Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door frits959
Vandaag om 12:01:05
Openen Lima Hondekop door Dick55
Vandaag om 11:56:54
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 11:43:26
Einde Koemo ballast ??? door Frank 123
Vandaag om 11:33:48
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door tothebeach
Vandaag om 11:11:37
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Jeroen Trainz
Vandaag om 10:49:27
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door JeroenM.
Vandaag om 10:24:06
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 10:18:14
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Frans
Vandaag om 09:27:24
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 08:49:14
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
LS Models 2024 door Martijn193
Vandaag om 08:02:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:35:59
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
18 april 2024, 21:24:49
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
18 april 2024, 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 april 2024, 17:48:50
  

Auteur Topic: Een baan naar SBB en BLS voorbeeld......Göschensteg  (gelezen 26519 keer)

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1598
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re: Een baan naar SBB en BLS voorbeeld......Göschensteg
« Reactie #15 Gepost op: 20 juni 2008, 13:57:34 »
Die bestaat  uit een verscheidenheid van modellen doch alle loks  op een uitzondering te na zijn van de SBB of BLS. Zelfde geldt voor de meeste personenwagens en de goederenwagens zijn een mengeling van diverse  landen waar ik stelselmatig meer en meer  realiteit in probeer te brengen.  Sommige modellen zijn reeds een jaar of  30 oud..... en de oudste  rijdende lok is 40jaar... Qua aantal... och gemiddeld zou ik zeggen.   
Laatste jaren ben ik wel wat selectiever geworden en regelmatig gooi ik wel eens wat in de verkoop ook.

Peter
« Laatst bewerkt op: 11 juni 2017, 20:18:09 door Peter Spruit »
Petdig1

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1598
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re: Een baan naar SBB en BLS voorbeeld......Göschensteg
« Reactie #16 Gepost op: 20 juni 2008, 14:00:00 »
Doe ik Peter.

(heb je nou je oude SBB dubbeldekker al gezien?).

Kees-Jan

Yep ...gisterenavond op je BIPA  draadje...... in een woord  :D MOOI  ;D
Peter
« Laatst bewerkt op: 11 juni 2017, 20:18:17 door Peter Spruit »
Petdig1

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1598
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re:Een baan naar SBB en BLS voorbeeld.....Göschensteg
« Reactie #17 Gepost op: 13 juli 2010, 12:50:48 »
Na een tijdje  stilgelegen te  hebben, enerzijds veroorzaakt door mijn beroepsleven anderzijds door gewoon tijdsgebrek in de de privesfeer is de  bouw toch  geleidelijk verder gezet.

Nog slechts 4 lopende meter scheiden mij van de golden railspike !! waarna het volledige traject over  1 spoor helemaal rond gereden kan worden. 
Ondertussen werd wel het schaduwstation volledig heraangelegd en werden enkele bochten bijgewerkt die niet  helemaal naar mijn zin lagen.

Het analoge pendelspoor  - waarvoor  iemand  had aangeboden om de  pendelsturing te maken - ligt helaas al bijna 3 jaar ongebruikt.    Heb de  hoop dan ook stilaan opgegeven dat  de beloofde sturing nog geleverd zal worden alhoewel deze  practisch volledig door hem gebouwd is maar blijkbaar nog steeds in testfase zit.     
Denk dat ik hier maar een alternatief ga  toepassen dmv sturing via koploper. Zal weer  even puzzelen worden voor deze  electronica kneus  maar is weer  eens een leuke  uitdaging   ;D

Foto's van de officiele openingsrit volgen over  hopelijk een 2 tal weken.   
Alleen nog even een preiser fanfare zien te regelen want dit moet toch met de nodige toeters en bellen gebeuren  ;)

Peter
« Laatst bewerkt op: 11 juni 2017, 20:18:35 door Peter Spruit »
Petdig1

m de deugd

  • Gast
Re:Een baan naar SBB en BLS voorbeeld.....Göschensteg
« Reactie #18 Gepost op: 16 juli 2010, 23:34:44 »
Hoi Peter.

