Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjen B.
Vandaag om 07:37:56
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 06:57:37
Station Roodeschool door NS264
Vandaag om 06:47:13
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 00:19:14
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
19 Toen door Benelux795
24 april 2024, 23:18:16
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
24 april 2024, 22:43:55
Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
24 april 2024, 22:41:05
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakelt niet om door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Aachenau West door wob
24 april 2024, 21:54:19
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
24 april 2024, 21:51:02
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
Cranicher Altbahn door Arjen52
24 april 2024, 20:40:00
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
24 april 2024, 19:39:37
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Klaas Zondervan
24 april 2024, 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
24 april 2024, 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
24 april 2024, 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
24 april 2024, 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
24 april 2024, 17:01:18
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
24 april 2024, 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
24 april 2024, 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
24 april 2024, 16:17:38
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
24 april 2024, 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
24 april 2024, 15:22:42
  

Auteur Topic: Artitec: Plan E, serie 2007  (gelezen 396215 keer)

Marijn

  • Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2147
    • Jacquelinger Lokalbahn - Nebenbahn in H0
Re:Artitec: Plan E
« Reactie #465 Gepost op: 28 november 2007, 22:18:57 »
Ik vraag mij af waarom iedereen nu deze tijdperk 3 rijtuigen koopt, is dat puur voor de verzameling, of snap ik het niet?

Sja ik rij nu eenmaal veel epoche's  en heb al blauwe banen (Mastica).

Echter Plan D heb ik dan weer niet omdat ik daar niet veel mee heb (nooit in gezeten, op de pre 1986 BNL stuurstand na dan  ;D  )

Das mijn reden  ;)

« Laatst bewerkt op: 28 november 2007, 22:20:29 door Marijn. Reden: Kwoot toegevoegd, draadje gaat TE snel »
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

NS 1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1477
Re:Artitec: Plan E
« Reactie #466 Gepost op: 28 november 2007, 22:20:24 »
Inderdaad, zeer netjes en correct van Artitec om open te zijn!

Aan de andere kant wordt hiermee weer eens onderstreept hoe belangrijk deze website is op het gebied van modelspoor! Chapeau! :)


Gert1

  • Gast
Re:Artitec: Plan E
« Reactie #467 Gepost op: 28 november 2007, 22:42:55 »
Dus Artitec is al 'los'. Geheel conform verwachting!
Mooi, de kans dat alle varianten nu komen is daardoor veel groter.

De service v.w.b. de koppelings- en wielproblemen klinkt heel goed.
Jongens, we hebben nu eindelijk in eigen land een producent die echt weet wat liefhebbers willen. Artitec rulez!

mvg,
Gert

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Artitec: Plan E
« Reactie #468 Gepost op: 28 november 2007, 22:48:25 »
Als ze het slim hebben gedaan en er nog wat geld aan overhouden, kunnen ze hun business uitbreiden met dit soort uitgaves.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12331
    • sleutelspoor
Re:Artitec: Plan E
« Reactie #469 Gepost op: 28 november 2007, 23:07:44 »
Is nog helemaal niks over bekend (bron: ARTITEC zelf)

Fout, gisteren nog gesproken.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12331
    • sleutelspoor
Re:Artitec: Plan E
« Reactie #470 Gepost op: 28 november 2007, 23:11:35 »

(Heeft iemand ze al bij Brekelmans zien liggen?)

Stephan.
Zijn gisteren aangekomen, rennen dus!!!!
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

wisselstromer

  • Offline Offline
  • Berichten: 143
Re:Artitec: Plan E
« Reactie #471 Gepost op: 28 november 2007, 23:18:18 »
Ik kreeg ze ( 6 stuks ) gisteren binnen :D
Nu nog ombouwen met interieurledverlichting en stroomvoerende koppelingen.

Ze zien er mooi uit met verende buffers.

Gr.Patrick

Laurens

  • Offline Offline
  • Berichten: 411
Re:Artitec: Plan E
« Reactie #472 Gepost op: 29 november 2007, 00:13:09 »
Vandaag m'n setje van 5 opgehaald. Bij 1 B rijtuig was de buffer eraf, deze is gelukkig makkelijk terug te zetten. Waar ik iets meer de @#$%^&* over in heb is het feit dat bij het P rijtuig op de kopse kant naast de vouwbalg het uitstekende stukje plastiek afgebroken is. Dit lag ook nog in de doos, een teken dat dit toch echt wel opgemerkt moet zijn bij de inspectie. mij viel het meteen op toen ik het rijtuig uit de verpakking haalde.

Dat wordt dus weer terug naar de treinenzaak.

Wat betreft het rijden met de plan E's profirails, daar heb ik geen problemen mee. Wat wel een probleem is, is het feit dat de rijtuigen elkaar in de bocht er uit duwen. Dit heeft volgens mij meer te maken met de meeverende buffers dan mijn radius (deze is het op één na grootst leverbaar in profi - walthers rijtuigen gaan er zonder problemen overheen en zijn langer dan de E-tjes.).

Enig idee hoe dat buffer probleem opgelost kan worden?
« Laatst bewerkt op: 29 november 2007, 00:20:14 door Laurens Kikstra »

GerritM

  • Offline Offline
  • Berichten: 485
Re:Artitec: Plan E
« Reactie #473 Gepost op: 29 november 2007, 00:26:10 »
Inmiddels ook de15graden wissels en de meegebogen wisselcombi van R5/6 en R9/10 getest met m'n 8delige Plan E stam, dit gaf geen probleem.

