Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pommie
Vandaag om 01:30:19
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 00:19:05
Tams app door reinderlf
Vandaag om 00:01:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:11
Wat was jullie allereerste loc? door ArjanB
08 August 2025, 23:41:32
Site Uhlenbrock door Hasenwald
08 August 2025, 23:28:39
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
08 August 2025, 23:27:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
08 August 2025, 23:24:44
Programmeren cv door Hasenwald
08 August 2025, 23:18:39
booster vraag door Hasenwald
08 August 2025, 23:06:40
Modelbaan Beltheim. door Wim Vink
08 August 2025, 22:53:32
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
08 August 2025, 22:51:41
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
08 August 2025, 22:30:37
Sfeer op je modelbaan door Scratchbuilt
08 August 2025, 22:26:36
Wielen bruineren. Hoe? door Dave.......
08 August 2025, 22:14:22
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door AB 7216
08 August 2025, 22:11:40
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
08 August 2025, 22:08:01
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
08 August 2025, 22:05:18
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Bahn-AG
08 August 2025, 21:41:52
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Martin Domburg
08 August 2025, 21:35:29
Rijnstraat door Huup
08 August 2025, 20:37:49
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
08 August 2025, 20:36:15
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
08 August 2025, 20:32:30
Module vliegveld Jan van Mourik door Peter Soonius
08 August 2025, 20:30:48
Fleischmann Anna ombouw. door Scratchbuilt
08 August 2025, 20:25:10
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
08 August 2025, 20:23:24
Terugverende koppeling door Trein033
08 August 2025, 20:01:19
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
08 August 2025, 19:03:27
Vreemd probleem door guy1846
08 August 2025, 18:37:10
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
08 August 2025, 16:23:24

Auteur Topic: de vrouwelijke trein?  (gelezen 11598 keer)

Edwin van den Bergh

• Offline Offline
de vrouwelijke trein?
« Gepost op: 10 November 2007, 17:36:28 »
Het valt me op dat meer en meer mensen hier ‘ze’ en ‘haar’ schrijven als ze het over een trein hebben. Nederland lijdt aan de haar-ziekte en dat merken we ook op beneluxspoor. Het toedichten van het vrouwelijke geslacht aan een trein is beslist lieflijk bedoeld, maar pertinent onjuist. Een trein is mannelijk en dus is het verwijswoord ook ‘hij’.
Er zijn verschillende regels voor vast stellen van het geslacht van zelfstandig naamwoorden, en verschillende uitzonderingen. Het gaat te ver die hier gedetailleerd uit te leggen maar het woordenboek geeft altijd uitsluitsel:

trein (de ~ (m.), ~en)
1 railvoertuig voor de langere afstand dat sneller dan 45 km per uur kan, bestaande uit een enkele of een reeks van locomotieven, treinstellen en/of wagons

Het is dus “hij rijdt door de tunnel” en niet “ze rijdt door de tunnel”.

Taal is altijd in beweging en wellicht dat de trein daardoor ooit nog van geslacht kan veranderen. Zonder verbouwingen nog wel!

Post49

• Offline Offline
  • NS Tijdperk II-B / III-A&B Vlaardingen
Re: de vrouwelijke trein?
« Reactie #1 Gepost op: 10 November 2007, 17:39:19 »
Slechts stoomlocomotieven kennen het vrouwelijk geslacht.
Erik
Een goeie knoeiert is nog altijd een halve vakman!

Reinier Z.

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 10 November 2007, 18:03:31 »
"locomotief" is vrouwelijk (niet alleen stoomlocs), trein is idd mannelijk. Net als in het Duits trouwens: "Die lokomotive" en "Der Zug".

Reinier

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #3 Gepost op: 10 November 2007, 18:32:00 »
Taal is altijd in beweging en wellicht dat de trein daardoor ooit nog van geslacht kan veranderen.
Dan zijn wij daar kennelijk mee bezig. ;)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

arjen

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 10 November 2007, 18:59:16 »
Het toedichten van het vrouwelijke geslacht aan een trein is beslist lieflijk bedoeld, maar pertinent onjuist. Een trein is mannelijk en dus is het verwijswoord ook ‘hij’.