Mijn aandacht heb je, collega.
Ik ga dit vol aandacht volgen.
Mischien leer ik er ook nog dingen van.
Complimenten voor wat er al is gebouwd, dat doe ik jou niet na.
Ik mijn Zwitserse deel, jij het jouwe.
Sucses.

Martin.
« Laatst bewerkt op: 11 juni 2017, 20:18:43 door Peter Spruit »

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1598
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re:Een baan naar SBB en BLS voorbeeld......Göschensteg
« Reactie #19 Gepost op: 21 november 2010, 22:01:23 »
Op een jaar  tijd is er helaas niet  veel spectaculairs gebeurt.  Drukke werk en prive omstandigheden hebben het werk aan de baan wat stilgelegd alhoewel dat ik me wel met andere  spoorse zaken heb bezig gehouden.

Verleden week is echter het laatste stuk rail ingepast.   1 spoor ligt nu provisorisch rond en kan volledig bereden worden. De officiele inhuldiging volgt nog op korte termijn  . Orkestje is nog aan het inoefenen.



De hellingen en spiralen laten zich vlot  bereiden door Roco/ Lima en Liliput/Trix.  Enkel Fleischmann met lange treinlengtes ( Bvb de iCE ) hebben hier problemen en slippen door.

De baan bestaat in principe uit 2 gesloten loops.  Lengte moet ik nu  toch eens echt opmeten want zullen aardig wat meters zijn.
Nadeel is dat de treinen uiteraard enkel rondjes rijden en weliswaar  via een schaduwstation een afwisselend verloop kennen maar toch niet  realistisch is.

Ik denk er dan ook over om dit aan te passen naar een hondebot  principe.   

ik zou dan de bovenste loop die van de brug komt terug rond leiden naar de  brug maar tegelijkertijd een 3 of 4 sporig schaduwstation in deze lus leggen.  Het  hieronder lopende  spoor  dat van het  hoofdstation komt  zou dan de andere lus worden dus  vanuit station via lus terug naar station en wederom met een 3 of 4 sporig  schaduwstation in deze  lus.   
Concreet zou dus de  helling eigenlijk vervangen worden door een onderste en bovenste lus

Ze lopen dus als het  ware onder  elkaar  door en eens de  berg afgewerkt die hierboven gepland is zullen ze ook niet meer  zichtbaar zijn. 
Ingrijpen kan steeds  van binnen uit de  berg zelf.

Voordeel is dan een totale  rijlengte van  een paar honderd meter, in totaal 4 schaduwstations op de totale omloop met hierdoor een nog groter afwisselend treinenverloop en treinen die dan het traject in beiden richtingen berijden.

Testritten tot zover uitgevoerd brachten paar leuke dingen een het licht.
Zo zijn ontsporingen van bepaalde personenwagons soms gewoon te wijten aan het gebruikte type kortkoppeling.   

Roco loks hebben een enorme trekkracht  tov bvb Fleischmann loks maar ook de goedkope piko doet het lekker.

Zelfs zonder ringleiding heb ik over een afstand van 110 mtrs overal voldoende stroom en geen haperende stukken.

Volgende stap in nu daadwerkelijk de omloop herwerken naar het een hondebot.   (  maar  eerst nog maar een 75 lm rails bijbestellen in Engeland )

Peter

« Laatst bewerkt op: 11 juni 2017, 20:18:51 door Peter Spruit »
Petdig1

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2913
Re:Een baan naar SBB en BLS voorbeeld......Göschensteg
« Reactie #20 Gepost op: 21 november 2010, 23:09:01 »
 :o :o (y)

Indrukwekkende baan, en wat een rijlengte ;D

Succes met het maken van keerlussen,
dan gaan de treinen tenminste van A naar B
inplaats van A naar A ;)

