Het beste is om het lager aan de kant van het ronsel aan de binnenzijde een goede drup olie te geven.Verder sluit ik mij bij Karst aan. Lagers zijn door de wasbenzine gedroogd. Hierbij moet je weten dat het brons dat voor de lagers gebruikt wordt vrij poreus is. Je zult dus de lagers stapsgewijs weer vet moeten maken door telkens met tussenpozen een drupje olie te geven.
Heb je de motor uit elkaar gehad en schoon gemaakt?Als je de motor uit elkaar gehaald hebt om het schoon te maken, dan ben je waarschijnlijk het kleine kunststof doorzichtig ringetje verloren die op het motorasje van de collector zit.Deze zit geplaatst op de motor-as tegen het bronzenbusje van het motorschild.
Wat die lagertjes betreft: ik weet niet of Fleischmann die los levert.Ze moeten immers de juiste maat en tolerantie hebben (passing in het huis, en passing op de as).Anders moet je iemand vinden die er eentje kan draaien.Maar ook dan met de juiste toleranties.Het vervangen zelf is dan wel te doen met een klein persje.Dat is wel zelf te fabrieken, of bv. een persje gebruiken zoals dat wel voor fietskettingen wordt gebruikt.
Maar als het lager uitgesleten is ontstaat er ruimte waardoor de as binnen het lager gaat wandelen, of beter gezegd, binnen het lager naar alle kanten heen en weer gaat kaatsen.