Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 1136 van AC naar DC door Bahn-AG
Vandaag om 21:23:21
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
Vandaag om 21:19:32
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Michiel2
Vandaag om 20:40:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 20:40:00
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronaldk
Vandaag om 19:50:20
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:47:23
CIWL type P door grossraumwagen
Vandaag om 19:43:16
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 19:31:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door René 4312
Vandaag om 18:56:50
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:24:53
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:17:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 16:17:01
Rails roestig verven door jandcargo
Vandaag om 15:57:33
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 15:56:45
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:48:33
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Tedo
Vandaag om 15:44:35
Polderbaan(tje) 0,3m2 door defender
Vandaag om 15:40:19
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 15:36:20
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 15:34:14
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door jandcargo
Vandaag om 14:45:36
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door olaf99
Vandaag om 14:45:31
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 13:42:56
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 13:04:26
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door Jasperr
Vandaag om 12:49:13
Draaischijf digitaal aansturen. door Eenerspoor
Vandaag om 12:11:59
20 jaar BNLS door Hans Reints
Vandaag om 11:42:29
EifelBurgenBahn door meino
Vandaag om 11:09:47
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door MOVisser
Vandaag om 10:52:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:45:05
Gewoon wat busfoto's door Hans Reints
Vandaag om 10:12:38
  

Auteur Topic: Artitec: Plan E, serie 2007  (gelezen 427369 keer)

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Artitec: Plan E
« Reactie #960 Gepost op: 07 January 2009, 21:35:44 »
Is er trouwens iemand die wat kan vertellen over de inzet van het Postrijtuig Tijdperk IV ? Reed dat mee in de standaard dienst bijv ?

Ik wil sowieso de restauratie + 2 andere hebben maar over het postrijtuig zit ik even te twijfelen, ook omdat ik maar sleepjes kan rijden van 3 bakken :)

Ook met Plan E's? Die zijn fors korter als de Plan W's hoor... scheelt fors. 4 E's zijn 1.05m terwijl 3 W's 0.91m zijn. IPV 1600 er een neusloze 1100 voor en je komt net zo lang uit als 1600+3 ICK's (weer een reden om in de 1100'en te gaan ;) )

In 80'er jaren reden ze volgens mij alleen nog maar in de Benelux trein, binnenlands ging alles toen al met motorposten via aparte postnet (verbouwing tot Df begon in 1983 als ik de site van Martijn Haman goed lees...) Misschien dat je een korte IJssellijn stam kunt inzetten, RD+A+B+B?
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:Artitec: Plan E
« Reactie #961 Gepost op: 07 January 2009, 21:40:23 »
Is dat zo ? Wat is de Lob van een E dan ? dan zou het wel kunnen ja, als combinaties rond de 1.10 a 1.25 blijven staat het het mooist :D

Dan zou het wel mogelijk zijn :D

Gr. Remco.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Artitec: Plan E
« Reactie #962 Gepost op: 07 January 2009, 21:53:35 »
Is dat zo ? Wat is de Lob van een E dan ? dan zou het wel kunnen ja, als combinaties rond de 1.10 a 1.25 blijven staat het het mooist :D

Ik heb mijn Artitecs niet bij de hand maar even rekenend :
Plan W=26.4m -> 303mm in model
Plan E=23.05m -> 264mm in model
Dus een stam Plan E van 4 rijtuigen is in model ongeveer 1.05m , een 1100 is in model 15-16cm, dus samen rond 1.20m
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:Artitec: Plan E
« Reactie #963 Gepost op: 07 January 2009, 22:00:44 »
Beter, dan weet ik dat ook weer!

