Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

lampjes in huizen willekeurig schakelen door bask185
Vandaag om 00:15:11
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bahn-AG
21 July 2025, 23:59:53
Sfeer op je modelbaan door René 4312
21 July 2025, 23:25:13
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
21 July 2025, 23:03:58
Raadplaatje door Huup
21 July 2025, 22:39:08
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
Station Roodeschool door Torikoos
21 July 2025, 21:59:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door wob
21 July 2025, 21:59:52
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door 741230
21 July 2025, 20:44:16
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
21 July 2025, 20:39:50
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door borotof
21 July 2025, 20:26:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
21 July 2025, 20:06:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
21 July 2025, 20:05:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door 741230
21 July 2025, 20:04:49
NS 1700 transfers door Rick
21 July 2025, 19:51:29
Overstap naar HTM door GerardvV
21 July 2025, 19:50:12
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
21 July 2025, 19:48:41
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
21 July 2025, 18:59:34
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door Rob Hagg
21 July 2025, 18:40:47
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
21 July 2025, 18:18:39
Br 38 Piko Superen. door Silvolde
21 July 2025, 17:32:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
21 July 2025, 17:32:02
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
21 July 2025, 17:15:33
Da's Daz 2 door BartvD
21 July 2025, 17:06:02
Stationsplein Baden Baden door Dion
21 July 2025, 17:00:00
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
21 July 2025, 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
21 July 2025, 15:38:11
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door tothebeach
21 July 2025, 15:29:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
21 July 2025, 14:40:06
  

Auteur Topic: Kassenberg - (Baanplan H0)  (gelezen 30089 keer)

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8989
  • Hengelooo 1:160
Kassenberg - (Baanplan H0)
« Gepost op: 09 November 2007, 13:56:17 »
Thema’s voor een modelspoorbaan vloeien vaak voort uit het verlangen om een deel van je eigen herinneringen terug te halen. Ook teruggaan in de geschiedenis om dat stukje mee te maken in model dat je zelf (net) gemist hebt kan een keuze zijn voor een bepaald thema. Bij mij is het een combinatie van beide. Lang heb ik nagedacht hoe ik bepaalde onderdelen zou kunnen samenvoegen tot één thema. Ik ben nog lang niet zover dat ik de rails ga leggen of zelfs kan gaan plannen. Toch heb ik er voor gekozen om mijn plannen hier reeds te lanceren want ik zit over bepaalde zaken nog te twijfelen en ik ben benieuwd hoe anderen er tegen aan kijken. Daarnaast is het ook wel eens leuk om aan het “papier” toe te vertrouwen wat je gedachten zijn t.a.v. het thema.

In mijn thema wil ik de volgende zaken verwerkt zien:

-enkel dieseltractie
-klassieke beveiliging
-kopstation voor veel rangeerwerk
-tijdperk 4

verder moet het een speelplaats zijn voor mijn locs DB serie 220 en DE-stellen van de NS. 
Uiteindelijk kwam ik uit op een thema waar alle bovenstaande wensen verenigbaar zijn.


Thema Kassenberg

Kassenberg is een fictieve plaats die gesitueerd is daar waar in het echt de luchthaven Twente ligt. De plaatsen Enschede en Oldenzaal bestaan in mijn situatie niet. Het station van Kassenberg is een kopstation met verkeer naar Hengelo via het (eveneens fictieve) plaatsje Boswinkel. Naar het oosten ligt de dubbelsporige lijn naar Bentheim in Duitsland. Vlak voor de grens takt de enkelsporige lijn naar Gronau af. Het speelt zich af rond 1974, van bovenleiding is (nog) geen sprake en dus kunnen de DB serie 220 (V200), DE-5, DE-4 (TEE) nog gewoon ingezet worden. Het jaar 1974 moet niet al te nauw worden genomen: enkele specialiteiten uit 1973 (rode plan U) en 1975 (blauw/beige 220) wil ik mij niet ontzeggen. De rest is aardig 1974-proof.

Het draait eigenlijk allemaal om de DB serie 220, deze brengen en halen de treinen naar/van Kassenberg. Nederlandse DE-locs hebben slechts een bijrol, serie 2200/2300 voor goederentreinen en de DE-TD met plan E. De serie 2400/2500, eveneens voor goederentreinen maar ook voor rangeerwerk. Iets anders ligt het bij de dieseltreinstellen van de NS. De Blauwe Engelen, plan U, en dieselvijven vervullen een belangrijke taak. Er komt zelfs 2x per dag een TEE-treinstel op bezoek. De treinstellen van de DB zijn weer wat minder prominent aanwezig, alleen de gasturbine 602 en het driewagenstel 624 laten zich in Kassenberg zien.