Dat beweren de taalgeleerden, ja. Formeel heb je gelijk. Maar dat een trein wordt aangeduid als een 'zij' heeft niets taalkundigs. Het is een teken van affectie in een wereld die door mannen wordt beheerst. Iets dat nukken heeft, verrekte eigenwijs is maar waar je toch stilletjes verliefd op bent is voor een ruime meerderheid van de mannen een 'zij'  (en degenen die er anders over denken, kijken op zo'n moment wel uit om dat hardop te zeggen) Vergelijk het met schepen: 'schip'  is onzijdig, maar traditioneel hebben alle zeelieden het al honderden jaren over een 'zij'.

Arjen.

PS. Uitzondering is uiteraard de automobiel die door vrouwen als mannelijk wordt ervaren want ' hij rookt, hij zuipt en hij wipt'   ;D

Anoniem

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 10 November 2007, 19:42:59 »
Vergelijk het met schepen: 'schip'  is onzijdig, maar traditioneel hebben alle zeelieden het al honderden jaren over een 'zij'.

Alleen dragen schepen vaak vrouwennamen (dat is waarschijnlijk ontstaan uit de affectie die jij noemt) en is het daarom ook grammaticaal correct om de met 'zij' te verwijzen naar de "Neeltje Jacoba" ;).

Overigens zit er een wezenlijk verschil in de affectie: de bemanning van een schip is aangemonsterd op dat specifieke schip en gaat daar na verloop van tijd een band mee voelen. In de stoomloctijd was dat vaak ook het geval, maar tegenwoordig zit het spoorwegpersoneel minstens elke dienst op een andere machine. Het affectie-argument gaat daarom minder op. Modelspoorders die over hun bezittingen praten, dat is weer een ander verhaal ;D.

Men ziet in het algemeen dat men er een zooitje van maakt, het verwijzen naar vrouwelijke woorden met 'hij' komt ook vaak zat voor. Dat komt doordat het verschil tussen mannelijke en vrouwelijke woorden niet zomaar te zien is aan bijvoorbeeld het lidwoord.

« Laatst bewerkt op: 10 November 2007, 19:46:30 door Wesley »

arjen

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 10 November 2007, 20:02:57 »
Men ziet in het algemeen dat men er een zooitje van maakt, het verwijzen naar vrouwelijke woorden met 'hij' komt ook vaak zat voor. Dat komt doordat het verschil tussen mannelijke en vrouwelijke woorden niet zomaar te zien is aan bijvoorbeeld het lidwoord.

Dat het een zootje is ben ik met je eens. Maar dat komt misschien ook wel omdat die geslachtsverschillen bijzonder weinig praktisch nut hebben. Hooguit zit er een elitair element in, zo van 'ik ken het Groene Boekje uit mijn hoofd dus ik ben hoger opgeleid dan jij'. In het Frans vallen de fouten nog iets meer op omdat ze daar wel mannelijke en vrouwelijke lid- en voornaamwoorden hebben, maar de hele exercitie wordt er niet minder zinloos door. Welicht moeten we hier een voorbeeld aan de Engelsen nemen die deze onzin al heel lang geleden uit hun taal hebben gehaald, voor zover ze er überhaupt  ooit aan hebben meegedaan.

Arjen (die voorts van mening is dat de opstellers van het Groene Boekje allang in een gesloten inrichting hadden moeten zitten - wat denken ze wel, een taal is eigendom van de mensen die hem spreken, niet van een paar eigenwijze emeritus hoogleraren  >:(  )

ReesCees

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 10 November 2007, 20:09:44 »

;D

Kees-Jan

Anoniem

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 10 November 2007, 20:55:46 »
... die geslachtsverschillen bijzonder weinig praktisch nut hebben.