Bedankt :)

Gr. Remco

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re:Artitec: Plan E
« Reactie #964 Gepost op: 07 January 2009, 22:30:38 »
En nu de foto's natuurlijk...  ;D
Wie zegt je dat die toonbaar zijn?  ::)
Maar goed, op jouw verzoek en risico gescand en geplaatst  :P

De genoemde A Plan E tussen ICR was deze matige opname in Utrecht:

Ik kon nog wel een andere vinden, van de bijbehorende ledig-materieeltrein 80517 Ah-Nm in Arnhem (20 7xx, 18 241, 20 701 en 20 7?36?, 20/10/1987):

De E met Benelux Plan W is echt bagger (Nijmegen):




Ter compensatie daarom maar de volgende opname van Plan E  :)
RDz 50 84 87-37 218-9 in trein tr.72440, Hengelo 30/3/1988:


sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3854
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:Artitec: Plan E
« Reactie #965 Gepost op: 07 January 2009, 22:44:20 »

Ben benieuwd of de A (en eventueel RD) ook de dakleiding krijgen van de centrale deursluiting. Die kregen deze rijtuigen om gecombineerd met Plan W in de treinen Twente-Randstad te kunnen rijden in de jaren '70.

Artitec zal dit wel niet aanpassen op het dak, dus wachten we dit onderwerp maar in 'Pimp my train" af.

grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Harry62

  • Offline Offline
  • Berichten: 122
Re:Artitec: Plan E
« Reactie #966 Gepost op: 07 January 2009, 23:36:40 »


Hier een plaatje van de eerder genoemde D 417 in Utrecht op 23 april 1986. Achter de 1143 eerst de 4 Plan E rijtuigen en daarachter de DB rijtuigen.
Ik heb nog wel meer foto's met Plan E en W en ICR maar dan moet ik gaan zoeken en dat wordt op z'n vroegst morgenavond.

Groeten Harry.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Artitec: Plan E
« Reactie #967 Gepost op: 07 January 2009, 23:53:50 »
Ben benieuwd of de A (en eventueel RD) ook de dakleiding krijgen van de centrale deursluiting. Die kregen deze rijtuigen om gecombineerd met Plan W in de treinen Twente-Randstad te kunnen rijden in de jaren '70.

Wim: hoe zat het met de Plan B's die soms ook op de Twentelijn werden gebruikt? En bij treinen als de Noordhollandse spitstreinen tijdens Gat '83, waar Plan K, Plan N en alle soorten E's geheel door elkaar reden? Of werden later alle E's voorzien? Ik neem overigens aan dat dit ongeveer gelijk met de ombouw van de DE-rijtuigen gebeurde (die de combinatie E+W noodzakelijk maakte) ?

Helaas nog geen foto's kunnen vinden van rijtuigen met deze leidingen... wel interessant inderdaad als Pimp-object.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1891
  • Roco Fccpps vriend
Re:Artitec: Plan E
« Reactie #968 Gepost op: 07 January 2009, 23:57:00 »
De 1304 met spitsuurtrein 9667 in Geldermalsen.
Op deze regenachtige dag schoot net even de zon tussen de wolken door.
http://www.flickr.com/photos/cklx/3176522968/sizes/l/

Vind deze errug mooi, gerenoveerde 1300 ervoor. Heb nog een gele Lima 1300.
'portemonnee pijn mode aan' Is 2x A + 2xB + RD (alle Plan E, blauw met reclamebanen) + 1x B (Plan W, blauw met reclamebanen) een realistische samenstelling hierachter? 'portemonnee pijn mode uit'
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1279
Re:Artitec: Plan E
« Reactie #969 Gepost op: 08 January 2009, 08:36:45 »
Albert,

Standaardstam omstreeks 1970 was onder andere als volgt:

loc - B11- A8b - RDz - B11
     planW planE planE  planW

Dus het kan nog korter.

Gerard

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3854
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:Artitec: Plan E
« Reactie #970 Gepost op: 08 January 2009, 20:36:12 »
Wim: hoe zat het met de Plan B's die soms ook op de Twentelijn werden gebruikt? En bij treinen als de Noordhollandse spitstreinen tijdens Gat '83, waar Plan K, Plan N en alle soorten E's geheel door elkaar reden? Of werden later alle E's voorzien? Ik neem overigens aan dat dit ongeveer gelijk met de ombouw van de DE-rijtuigen gebeurde (die de combinatie E+W noodzakelijk maakte) ?

