Na het einde van de Plan E's in de trek/duw (30 mei 1987) hebben de DE-rijtuigen nog in de electrisch getrokken treinen gereden.
Eerder ook al
Plan E AB 353 in tr. 4636 (Zwolle-Roosendaal) in de vol-electrische dienst dus. Nijmegen, 4 juni 1985. Voor de E-loc was geen tijd meer want ik ontdekte door de plan E heen rode DE-2 85...
Voor gecombineerde treinen van Plan E en rijtuigen plan W kregen de A-rijtuigen en de RD-rijtuigen van Plan E al aan het einde van de jaren '60 (na levering Plan W dus) een doorgaande leiding via het dak. De noodzaak om de B's hiervan te voorzien was niet aanwezig, aangezien de 2e klasse in de betreffende treinen door Plan W werd gesteld. Toch kreeg een groot deel van de B-rijtuigen Plan E vanaf 1980 deze dakleiding om te kunnen rijden in combinatie met de nieuwe ICR'en.Het was voorschrift dat bij een combinatie van Plan E en ICR de E's de doorgaande leiding niet mochten onderbreken.Toch zijn volgens mij lang niet alle B's aangepast, maar er is vast iemand die met de nodige foto's bewijs kan leveren.De dakleiding op een RD zie je op https://images.beneluxspoor.net/bnls/05419.jpg, het plaatje dat hierboven door dhr Vaes is geplaatst.groet,Wim
Dan wil ik zelf even wat recht zetten na mijn bevindingen eerder in dit draadje. Ik was namelijk van mening dat de positie van het NS logo op het A rijtuig(1ste klasse) niet correct zou zijn tegenover het 1:1 rijtuig. Bij het B rijtuig(2de klasse) zou het om de positie van het computernummer gaan. Jeroen
De plan E rijtuigen heb ik nog niet maar ik ben wel de gelukkige bezitter van een energie wagen gebouwd door meneer Poes.Ook twee 2200 loc's staan al te wachten al moet ik eentje nog voorzien van een ander nummer ( denk ik )Harm
of zo'n bruine rakker:[FOTO]doet het ook altijd leuk (Harlingen haven 1973)