BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Marten op 15 april 2016, 13:24:38

Titel: Piepende Fleischmann loks
Bericht door: Marten op 15 april 2016, 13:24:38
Beste lezers,

Ik heb een tijdje geleden besloten mijn modelspoor hobby weer een op te pakken. Ik maak al een tijdje op passieve wijze gebruik van de tips op dit forum. Ik heb echter een probleem dat ik niet opgelost krijg.

Ik heb de volgende twee Fleischmann loks ooit nieuw als startset gekregen. De kleine rond 1996 en de ander een jaar later. Nummers van de startset zijn waarschijnlijk Fleischmann 6308 en 9396. De loks hebben hierdoor geen nummer maar komen ongeveer overeen met nummers FL 4203 en FL 4237. Gezien ik ze alleen op verjaardagen uit de kast haalde hebben ze niet ontzettend veel gereden. Ik had in die tijd geen olie en heb ze dus nooit gesmeerd.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20160415_123937.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20160415_123937.jpg)

Beide loks hebben echter een piep wanneer ze boven een bepaalde snelheid komen. Wanneer deze piep begint is ook te zien dat ze duidelijk meer weerstand hebben. De piep verdwijnt weer bij lagere snelheid. Ik heb ze beide van een ESU decoder voorzien. Dit alles werkt prima. Bij het inbouwen van de decoder was ik er van overtuigd dat ik de piep wel kon oplossen. Deze bestond dus al voor ik de decoders ingebouwd heb. Bij het inbouwen heb ik ze beide een paar uur in een badje van wasbenzine gehad. Hierna heb ik geprobeerd om ze te smeren met (weinig) Faller olie. Het probleem blijft echter aanhouden. Ik weet vrij zeker dat de piep in beide gevallen zit in het asje aan de kant van het motorblok (bij het tandwiel). Met enkele speldenknoppen olie aan de tandwielkant verdwijnt het probleem, om vervolgens weer terug te keren na een uurtje stilstaan.

Wat kan ik doen om mijn loks te redden? Moet ik anders smeren, bijvoorbeeld in het motorhuis? Ik heb nl. geen handleiding of ervaring hiermee.

Ik zag in andere draadjes dingen over het asje verwijderen en het lagertje/buisje intikken of uitboren of een nieuwe erin zetten. Dit is voor mij wat te ingewikkeld lijkt me.

Kan ik desnoods ergens een vervangend motortje kopen oid? Of is de enige manier om een andere te kopen en te kannibaliseren?

Ik hoop dat mijn eerste post niet te lang is en dat jullie me kunnen helpen.  ;D
Titel: Re: Piepende Fleischmann loks
Bericht door: Karst Drenth op 15 april 2016, 13:30:26
Hoi,

Diezelfde drupjes olie ook op de as tussen de koolborstels. Evt. een paar keer herhalen (ook aan de tandwielkant) De wasbenzine heeft de lagers uitgedroogd.

Grtzz,

Karst
Titel: Re: Piepende Fleischmann loks
Bericht door: Marten op 15 april 2016, 13:50:37
Beste Karst,

Je bedoelt de opening in het motorschild (die ook op de foto's te zien is)? Deze heb ik ook van olie voorzien. Heb dit proces inmiddels al wel zo'n 5 keer herhaald. Heb probleem blijft terug komen.
Titel: Re: Piepende Fleischmann loks
Bericht door: Gouda op 15 april 2016, 13:57:12
Drupje olie op de asje in het midden van de motor. Even laten intrekken. Zo nodig herhalen.
Titel: Re: Piepende Fleischmann loks
Bericht door: Timmo op 15 april 2016, 13:58:55
Beetje lagervet op de tandwielen smeren. Dat is wat dikker en loopt niet weg.
Titel: Re: Piepende Fleischmann loks
Bericht door: Peter Kleton op 15 april 2016, 14:18:42
Hallo Martin ,
Het smeren helpt maar tijdelijk,de werkelijkheid is dat het lager ovaal is geworden door  uitslijten.
De ankeras is meestal nog goed ,maar het lager niet, je zal het lager moeten vernieuwen , een nieuw schild zien te vinden of een hele nieuwe motor.
 Sukses , :D
Peter
Titel: Re: Piepende Fleischmann loks
Bericht door: Marten op 15 april 2016, 14:46:26
Bedankt voor de reacties!

