BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Peter Spruit op 09 november 2007, 13:14:12

Titel: Een baan naar SBB en BLS voorbeeld......Göschensteg
Bericht door: Peter Spruit op 09 november 2007, 13:14:12
De bouw van ........
3 augustus 2007
Göschensteg, een fictieve baan naar Zwitsers SBB en BLS voorbeeld.....

Tijdens de workshop viel het mij op dat de meeste leden zich meestal met modulebouw of kleine maar zeer mooi gedetailleerde diorama bouw bezig houden.
Over grote baanprojecten werd nogal sceptisch gedaan , daar men er vaak vanuit gaat dat deze zelden of nooit afraken en vaak door de bouwer onderschat wordt. Ik ga dit zeker niet afstrijden, in veel gevallen is dit waarschijnlijk daadwerkelijk zo. Toch ben ik die uitdaging enkele jaren geleden bewust aangegaan waarbij ik voor mijzelf er geen probleem van maak dat de bouw van mijn project inderdaad iets van lange adem zal zijn. Het thema en de grote zijn bewust gekozen. Ik wil julie dan ook op regelmatige basis op de hoogte gaan houden van de bouw van dit project, vorderingen, gebruikte technieken, aangevuld met wat foto materiaal. Project Göschensteg is dan ook de bouw van een Zwitserse HO baan naar voorbeeld van de SBB en BLS waarbij bepaalde markante trajectpunten als voorbeeld zijn genomen en de rest gewoon ontsproten is uit mijn eigen fantasie.
Peter

Mijn eerste echte baan dateert terug van ongeveer 1976 - 1982. Deze werd samen met mijn broer opgebouwd op de zolder van onze ouderlijke woning en was ongeveer 3 x 6 meter groot. Digitale fotografie bestond helaas toen nog niet..... . Deze baan was gewoon een Duits opgezette baan met veel rij en rangeermogelijkheden en een functionele Lima bovenleiding die zalig vonken trok als de locs erop voorbij raceden .

Tijdperk, materiaaltype en landen bestonden gewoon uit een willekeur van wat wij mooi vonden. Niet meer te vergelijken met heden.

Nadat ik uit huis vertrok en zelfstandig in Gent ging wonen, werd de baan afgebroken en op mijn zolder van mijn appartementje opgeborgen.
Hier ontstond dan uiteindelijk ook het idee voor mijn huidige Project Göschensteg ( al was de naam toen nog niet gekend). Een eerste stap was het uitkopen van mijn broer , vervolgens een liquidering van 70 % van het lokmateriaal dat grotendeels uit Oostenrijks, Duits, Nederlands en Frans materiaal bestond. Het bekomen geld werd gelijk weer geinvesteerd in Zwitsers materiaal.
Dit is nu alweer zo'n 20 jaar geleden, en daar de ruimte voor mijn Hobby op dit appartement beperkt was tot ongeveer 3 lm x 50 cm in de logeerkamer was er daar geen mogelijk iets te doen buiten wat module bouwen.

De uitdaging hier was te bekijken wat op een breedte van slechts 3 cm visueel en optisch kon worden verwezenlijk. Het is dan ook uit deze tijd dat dit diorama dateert.







Het bestond uit een simpel dubbelspoortje op minimum hartafstand, een tunneluitgang en een berglandschap waarbij een oude kerk met gebrandschilderde ramen centraal stond.



De bovenleiding was standaard Sommerfeldt. Veel aandacht was besteed aan het landschapsbouwen. Helaas bestond Silflor 20 jaar geleden nog niet maar resultat mocht er toch zijn. Deze module heeft dan ook verschillende maanden op lokale spoorbeurzen in het Gentsche gestaan. Volledig uit 18 mm spaanplaat, metaaldraadwerk en gips waren er 2 man voor nodig om hem te dragen.

Het geheel werd 3 jaar geleden na lang twijfelen afgebroken..... om plaats te maken voor mijn nieuwe baan in mijn huidige woonst.

