Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:23:35
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Bahn-AG
Vandaag om 19:16:54
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Een baan naar SBB en BLS voorbeeld......Göschensteg  (gelezen 26456 keer)

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1604
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Een baan naar SBB en BLS voorbeeld......Göschensteg
« Gepost op: 09 november 2007, 13:14:12 »
De bouw van ........
3 augustus 2007
Göschensteg, een fictieve baan naar Zwitsers SBB en BLS voorbeeld.....

Tijdens de workshop viel het mij op dat de meeste leden zich meestal met modulebouw of kleine maar zeer mooi gedetailleerde diorama bouw bezig houden.
Over grote baanprojecten werd nogal sceptisch gedaan , daar men er vaak vanuit gaat dat deze zelden of nooit afraken en vaak door de bouwer onderschat wordt. Ik ga dit zeker niet afstrijden, in veel gevallen is dit waarschijnlijk daadwerkelijk zo. Toch ben ik die uitdaging enkele jaren geleden bewust aangegaan waarbij ik voor mijzelf er geen probleem van maak dat de bouw van mijn project inderdaad iets van lange adem zal zijn. Het thema en de grote zijn bewust gekozen. Ik wil julie dan ook op regelmatige basis op de hoogte gaan houden van de bouw van dit project, vorderingen, gebruikte technieken, aangevuld met wat foto materiaal. Project Göschensteg is dan ook de bouw van een Zwitserse HO baan naar voorbeeld van de SBB en BLS waarbij bepaalde markante trajectpunten als voorbeeld zijn genomen en de rest gewoon ontsproten is uit mijn eigen fantasie.
Peter

Mijn eerste echte baan dateert terug van ongeveer 1976 - 1982. Deze werd samen met mijn broer opgebouwd op de zolder van onze ouderlijke woning en was ongeveer 3 x 6 meter groot. Digitale fotografie bestond helaas toen nog niet..... . Deze baan was gewoon een Duits opgezette baan met veel rij en rangeermogelijkheden en een functionele Lima bovenleiding die zalig vonken trok als de locs erop voorbij raceden .

Tijdperk, materiaaltype en landen bestonden gewoon uit een willekeur van wat wij mooi vonden. Niet meer te vergelijken met heden.

Nadat ik uit huis vertrok en zelfstandig in Gent ging wonen, werd de baan afgebroken en op mijn zolder van mijn appartementje opgeborgen.
Hier ontstond dan uiteindelijk ook het idee voor mijn huidige Project Göschensteg ( al was de naam toen nog niet gekend). Een eerste stap was het uitkopen van mijn broer , vervolgens een liquidering van 70 % van het lokmateriaal dat grotendeels uit Oostenrijks, Duits, Nederlands en Frans materiaal bestond. Het bekomen geld werd gelijk weer geinvesteerd in Zwitsers materiaal.
Dit is nu alweer zo'n 20 jaar geleden, en daar de ruimte voor mijn Hobby op dit appartement beperkt was tot ongeveer 3 lm x 50 cm in de logeerkamer was er daar geen mogelijk iets te doen buiten wat module bouwen.

De uitdaging hier was te bekijken wat op een breedte van slechts 3 cm visueel en optisch kon worden verwezenlijk. Het is dan ook uit deze tijd dat dit diorama dateert.







Het bestond uit een simpel dubbelspoortje op minimum hartafstand, een tunneluitgang en een berglandschap waarbij een oude kerk met gebrandschilderde ramen centraal stond.



De bovenleiding was standaard Sommerfeldt. Veel aandacht was besteed aan het landschapsbouwen. Helaas bestond Silflor 20 jaar geleden nog niet maar resultat mocht er toch zijn. Deze module heeft dan ook verschillende maanden op lokale spoorbeurzen in het Gentsche gestaan. Volledig uit 18 mm spaanplaat, metaaldraadwerk en gips waren er 2 man voor nodig om hem te dragen.

Het geheel werd 3 jaar geleden na lang twijfelen afgebroken..... om plaats te maken voor mijn nieuwe baan in mijn huidige woonst.

In 1990 werd begonnen met de bouw van mijn eigen woning die we in 1991 betrokken. Door de ligging en bouwvoorschriften moesten de bouwlijn volgen met als gevolg dat ik onze zolder als een volwaardige verdieping ontwierp die strikt voorbehouden zou worden voor mijn Hobby. Maw een hobbykamer van ongeveer 40 m2 benutbare ruimte .