Beetje lagervet op de tandwielen smeren. Dat is wat dikker en loopt niet weg.

Het gaat in dit geval om het motorasje en niet om de tandwielen zelf. Ik heb ook wel eens gelezen dat vet op het asje zou moeten helpen. Heb dit een poging gegeven maar het is me niet echt gelukt.

Drupje olie op de asje in het midden van de motor. Even laten intrekken. Zo nodig herhalen.

Ik weet niet precies wat het 'midden van de motor' is. Het lijkt me niet mogelijk om onder het draaiende deel van de motor in het huis te komen. Ik zal dus moeten smeren aan de tandwielzijde en midden in het schild tussen de koolborstels? Heb dit inmiddels een flink aantal keren gedaan zonder blijvend effect.

Hallo Martin ,
Het smeren helpt maar tijdelijk,de werkelijkheid is dat het lager ovaal is geworden door  uitslijten.
De ankeras is meestal nog goed ,maar het lager niet, je zal het lager moeten vernieuwen , een nieuw schild zien te vinden of een hele nieuwe motor.
 Sukses , :D
Peter

Ik vrees het ook. Is het voor een normaal persoon (zonder draaibank etc.) te doen om het lager te vervangen? Ik kon hier niet echt iets over vinden. Ik kan ook geen onderdeelnummers of vervangende onderdelen vinden.
Titel: Re: Piepende Fleischmann loks
Bericht door: Gouda op 15 april 2016, 14:53:18
Zie foto waar de asje zit. Je kan hier zonder te openen een drupje olie doen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/beneluxspoorvraagje.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/beneluxspoorvraagje.jpg)

Marc
Titel: Re: Piepende Fleischmann loks
Bericht door: MarcNL op 15 april 2016, 15:05:06
Als je het niet ziet zitten om het lager te vervangen, kun je ook wat dikkere olie gebruiken, of een niet te dik vet.
Zeker bij wat legere toerentallen is het piepen dan een stuk minder.


Titel: Re: Piepende Fleischmann loks
Bericht door: Marten op 15 april 2016, 16:14:01
Conclusie voor het smeren: Dat doe ik dus goed. Op de door Marc hierboven aangegeven plaats en op het asje hier:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Olie_20160415_160242.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Olie_20160415_160242.jpg)

Ik kan dus dikkere olie gebruiken of vet om het tijdelijk op te lossen maar dit is slechts een lapmiddel. Ik heb ROCO smeervet. Is dit geschikt? Over welke olie dan wel zullen we het maar even niet hebben. Daar staan al draadjes mee vol.

Als je het niet ziet zitten om het lager te vervangen, ...

Het is niet dat ik het niet zie zitten. Ik zou het juist erg leuk vinden om dit te kunnen doen. Ik heb alleen geen idee hoe dit moet en of dit haalbaar is. Ik ben wel een beetje technisch aangelegd, maar heb geen grote werkplaats met alle mogelijke soorten gereedschap.

Kan iemand uitleggen wat er komt kijken bij het vervangen van het lager?
Titel: Re: Piepende Fleischmann loks
Bericht door: henk op 15 april 2016, 16:48:24
Dat smeervet van Roco is goed bruikbaar. Blijft goed op zijn plek en daar gaat het hier om. Daardoor zal het gepiep langer wegblijven.
Als je op die plek te vaak met olie gaat werken, dan zal de olie op den duur bij de koolborstels komen en die week maken. Ook niet leuk.
Titel: Re: Piepende Fleischmann loks
Bericht door: Peter Kleton op 15 april 2016, 16:50:51
Koolborstels worden echt niet week in olie ,maar gaan isoleren. :(
 Peter
Titel: Re: Piepende Fleischmann loks
Bericht door: MarcNL op 15 april 2016, 16:58:55
Wat die lagertjes betreft: ik weet niet of Fleischmann die los levert.

Ze moeten immers de juiste maat en tolerantie hebben (passing in het huis, en passing op de as).

Anders moet je iemand vinden die er eentje kan draaien.
Maar ook dan met de juiste toleranties.


