch dat men bij Artitec pas op de plaats maakt en eerst eens de verkopen van de huidige voorraad afwacht voordat men de nek weer uitsteekt voor iets nieuws. Die mallen lopen niet weg, dus voor de toekomst zijn er nog legio mogelijkheden...
"Op dit moment" geen plannen.
Ik heb geen idee in welke volgorde en in welk tempo Artitec aanvankelijk van plan was om de modellen uit te brengen, maar ze zijn er achter gekomen dat je de markt niet in een paar jaar tijd met plan E modellen kan overspoelen, zelfs al zijn het varianten.
Ze hebben de mallen en zien over een tijdje wel weer verder.
Ik heb het vermoeden dat de wielen te veel speling hebben in de draaistellen, want na draaisteluitwisseling met een andere plan E, gaat het wel goed en rijdt het andere rijtuig weer waggelend rond... Zie ik dit probleem goed, of ligt het ergens anders aan? :-\Zonder dat ik ook maar iets met H0 doe, denk ik dat je het probleem wel goed ziet. ;) Misschien dat je de draaistellen evenkan vergelijken met goede zodat je een idee krijgt wat er precies mis is?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img122.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img122.jpg)
Interieur 001 te Luxemburg, 1998
Dit is weliswaar een ex-Post 001-004 maar de 005-008 (ex-RD) hadden een zelfde interieur.
...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DF_226_2.jpg)
https://images.beneluxspoor.net/bnls/DF_226_2.jpg (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DF_226_2.jpg)
Jeroen
Per kant 2 stukjes styreen van 1mm vierkant en 6mm lang in de onderbak lijmen.(zie foto 1). en zorgen dat de stukjes styreen 3mm van de zijkant af blijven. dan functioneerd het kk mechanisne optimaal.Ik ben hiermee bezig. Ik heb een vraag bij:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/plan_e_002.jpg)
Daarna kk houder weer plaatsen en controleren of de kk houder goed werkt.
Daarna KK houder weer van de onderbak verwijderen en 2,5 mm van de nemschacht afhalen.
Foto 3 is het eindresultaat.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/plan_e_003_1.jpg)
Toch vreemd dat eerst werd verkondigd dat de DE variant niet zou komen, en binnen het jaar liggen ze in de schappen. Hoe dan ook ben ik blij dat ik erop gewacht heb!Dat was eerst ook mijn beeld en toch de blijdschap. Maar blijkbaar gaat de tijd toch (weer...) sneller dan we denken.
Sent: Thursday, September 04, 2008 11:52 AMBlijkbaar is er nu wel planning voor 2010 (y)
Dit rijtuig zal dit of het komende jaar niet worden uitgebracht. Voor 2010 is nog geen planning.
20.170.01 Plan E CKDRD per.IIIa 3e klas nr. 6903
20.170.02 Plan E CKDRD per.IIIa 3e klas nr. 6908
20.170.03 Plan E CKDRD per.IIIa 3e klas nr. 6911
20.170.04 Plan E CKDRD per.IIIa 3e klas nr. 6920
20.170.05 Plan E CKDRD per.IIIa 3e klas nr. 6923
20.171.01 Plan E BDAD per.IIIa 2e klas nr. 6506
20.171.02 Plan E BDAD per.IIIa 2e klas nr. 6523
20.171.03 Plan E BDAD per.IIIa 2e klas nr. 6529
20.171.04 Plan E BDAD per.IIIa 2e klas nr. 6538
20.171.05 Plan E BDAD per.IIIa 2e klas nr. 6543
20.172.01 Plan E CDBD per.IIIa 3e klas nr. 6690
20.172.02 Plan E CDBD per.IIIa 3e klas nr. 6700
