Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

DCM motor van Märklin demonteren. door saskia
Vandaag om 17:41:39
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 17:36:21
Piko 2025 door Huup
Vandaag om 17:35:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:23:51
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 16:20:02
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Vroeger
Vandaag om 15:56:09
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 15:47:06
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 15:28:50
Modeltreinexpress gesloten op 22juli2025 door VAM65
Vandaag om 15:12:12
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 14:29:47
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MaraNCS
Vandaag om 14:22:42
Sikje 225 door spoorijzer
Vandaag om 14:05:04
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 13:41:32
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Corné81
Vandaag om 12:59:21
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 12:57:55
Railpro 607 door Bob11
Vandaag om 12:53:23
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 10:39:09
LS Models / Models World 2021 door Benelux795
Vandaag om 10:00:39
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
Vandaag om 09:56:00
Lima IRM pimpen door Brouwersbaan
Vandaag om 09:42:01
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door laurent
Vandaag om 08:55:50
Klein baantje 1200x1200mm door Wim Vink
16 July 2025, 23:02:19
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
16 July 2025, 22:21:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
16 July 2025, 21:47:03
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
16 July 2025, 21:44:15
Gewoon wat busfoto's door Bolramer
16 July 2025, 21:43:57
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
16 July 2025, 21:25:56
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
16 July 2025, 21:11:42
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
16 July 2025, 20:00:59
  

Auteur Topic: Piepende Fleischmann loks  (gelezen 9101 keer)

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Re: Piepende Fleischmann loks
« Reactie #15 Gepost op: 15 April 2016, 19:21:42 »
Dat gebeurt toch niet gauw. Het is een kwestie van de goede olie gebruiken met de goede viscositeit.
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Die Bahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 486
Re: Piepende Fleischmann loks
« Reactie #16 Gepost op: 15 April 2016, 19:22:52 »
Marten,

Heb je de motor uit elkaar gehad en schoon gemaakt?
Als je de motor uit elkaar gehaald hebt om het schoon te maken, dan ben je waarschijnlijk het kleine kunststof doorzichtig
ringetje verloren die op het motorasje van de collector zit.
Deze zit geplaatst op de motor-as tegen het bronzenbusje van het motorschild.

Erwin Prummel
TEE

Marten

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Re: Piepende Fleischmann loks
« Reactie #17 Gepost op: 15 April 2016, 20:00:05 »
Wederom bedankt voor de reacties.

Het beste is om het lager  aan de kant van het ronsel aan de binnenzijde een goede drup olie te geven.
Verder sluit ik mij bij Karst aan. Lagers zijn door de wasbenzine gedroogd. Hierbij moet je weten dat het brons dat voor de lagers gebruikt wordt vrij poreus is. Je zult dus de lagers stapsgewijs weer vet moeten maken door telkens met tussenpozen een drupje olie te geven.

Is een poging waard.

Heb je de motor uit elkaar gehad en schoon gemaakt?
Als je de motor uit elkaar gehaald hebt om het schoon te maken, dan ben je waarschijnlijk het kleine kunststof doorzichtig
ringetje verloren die op het motorasje van de collector zit.
Deze zit geplaatst op de motor-as tegen het bronzenbusje van het motorschild.

Heb bij het uit elkaar halen geen ring gezien. Zit deze aan de kant van het schild of van het blok? Ik heb de as nog nooit uit het blok gehaald. Ik denk niet dat dit de oorzaak van de piep is omdat het piepen ook voor het uit elkaar halen bestond en niet veranderd is.

Wat die lagertjes betreft: ik weet niet of Fleischmann die los levert.

Ze moeten immers de juiste maat en tolerantie hebben (passing in het huis, en passing op de as).

Anders moet je iemand vinden die er eentje kan draaien.
Maar ook dan met de juiste toleranties.


Het vervangen zelf is dan wel te doen met een klein persje.
Dat is wel zelf te fabrieken, of bv. een persje gebruiken zoals dat wel voor fietskettingen wordt gebruikt.

Mocht smeren etc. niet werken zal dit waarschijnlijk de volgende stap zijn. Ik zal tzt wel even een nieuw draadje openen. Ik laat van me horen.

Die Bahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 486
Re: Piepende Fleischmann loks
« Reactie #18 Gepost op: 15 April 2016, 20:07:42 »
Marten,

het doorzichtige kunststof ringetje zit direct achter het motorschild op de as.
het valt bijna niet op dat die er zit, maar hij hoort daar wel.

