Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Gerard van de Weijer
Vandaag om 20:56:31
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Bob11
Vandaag om 20:54:40
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
Vandaag om 20:23:39
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Ronald69
Vandaag om 20:22:57
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door harry19584
Vandaag om 20:21:21
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 20:10:10
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door raymond erdtsieck
Vandaag om 20:08:12
Station Roodeschool door Casmir
Vandaag om 20:02:33
Trix DXI van DC naar AC door grossraumwagen
Vandaag om 19:37:22
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 19:23:27
Is het normaal dat een digikeijs booster af en toe de gele led flitst? door Dirk
Vandaag om 19:18:59
Deining in Dönsdorf door Basilicum
Vandaag om 19:00:39
2025-8-18: Spoor verzakt: veel minder treinen tussen Eindhoven en Utrecht door Ben
Vandaag om 18:34:13
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 18:09:11
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door deBult
Vandaag om 18:08:52
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jos_1972
Vandaag om 17:35:18
Z21 App gebruiken om wissels via de 10836 decoder door AlbertG
Vandaag om 16:56:46
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 16:40:43
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 16:33:11
Roco BR 93 stroomafname door rhberk
Vandaag om 16:31:56
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:26:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 16:11:33
NS 8800 in spoor 0 door bollen neus
Vandaag om 15:43:22
23 augustus modelspoorbeurs Houten door VAM65
Vandaag om 14:50:47
Oersik NS100 schaal 1:16 in lasergesneden hout door VAM65
Vandaag om 14:49:19
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 14:30:21
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 13:57:10
Uhlenbrock Intellibox 3 door Blausee-Mitholz
Vandaag om 12:31:57
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:45:14
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 11:03:40
  

Auteur Topic: Ervaring ESU locomotieven  (gelezen 12390 keer)

Esufreak

  • Offline Offline
  • Berichten: 1247
  • Als er maar ESU op staat
Re: Ervaring ESU locomotieven
« Reactie #15 Gepost op: 26 April 2016, 16:34:09 »
Ik heb 4 loks van ESU t.w:

BR218
Class 77
V-200 1e uitgave
VT69-900

Geen enkel probleem mee gehad.

Sta regelmatig in de winkel en heb nog nooit klachten gehad, zeker niet van het ESU materiaal.

Gr, Arie
HO 3rail, verder alleen maar ESU en Pullman.

spock

  • Offline Offline
  • Berichten: 766
Re: Ervaring ESU locomotieven
« Reactie #16 Gepost op: 26 April 2016, 20:10:23 »
Onlangs een Esu 215 van een clublid in de handen gehad. Prachtig ontworpen lok. Als je ziet hoe men omspringt met de beschikbare ruimte (rookgenerator, motor, speaker, en het powerpack), in een woord: prachtig.

Er was echter een issue met de rookgenerator. Er kwam wel wat rook uit, maar niet zoals de 215 locs die op youtube te zien zijn.

Er was een contactprobleem tussen de rookgenerator en de printplaat. ESU heeft daar gebruik gemaakt van pogo pins als connector. Dit soort connectors zijn bedoeld als (tijdelijke) connector om te testen of te programmeren.
Na het (voorzichtig) reinigen met een railschuurblokje was de rookgenerator weer vol aan het roken.

ESU ontwikkeld op een vooruitstrevende wijze. Daar hoort ook bij dat er een keer een verkeerde keuze wordt gemaakt. Helaas, maar wel realiteit.

mvg spock

PS: en het is en blijft een prachtige loc.

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4408
Re: Ervaring ESU locomotieven
« Reactie #17 Gepost op: 27 April 2016, 12:17:20 »

ik heb de DB151 van ESU.
Geen problemen mee, echt een prachtloc. (y)
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

De eerste Ivo

  • Offline Offline
  • Berichten: 837
Re: Ervaring ESU locomotieven
« Reactie #18 Gepost op: 27 April 2016, 13:41:06 »
Euhh,

Wellicht had ik mijn vraag iets neutraler moeten stellen:
Ik zou graag een V200 of BR94 van ESU willen aanschaffen. Op Youtube zie ik hele mooie modellen met prachtige geluids, licht en rook effecten.  Hoe zijn jullie ervaringen in de praktijk mbt storingsgevoeligheid en betrouwbaarheid.