20.172.03 Plan E CDBD per.IIIa 3e klas nr. 6604
20.172.04 Plan E CDBD per.IIIa 3e klas nr. 6606
20.172.05 Plan E CDBD per.IIIa 3e klas nr. 6619
20.172.06 Plan E CDBD per.IIIa 3e klas nr. 6639
20.172.07 Plan E CDBD per.IIIa 3e klas nr. 6678
20.173.01 Plan E diesel-elektrisch 2e klas reclamebanen nr. 362
20.173.02 Plan E diesel-elektrisch 2e klas reclamebanen nr. 365
20.173.03 Plan E diesel-elektrisch 2e klas reclamebanen nr. 368
20.173.04 Plan E diesel-elektrisch 2e klas reclamebanen nr. 374
20.173.05 Plan E diesel-elektrisch 2e klas reclamebanen nr. 377
20.173.06 Plan E diesel-elektrisch 2e klas reclamebanen nr. 385
20.173.07 Plan E diesel-elektrisch 2e klas reclamebanen nr. 386
20.174.01 Plan E diesel-elek. 1e/2e klas reclameb.+gele streep nr. 351
20.174.02 Plan E diesel-elek. 1e/2e klas reclameb.+gele streep nr. 354
20.174.03 Plan E diesel-elek. 1e/2e klas reclameb.+gele streep nr. 355
20.174.04 Plan E diesel-elek. 1e/2e klas reclameb.+gele streep nr. 357
20.174.05 Plan E diesel-elek. 1e/2e klas reclameb.+gele streep nr. 361
Even voor de duidelijkheid (vooral voor mij, dus), de variant met vishaak maar zonder blauwe banen zit er nog niet tussen, toch?
- Peter
Zijn de eerste 17 alleen maar nummervarianten op de eerste en tweede serie? Daar liggen nog stapels van te verstoffen in de winkels.
En van de diesel-elektrische rijtuigen, daar zijn toch vorig jaar in kleinserie exemplaren van gemaakt, of vergis ik me.
Al met al vind ik dat er in heel korte tijd wel heel veel verschillende zijn verschenen. En er zullen maar weinig modeltreiners zijn die alle rijtuigen willen en kunnen verzamelen.
Piet
Ja, ik mag als TP IIIa rijder toch ook wel plan E's of niet dan, en dan zit er nog niet eens een passend postrijtuig bij, maar ik ben geloof ik de enige die daarop loopt te mekkeren.
Blijkbaar is er nu wel planning voor 2010 (y)Apropos: weet er iemand wanneer de DE-versies gepland zijn te komen (ik meen alleen een planning voor DDM-1 te hebben gezien).
Blijkbaar denkt Artitec , en met hen de winkeliers , er anders over. Dat zijn mensen met kennis en ervaring, dus zonder goede argumenten zou ik niet aan hun wijsheid twijfelenen
Zommige weeten hut altijt beter.Beetje ironisch, deze opmerkingen werden óók al gemaakt toen Artitec aangaf dat de DE-versies in ieder geval t/m 2009 niet zouden komen.
enBeetje ironisch, deze opmerkingen werden óók al gemaakt toen Artitec aangaf dat de DE-versies in ieder geval t/m 2009 niet zouden komen.
Zij wisten toch wel beter "dat er blijkbaar geen markt voor was".
Nu hanteren de toenmalige "tegensputteraars" dat argument en moet men weer "op de plaats worden gezet" ::)
Tja, maar als je me dan toch gaat quoten voel ik mij aangesproken.Wat raar dat IK me nu weer aan het verzoek van een moderator houd en ik dan wel weer uitgelokt wordt - en als ik dan reageer, wordt mijn reactie weer bot geZambonid zeker?
Ik heb me aan de uitspraken van de fabrikant gehouden en achter de schermen zeker gepleit voor de Plan E DE stellen.Right...
En ik niet alleen maar genoeg mensen. Dat heeft Artitec zeker doen besluiten ze alsnog te laten komen.