Met vriendelijke groet,
Erwin Prummel
TEE

Nijboer

  • Offline Offline
  • Berichten: 657
  • Klein maar fijn N-spoor en een knipoog naar Z.
Re: Piepende Fleischmann loks
« Reactie #19 Gepost op: 03 January 2020, 15:28:02 »
Blaas blaas, uit het stof!

Ik ben nu ook met zo'n type motor bezig die na verloop van tijd weer begint te krijsen/knetteren.
Daarom zeer benieuwd hoe dit ooit is afgelopen.
Was het het ringetje? Of toch gewoon blijven smeren?

Ik heb de motor al wat rustiger gekregen door met de 3 schroeven te spelen. En ook door het
motorschildje iets bij te vijlen (het is een voor digitaal geschikt motorschild) zodat het qua positionering
wat aangepast kan worden.
Maar het krijsen op hogere toeren blijft terug komen.

Groet,
Collin


 

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2090
  • Zelfportret
Re: Piepende Fleischmann loks
« Reactie #20 Gepost op: 03 January 2020, 17:22:07 »
In dit topic is het probleem en mogelijke oplossingen al eens goed beschreven.

Zlef loste in het probleem op door het lagertje op een vlakke stalen ondergrond. dus met de asopening in de verticale positie. dan ben je nog een hardstalen pen nodig welke dikker is dan het lager en met een volledige vlakke onderzijde. Deze pen plaats je bovenop het lager en je geeft er een niet al te harde tik met de hamer er op. Asje passen en als die er nog steeds te gemakkelijk er in gaat, het proces herhalen totdat het wat stroef begint te gaan. Dan ben je bij de klus nog een ruimertje nodig van dezelfde dikte als van de motor as. Gaatje in het lagertje even met het ruimertje bewerken en vervolgens met de handelingen van schoonmaken en smeren als in voorgaand topic is aangegeven.

Suc6.

« Laatst bewerkt op: 03 January 2020, 17:29:39 door Gerrit F »
Gerrit F

Van de draad af....

oudebiels

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
Re: Piepende Fleischmann loks
« Reactie #21 Gepost op: 03 January 2020, 19:56:39 »
Als aanvulling op Gerrit F.:
zo'n hardstalen pen moet je nieuw kopen bij de gereedschapshandel, en heet daar 'doorslag'.
Is in verschillende diameters te koop.
De aangegeven methode stuikt het lagerbusje een beetje, waardoor het gat (voor de as) nauwer wordt.
Ik denk zelf dat het vernauwingseffect enkel aan het uiteinde (waar de pen aan-lag) optreedt, en niet over de gehele lengte van het lagerbusje zoals wel zou moeten..
Een beetje een knoeioplossing dus  8)

Persoonlijk ben ik wel benieuwd waar je die piepkleine ruimertjes vandaan haalt....

oudebiels
(heeft zelf ook zo'n speed-krijsende Flm. loc. en deze nog niet aangepakt)

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2090
  • Zelfportret
Re: Piepende Fleischmann loks
« Reactie #22 Gepost op: 03 January 2020, 20:01:57 »
Klopt, is een nood/knoei oplossing maar het gaat stukken gemakkelijker dan in het advies in het linkje  waar met behulp van een centerpons er rondom deukjes in worden getikt. Een keertje mis of te hard slaan en je weet zeker dat je een nieuw lagertje of motortje moet scoren.

Het internet staat er vol mee Google 2 mm ruimer  ;)

En anders mag je wel een bij lenen.
Gerrit F

Van de draad af....

oudebiels

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
Re: Piepende Fleischmann loks
« Reactie #23 Gepost op: 03 January 2020, 20:12:22 »
Dat putjes tikken is ook een knoeioplossing, met inderdaad het nadeel dat je aangeeft...
Je moet dus het lagerbusje verwijderen en een nieuw busje inpersen, maar ik vraag me af of je die bij Flm./Roco kunt aanschaffen.
Misschien heeft een ambachtelijke klokkenmaker iets?

Bedankt voor je linkje voor de ruimers!

NB: zijn de deskundigen het er over eens dat het 'krijsen' door dit -versleten- lagerbusje komt en niet door de tandwielset (had ik zelf eigenlijk vermoed)?

oudebiels


Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2090
  • Zelfportret
Re: Piepende Fleischmann loks
« Reactie #24 Gepost op: 03 January 2020, 20:38:09 »
Niet dat ik me als deskundige wil opwerpen maar meer als een deskundige knoeier (zie avatar) ja, het krijsen is een uitgelopen lager.