220 met vertraagde Eilzug uit Hannover spoedt zich richting Kassenberg.
(in werkelijkheid: tr. 1526 vlak voor Oldenzaal, ca 1974. Foto: René Spaan)


Nabije toekomst
Er wordt gewerkt aan de elektrificatie Hengelo-Kassenberg-Bentheim. Locwisseling vindt nu nog plaats in Hengelo, na het voltooien van de elektrificatie zal de locwisseling verschuiven naar Kassenberg, het is immers een kopstation. Met ingang van 30 mei 1976 zal van Hengelo naar Bentheim elektrisch gereden kan worden. De oude klassieke beveiliging zal dan ook worden vervangen door een moderne beveiliging met lichtseinen. De enkelsporige lijn Hengelo-Boswinkel-Kassenberg zal dan ook verdubbeld zijn, daarmee verdwijnt weer een flessenhals uit het Nederlandse spoorwegnet. Kassenberg wordt dan tegelijk aangesloten op het InterCity-net. De lijn naar Gronau blijft ongewijzigd.


220 067-3 verlaat Hengelo met plan D-trein richting Kassenberg. Het traject tussen Hengelo en Boswinkel is al grotendeels dubbelsporig, er zijn reeds masten geplaatst.
(Geshopte foto van 220 067-3 met trein 1523 t.h.v. Hengelo Oost, 1975. Foto: René Spaan)

Stations

Gepland zijn de stations van Kassenberg en Boswinkel.


Kassenberg, waterstaat 4e klasse. Het stationsgebouw van Lochem stond hier model voor. Gebouwd uit 2 bouwdozen van station Goor, in 1995 door Martin vd Langenberg.


Boswinkel, waterstaat 5e klasse. Het stationsgebouw van Laren-Almen stond hier model voor. Gebouwd uit o.a. onderdelen die overbleven uit bovengenoemde verbouwing van Lochem, in 1995 door Martin vd Langenberg. Gedurende de periode mei 2001-maart 2007 uitgeleend maar nu dus weer terug.








Verbindingen


Stoptreinen

Kassenberg-Zwolle, ieder uur via Boswinkel, Hengelo en Almelo naar Zwolle. Materieel: treinstellen plan U en één diesel TD met plan E.

Kassenberg-Zutphen, ieder uur via Boswinkel, Hengelo en Goor naar Zutphen. Materieel: DE-1 en DE-2.

Kassenberg-Münster, iedere 2 uur (op de even uren) via Gronau naar Münster. Materieel: DB 624 (driewagenstel) en DB 221 met 3-delige stam zilverlingen (wende).

Kassenberg-Osnabrück, iedere 2 uur (op de oneven uren) via Bentheim naar Osnabrück. Materieel: DB 220 met 4 Umbauwagens en DB 220 met 3-delige stam middeninstapwagens (wende).


Sneltreinen

Kassenberg-Arnhem, iedere 2 uur (op de even uren) een sneltrein naar Hengelo, Zutphen en Arnhem (wordt mogelijk doorgetrokken naar Nijmegen, Venlo en Roermond), stopt niet op tussengelegen stations. Materieel: DE-5.




 



Binnenkort ga ik verder met de bespreking van het thema, dan komen nog meer verbindingen aan de orde.
 
« Laatst bewerkt op: 11 November 2007, 09:15:26 door Mispoes »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5373
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Kassenberg - (Baanplan HO)
« Reactie #1 Gepost op: 09 November 2007, 15:30:12 »
Hoi Frank,

erg leuk verhaal, heerlijk om zo je fantasie met de werkelijkheid te mengen en er een mooie modelbaan van te maken! Ik ben erg benieuwd naar het vervolg.... Ik zie in gedachte de DE-5 al langs denderen  :D ;)

Veel plezier!

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8989
  • Hengelooo 1:160
Re: Kassenberg - (Baanplan H0)
« Reactie #2 Gepost op: 09 November 2007, 22:06:50 »
De vijven, daar heb ik iets leuks voor bedacht!
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10475
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Kassenberg - (Baanplan H0)
« Reactie #3 Gepost op: 09 November 2007, 23:42:28 »
Wow  :P

Dieselwalmen stijgen op uit dit draadje  :)

Maar vertel: Waar ben ik voor aan het ontwerpen? Misschien brengt het nog wat extra motivatie  ;D

Erg leuk thema, zit zelf met iets dergelijks in m'n hoofd rondom zwolle-marienberg(vroomshoop)-emmen... Maar dan in ca. 1969 (ik ben ook iets ouder ;) ) En neem een voorschot op de latere spoorverdubbeling en electrificatie...

Grtzz, ben heel erg benieuwd naar het vervolg,

Karst

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8989
  • Hengelooo 1:160
Re: Kassenberg - (Baanplan H0)
« Reactie #4 Gepost op: 10 November 2007, 00:09:03 »
Sneltreinen op trajecten uit vervlogen tijden Karst. In de jaren vijftig reden er vijven tussen Enschede en Roermond via Zutphen, Arnhem, Nijmegen en Venlo. Dit ga ik op één of andere wijze nieuw leven inblazen in 1974. Via Hengelo-Zutphen in elk geval naar Arnhem. Mogelijk doorgetrokken tot Nijmegen, Venlo of toch Roermond. Niet stoppen op de niet genoemde tussengelegen stations, zodat deze treinstellen eindelijk tot hun recht komen. Ik moet nog een omloop maken maar ik vrees dat ik al gauw op 4 vijven zit. Hoewel..... deze treinstellen konden toch 180 km/u halen? 8) Kan de ontwerper dit bevestigen? ;D
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10475
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Kassenberg - (Baanplan H0)
« Reactie #5 Gepost op: 10 November 2007, 00:11:18 »
Yep, idd !