Ik ben namelijk nooit bang geweest voor tegenvallende verkopen van de Plan E DE stellen.Ik en anderen in 1998 ook niet. En toch moesten we onze mond houden, want we zouden Artitec eens boos maken ofzo (vrije vertaling) door te zeggen dat wij het anders zagen. Maar blijkbaar mag bij de fabrikant achter de schermen wel worden gezegd wat voor de schermen hier niet politiek correct is.
Dus ook met dat soort argumenten heb ik me niet lopen verdedigen.1. Ik had het niet over jou of iemand anders specifiek.
Hoefde dus ook niet, omdat ik ook overtuigd was dat een Ew prima zou gaan verkopen. Ik was dus juist er al van overtuigd dat er een markt voor was.
Feit is, de klant besteld goed. Dat kun je niet ontkennen met het verbeteren van spelfouten of roepen ik denk dat...en dus zo mijn reactie terzijde schuiven....Ho's even, IK heb geen spelfouten van je lopen verbeteren.
Nu heeft Artitec van de DE variant twee uitvoeringen met verschillende rijtuignummers aangekondigd.De meest voorkomende samenstelling was volgens mij vier rijtuigen, met twee AB en twee B.
20173 2e klas
20174 1/2e klas met gele streep
Als ik nu een stam van drie rijtuigen met twee 2200 locs wil, welke van de varianten moet ik aanschaffen
ofwel welke samenstelling was er meestal in het groot bedrijf?
Ik heb minstens één foto gezien (in de eerste inzetperiode, d.w.z. tot 1983, maar ik denk nog in de armseintijd) van een TD bij Winterswijk met zes rijtuigen. Daar zullen wel 3 AB's in hebben gezeten (maar ik kan het nu niet nakijken; is vermoedelijk in het nieuwste boek van Arjan Ligtenbarg over spoorwegen rond Winterswijk).
Met drie rijtuigen werd niet zo veel gereden, maar meer dan 1 AB zal er dan niet zijn geweest.
Wil je jaren '80 gaan rijden, dan zou ik inderdaad niet voor 3, maar eerder voor 4 rijtuigen kiezen.
(y) Goed onthouden (y):D
Inderdaad, pagina 233 , voorop de 2335, een Ew, 6 stuks E (B,AB,B,AB,B,B) en een 2200 achterop.Tegenvaller, slechts twee AB ::)
Op Arnhem - Winterswijk werd ook wel met vier rijtuigen gereden, maar 5 stuks was normaal, met 2 of 3 AB (ik dacht dat 3 hoorde, maar 2 was denk ik niet ongewoon).Te Winterwijk heb ik een TD gefotografeerd met 2259(BR)-B-AB-B-B-B-AB-EW-2202(GG). Verder zijn er de door mij al vaker gememoreerde TD met DB 216 (heb ik verschillende foto's van).
Je kunt zelfs met 1 2200, energiewagen en vier rijtuigen rijden, zonder tweede 2200.
Vaesmans, ook op jouw terrein kwam 3xE voor:Die had ik zelfs in gedachten gehad, Oude Elfervent :P, maar dat valt voor mij onder "Met drie rijtuigen werd niet zo veel gereden" (gelukkig voor de forensen tussen Ah en Dtc, met name tot Zv!).
http://www.hetgroterdamproject.nl/files/engelen/FT28.pdf
Gaat me toch niet vertellen dat die 2400-en ook met een energiewagen en een E zo hebben gereden, he....Een standaard E (d.w.z. geen "DE") kon niet met een energiewagen samen - de hele aanpassing bestond er nu juist uit dat de retourstroom niet naar de wielen gaat maar naar een tweede kabel terug naar de energiewagen (omschakelbaar). ;)
Gaat me toch niet vertellen dat die 2400-en ook met een energiewagen en een E zo hebben gereden, he....
Jawel, een keer in de barre winter van 1979, (ik dacht) de 2408 met EW en plan E's op een Groninger diesellijn (Delfzijl of Roodeschool).Dat was op de lijn naar Roodeschool en de loc was inderdaad de 2408 Frank (y)
Illya, weet ik, ik ging er vanuit dat het wel duidelijk was dat ik een DE-E bedoelde; daar ging het toch over ;)Je reactie stond zonder quote direct na de mijne (met "één Plan E (niet DE!)") dus ik dacht dat je daarop reageerde.