Het vervangen zelf is dan wel te doen met een klein persje.
Dat is wel zelf te fabrieken, of bv. een persje gebruiken zoals dat wel voor fietskettingen wordt gebruikt.
Titel: Re: Piepende Fleischmann loks
Bericht door: lokloods op 15 april 2016, 17:48:27
Het beste is om het lager  aan de kant van het ronsel aan de binnenzijde een goede drup olie te geven.
Verder sluit ik mij bij Karst aan. Lagers zijn door de wasbenzine gedroogd. Hierbij moet je weten dat het brons dat voor de lagers gebruikt wordt vrij poreus is. Je zult dus de lagers stapsgewijs weer vet moeten maken door telkens met tussenpozen een drupje olie te geven.

Wiebe
Titel: Re: Piepende Fleischmann loks
Bericht door: Peter Kleton op 15 april 2016, 18:46:12
Ik denk, dat het al  te laat is, het lager  nog eens  goed te gaan smeren.
  Toen het droog kwam te staan , is het gaan uitslijten. Nu is het te ruim geworden. :(
 Peter
Titel: Re: Piepende Fleischmann loks
Bericht door: zuylen op 15 april 2016, 19:21:42
Dat gebeurt toch niet gauw. Het is een kwestie van de goede olie gebruiken met de goede viscositeit.
Titel: Re: Piepende Fleischmann loks
Bericht door: Die Bahn op 15 april 2016, 19:22:52
Marten,

Heb je de motor uit elkaar gehad en schoon gemaakt?
Als je de motor uit elkaar gehaald hebt om het schoon te maken, dan ben je waarschijnlijk het kleine kunststof doorzichtig
ringetje verloren die op het motorasje van de collector zit.
Deze zit geplaatst op de motor-as tegen het bronzenbusje van het motorschild.

Erwin Prummel
TEE
Titel: Re: Piepende Fleischmann loks
Bericht door: Marten op 15 april 2016, 20:00:05
Wederom bedankt voor de reacties.

Het beste is om het lager  aan de kant van het ronsel aan de binnenzijde een goede drup olie te geven.
Verder sluit ik mij bij Karst aan. Lagers zijn door de wasbenzine gedroogd. Hierbij moet je weten dat het brons dat voor de lagers gebruikt wordt vrij poreus is. Je zult dus de lagers stapsgewijs weer vet moeten maken door telkens met tussenpozen een drupje olie te geven.

Is een poging waard.

Heb je de motor uit elkaar gehad en schoon gemaakt?
Als je de motor uit elkaar gehaald hebt om het schoon te maken, dan ben je waarschijnlijk het kleine kunststof doorzichtig
ringetje verloren die op het motorasje van de collector zit.
Deze zit geplaatst op de motor-as tegen het bronzenbusje van het motorschild.

Heb bij het uit elkaar halen geen ring gezien. Zit deze aan de kant van het schild of van het blok? Ik heb de as nog nooit uit het blok gehaald. Ik denk niet dat dit de oorzaak van de piep is omdat het piepen ook voor het uit elkaar halen bestond en niet veranderd is.

Wat die lagertjes betreft: ik weet niet of Fleischmann die los levert.

Ze moeten immers de juiste maat en tolerantie hebben (passing in het huis, en passing op de as).

Anders moet je iemand vinden die er eentje kan draaien.
Maar ook dan met de juiste toleranties.


Het vervangen zelf is dan wel te doen met een klein persje.
Dat is wel zelf te fabrieken, of bv. een persje gebruiken zoals dat wel voor fietskettingen wordt gebruikt.

Mocht smeren etc. niet werken zal dit waarschijnlijk de volgende stap zijn. Ik zal tzt wel even een nieuw draadje openen. Ik laat van me horen.
Titel: Re: Piepende Fleischmann loks
Bericht door: Die Bahn op 15 april 2016, 20:07:42
Marten,

het doorzichtige kunststof ringetje zit direct achter het motorschild op de as.
het valt bijna niet op dat die er zit, maar hij hoort daar wel.

Met vriendelijke groet,
Erwin Prummel
TEE
Titel: Re: Piepende Fleischmann loks
Bericht door: Nijboer op 03 januari 2020, 15:28:02
Blaas blaas, uit het stof!

Ik ben nu ook met zo'n type motor bezig die na verloop van tijd weer begint te krijsen/knetteren.
Daarom zeer benieuwd hoe dit ooit is afgelopen.
Was het het ringetje? Of toch gewoon blijven smeren?