In 1990 werd begonnen met de bouw van mijn eigen woning die we in 1991 betrokken. Door de ligging en bouwvoorschriften moesten de bouwlijn volgen met als gevolg dat ik onze zolder als een volwaardige verdieping ontwierp die strikt voorbehouden zou worden voor mijn Hobby. Maw een hobbykamer van ongeveer 40 m2 benutbare ruimte .

Daar we de woning meest zelf gebouwd hebben, ondertussen ook aan kinderen begonnen en door mijn beroepsaktiviteiten zou het uiteindelijk tot eind 1999 duren vooraleer ik effectief weer met het opbouwen van de baan zou gaan beginnen. Maar meer hierover in een volgend stukje

Eind 1999 werd begonnen met de effectieve bouw van de nieuwe baan. Voordien waren al de voorbereidende werken zoals gesloten onderbouw uitgevoerd. Dit was een compromis die ik moest maken met mijn vrouw daar zij eiste ook toch nog een deel van de zolder terhaar beschikking te hebben om de gebruikelijk zaken op te bergen. .
De opbouw werd rondom de centrale verwarmingsketel en schoorsteen geplaatst maar toch zo dicht mogelijk tegen de wanden om een optimale grote te kunnen benutten. Onder de 2 dakramen bevinden zich mijn werktafels en vitrinekasten, vervolgens een tussenruimte van pakweg 75 cm en de rest is trein.
De tafelgrote is ongeveer 8 mtrs bij 4 mtr tot 4.5 mtr op de grootste lengtes en breedtes.

de volgende foto toont het baantrace van het toekomstige hoofdstation Göschensteg.
(http://i76.photobucket.com/albums/j10/Petdig1/aansluitingenopspiraal.jpg)

Deze foto toont het station St-Niklaus langs rechts. De lange klimhelling die nu nog zichtbaar zijn zullen ook tzt grotendeels volledig uit het zicht verdwijnen door een berg die hier gebouwd zal worden. Hierboven komt nog een lang klimbocht die van station Göschesteg aansluiting zal geven op de Bietschtalbrug.

(http://i76.photobucket.com/albums/j10/Petdig1/Algemeenzicht2002.jpg)

Indien men langs rechts verder gaat en de bochten mee volgt komt men aan het 3 bruggen complex . Een vrije verwijzing naar de Maienreusbrucke van de Gotthardbaan waar ik echter de Bietschtalbrucke als hoofdoverspanning heb genomen.

(http://i76.photobucket.com/albums/j10/Petdig1/InplantingBruggen.jpg)


Het dal zal voorzien worden van een bergstroom in giethars en een zijstroom die vanuit een later te positioneren stuwmeer en bijhorende waterkrachtcentrale waarbij de zijstroom in de hoofdbergstroom zal uitmonden.

Indien men over de bovenste brug verder rijdt in linkse richting , komt men uiteindelijk aan boven het Station Blausee Mittholz. Dit gedeelte is momenteel onder constructie. Dis is tevens het hoogste deel van de baan op ongeveer +60 cm ( even de juiste maten onder voorbehoud, word nog aan bijgesleuteld, afgesteld etc )

(http://i76.photobucket.com/albums/j10/Petdig1/StationBlauseeMitholz.jpg)

Station Blausee staat al op het middenniveau

Vandaar gaat het langs links verder naar de hoofdspiraal

(http://i76.photobucket.com/albums/j10/Petdig1/detailaansluitingnaarboventraject.jpg)
maakt 2 dalende omwentelingen en een draai van 180° ( dus dan via middenniveau blausee mittholz, over de middelste brug, langs station St-Niklaus weer in tegenovergestelde richting over de onderste brug, onderlangs Blausee Mittholz ( zijnde een verwijzing naar de reele situatie aldaar waar de spoorlijn uit het dal zijn klim begint over de BLS
om dan uiteindelijk via een overdekt schaduwstation dat onder het hoofdstation komt te liggen weer aansluiting te geven op de eerste 4 sporen op niveau nul.