Daar we de woning meest zelf gebouwd hebben, ondertussen ook aan kinderen begonnen en door mijn beroepsaktiviteiten zou het uiteindelijk tot eind 1999 duren vooraleer ik effectief weer met het opbouwen van de baan zou gaan beginnen. Maar meer hierover in een volgend stukje

Eind 1999 werd begonnen met de effectieve bouw van de nieuwe baan. Voordien waren al de voorbereidende werken zoals gesloten onderbouw uitgevoerd. Dit was een compromis die ik moest maken met mijn vrouw daar zij eiste ook toch nog een deel van de zolder terhaar beschikking te hebben om de gebruikelijk zaken op te bergen. .
De opbouw werd rondom de centrale verwarmingsketel en schoorsteen geplaatst maar toch zo dicht mogelijk tegen de wanden om een optimale grote te kunnen benutten. Onder de 2 dakramen bevinden zich mijn werktafels en vitrinekasten, vervolgens een tussenruimte van pakweg 75 cm en de rest is trein.
De tafelgrote is ongeveer 8 mtrs bij 4 mtr tot 4.5 mtr op de grootste lengtes en breedtes.

de volgende foto toont het baantrace van het toekomstige hoofdstation Göschensteg.


Deze foto toont het station St-Niklaus langs rechts. De lange klimhelling die nu nog zichtbaar zijn zullen ook tzt grotendeels volledig uit het zicht verdwijnen door een berg die hier gebouwd zal worden. Hierboven komt nog een lang klimbocht die van station Göschesteg aansluiting zal geven op de Bietschtalbrug.



Indien men langs rechts verder gaat en de bochten mee volgt komt men aan het 3 bruggen complex . Een vrije verwijzing naar de Maienreusbrucke van de Gotthardbaan waar ik echter de Bietschtalbrucke als hoofdoverspanning heb genomen.




Het dal zal voorzien worden van een bergstroom in giethars en een zijstroom die vanuit een later te positioneren stuwmeer en bijhorende waterkrachtcentrale waarbij de zijstroom in de hoofdbergstroom zal uitmonden.

Indien men over de bovenste brug verder rijdt in linkse richting , komt men uiteindelijk aan boven het Station Blausee Mittholz. Dit gedeelte is momenteel onder constructie. Dis is tevens het hoogste deel van de baan op ongeveer +60 cm ( even de juiste maten onder voorbehoud, word nog aan bijgesleuteld, afgesteld etc )



Station Blausee staat al op het middenniveau

Vandaar gaat het langs links verder naar de hoofdspiraal


maakt 2 dalende omwentelingen en een draai van 180° ( dus dan via middenniveau blausee mittholz, over de middelste brug, langs station St-Niklaus weer in tegenovergestelde richting over de onderste brug, onderlangs Blausee Mittholz ( zijnde een verwijzing naar de reele situatie aldaar waar de spoorlijn uit het dal zijn klim begint over de BLS
om dan uiteindelijk via een overdekt schaduwstation dat onder het hoofdstation komt te liggen weer aansluiting te geven op de eerste 4 sporen op niveau nul.

De hoofdspiraal die eigenlijk uit 2 in elkaar draaien spiralen bestaat






geeft respectievelijk aansluiting op volgende niveau's :
van niveau nul naar niveau +44 (station Göschensteg) en van niveau + 28 (niveauhoogte van Blausee Mittholz ) naar niveau hoogte + 60 , dus het hoogste spoor dat uiteindelijk BOVEN Blausee Mitholz komt te liggen

Hier een foto van de spiraalkruising




Hoeveel de totale rijlengte eigenlijk bedraagt zou ik eens moeten uitrekenen....

Opdrachtje voor volgend verslag. Ondertussen is al weer een en ander aangepast en veranderd. Die ontwikkeling kan je vanaf volgende keer stapsgewijs meevolgen
Peter

12 Augustus......

Als beloofd hier wat foto's van de recent uitgevoerde werken.

Lekker rommelig geheel deze keer maar so what....Waar gewerkt wordt ....



De achterwand vanaf de spiraal in geinstalleerd . Geeft gelijk al weer een heel ander zicht en zal gelijk de nodige basissteun geven voor de ombouw van de uiteindelijke berg. Binnenin ook ruim voldoende hoogte om te staan en werkzaamheden uit te voeren en de top zal uiteraard een afneembaar " iets " worden

 

Hier de uitgewerkte hoek die ligt tussen de spiraal en het station Blausee. Uitsparingen in de achterwand geven voldoende ruimte en bereik om bij eventuele ontsporingen vlot alles te kunnen bereiken.
Het conventionele pendelspoor waarop de autotreinen en een 2 tal NPZ treinstellen via een 4 tal opstelsporen heen en weer zullen rijden op een enkelsporig traject rond de berg ligt al klaar en zal de komende maand worden bedraadt en uitgetest.