Ik heb de motor al wat rustiger gekregen door met de 3 schroeven te spelen. En ook door het
motorschildje iets bij te vijlen (het is een voor digitaal geschikt motorschild) zodat het qua positionering
wat aangepast kan worden.
Maar het krijsen op hogere toeren blijft terug komen.

Groet,
Collin


 
Titel: Re: Piepende Fleischmann loks
Bericht door: Gerrit F op 03 januari 2020, 17:22:07
In dit (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=11520.15) topic is het probleem en mogelijke oplossingen al eens goed beschreven.

Zlef loste in het probleem op door het lagertje op een vlakke stalen ondergrond. dus met de asopening in de verticale positie. dan ben je nog een hardstalen pen nodig welke dikker is dan het lager en met een volledige vlakke onderzijde. Deze pen plaats je bovenop het lager en je geeft er een niet al te harde tik met de hamer er op. Asje passen en als die er nog steeds te gemakkelijk er in gaat, het proces herhalen totdat het wat stroef begint te gaan. Dan ben je bij de klus nog een ruimertje nodig van dezelfde dikte als van de motor as. Gaatje in het lagertje even met het ruimertje bewerken en vervolgens met de handelingen van schoonmaken en smeren als in voorgaand topic is aangegeven.

Suc6.

Titel: Re: Piepende Fleischmann loks
Bericht door: oudebiels op 03 januari 2020, 19:56:39
Als aanvulling op Gerrit F.:
zo'n hardstalen pen moet je nieuw kopen bij de gereedschapshandel, en heet daar 'doorslag'.
Is in verschillende diameters te koop.
De aangegeven methode stuikt het lagerbusje een beetje, waardoor het gat (voor de as) nauwer wordt.
Ik denk zelf dat het vernauwingseffect enkel aan het uiteinde (waar de pen aan-lag) optreedt, en niet over de gehele lengte van het lagerbusje zoals wel zou moeten..
Een beetje een knoeioplossing dus  8)

Persoonlijk ben ik wel benieuwd waar je die piepkleine ruimertjes vandaan haalt....

oudebiels
(heeft zelf ook zo'n speed-krijsende Flm. loc. en deze nog niet aangepakt)
Titel: Re: Piepende Fleischmann loks
Bericht door: Gerrit F op 03 januari 2020, 20:01:57
Klopt, is een nood/knoei oplossing maar het gaat stukken gemakkelijker dan in het advies in het linkje  waar met behulp van een centerpons er rondom deukjes in worden getikt. Een keertje mis of te hard slaan en je weet zeker dat je een nieuw lagertje of motortje moet scoren.

Het internet staat er vol mee Google 2 mm ruimer (https://www.google.com/search?q=2mm+ruimers&tbm=isch&source=univ&client=firefox-b-d&sa=X&ved=2ahUKEwjI973kjujmAhVJiqQKHboQBKQQsAR6BAgKEAE&biw=1337&bih=643)  ;)

En anders mag je wel een bij lenen.
Titel: Re: Piepende Fleischmann loks
Bericht door: oudebiels op 03 januari 2020, 20:12:22
Dat putjes tikken is ook een knoeioplossing, met inderdaad het nadeel dat je aangeeft...
Je moet dus het lagerbusje verwijderen en een nieuw busje inpersen, maar ik vraag me af of je die bij Flm./Roco kunt aanschaffen.
Misschien heeft een ambachtelijke klokkenmaker iets?

Bedankt voor je linkje voor de ruimers!

NB: zijn de deskundigen het er over eens dat het 'krijsen' door dit -versleten- lagerbusje komt en niet door de tandwielset (had ik zelf eigenlijk vermoed)?

oudebiels

Titel: Re: Piepende Fleischmann loks
Bericht door: Gerrit F op 03 januari 2020, 20:38:09
Niet dat ik me als deskundige wil opwerpen maar meer als een deskundige knoeier (zie avatar) ja, het krijsen is een uitgelopen lager.

Ben wel als deskundige oude barrel rijder bekend en ooit een fiat 127 gehad die halverwege de Afsluitdijk vreselijk begon te kermen. En dat gebeurd uiteraard altijd midden in de nacht....
In Alkmaar, het doel van de tocht, aan te zijn gekomen bleek de volgende dag de mof van een van de steekassen de geest had gegeven als ook de olie kering van de bak. Daar kwam ik pas achter dat beide kapot waren toen ik nieuwe olie in de bak gooide bij de pomp en vond dat er wel erg veel inpaste. Plasje op de straat gaf de doorslag.