Ik ben wel tegen een ander probleem aangelopen en dat is dat de rijtuigen een nogal hoge rolweerstand hebben, zo'n stammetje van 8 moet je behoorlijk aan sleuren om het te verplaatsen. Dit bleek toen m'n Roco 1132 na een paar rondjes het op een 3% helling liet afweten (cardankogels op de motor-as zijn gaan slippen). Na reparatie (1 secondelijm) trok hij het weer maar met de neiging om te slippen (ondanks asb). Deze zelfde loc trekt wel met gemak 8 Roco D-rijtuigen.

Bij enkele rijtuigen (morgen de rest) getest of de wieltjes wel licht draaien, helaas dat bleek bij de helft van de asjes niet het geval te zijn.
Bij nader onderzoek blijken de los ingezette remschoenen daadwerkelijk de wielen af te remmen. Bij enkele redelijk kunnen herstellen door het draistel te demonteren en de remschoenen opnieuw te plaatsen.

Morgen ga ik hiermee verder om te proberen alle assen soepel te laten draaien.

Met de Roco universeelkoppeling staan de vouwbalgen allemaal netjes tegenelkaar, alleen tijdens het rijden worden de veertjes van het kortkoppelmechaniek zover uitgetrokken dat er bij de rijtuigen voor in de trein een opening van circa 3mm ontstaat. De achterste 3 blijven  wel netjes tegenelkaar zitten. Die hoeven niet zoveel meer te trekken, ook dit is gedeeltelijk terug te voeren op de hoge rolweerstand.

Groet Gerrit
H0, 2-rail DCC, Lenz

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7522
  • May your coffee kick in before reality does.
Re:Artitec: Plan E
« Reactie #474 Gepost op: 29 november 2007, 02:03:47 »
En, staat het teken erop ?
Nee. Revisie, he. '58... ;)

---------------------


Gr/H
« Laatst bewerkt op: 29 november 2007, 02:12:20 door DE_II »

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2227
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re:Artitec: Plan E
« Reactie #475 Gepost op: 29 november 2007, 03:45:53 »
@Gerritm: bedankt, goed om te horen dat de rijtuigen zonder problemen door deze wissels lopen

@DE-II: mooie foto!

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8830
  • Hengelooo 1:160
Re:Artitec: Plan E
« Reactie #476 Gepost op: 29 november 2007, 08:52:14 »
Aan de andere kant wordt hiermee weer eens onderstreept hoe belangrijk deze website is op het gebied van modelspoor! Chapeau! :)
Zie hier het nut van gefundeerde en opbouwende kritiek.



De service v.w.b. de koppelings- en wielproblemen klinkt heel goed.
Jongens, we hebben nu eindelijk in eigen land een producent die echt weet wat liefhebbers willen. Artitec rulez!

Sluit ik mij volledig bij aan!
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10232
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Artitec: Plan E
« Reactie #477 Gepost op: 29 november 2007, 09:02:22 »
Citaat van: Laurens Kikstra
Enig idee hoe dat buffer probleem opgelost kan worden?


Kortkoppeling of standaardlengte (b.v. Roco) beugelkoppeling monteren.
Door de meegeleverde beugelkoppeling werkt het KK mechanisme niet ( logisch ;) ) en 'bufferen' de rijtuigen.

Met een KK er in, lopen de buffers netjes vrij in de bogen (PIKO R2 -> 420 mm -> 2 a 3 mm speling tussen de buffers.


Grtzz,

Karst

Andries

  • Offline Offline
  • Berichten: 434
Re:Artitec: Plan E
« Reactie #478 Gepost op: 29 november 2007, 09:53:41 »
Vandaag m'n setje van 5 opgehaald. Bij 1 B rijtuig was de buffer eraf, deze is gelukkig makkelijk terug te zetten. Waar ik iets meer de @#$%^&* over in heb is het feit dat bij het P rijtuig op de kopse kant naast de vouwbalg het uitstekende stukje plastiek afgebroken is. Dit lag ook nog in de doos, een teken dat dit toch echt wel opgemerkt moet zijn bij de inspectie. mij viel het meteen op toen ik het rijtuig uit de verpakking haalde.

Dat wordt dus weer terug naar de treinenzaak
(Laurens)

Ik heb hetzelfde probleem. Ik denk dat het gebeurd is bij het plaatsen van de slangen.
Andries

GerritM

  • Offline Offline
  • Berichten: 485
Re:Artitec: Plan E
« Reactie #479 Gepost op: 29 november 2007, 14:41:41 »
Vandaag weer wat met de rijtuigen bezig geweest, hierbij viel me ineens op dat het aankoppelen van het postrijtuig geen enkel probleem gaf (met Roco-universeelkoppeling). Bij nader onderzoek blijkt dat die afgeleverd worde met ingevouwen vouwbalgen gemonteerd en dit gaf voldoende ruimte aan de koppeling om zonder probleem te koppelen.

Conclusie; bij gebruik van de universeelkoppeling volstaat het de vouwbalgen iets in te korten, 0,2mm per balg is al voldoende. Er is dan totaal geen andere NEM-schacht nodig.

Als de vouwbalgen tegen elkaar zitten is altijd nog circa 1,5mm ruimte tussen de buffers aanwezig dus dat is geen probleem.
Voor de Roco-kortkoppelingen zal er wat meer af moeten en dan kan het krap worden.

Groet Gerit
H0, 2-rail DCC, Lenz