Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:57:32
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Tirman
Vandaag om 21:56:53
Minder wissels door Quinzeedied
Vandaag om 21:54:06
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Silvolde
Vandaag om 21:38:08
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
Vandaag om 21:22:15
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:21:04
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
Vandaag om 21:17:03
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 21:15:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door jdk
Vandaag om 21:01:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door hervé
Vandaag om 20:54:22
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 20:35:26
NS 8800 als BR J 94 met enorme kortingen bij MU (Modellbahn Union) door Edwin2121992
Vandaag om 19:21:33
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Martijn193
Vandaag om 19:12:04
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 19:04:39
Draaischijf Fleischmann 6053 werkt vaak niet. door Voske
Vandaag om 17:50:54
Lenz spoor 0 Deutz KG 230 B voorzien van Petau auto koppeling door Huup
Vandaag om 17:50:50
NS 6100 van GM&S door Gerke
Vandaag om 17:14:02
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Hollandserhbfan
Vandaag om 16:03:28
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 14:43:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:39:02
Ronald doet de Fork Challenge! door Peter J K
Vandaag om 13:54:29
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door spoorijzer
Vandaag om 12:21:25
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Ronald Halma
Vandaag om 11:51:42
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:47:03
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:26:25
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:29:40
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:06:40
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 08:36:33
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast door Ferdinand Bogman
Vandaag om 00:06:54
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door WesleyMunnik
31 August 2025, 22:36:15
  

Auteur Topic: Fyra-vervanger. NS bestelt Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)  (gelezen 73175 keer)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3990
Re: Fyra vervanger. NS bestelt Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)
« Reactie #135 Gepost op: 03 October 2017, 23:09:48 »
Staat de mock up in het HGB ? Mss kan men eens wat expirementeren met het veranderen van de beschildering met stukken papier? De vormgevers zullen weten hoe dat moet. Kan ook op een PC natuurlijk!
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6541
Re: Fyra vervanger. NS bestelt Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)
« Reactie #136 Gepost op: 04 October 2017, 06:27:47 »
Het is volgens mij niet moeilijk om er een normale trein van te maken:



Gr, Hans

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6541
Re: Fyra vervanger. NS bestelt Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)
« Reactie #137 Gepost op: 04 October 2017, 07:33:06 »
Het ontwerp van de NS “Boevenkop”-trein lijkt trouwens gejat.

Hier zien we de variant van Trenitalia:



Ofwel de "Maffioso" ... Naar keuze te vertalen in Maf of Maffia. :)

De suggestie dat die nieuwe trein is te maken heeft met de Italiaanse Fyra, is nog niet zo vreemd.

Gr, Hans
« Laatst bewerkt op: 04 October 2017, 07:51:12 door Hans van de Burgt »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22550
Re: Fyra vervanger. NS bestelt Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)
« Reactie #138 Gepost op: 04 October 2017, 07:55:55 »

Gaap!  ;D

Jullie staren je blind op de kop. De trein krijgt over de hele lengte een streep die alleen bij de kop even frivool doet. Volgens mensen die het interieur mochten proberen zijn de stoelen juist heel comfortabel. Klachten gaan eerder over het jassenhaakje. Zie de diverse berichten in de krant.
« Laatst bewerkt op: 04 October 2017, 09:03:13 door Reinout van Rees »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4385
Re: Fyra vervanger. NS bestelt Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)
« Reactie #139 Gepost op: 04 October 2017, 09:29:34 »
Gisteravond op TV de beelden gezien, vind het eigenlijk wel een mooi ontwerp!

Valt me op dat de foto's hier een vertekend beeld geven, doordat ze:
- van een te laag standpunt zijn gemaakt, en
- van te dichtbij, waardoor de vorm compleet anders aandoet.

Ben benieuwd als ze op een afstandje voorbij rijden door het landschap.
De zwarte band om de frontramen vallen wat mij betreft wel uit de toon.

Gr, Bert

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Fyra vervanger. NS bestelt Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)
« Reactie #140 Gepost op: 04 October 2017, 09:30:21 »
Staat de mock up in het HGB ?
Nee. Staat in Amersfoort. Oude wagenwerkplaats.
Groeten Joop, machinist Lls

Mike 1961

  • Offline Offline
  • Berichten: 295
  • Bruggenbouwer
    • Railsoverwater
Re: Fyra vervanger. NS bestelt Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)
« Reactie #141 Gepost op: 04 October 2017, 09:52:44 »
Over smaak valt niet te twisten maar wat is dit ding lelijk qua vorm en kleurstelling :(
Wat ik ook niet snap:
NS verwacht meer reizigers dus overvolle treinen.
Welke idioot verzint het dan om nu nog enkeldeks treinen aan te schaffen?
Mag ik dat zeggen, ja dat mag ik zeggen want we betalen er uiteindelijk met z'n allen aan mee. :o
Met vriendelijke groeten,
Mike