Tot zo ver bedankt voor jullie reacties.

Ivo

Esufreak

  • Offline Offline
  • Berichten: 1247
  • Als er maar ESU op staat
Re: Ervaring ESU locomotieven
« Reactie #19 Gepost op: 27 April 2016, 15:17:41 »
Zoals ik dus zei, ik heb 4 loks van Esu

Het enige van ik heb gehad aan storingen is dat de sleper niet goed het pennetje in de loc raakte en daardoor de loc als een tweerail loc werd aangezien i.p.v drierail.
Ook heb een V200 eerste uitgave, deze is nu bijna 2 jaar oud, geen enkel probleem mee gehad.

De nieuwe serie van de V200 welke nu wordt uitgebracht heeft alleen niet zulke mooie letters aan de zijkant "Deutsche Bundesbahn" als de eerste uitgave.
De BR94 is nog niet leverbaar.

Gr, Arie
HO 3rail, verder alleen maar ESU en Pullman.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26724
    • Pagina van klaas
Re: Ervaring ESU locomotieven
« Reactie #20 Gepost op: 27 April 2016, 15:22:48 »
Een puntje wat nog niet is genoemd is de wielafstand. ESU heeft een compromis gezocht tussen de afstand voor 3-rail en de afstand voor 2-rail. Als je de normen bekijkt zie je dat zo'n compromis niet mogelijk is. Dat het toch werkt komt omdat de fabrikanten bij de wissels sjoemelen met de groefbreedte. Maar op een wissel voor 2-rail dat voldoet aan de normen loopt een ESU loc hopeloos vast.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

De eerste Ivo

  • Offline Offline
  • Berichten: 837
Re: Ervaring ESU locomotieven
« Reactie #21 Gepost op: 28 April 2016, 12:43:17 »
Klaas voldoen de FL wissels aan de norm?

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22531
Re: Ervaring ESU locomotieven
« Reactie #22 Gepost op: 28 April 2016, 12:54:53 »
Geenszins, dus geen problemen te verwachten.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26724
    • Pagina van klaas
Re: Ervaring ESU locomotieven
« Reactie #23 Gepost op: 28 April 2016, 12:55:46 »
Volgens mij niet. Bij alle wissels van de fabrikanten die ik heb gezien is de S-maat kleiner dan de norm. Dat is ook de reden dat bijna niemand problemen ondervindt met de wielstellen van ESU locs.
Maar je kunt het zelf nameten aan de hand van NEM110
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Esufreak

  • Offline Offline
  • Berichten: 1247
  • Als er maar ESU op staat
Re: Ervaring ESU locomotieven
« Reactie #24 Gepost op: 28 April 2016, 13:44:42 »
Klaas,

Zoals je zelf schrijft sjoemelen de fabrikanten met de wissels.
Dus zal je geen problemen ondervinden.

Ook heb ikzelf geschreven dat ik zo nu en dan in een modelbouwwinkel sta,  waar ESU locomotieven worden verkocht met grote regelmaat, deze worden alle voordat ze door de koper worden meegenomen getest, zowel 2 als 3 rail, nog nooit problemen gehad. (y) (y)

Dus heeft Henk hier groot gelijk.

Gr, Arie

HO 3rail, verder alleen maar ESU en Pullman.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26724
    • Pagina van klaas
Re: Ervaring ESU locomotieven
« Reactie #25 Gepost op: 28 April 2016, 14:30:35 »
Natuurlijk heeft Henk gelijk.
Maar ik heb ook gelijk als ik zeg dat ESU locs niet voldoen aan de normen. :)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ronald81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2661
    • M'n treinbaan...
Re: Ervaring ESU locomotieven
« Reactie #26 Gepost op: 28 April 2016, 17:32:47 »
Er heeft hier op het forum ook een keer een verhaal gestaan over problemen met ESU loks die de centrale in kortsluit-beveiling liet schieten bij langzaam rijden over de wissels.