Mvg,

Tis
« Laatst bewerkt op: 11 juni 2017, 20:19:02 door Peter Spruit »
********

SBBcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 654
Re:Een baan naar SBB en BLS voorbeeld......Göschensteg
« Reactie #21 Gepost op: 22 november 2010, 09:53:29 »
Hondebot of cirkelbaan. Is het trein verkeer wel zo reëel met een hondebot/keerlus? Die vraag kwam bij mij op. Zeker als je zoveel rijlengte hebt als er op je baan te zien is. Even het volgende ter overweging. Een trein Zürich – Milaan heeft b.v. de volgende samenstelling: Re 460, D, A, A, WR, B, B, B. Als deze terugkeert uit Chiasso dan is de samenstelling als volgt: Re 6/6, B, B, B, WR, A, A, D. Dus voor een reëel beeld moet trein 1 altijd links om over de baan en trein 2 rechtsom. De stam heb je dubbel, extra wagens als versterking kun je bij beide willekeurig toevoegen. Een ander voorbeeld dat me te binnen schiet: De “Ton-erde” trein. Gevulde bakwagens met 2 TRAX-en en een duw lok kruipen de berg op. De lege trein komt met 1 TRAX terug. Nog een voorbeeld: de Huckepack trein. Berg op staan de vrachtwagens met hun cabines richting berg en is een duwlok toegevoegd. De retour, natuurlijk gevuld met andere vrachtwagens, staan de kabines de ander kant op en hebben meestal een andere lok. De duw lok mag uitrusten. Voor de trek-duw treinen is een cirkelbaan ook erg gunstig: Zij kunnen gemakkelijk heen en weer rijden. Bij een keerlus moet je extra voorzieningen treffen om het treinbeeld volgens het eggie doen laten lijken.
Veel succes met het maken van een keuze, we volgen je beslissing wel, en liefst met foto’s natuurlijk. Dat wordt vast en zeker iets voor de Loki en/of Miba!  (y)

Marius.
Marius

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1598
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re:Een baan naar SBB en BLS voorbeeld......Göschensteg
« Reactie #22 Gepost op: 22 november 2010, 23:19:15 »
Hoikes Marius

Op veel punten heb je natuurlijk gelijk.  Echt  natuurgetrouw rijden is echter quasi onmogelijk tenzij je inderdaad met dubbele stammen begint te werken zoals je voorstelt.  Denk helaas  dat mijn budget  ( en echtgenote )  dit niet zullen toestaan  ;D .
Ik kan dit natuurlijk wel deels oplossen door in het hoofdstation de  duwlok af te koppelen en deze als losse lok achteraf  te opzenden en een andere dan in het  dal terug aan te koppelen.   
Enfin voor beiden valt wel iets te zeggen.

Voornaamste  argument  om te  veranderen vond ik vooral dat  de treinen dan ook effectief van A naar B gaan en door  het  inbouwen van 2 extra  schaduwstations in de hondenbot einden er een veel groter en afwisselend verloop kan plaatsvinden

Groetjes

Peter
« Laatst bewerkt op: 11 juni 2017, 20:19:10 door Peter Spruit »
Petdig1

True North

  • Offline Offline
  • Berichten: 128
Re:Een baan naar SBB en BLS voorbeeld......Göschensteg
« Reactie #23 Gepost op: 23 november 2010, 04:25:31 »
Howdy Peter,

Met interesse je update gelezen, ziet er goed uit.

We hebben een gemeenschappelijk probleem: tijdgebrek.  :'(
Ook mijn projekt Basel SBB ligt reeds tijden stil...

Ik blijf je volgen,

Vriendelijke groet uit een winters YYC (-29)

Edwin
« Laatst bewerkt op: 11 juni 2017, 20:19:18 door Peter Spruit »
Bhf Basel St. Alban, 1985 - 1999.
H0, 2-rail DCC, in opbouw.

ice105

  • Offline Offline
  • Berichten: 81
Re:Een baan naar SBB en BLS voorbeeld......Göschensteg
« Reactie #24 Gepost op: 23 november 2010, 17:18:17 »
Jeeeeehtje,,,wat een gave baan gaat dat worden,de BLS is een van de velen mooië bergbanen die Zwitserland heeft (y).
« Laatst bewerkt op: 11 juni 2017, 20:19:24 door Peter Spruit »
Rijden in een sprinter duurt een eeuw in al die sneeuw.