De tunnelportalen zijn in ruwe vorm uitgesneden in karton om een idee te geven van inplanting en als basis voor de contourvormgeving van het gebergte. De tunnelportalen zullen echter volledig stuk per stuk uit triplex worden gemaakt en dan bewerkt met de gips/krasmethode.



Het station Blausee Mitholz...... hier zal de realiteit wat gemanipuleerd worden. De relatief bepekte breedte zal ertoe leiden dat de goederenloods hiet niet zal komen te staan. Wil toch nog een iet of wat realistische diepte creeren met de Bergen. De achterwand is op dit punt ongeveer 7 cm meer naar achterengeschoven maar dat was dan ook het maximum wil ik nog vlot achterlangs kunnen doorlopen.

Deze week nu eerst de rommel nog wat opruimen, dan op vakantie en vervolgens aan de ruwbouw beginnen voor de volgende halte.....




De ....brug.......

Wordt vervolgt.......

 
 
 
« Laatst bewerkt op: 11 juni 2017, 20:15:07 door Peter Spruit »
Petdig1

Frank!

  • Offline Offline
  • Berichten: 172
Re: Een baan naar SBB en BLS voorbeeld......Göschensteg
« Reactie #1 Gepost op: 09 november 2007, 13:23:45 »
Ik zie helaas geen foto's...

EDIT: nu wel!

Leuk om misschien je sporenplan hier te posten?
« Laatst bewerkt op: 11 juni 2017, 20:15:35 door Peter Spruit »

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
Re: Een baan naar SBB en BLS voorbeeld......Göschensteg
« Reactie #2 Gepost op: 09 november 2007, 13:31:41 »
Ziet er veel belovend uit. Ik zal het blijven volgen.
SK
« Laatst bewerkt op: 11 juni 2017, 20:15:49 door Peter Spruit »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

WillemNS

  • Gast
Re: Een baan naar SBB en BLS voorbeeld......Göschensteg
« Reactie #3 Gepost op: 09 november 2007, 13:33:39 »
woow...
ziet er erg mooi uit, veelbelovend project :o

Je hebt een grote ruimte, laat je ook lange treinen rijden?

Willem
« Laatst bewerkt op: 11 juni 2017, 20:15:59 door Peter Spruit »

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1604
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re: Een baan naar SBB en BLS voorbeeld......Göschensteg
« Reactie #4 Gepost op: 09 november 2007, 13:35:22 »
 :-[ helaas...geloof me of  niet  maar ik heb geen spoorplan.   Volledig plan zit in mijn hoofd en wordt naargelang de  ruwbouw verder uitgewerkt en aangepast....in sommige  gevallen zelfs  drastisch veranderd.   Idem dito voor de landschaps opbouw en inplanting.  Uiteraard  moet er tzt een volledig getekend plan komen.   Helaas  ben ik qua tekenen absoluut  een ramp.   Iemand  die mijn spoorplan wil uittekenen  met  behulp van eventueel een Pc is  dan ook meer dan welkom  ;D.   en wordt beloond met een goede  fles wijn  ;)
« Laatst bewerkt op: 11 juni 2017, 20:16:12 door Peter Spruit »
Petdig1

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1604
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re: Een baan naar SBB en BLS voorbeeld......Göschensteg
« Reactie #5 Gepost op: 09 november 2007, 13:37:12 »
woow...
ziet er erg mooi uit, veelbelovend project :o

Je hebt een grote ruimte, laat je ook lange treinen rijden?