Maar terugkomend op het gekerm van modelspoor motortjes de methode heeft het toch vaak gewerkt en volgehouden.
Is zeg maar een STP-oplossing bij te geringe en tevens desastreus lage oliedruk van een autobarrel en je gewoon door wilt blijven rijden totdat alles simpelweg aan gort is.
Doe dat nog steeds en met genoegen.
Zeeer lage autokosten en uiterst geringe afschrijving en vaker een andere auto voor de deur als menig ander. Garagehouders even buiten beschouwing gelaten. ;D
Titel: Re: Piepende Fleischmann loks
Bericht door: Nijboer op 03 januari 2020, 20:48:21
Even terugkomend op de loc die ik hier heb:

- dubbelchecken of dat doorzichtige ringetje er in zit: ja, zit er in.
- Piepen, kraken komt uit de motor, want ik heb het tandwielstelsel even vrij opgesteld tov motor door het 1e tandwiel te verwijderen.
- het is mij opgevallen dat de koolborstels in deze motor ook behoorlijk slijten.

Dus toch even verder kijken nog. Waarom slijten de koolborstels zo snel?
Ligt het aan de koolborstels of de motor?

Groet,
Collin

Titel: Re: Piepende Fleischmann loks
Bericht door: Zilte op 03 januari 2020, 20:50:54
Snel slijtende koolborstels kan gebeuren door vonkvorming of door een beschadigd anker.
Titel: Re: Piepende Fleischmann loks
Bericht door: Klaas Zondervan op 03 januari 2020, 21:02:54
Als een motoras netjes in het lager past zal hij mooi rond draaien. Maar als het lager uitgesleten is ontstaat er ruimte waardoor de as binnen het lager gaat wandelen, of beter gezegd, binnen het lager naar alle kanten heen en weer gaat kaatsen. En dat veroorzaakt dat gierende geluid omdat de as dan steeds door de oliefilm slaat en metaal direct op metaal komt.
Het zou kunnen dat de koolborstels daar ook harder van slijten omdat de collector ook die kaatsbewegingen meemaakt.
Titel: Re: Piepende Fleischmann loks
Bericht door: oudebiels op 03 januari 2020, 21:04:14
'piepen/kraken' is naar mijn mening iets anders dan 'krijsen'....
Helaas kan ik geen sound-recording doen, anders kon ik het laten horen.

De collector van die motoren is toch een koperen schijf verdeeld in 3 partjes?
Is die dan erg ruw (zou de reden kunnen zijn dat koolborstels snel slijten)?
Ik zou eens proberen nieuwe koolborstels in te zetten om te kijken of het geluid dan weg/anders/minder is.

NB: als koolborstels snel slijten is er iets fundamenteel mis, of zijn de borstels verweekt.. (weet zo niet of dat kan, o.i.v. olie b.v.).

oudebiels
Titel: Re: Piepende Fleischmann loks
Bericht door: oudebiels op 03 januari 2020, 21:09:35
Maar als het lager uitgesleten is ontstaat er ruimte waardoor de as binnen het lager gaat wandelen, of beter gezegd, binnen het lager naar alle kanten heen en weer gaat kaatsen.

Eigenlijk zou je een 'speedi-sleeve' om het asje moeten leggen, maar of die in zulke kleine maatjes bestaan?
Gerrit kent misschien de grotere versies daarvan.  (y)

oudebiels
Titel: Re: Piepende Fleischmann loks
Bericht door: Gerrit F op 03 januari 2020, 21:22:37
Niet echt. Zo ver kwam het meestal niet. Laatste rit van een afgerachte auto was altijd richting sloper.
Vlamspuiten ken ik wel alleen bij die afmetingen...? Lijkt me geen optie  ;)
Titel: Re: Piepende Fleischmann loks
Bericht door: Nijboer op 25 januari 2020, 20:46:32
Ik heb in mijn loc de motor vervangen door een SUSU motor (=CDROM motor).
Het typische geluid is weg. Ik gok dat een van de lagers van de originele motor
toch is uitgesleten.