Ben wel als deskundige oude barrel rijder bekend en ooit een fiat 127 gehad die halverwege de Afsluitdijk vreselijk begon te kermen. En dat gebeurd uiteraard altijd midden in de nacht....
In Alkmaar, het doel van de tocht, aan te zijn gekomen bleek de volgende dag de mof van een van de steekassen de geest had gegeven als ook de olie kering van de bak. Daar kwam ik pas achter dat beide kapot waren toen ik nieuwe olie in de bak gooide bij de pomp en vond dat er wel erg veel inpaste. Plasje op de straat gaf de doorslag.

Maar terugkomend op het gekerm van modelspoor motortjes de methode heeft het toch vaak gewerkt en volgehouden.
Is zeg maar een STP-oplossing bij te geringe en tevens desastreus lage oliedruk van een autobarrel en je gewoon door wilt blijven rijden totdat alles simpelweg aan gort is.
Doe dat nog steeds en met genoegen.
Zeeer lage autokosten en uiterst geringe afschrijving en vaker een andere auto voor de deur als menig ander. Garagehouders even buiten beschouwing gelaten. ;D
Gerrit F

Van de draad af....

Nijboer

  • Offline Offline
  • Berichten: 657
  • Klein maar fijn N-spoor en een knipoog naar Z.
Re: Piepende Fleischmann loks
« Reactie #25 Gepost op: 03 January 2020, 20:48:21 »
Even terugkomend op de loc die ik hier heb:

- dubbelchecken of dat doorzichtige ringetje er in zit: ja, zit er in.
- Piepen, kraken komt uit de motor, want ik heb het tandwielstelsel even vrij opgesteld tov motor door het 1e tandwiel te verwijderen.
- het is mij opgevallen dat de koolborstels in deze motor ook behoorlijk slijten.

Dus toch even verder kijken nog. Waarom slijten de koolborstels zo snel?
Ligt het aan de koolborstels of de motor?

Groet,
Collin


Zilte

  • Gast
Re: Piepende Fleischmann loks
« Reactie #26 Gepost op: 03 January 2020, 20:50:54 »
Snel slijtende koolborstels kan gebeuren door vonkvorming of door een beschadigd anker.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26633
    • Pagina van klaas
Re: Piepende Fleischmann loks
« Reactie #27 Gepost op: 03 January 2020, 21:02:54 »
Als een motoras netjes in het lager past zal hij mooi rond draaien. Maar als het lager uitgesleten is ontstaat er ruimte waardoor de as binnen het lager gaat wandelen, of beter gezegd, binnen het lager naar alle kanten heen en weer gaat kaatsen. En dat veroorzaakt dat gierende geluid omdat de as dan steeds door de oliefilm slaat en metaal direct op metaal komt.
Het zou kunnen dat de koolborstels daar ook harder van slijten omdat de collector ook die kaatsbewegingen meemaakt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

oudebiels

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
Re: Piepende Fleischmann loks
« Reactie #28 Gepost op: 03 January 2020, 21:04:14 »
'piepen/kraken' is naar mijn mening iets anders dan 'krijsen'....
Helaas kan ik geen sound-recording doen, anders kon ik het laten horen.

De collector van die motoren is toch een koperen schijf verdeeld in 3 partjes?
Is die dan erg ruw (zou de reden kunnen zijn dat koolborstels snel slijten)?
Ik zou eens proberen nieuwe koolborstels in te zetten om te kijken of het geluid dan weg/anders/minder is.

NB: als koolborstels snel slijten is er iets fundamenteel mis, of zijn de borstels verweekt.. (weet zo niet of dat kan, o.i.v. olie b.v.).

oudebiels

oudebiels

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
Re: Piepende Fleischmann loks
« Reactie #29 Gepost op: 03 January 2020, 21:09:35 »
Maar als het lager uitgesleten is ontstaat er ruimte waardoor de as binnen het lager gaat wandelen, of beter gezegd, binnen het lager naar alle kanten heen en weer gaat kaatsen.

Eigenlijk zou je een 'speedi-sleeve' om het asje moeten leggen, maar of die in zulke kleine maatjes bestaan?
Gerrit kent misschien de grotere versies daarvan.  (y)

oudebiels
« Laatst bewerkt op: 03 January 2020, 21:15:21 door oudebiels »