Blijven mooie platen! (y)Deze dus niet Illya:
Maar om even op Oscar's vraag terug te komen, het betreft in BEIDE laatste gevallen slechts 1 AB :'(
(de vijfrijtuigtreinen zijn volgens mij allemaal 3 AB-uitvoeringen)
Deze dus niet Illya:Van het hebben gereden van 5-rijtuigtreinen met slechts 2 AB's hoefde je me niet meer te overtuigen hoor ;)
Net gezien op de website van chris, er komen weer enkele Plan E rijtuigen von Artitec. Nu mijn vraag aan chris, of iemand anders: Is er nog een wijzing gemaakt aan de technische problemen van de Plan E (Koppelingen, Draaistelen en Assen)?
Even een vraagje. Stel, je wil een trein samenstellen van Plan E, met vishaak maar nog zonder reclamebanen. Past daar een postrijtuig bij en zo ja, welk?
Even een vraagje. Stel, je wil een trein samenstellen van Plan E, met vishaak maar nog zonder reclamebanen. Past daar een postrijtuig bij en zo ja, welk?
- Peter
Bedoeld wordt de 1968-1969 uitvoering van enkele plan E's (NS-vignet, comp-nrs midden op de bak en geen reclamebanen)?
Daar kun je heel goed het Plan L-postrijtuig bijvoegen in blauw met comp.nr of een Plan C met dezelfde uiterlijke kenmerken.
Precies!
Maar heeft Artitec die momenteel in het assortiment? Ik ben niet zo thuis in al die Plan-nen.
- Peter
Plan C zijn de postrijtuigen conform de passagiersrijtuigen Plan D ('bolkoppen'), ooit had Artitec daar een prachtmodel van.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Stedenexpress_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Stedenexpress_3.jpg)
Plan L postrijtuig wordt hier aangeduid als postrijtuig plan E; die heeft Artitec dus momenteel in het assortiment.
Plan C zijn de postrijtuigen conform de passagiersrijtuigen Plan D ('bolkoppen'), ooit had Artitec daar een prachtmodel van.
Nu zie ik helaas geen van deze nummers terug in het Artitec rijtje. Ik weet wel dat de revisie datum niet kloppend is te krijgen, maar afgezien daarvan zouden de Artitec plan E's met andere nummers dan aangekondigd inzetbaar zijn in de jaren '50 én in 1989.
ps. Ik heb mijn berichtje boven de quote geplaatst want onderin kan ik met de muis niet komen, rara.
Ik was van plan om het nieuwe DDM materiaal van Artitec aan te schaffen maar zie er voorlopig even vanaf gezien deze slechte kwaliteit.
Henny.
Wat is er allemaal mis aan dan?
Ik snap niet dat, wanneer je problemen met je rijtuigen, hebt je er niet mee terug gaat naar je winkelier waar je ze gekocht hebt. Er zit altijd garantie op die dingen en Artitec doet er zeker ook niet moeilijk over, die vervangen het voor een exemplaar waar je wél tevreden over bent.
Wat ik ook niet snap is dat je dan zelf gaat lopen kl.... met een soldeerbout ( 8) en dan, wanneeer de truc niet werkt, nog meer te zeuren hebt, nota bene over modellen die nog helemaal niet uitgeleverd/ verkrijgbaar zijn, laat staan dat je de proto's al in je vingers hebt gehad.
Als je met het probleem van de koppelingen niet bij je winkelier bent geweest én je bent bij ook niet Artitec zelf te rade gegaan, dan vind ik dat je gewoon moet stoppen met je commentaar.
Omdat je nu met die soldeerbout aan de gang bent geweest, ben je gewoon te laat en is in principe alle garantie vervallen (zou ik als winkelier zeggen).