Helaas nog geen foto's kunnen vinden van rijtuigen met deze leidingen... wel interessant inderdaad als Pimp-object.

Voor gecombineerde treinen van Plan E en rijtuigen plan W kregen de A-rijtuigen en de RD-rijtuigen van Plan E al aan het einde van de jaren '60 (na levering Plan W dus) een doorgaande leiding via het dak. De noodzaak om de B's hiervan te voorzien was niet aanwezig, aangezien de 2e klasse in de betreffende treinen door Plan W werd gesteld. Toch kreeg een groot deel van de B-rijtuigen Plan E vanaf 1980 ideze dakleiding om te kunnen rijden in combinatie met de nieuwe ICR'en.
Het was voorschrift dat bij een combinatie van Plan E en ICR de E's de doorgaande leiding niet mochten onderbreken.
Toch zijn volgens mij lang niet alle B's aangepast, maar er is vast iemand die met de nodige foto's bewijs kan leveren.

De dakleiding op een RD zie je op https://images.beneluxspoor.net/bnls/05419.jpg, het plaatje dat hierboven door dhr Vaes is geplaatst.

groet,
Wim
« Laatst bewerkt op: 08 January 2009, 20:38:24 door sneek »
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Artitec: Plan E
« Reactie #971 Gepost op: 08 January 2009, 21:41:18 »
Voor gecombineerde treinen van Plan E en rijtuigen plan W kregen de A-rijtuigen en de RD-rijtuigen van Plan E al aan het einde van de jaren '60 (na levering Plan W dus) een doorgaande leiding via het dak. De noodzaak om de B's hiervan te voorzien was niet aanwezig, aangezien de 2e klasse in de betreffende treinen door Plan W werd gesteld. Toch kreeg een groot deel van de B-rijtuigen Plan E vanaf 1980 ideze dakleiding om te kunnen rijden in combinatie met de nieuwe ICR'en.

Dat verklaart dan de foto's van de Gat '83 treinen met Plan E B's in het midden van de trein. Foto's van voor die tijd met B's heb ik inderdaad niet kunnen vinden.

Het was voorschrift dat bij een combinatie van Plan E en ICR de E's de doorgaande leiding niet mochten onderbreken.
Toch zijn volgens mij lang niet alle B's aangepast, maar er is vast iemand die met de nodige foto's bewijs kan leveren.
De dakleiding op een RD zie je op https://images.beneluxspoor.net/bnls/05419.jpg, het plaatje dat hierboven door dhr Vaes is geplaatst.

Zie ik het goed dat de leiding op die foto links uit het midden strak langs de ventilatoren ligt, maar de slang om eea door te koppelen binnen in de vouwbalg aan de rechterkant zit? Volgens mij moet dit goed uit te beelden zijn, voor zover zichtbaar.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Gerco van Beelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1537
    • sleutelspoor
Re:Artitec: Plan E
« Reactie #972 Gepost op: 08 January 2009, 22:32:25 »
CKLX ik geniet van al die mooie platen van je.

Gr. Gerco

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1891
  • Roco Fccpps vriend
Re:Artitec: Plan E
« Reactie #973 Gepost op: 09 January 2009, 00:00:14 »
Standaardstam omstreeks 1970 was onder andere als volgt:

loc - B11- A8b - RDz - B11
     planW planE planE  planW

Dan doe ik de werkelijkheid maar iets geweld aan, en ga ik i.v.m. de afwisseling voorlopig denk ik voor Plan E A + B + RD + Plan W B
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8415
  • May your coffee kick in before reality does.
Re:Artitec: Plan E
« Reactie #974 Gepost op: 09 January 2009, 01:42:58 »
Besteld: een A, B, andere B en een RD. Tezamen met de W-met-reclamebanen en een lief Roco Elfje een perfecte combi voor mijn toekomstige rondje-zolder!

Groet,

Huibert, het leven is duur maar mooi!