Willem

Bedoeling is inderdaad lange rijlengtes te  creeren en lange treinen, waar vooral de  goederentreinen met dubbeltractie  en  opdrukloks zullen rijden
« Laatst bewerkt op: 11 juni 2017, 20:16:22 door Peter Spruit »
Petdig1

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5280
    • grootspoorfoto's
Re: Een baan naar SBB en BLS voorbeeld......Göschensteg
« Reactie #6 Gepost op: 09 november 2007, 17:45:43 »
Ziet er goed uit. Ben vooral benieuwd naar de brug. Volgens mij word het echt super mooi.
« Laatst bewerkt op: 11 juni 2017, 20:16:31 door Peter Spruit »
Voor grootspoorfoto's zie site

deRossa

  • Offline Offline
  • Berichten: 229
    • Zolderbaantje
Re: Een baan naar SBB en BLS voorbeeld......Göschensteg
« Reactie #7 Gepost op: 09 november 2007, 18:38:25 »
Oef, dat begint al heel erg mooi te lijken!
« Laatst bewerkt op: 11 juni 2017, 20:16:44 door Peter Spruit »
Modelbaantje, oog voor het detail! - deRossa | H0 | Tijdperk II/III | Website: Er komt een nieuwe!-

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1604
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re: Een baan naar SBB en BLS voorbeeld.....Göschensteg
« Reactie #8 Gepost op: 17 juni 2008, 13:24:43 »
Na  lang stil gelegen te  hebben ( werk en prive laten je niet altijd toe om verder te  werken wanneer je dat wilt) is nu eindelijk  begonnen met de aansluiting van het  laatste gedeelte.  Dit omvat de  grondplaat voor het hoofdstation Goppenstein dat tussen 2 tunnelmondingen zal komen te liggen en de  aansluiting dmv van een grote  keertunnel naar het de hoger gelegen Bietschtalbrug.

Op dit ogenblik is het vooral het  houtstructuur gedeelte dat wordt  voorbereidt. 
Maar de doelstelling is om na de zomervakantie de eerste  trein officieel het  traject  volledig te kunnen laten rondrijden. 
( afhankelijk van wanneer mijn bestelde rails worden geleverd en hoe regenachtig de zomer wordt   ;D   )

wordt  vervolgt .....
« Laatst bewerkt op: 11 juni 2017, 20:16:57 door Peter Spruit »
Petdig1

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Een baan naar SBB en BLS voorbeeld......Göschensteg
« Reactie #9 Gepost op: 17 juni 2008, 17:23:08 »
We rekenen weer op veel foto's van het vervolg!
Groet Jaap
« Laatst bewerkt op: 11 juni 2017, 20:17:05 door Peter Spruit »
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

stadlerGTW(Remco)

  • Offline Offline
  • Berichten: 245
Re: Een baan naar SBB en BLS voorbeeld......Göschensteg
« Reactie #10 Gepost op: 17 juni 2008, 17:29:13 »
Dit is nog eens een modelbaan :o nog veel werk aan de winkel maar het ziet er nu al goed uit.
« Laatst bewerkt op: 11 juni 2017, 20:17:25 door Peter Spruit »
FC Groningen mijn trots! samen met........

ReesCees

  • Gast
Re: Een baan naar SBB en BLS voorbeeld......Göschensteg
« Reactie #11 Gepost op: 17 juni 2008, 17:48:15 »
Peter,

Wanneer moet ik langs komen voor een "in-house workshop"?

sjonge jonge wat een project zeg.

Kees-Jan
« Laatst bewerkt op: 11 juni 2017, 20:17:34 door Peter Spruit »

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1604
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re: Een baan naar SBB en BLS voorbeeld......Göschensteg
« Reactie #12 Gepost op: 17 juni 2008, 22:47:09 »
Altijd welkom Kees-Jan...... 

Denk dat ik dan zelfs nog wel 1 of 2 gegadigden kan vinden die  hiervoor interresse hebben

Ik alleszins zeker

PM me anders even ..dan spreken we verder concreet  af

Peter
« Laatst bewerkt op: 11 juni 2017, 20:17:42 door Peter Spruit »
Petdig1

ReesCees

  • Gast
Re: Een baan naar SBB en BLS voorbeeld......Göschensteg
« Reactie #13 Gepost op: 17 juni 2008, 22:49:17 »
Doe ik Peter.

(heb je nou je oude SBB dubbeldekker al gezien?).

Kees-Jan
« Laatst bewerkt op: 11 juni 2017, 20:17:51 door Peter Spruit »

GertB

  • Offline Offline
  • Berichten: 110
Re: Een baan naar SBB en BLS voorbeeld......Göschensteg
« Reactie #14 Gepost op: 19 juni 2008, 23:02:53 »
Hoewel het in dit topic natuurlijk gaat om het baanontwerp moet ik zeggen dat een baan van dit formaat me wel erg nieuwsgierig maakt naar je collectie treinen!
« Laatst bewerkt op: 11 juni 2017, 20:17:59 door Peter Spruit »