True, maar ja...er zijn wel meer taalregels die weinig tot geen praktisch nut hebben. Maar als je je taal van al die regels ontdoet, wordt-ie net zo lelijk als het Engels ;D.

arjen

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 10 November 2007, 20:57:55 »
Lelijk misschien, maar wel zo praktisch, zeg ik dan als ingenieur  ;D

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #10 Gepost op: 10 November 2007, 21:39:06 »
Welicht moeten we hier een voorbeeld aan de Engelsen nemen die deze onzin al heel lang geleden uit hun taal hebben gehaald, voor zover ze er überhaupt  ooit aan hebben meegedaan.
Toch hoor je in Engelstalige tv-programma's over treinen, auto's en schepen heel vaak dat die met "she" worden aangesproken. Geen idee of dat correct is, maar het valt me wel eens op.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Edwin van den Bergh

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 10 November 2007, 23:06:01 »

Door het niet meer fatsoenlijk onderwijzen van de Nederlandse taal en het door meer en meer mensen naar eigen inzicht toepassen van taalregels  ontstaat er inderdaad een zooitje. De gemiddelde VMBO-leerling van nu, ongeacht de afkomst, heeft een taal ontwikkeld die toch beslist niet meer als net en samenhangend Nederlands kan worden beschouwd. Ik mag hopen dat dát Nederlands niet het nieuwe Nederlands gaat worden. Taal laten bewegen: ja. Taal verbasteren: nee.

Het is een teken van affectie in een wereld die door mannen wordt beheerst. Iets dat nukken heeft, verrekte eigenwijs is maar waar je toch stilletjes verliefd op bent is voor een ruime meerderheid van de mannen een 'zij'  (en degenen die er anders over denken, kijken op zo'n moment wel uit om dat hardop te zeggen)

Hm.. wat zou Herr Freud hier van vinden?  ;D

amber

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 11 November 2007, 11:15:53 »
Bij ons is alles vrouwelijk. Tenminste, onze auto´s zijn vrouw, onze kat is vrouw, wij zijn vrouw. Niet omdat iets (taalkundig gezien) mannelijk of vrouwelijk zou zijn, maar omdat we er een vrouwelijke persoonlijkheid aan geven. Misschien dat sommige modelspoorders hun treinen vrouwelijke persoonlijkheden geven en ze daarom zij en haar noemen. :)

Melina: N-spoorbaan in aanbouw.

Marcel-v-R

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 11 November 2007, 11:54:47 »
@Edwin
Dat heeft gewoon te maken met dat er tegenwoordig heel slecht les wordt gegeven. En dat de lesstof in vmbo en mbo (verwacht ook andere opleidingen) zeer slecht is georganiseerd en wordt uit gevoerd. Overigens zijn er tegenwoordig heel veel dislectyse mensen. Maar ik ben dat officieel niet en ben er af en toe toch slechter in dan hun. ??? ???

Maar vroeger waren er een hoop variatie's op de taal het haag het brabands, enz. Alks mijn pa in eens brabands gaat praten kan ik hem niet meer verstaan.

Overigens vindt ik het echt engels beter klinken dan nederlands. en dan heb ik het niet over amerikaans want daar is niks interesants aan.

En er zijn genoeg regels in het engels alleen zijn ze niet zo stom, lastig, onlogisch als de nederlandse.
Ik heb het gevoel ook dat mijn engels (schrijven) beter is dan mijn nederlands (spreken niet doen wij tijdens les engels of ergens anders nooit). Want dat kan ik makkelijk op mijn gevoel goed doen. Denk hierbioj aan de onregelmatige werkwoorden en de andere regels waar ik de naam niet van weet maar toch zo uitvoer.

Mvg,
Marcel
Ps: Ben student MBO werktuigbouw middenkader.

Wesley

• Offline Offline
  • NS tussen WO2 en deklassering
« Reactie #14 Gepost op: 11 November 2007, 12:06:24 »
Nou ik vind anders dat het engels nog aardig lastige regels heeft bijvoorbeeld met de tijden(verleden voltooid tegenwoordig dat soort zooi). Bij Nederlands op onze school is het nu al 3 jaar lang hetzelfde: leren welke tekstpatronen er zitten in een tekst en hoofdgedachte eruit halen enzo, ik word er doodmoe van verder krijgen wij niet iets "leerzaams" over de nederlandse taal waardoor we geen spellingsfouten maken. Tja ik ben het er wel mee eens dat het onderwijs slecht is zelfs op VWO niveau. Nou is het ook weer niet zo dat ik graag wil leren ;D

Wesley
If I had stayed for other people to make my tools and things for me, I had never made anything.