Tja Wijktrein, zouden wij het te simpel zien allemaal ?
Tis maar te hopen dat Henny geen Toyota rijd.....
alleen staat er een citroen logo op.(http://www.mitropa.nl/forum/images/smiles/joker495.gif)
Dit draadje is 101 pagina's lang. Er staan genoeg oplossingen in. Voor de draaistellen (wit uitslaan) helpt een ultrasoon badje heel goed. Komt niet meer terug.
Dus mocht je zo'n ding hebben, gooi daar de draaistelen in (compleet met wielen)
Er staat duidelijk : Mocht je zo'n ding hebben. Niet Koop zo'n ding nu speciaal voor Artitec modellen.
Er staat duidelijk : Mocht je zo'n ding hebben. Niet Koop zo'n ding nu speciaal voor Artitec modellen.
Maar het is wel weer opvallend hoe kritiek op Artitec op dit forum weer vakkundig de kop ingedrukt wordt.
Het zijn er maar een paar (en dus steeds dezelfden) die er onmiddelijk op invliegen...
..... Terwijl er heel veel klachten zijn. Ja, ook ik heb bij Artitec via mail geklaagd maar geen reactie. En dus ook de doorhangende koppelingen maar zelf getracht te verhelpen met matig resultaat.....
Gr, Ben.
Ze hebben eerst ruim een jaar in de doos gezeten dus de garantie is dan gewoon voorbij.
Er komt een dag dat Artitec die reiniger mee levert met de rijtuigen. ;)
Maar het is wel weer opvallend hoe kritiek op Artitec op dit forum weer vakkundig de kop ingedrukt wordt. Terwijl er heel veel klachten zijn. Ja, ook ik heb bij Artitec via mail geklaagd maar geen reactie. En dus ook de doorhangende koppelingen maar zelf getracht te verhelpen met matig resultaat.
Gelukkig hebben we LsModels nog die fatsoenlijke kwaliteit levert.
Gr, Ben.
Net zo goed als kritiek op Marklin bij de buren de kop ingedrukt wordt, daar weet jij alles van. (helaas) ;)
Het zijn er maar een paar (en dus steeds dezelfden) die er onmiddelijk op invliegen als er kritiek op Artitec wordt gegeven...
Sjonge, jonge, jonge, wat gaat dat weer lekker kort door de bocht zeg.
Ik ben van mening dat Artitec haar uiterste best doet om technische tekortkomingen bij nieuwe modellen te voorkomen. Natuurlijk is het prettig als het vanaf het eerste model meteen goed gaat, maar vergeet niet dat Artitec ook ervaring op moet doen en door schade en schande wijs moet worden.
Voor bijna alle problemen zijn werkbare oplossingen en ik vind het heel netjes van Artitec dat zij een aantal problemen ook zelf al op weten te lossen voordat er een nieuwe batch komt. Kijk hier maar naar de rolproblemen van de goederenwagens.
Natuurlijk is het niet leuk en hoort het ook niet dat er problemen zijn met de modellen van die prijsklasse. Maar om dan op voorhand te zeggen dat je geen vertrouwen meer hebt in hun nieuwe producten (DDM-1).
Als DDM-1 er is, ga ik de modellen gewoon goed bekijken in de winkel en neem ik op het oog goed lijkende modellen mee. Mocht ik thuis problemen constateren die niet op te lossen zijn, dan gaan ze gewoon retour winkel.
Ik ben al blij dat Artitec met typisch Nederland materieel uit komt wat er gewoon erg fraai uit ziet en ik wil ze zeker nog kansen geven bij nieuwe producties. Ik kijk al erg uit naar DDM-1, laat maar komen!
Jeroen
- De beugelkoppelingen haken aan de buffers waardoor ontsporing.
- De balgen vallen er af.
- De draaistellen slaan grijs uit.
- De koppelingen zakken enige milimeters.