Bas, Dordrecht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1125
Re:Een baan naar SBB en BLS voorbeeld......Göschensteg
« Reactie #25 Gepost op: 23 november 2010, 17:57:14 »
@ Marius

De tonerde-trein (Jumbo) rijdt ook met 2 loks terug. Dit is omlooptechnisch zo ingepland, want het zijn 2 DB 185's. Lege treinen bestaan vaak uit twee treinen samen die over de berg terug rijden. Er zijn ook "korte" treinen terug, en die zijn vaak 1300 ton zwaar, want die worden beladen met de toiletpotten en andere accessoires die met de klei die ze gebracht hebben gemaakt worden. De tonerde is vaakal rond 3200 ton zwaar richting Italie, en is de zwaarste trein die door Zwitserland rijd. Deze trein is meestal met D65 ingelegd, dus iedere as van de wagen brengt bijna 22,5 ton gewicht op de rails. De trein reden we vroeger in delen naar Kandersteg, daar weer combineren en de loks van het tweede gedeelte worden dan als elektrische rem ingezet achteraan de trein.

Groeten uit Zwitserland

Bas
« Laatst bewerkt op: 11 juni 2017, 20:19:34 door Peter Spruit »

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1598
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re:Een baan naar SBB en BLS voorbeeld......Göschensteg
« Reactie #26 Gepost op: 24 november 2010, 00:11:52 »
Hallo Edwin,
- 29 is al een lekker temperatuurtje.  Daar is de  -5 tot -10 hier in Denemarken waar ik nu zit nog even niets bij.   
Ja tijdsgebrek he... blijft steeds een probleem maar langzaam maar zeker bouwen we verder.  Jouw baan ziet er anders toch ook al leuk uit

greetz
Peter

Howdy Peter,

Met interesse je update gelezen, ziet er goed uit.

We hebben een gemeenschappelijk probleem: tijdgebrek.  :'(
Ook mijn projekt Basel SBB ligt reeds tijden stil...

Ik blijf je volgen,

Vriendelijke groet uit een winters YYC (-29)

Edwin

« Laatst bewerkt op: 11 juni 2017, 20:19:41 door Peter Spruit »
Petdig1

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1598
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re:Een baan naar SBB en BLS voorbeeld......Göschensteg
« Reactie #27 Gepost op: 28 november 2010, 21:23:54 »
Vanavond nog even aan het proefrijden geweest. 
4 lange slepen tegelijkertijd de baan op.  Machtig gewoon  8)





Sorry voor de  beetje  wazige foto's.....was wel koud hé

Peter
« Laatst bewerkt op: 11 juni 2017, 20:19:48 door Peter Spruit »
Petdig1

SBBcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 654
Re:Een baan naar SBB en BLS voorbeeld......Göschensteg
« Reactie #28 Gepost op: 28 november 2010, 21:54:57 »
.....was wel koud hé

Van die lange slepen krijg je het toch wel warm?   :D  :D  :D

Marius.
« Laatst bewerkt op: 11 juni 2017, 20:19:57 door Peter Spruit »
Marius

Steven!

  • Offline Offline
  • Berichten: 325
Re:Een baan naar SBB en BLS voorbeeld......Göschensteg
« Reactie #29 Gepost op: 28 november 2010, 23:16:46 »
Wow, ziet er al goed uit! Ik vind de niveau verschillen erg goed gelukt.

ga zo door!

gr steven
« Laatst bewerkt op: 11 juni 2017, 20:20:04 door Peter Spruit »
Zwitserse H0 + H0m baan in opbouw - VSZ Zuid
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,35076.0.html