En er zijn genoeg regels in het engels alleen zijn ze niet zo stom, lastig, onlogisch als de nederlandse.
Ik heb het gevoel ook dat mijn engels (schrijven) beter is dan mijn nederlands [...] Want dat kan ik makkelijk op mijn gevoel goed doen.
Tja ik ben het er wel mee eens dat het onderwijs slecht is zelfs op VWO niveau.
Maar goed, het ging eigenlijk alleen maar over het punt dat een trein mannelijk is en er toch naar verwezen wordt met 'zij' en 'haar', niet over de basisbeginselen van het onderwijsstelsel .
Bij Nederlands op onze school is het nu al 3 jaar lang hetzelfde: leren welke tekstpatronen er zitten in een tekst en hoofdgedachte eruit halen enzo, ik word er doodmoe van verder krijgen wij niet iets "leerzaams" over de nederlandse taal waardoor we geen spellingsfouten maken.Wesley
Als ik het zo hoor heeft jouw leraar Nederlands groot gelijk: aan het correct kunnen interpreteren van teksten heb je uiteindelijk veel meer dan aan correct spellen. Geloof me, ik spreek uit ervaring. Mensen die boos worden over spelfouten zijn te dom of te lui om zichzelf af te vragen wat je eigenlijk te zeggen hebt. Dat die domme/luie mensen ook degenen zijn die je sollicitatiebrieven lezen is intussen wel heel erg jammer.
Mensen die boos worden over spelfouten zijn te dom of te lui om zichzelf af te vragen wat je eigenlijk te zeggen hebt.
....aan het correct kunnen interpreteren van teksten heb je uiteindelijk veel meer dan aan correct spellen.
Maar als iemand een bijdrage schrijft die echt wemelt van de spelfouten, dan is mijn natuurlijke afweer: niet op reageren.
een trein an sich is mannelijk noch vrouwelijk, want het is een levenloze assemblage van materialen.
Qua onderwijs: het hele punt is nu juist dat geen van beide gebeurt: rekenvaardigheid is dramatisch (men zie allerlei EU- en OECD-statistiekjes over het relatieve wiskundeniveau van Nederlanders) en archaïsche en feitelijk nutteloze regeltjes worden ook niet gestampt.
Overigens ontwaar ik een drogreden: zowel 'archaïsch' als 'feitelijk nutteloos' zijn kwalificaties die als feit gebracht worden, maar dat niet hoeven te zijn.
Verder nog een vraag: Wat heeft een tolk of notulist aan rekenvaardigheid?
De aanmatigende toon en de overhaaste generalisatie daargelaten, kun je je afvragen of die mensen misschien geen gelijk hebben. Ruis vertroebelt de boodschap, en waarom zou het aan de ontvanger van de communicatie zijn om die ruis te proberen weg te nemen?
bleek dat de stagere( hoe schrijf je dat???)
@WesleyAls je bedoelt hoofdrekenen dan weet ik een hele goede oplossing.rekenmachines en andere rekenapparatuur gewoonweg verbieden op bassisschool en voorberijdend onderwijs!
Misschien handig als hij/zij een belastingformulier moet invullen, een ziektekostenverzekering moet kiezen of de kans moet afschatten dat een belegging winst oplevert?