En nog wat... ze konden ook Internationaal !!!

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8989
  • Hengelooo 1:160
Re: Kassenberg - (Baanplan H0)
« Reactie #6 Gepost op: 10 November 2007, 00:19:31 »
Mooi zo! Dan gaan we 160 km/u dienstsnelheid rijden, bij vertraging 180! Nu alleen nog PrutsRail vragen of ze de baan geschikt willen maken voor de hogere snelheid.

Stond er in het begin geen opschrift "Nederland" op de mD? Het enige internationale wat de vijven hebben meegemaakt was de diefstal naar Duitsland  tijdens de oorlog. De driedelige vakbroeders hebben wel een internationaal tintje aan hun carrière gehad: Roosendaal-Antwerpen v.v. totdat in 1957 de Beneluxstellen hun aflosten.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10475
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Kassenberg - (Baanplan H0)
« Reactie #7 Gepost op: 10 November 2007, 00:23:29 »
Ze waren er voor ontworpen en ingericht. Dankzij de oorlog is het er nooit van gekomen :(

Wat die snelheid betreft, het is verwonderlijk dat de overbrenging nooit is veranderd. Ook niet toen de stellen in de veredelde stopdienst terecht kwamen. Acceleratie was een heel zwak punt.

Opschriften ga ik nog allemaal uitzoeken. Ik denk eens een bezoekje brengen aan het Utrechts Archief binnenkort, zin om mee te gaan ?

Grtzz,

Karst

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2227
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re: Kassenberg - (Baanplan H0)
« Reactie #8 Gepost op: 10 November 2007, 00:23:44 »
180 km/u? Tjonge, dat wist ik dus niet. Het leken me van die oude pruttelbakken. Wel mooie hoor. Dat heeft dan zeker te maken met die aparte motorwagen? Ben te jong (38) om me ze werkelijk te herinneren al moet ik ze als kind wel gezien hebben. Wat voor mij het dichste bijkomt en er het meeste op lijkt is de deII, en die reden niet zo hard.

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8989
  • Hengelooo 1:160
Re: Kassenberg - (Baanplan H0)
« Reactie #9 Gepost op: 10 November 2007, 00:33:37 »
De dieselvijven waren echt besteld voor de sneltreindiensten. Er is een keer een snelheidsproef genomen waarbij 183 km/u is genoteerd. Ik meen dat dat bij Hooghalen was maar dat weet ik niet zeker. De stellen hadden vanwege deze snelheden magneetremmen die rond 1950 weer zijn verwijderd. De tragiek van dit materieeltype is dat het bijna niet gebruikt is waar het voor besteld is: sneltreinen rijden. Een beetje in de buurt kwamen de treinen Nijmegen-Vlissingen, vanwege de lange afstand en de eerder genoemde verbinding Enschede-Roermond, waarbij Zutphen-Arnhem nonstop werd gereden. Daarna werden het (spits)boemels.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6492
Re: Kassenberg - (Baanplan H0)
« Reactie #10 Gepost op: 10 November 2007, 09:19:30 »
Hallo Frank,

Heb je al een idee hoe de modelspoorbaan er uit gaat zien?

groetjes,

Hans van de Burgt

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8989
  • Hengelooo 1:160
Re: Kassenberg - (Baanplan H0)
« Reactie #11 Gepost op: 10 November 2007, 11:54:26 »
Opschriften ga ik nog allemaal uitzoeken. Ik denk eens een bezoekje brengen aan het Utrechts Archief binnenkort, zin om mee te gaan ?

Lijkt mij geen slecht plan, volgens mij werkt daar een goede vriend van een goede vriend van mij. Zal eens informeren.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8989
  • Hengelooo 1:160
Re: Kassenberg - (Baanplan H0)
« Reactie #12 Gepost op: 10 November 2007, 11:57:24 »
Heb je al een idee hoe de modelspoorbaan er uit gaat zien?
Status plan zit tussen vaag en ongeveer..... zal ik toch maar eens een schetsje maken?
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

WillemNS

  • Gast
Re: Kassenberg - (Baanplan H0)
« Reactie #13 Gepost op: 10 November 2007, 12:00:58 »
Doe dat is, ben wel geinteresseerd ;D

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8989
  • Hengelooo 1:160
Re: Kassenberg - (Baanplan H0)
« Reactie #14 Gepost op: 10 November 2007, 13:15:32 »
OK! Gaan we doen.
Waar is mijn sjabloon? ;D
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.