Als ze dit na een aantal modellen nog steeds niet goed doen waarom zouden ze dit bij de DDM dan ineens wel goed doen.
Groeten Henny
Als ze dit na een aantal modellen nog steeds niet goed doen waarom zouden ze dit bij de DDM dan ineens wel goed doen.
Voor bijna alle problemen zijn werkbare oplossingen en ik vind het heel netjes van Artitec dat zij een aantal problemen ook zelf al op weten te lossen voordat er een nieuwe batch komt.
Daar heb je gelijk in Jeroen en zal ook niemand iets van zeggen...
Terugkomen op bv de plan E (zie draadje) zou je mogen verwachten dat bij een vervolg serie de gebreken volledig opgelost zijn en niet gewoon opnieuw door produceren ......... dan maak je de grote fout!
Perfect voorbeeld: frontraam DE1
Artitec liet ons weten dat mede dit de reden van 3 jaar vertraging was, je mag zelf beoordelen wat je ervan vindt...
Heb jij voor mij een werkbare oplossing voor het doorhangen van de koppelingen? Ik ben 3-railer en de koppelingen komen tegen de puco's. Mijn treinelier heeft het niet, A* ook niet en ze reageren niet op mijn mail. Ik zou je zeer erkentelijk zijn.
In elke plan W zit een briefje voor de 3-railers. Beloofd wordt een wielsetje 2015820 met een ringetje. No-way, niet te leveren. Ook mijn treinelier heeft de moed opgegeven. Ik vind daar wat van....
Gr, Ben.
Dit was mijn vraag : Ik heb 4 plan W rijtuigen waarvan de koppelingen naar onderen zakken. Hierdoor zijn de rijtuigen niet meer bruikbaar aangezien geen enkele locomotief meer kan koppelen
Asjemenou, de rest is ook al binnen, Artitec doet wel zijn best, het is alleen jammer dat ze er in China een potje van maken.
Ik ga rijden.. (y)
Stephan
Maareh, ben ik nou de enige met kromme houders op de plan E?
Ze hebben eerst ruim een jaar in de doos gezeten dus de garantie is dan gewoon voorbij.
Maar goed ik heb ze dus gekocht en neem de mankementen op de koop toe.Op zulke extraatjes zit ik niet te wachten, als ik aan mijn materieel wil hobbyen weet ik wel leukere dingen, tevens kwam het mij als verrassing omdat er bij de plan e geen kromme koppelingen bekend waren, ook de rommelige afwerking vind ik erg knullig en dat was volgens mij ook iets nieuws, ik heb er hier i.i.g. nog niet eerder iets over vernomen.
Zie het als extra`tje, zo in de kast zetten is ook niets aan ;D
- zijn er meerder mensen die problemen hebben om de ingeklapte vouwbalg te monteren.Zoek eens in het forum, er is ooit eerder iets over gemeld.
Als ik hem erin druk dan druk ik meteen het kopraam eruit.
Voor de maand september heeft Artitec de volgende noviteiten in ontwikkeling.
De upgrade-set voor de Plan E CKDRD IIIa is inmiddels op voorraad en de rest volgt medio september.
Upgrade / ombouwset voor het interieur van de plan E CKDRD IIIa 3e klas art.nr. 20.170.01 t/m 20.170.05. Het setje bestaat uit resin banken-sets en styrene wanden, deuren en onderplaat.
art.nr. Omschrijving verkoop
28.102 Upgrade Plan E CKDRD € 14,90
Maar als zo'n foute plan E voor een plan D prijs geleverd werd zou ik er wat minder moeite mee hebben.plan D is ook een stuk minder stukkies voor je geld. k zie nog steeds t probleem niet zo... als je vroeg tp3 of ouder rijdt moet je er maar aan wennen dat alles net niet kloppend, duur en/of zelfgemaakt is. Verandert voorlopig niet echt benk bang.