Als extra service, hier de link naar dat verhaal:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,48185.0.html

Ook even snel gekeken naar de laatste bijdrage daar. Ze hebben de lok aangepast zodat het probleem weg is. Geen idee of dit bij genoemde lok hierboven op dezelfde manier is opgelost, of dat ESU daar het al anders heeft gedaan waardoor dit niet meer speelt, maar mocht het zo zijn dan kan deze info wel handig zijn om zelf het probleem op te lossen, of te overwegen de lok niet aan te schaffen.

Bovenstaande qoutes zijn van toepassing op mijn gedeelde ervaringen met de BR 215 van ESU.

Omdat ik (door aanschaf van een andere baan en (bijbehorend) extra materieel) in het bezit was gekomen van nóg een 215, had ik er dus 2.
De beide versies hebben dezelfde problemen veroorzaakt op de Roco-line wissels.
Ik hoorde ook van de vorige eigenaar (en had een bewijs van ESU in de doos van de betreffende loc), dat de rookgenerator vervangen was.

Structurele problemen of niet: mijn problemen passen wel in het profiel...  :(

De versie die ik 'overgenomen' had, heb ik al een paar jaar geleden verkocht.
De reden was ondermeer: Het was een blau-beige versie van de 215. Op diverse plaatsen op internet (o.a. op dit forum) was er een discussie over de plaatsing van de belijning op de loc. Deze was zonder twijfel niet overeenkomstig met het echte voorbeeld (veel te veel ruimte tussen strepen etc...).
Aangezien ik nog een gesuperde Fleischmann versie had, waar al een sounddecoder in zat, heb ik toen besloten om de loc weg te doen.

Ik las een andere post in dit draadje, met o.a. de uitspraak 'eigen schuld'.
Deze uitspraak is misschien van toepassing op technische problemen. Maar optische fouten... Daar kun je als koper niet veel aan doen.
Ja, uiteraard: de loc wel/niet kopen.  :-X
De latere series van de blauw-beige 215 zijn qua uiterlijk (belijning) wél verbeterd!

De versie die ik zelf (nieuw gekocht) had, heeft na verwijdering van de beugels (voor wisseldetectie) geen problemen meer gegeven.
De rookgenerator van deze loc heb ik nog nooit gebruikt. Te meer daar ik de loc niet met een gevulde generator kan wegleggen (op de baan is niet voldoende plek voor al m'n locs). Ik wil niet steeds een hele zolder vol rook, voordat ik m'n locs weer op kan ruimen.
Een 'ouderwetse' Seuthe rookgenerator is sneller leeg (ff met spuitje leegzuigen).

Groet,

Ronald
Je rolt van het één in het ander...

Theo v Wijngaarden

  • Offline Offline
  • Berichten: 156
Re: Ervaring ESU locomotieven
« Reactie #27 Gepost op: 28 April 2016, 18:30:51 »
Ik heb sinds januari de V200 van de 2e generatie, rijd overigens prima, maar heb net als Ronald de beugels voor de wisselsignalering verwijderd. Anders liep hij niet lekker over in mijn geval Peco code 75. Ik vind dat verder geen gemis trouwens.

Mvg Theo

Martijn1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 868
    • Hanulveen.nl
Re: Ervaring ESU locomotieven
« Reactie #28 Gepost op: 28 April 2016, 19:25:16 »
Ik heb een ESU 31051 nieuw gekocht. En die was niet goed. :(
Er zat een bijgeluid in...

<a href="https://www.youtube.com/v/fcMedzNAj_U" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/fcMedzNAj_U</a>

Maar hij is zonder gezeur omgeruild door de leverancier en de tweede loopt als een zonnetje.  (y)
Echt pracht loc's om te zien ook.

mvg,
Martijn.
NS | H0 | DCC | ECoS-2.5 | Koploper v9.4.2 |
www.hanulveen.nl

lrrw

  • Offline Offline
  • Berichten: 544
Re: Ervaring ESU locomotieven
« Reactie #29 Gepost op: 28 April 2016, 19:50:02 »
Hallo allemaal,

Ik volg dit draadje met belangstelling omdat ik de BR 132 in DR uitvoering in bestelling heb staan.

Ik wil deze ter zijner tijd wel gaan weatheren, in DDR look, lekker vies dus.
Moet ik dan erg voorzichtig zijn of gewoon met beleid, zoals altijd natuurlijk.

Alvast bedankt voor jullie reacties,
Cor Lageweg.