Martijnstein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1561
Re: Fyra vervanger. NS bestelt Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)
« Reactie #142 Gepost op: 04 October 2017, 10:37:13 »
t Maakt natuurlijk niet uit of je een dubbeldekker van 4 bakken of een enkeldekstrein van 8 bakken hebt. Niet overal is het even druk.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5382
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Fyra vervanger. NS bestelt Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)
« Reactie #143 Gepost op: 04 October 2017, 11:38:43 »
Dat is een wel heel simpele gedachte. Je moet wel kijken naar de meest drukke periodes op de dag en dan is het maar de vraag of je met een enkeldekker uit de voeten kunt, want die kun je niet oneindig langer maken. In het verleden zijn perrons al verlengd, nu zie je op steeds meer trajecten een frequentieverhoging in de treindienst ontstaan. Maar ook daar lopen we een keer tegen grenzen aan.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Martijnstein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1561
Re: Fyra vervanger. NS bestelt Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)
« Reactie #144 Gepost op: 04 October 2017, 12:01:04 »
Ik neem aan data de NS daarover heeft nagedacht en VIRM blijft inzetten op de drukke trajecten en ICNG de kortere ICM en ICR treinen gaat vervangen. De ICR treinen over de hogesnelheidslijn zijn relatief kort en rustig. Ook op veel trajecten waar ICM wordt ingezet zijn de treinen relatief kort.

Ook heeft de NS problemen met materieel dat maar 1 slag per dag vol zit in de ochtendspits, en de rest van de dag leeg rondrijdt. Uiteraard kan dat wat aan verbeterd worden, maar dat is nogal prijzig.

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3142
  • NL/NS vanaf 1945
Re: Fyra vervanger. NS bestelt Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)
« Reactie #145 Gepost op: 04 October 2017, 15:29:13 »
Dat treinen in Nederland morgens tussen 7 en 8 prop vol zitten en avonds tussen 4 en 6 heeft ook te maken dat Nederlanders echt niet willen afwijken van
 9 tot 5 werktijden, dat is meer een taak van de overheid.

Ben benieuwd hoe het rijcomfort zal zijn, dat alles open is en iedereen je ziet vinden mensen niet altijd even prettig, vooral met hogere stoelen achter je, kijkt je achter buurman vrolijk mee op je telefoon.
 
« Laatst bewerkt op: 04 October 2017, 15:31:02 door Bastaard »
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

René 4312

  • Offline Offline
  • Berichten: 823
Re: Fyra vervanger. NS bestelt Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)
« Reactie #146 Gepost op: 04 October 2017, 18:02:48 »
Uit het Algemeen Dagblad van vandaag:


René

edit: http://www.toosenhenk.nl/home.html?cartoon=2017-10-04
« Laatst bewerkt op: 04 October 2017, 21:27:21 door Bert van Gelder. Reden: Mod tekst verwijderd »
René

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4062
Re: Fyra vervanger. NS bestelt Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)
« Reactie #147 Gepost op: 04 October 2017, 19:27:27 »
Laten we niet vergeten dat het comfort van een enkeldekstrein een stuk beter is, en het in- en uitstappen van een dubbekdekker een stuk meer tijd kost door de trappen.

De keuze voor enkeldeks heeft dusook zijn oorsprong in een keuze voor comfort.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8525
  • Spoor N
Re: Fyra vervanger. NS bestelt Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)
« Reactie #148 Gepost op: 04 October 2017, 19:55:13 »
Uit het Algemeen Dagblad van vandaag:

moderator: vanwege schending auteursrechten afbeelding verwijderd (tenzij je graag de boete wilt betalen, maar dan wel vooraf a.u.b)

René
Als je dat plaatje hierin had geplaatst dan mocht het wel.  :P
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8109
Re: Fyra vervanger. NS bestelt Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)
« Reactie #149 Gepost op: 04 October 2017, 20:10:01 »
Dat treinen in Nederland morgens tussen 7 en 8 prop vol zitten en avonds tussen 4 en 6 heeft ook te maken dat Nederlanders echt niet willen afwijken van
 9 tot 5 werktijden, dat is meer een taak van de overheid.
Bullshit  :-X
Ik wil er best van afwijken. Alleen ziet mijn baas dat niet zo zitten.
En dat zal voor de meeste mensen gelden.
En dat is absoluut geen taak voor de overheid om dat te beslissen.
We leven gelukkig niet in een dictatuur waar de overheid alles voor je beslist.

Ben benieuwd hoe het rijcomfort zal zijn, dat alles open is en iedereen je ziet vinden mensen niet altijd even prettig, vooral met hogere stoelen achter je, kijkt je achter buurman vrolijk mee op je telefoon.
Dat zegt dan meer iets over de medereiziger dan over het rijcomfort.
Je hoeft niet bij een ander over zijn schouder mee te kijken  ::)
Gr.
Eric