Zijn ze al ergens te krijgen trouwens?
plan D is ook een stuk minder stukkies voor je geld. k zie nog steeds t probleem niet zo... als je vroeg tp3 of ouder rijdt moet je er maar aan wennen dat alles net niet kloppend, duur en/of zelfgemaakt is. Verandert voorlopig niet echt benk bang.
Over enkele uren heeft de site van Artitec weer een update.We houden het in de gaten. :)
Ik denk dat verschillende mensen best wel blij zijn met wat nieuws wat daar staat.
2e klasse Poppie, het zijn immers ex-2e klassers...
Grappige fout op de Artitec site.
Er staan 4 bestelnummers, maar afbeeldingen van 5 verschillende daken eronder. Van de RD zijn er 2 verschillende daken voor de oude en de nieuwere versie. Dus ook 5 bestelnummers lijkt me. Dat wordt vast nog wel gecorrigeerd.
En als ze nu toch bezig zijn zal ik nog eens terugbladeren in dit draadje, of in het Artitec E-TD draadje. Want liep er nu op de plan E's van de trek-duw trein nou wel of niet nog een extra leiding over het dak? Dat is dan nog een versie.
mvg,
Ivo
Ik hoop dat de tweede run van de TD's (zou er toch ook ergens nu moeten komen?) gelijk die gladde daken heeft (en rechte bakken natuurlijk).
Top dit (y).Je zegt het al, AB,
En zeer nette prijs.
DE AB was toch een 2de klasse rijtuig?
Tinus.
In 1969 kregen de A-rijtuigen en de RD-rijtuigen tijdens revisies een UIC kabelpijp over het dak. De B-rijtuigen kregen die pijp niet!
Lees het nog maar eens na. (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,28264.msg434365.html#msg434365)
2e run ? Vertel ? Want alle uitvoeringen zijn toch al geleverd ?
Eigenlijk wel gek, verkoop je rijtuigen met een niet correct interieur of met verkeerde daken, en dan ga je voor een VRIENDENPRIJS de correcte spullen leveren. De daken van de plan d's van Roco kostten een half jaar geleden maar 2,50 euro.
Piet
Eindelijk deze rijtuigen voor een normale prijs, .....Ik snap dat echt niet hoor. Hoe denk je nou over de N van Heris in vergelijk met de E van Att?
Ik snap dat echt niet hoor. Hoe denk je nou over de N van Heris in vergelijk met de E van Att?Die koop ik ook niet, en wel om twee redenen, een, de eerste uitvoeringen zijn slaaprijtuigen en dus moeilijk inzetbaar tussen de plan d's, e 's en w's in het binnenlands verkeer. twee de prijs hoewel met wat zoeken ze voor iets meer als 90 euro al te vinden zijn.
Die koop ik ook niet, en wel om twee redenen, een, de eerste uitvoeringen zijn slaaprijtuigen en dus moeilijk inzetbaar tussen de plan d's, e 's en w's in het binnenlands verkeer.
En ik bedoelde natuurlijk de prijs - prestatieverhouding. Niet of je m 'nodig' hebt.Dat was argument twee. Voor mij hoeft het niet zo extreem super gedetailleerd, met als gevolg een zeer hoge prijs. Ze komen niet in de vitrine maar gaan af en toe rijden. Dan is het niet nodig dat elk klinknageltje te zien is. Dat geldt voor mij voor zowel plan E's, plan W's, als plan N's. Als de prijs op een voor mij acceptabel niveau komt, dan ga ik ze misschien toch kopen. Samengevat, de drie plan E's voor 99 euro koop ik wel, de twee plan N's voor 95 euro niet.
Bovendien is de HERIS uitvoering van de rijtuigen zonder computernummers volgens mij met de bedden naar beneden, terwijl ze natuurlijk het grootste deel van de dag met opgeklapte bedden reden.
Piet
....Kunnen ze niet een gratis inruilactie doen...
;D Of een terugroep actie ala BMW.... Of... zoals met de 'RP25' wielen, of de eerste koppelingen, kon je gewoon bij je handelaar doen :)
blijkbaar weet niemand de antwoord op jouw vraag Henk...
"Modelrijtuigen"rijden over modelrails en door modelbogen.
R2 valt dus niet onder model en daardoor kunnen modelrijtuigen op deze radius problemen onder vinden.
(ik kan me niet herinneren dat dat al is gebeurd en ik ga dat niet navlooien in 110 pagina's)Illya,
Zijn ze al uitgeleverd?
KLIK (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,12804.msg235091.html#msg235091)
De drie rijtuigen van het glad dak setje zitten geseald.
In welke periode zijn de rijtuigen uit die aanbiedingsset in te zetten? (met nr: 25 150 00)
Kortkoppel oplossing heeft zijn eigen topic (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,31324.0.html) gekregen.
Dan kan het makkelijker teruggevonden worden.
Mail Att met uitleg en fotootje en vraag of zij je kunnen helpen. Niet geschoten is geen eten.
ps, ik heb nog geen baan dus ze waren bij mij nog nooit uit de doos geweest.
zie ik nu dat bij mijn tweede klasse rijtuig de bovenste gele streep niet gespoten is.
das balen. >:(
jan
Piet,Van Artitec vanmiddag antwoord gekregen, maar vanochtend was het probleem al opgelost. Molekamp had ook de tweede serie met de andere tweede klas. En ze waren bereid de set uit elkaar te halen. Dat betekent dat er al vier rijtuigen voor de gereduceerde prijs van 33 euro te koop zijn. Hety begin van een stammetje.
wat dacht je van een mailtje naar Artitec? ;) ;) ;)
Voordat ik 114 pagina's moet gaan scannen (ik heb al op trefwoorden gezocht): waarom zitten de reizigers bij Artitec aan één zijde van alle rijtuigen Plan E op een wel heel erg openbaar toilet?
Vergeleken met de huidige driewagenstellen ICM is dat nog een luxe: één toilet per 3 bakken... :-\
Citaat van Tedo: Ze zijn zowel met als zonder reclame op de banen uitgebracht.
Die opmerking geldt ook voor de overige treinstellen. B.v. Plan V of de Hondenkop 4. Mijn vraag is dan ook: Is er nog reclame (HO) te verkrijgen en zo ja bij wie is dat dan te bestellen?
De nieuwe serie plan E’s van Artitec is uitgeleverd.
Ik heb wagens van de eerste serie, die nog niet (nauwelijks) gereden hebben. Er schijnt een probleem te zijn met de rij eigenschappen van de eerste serie. Waar moet ik dan specifiek op letten?
Tijdens het opruimen van mijn plan E rijtuigen uit de eerste serie vond ik dit rijtuig. Het lijkt een fietsrijtuig te zijn, maar dan in de blauwe kleur. Weet iemand in welke periode dit rijtuig werd ingezet? Heb al wat gezocht, maar kan op bijvoorbeeld seinarm.nl deze uitvoering niet vinden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/fietsrijtuig.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/fietsrijtuig.jpg)
Als ik in een opwelling alles kocht wat ik wou hebben zat ik nu in zo'n TV programma waarin ze verwarde mensen uitgraven uit hun huiskamer, maar je hebt ongetwijfeld gelijk ;)
Dit soort situaties prikkelen altijd mijn nieuwsgierigheid: je vond thuis een rijtuig waarvan je niet wist dat je het had. Daarnaast weet je ook niet wat het precies is en wanneer het reed..... Heeft iemand het per ongeluk bij je laten liggen? Zat het per ongeluk bij een partij? Ik kan mij niet voorstellen dat je het rijtuig destijds bewust hebt gekocht. :)
Is er ook een overzicht van alle uitgebrachte plan E rijtuigen in dit topic geplaatst? 115 pagina's doorzoeken is een beetje lastig!
Groet, Jasper
http://www.artitec.nl/index.php/en/trains-/category/plan-e
Google is je vriend...
- Peter