De hoofdspiraal die eigenlijk uit 2 in elkaar draaien spiralen bestaat

(http://i76.photobucket.com/albums/j10/Petdig1/spiraalopbouw1.jpg)


(http://i76.photobucket.com/albums/j10/Petdig1/spiraalaansluitingnaarBlausee.jpg)

geeft respectievelijk aansluiting op volgende niveau's :
van niveau nul naar niveau +44 (station Göschensteg) en van niveau + 28 (niveauhoogte van Blausee Mittholz ) naar niveau hoogte + 60 , dus het hoogste spoor dat uiteindelijk BOVEN Blausee Mitholz komt te liggen

Hier een foto van de spiraalkruising

(http://i76.photobucket.com/albums/j10/Petdig1/detailspoorkruisinginspiraal.jpg)


Hoeveel de totale rijlengte eigenlijk bedraagt zou ik eens moeten uitrekenen....

Opdrachtje voor volgend verslag. Ondertussen is al weer een en ander aangepast en veranderd. Die ontwikkeling kan je vanaf volgende keer stapsgewijs meevolgen
Peter

12 Augustus......

Als beloofd hier wat foto's van de recent uitgevoerde werken.

Lekker rommelig geheel deze keer maar so what....Waar gewerkt wordt ....

(http://i76.photobucket.com/albums/j10/Petdig1/baanopbouw003.jpg)

De achterwand vanaf de spiraal in geinstalleerd . Geeft gelijk al weer een heel ander zicht en zal gelijk de nodige basissteun geven voor de ombouw van de uiteindelijke berg. Binnenin ook ruim voldoende hoogte om te staan en werkzaamheden uit te voeren en de top zal uiteraard een afneembaar " iets " worden

 (http://i76.photobucket.com/albums/j10/Petdig1/baanopbouw002.jpg)

Hier de uitgewerkte hoek die ligt tussen de spiraal en het station Blausee. Uitsparingen in de achterwand geven voldoende ruimte en bereik om bij eventuele ontsporingen vlot alles te kunnen bereiken.
Het conventionele pendelspoor waarop de autotreinen en een 2 tal NPZ treinstellen via een 4 tal opstelsporen heen en weer zullen rijden op een enkelsporig traject rond de berg ligt al klaar en zal de komende maand worden bedraadt en uitgetest.

De tunnelportalen zijn in ruwe vorm uitgesneden in karton om een idee te geven van inplanting en als basis voor de contourvormgeving van het gebergte. De tunnelportalen zullen echter volledig stuk per stuk uit triplex worden gemaakt en dan bewerkt met de gips/krasmethode.

(http://i76.photobucket.com/albums/j10/Petdig1/baanopbouw004.jpg)

Het station Blausee Mitholz...... hier zal de realiteit wat gemanipuleerd worden. De relatief bepekte breedte zal ertoe leiden dat de goederenloods hiet niet zal komen te staan. Wil toch nog een iet of wat realistische diepte creeren met de Bergen. De achterwand is op dit punt ongeveer 7 cm meer naar achterengeschoven maar dat was dan ook het maximum wil ik nog vlot achterlangs kunnen doorlopen.

Deze week nu eerst de rommel nog wat opruimen, dan op vakantie en vervolgens aan de ruwbouw beginnen voor de volgende halte.....


(http://i76.photobucket.com/albums/j10/Petdig1/BLSBietschtalbrug.jpg)

De ....brug.......

Wordt vervolgt.......

 
 
 
Titel: Re: Een baan naar SBB en BLS voorbeeld......Göschensteg
Bericht door: Frank! op 09 november 2007, 13:23:45
Ik zie helaas geen foto's...

EDIT: nu wel!

Leuk om misschien je sporenplan hier te posten?
Titel: Re: Een baan naar SBB en BLS voorbeeld......Göschensteg
Bericht door: Hans Reints op 09 november 2007, 13:31:41
Ziet er veel belovend uit. Ik zal het blijven volgen.
SK
Titel: Re: Een baan naar SBB en BLS voorbeeld......Göschensteg
Bericht door: WillemNS op 09 november 2007, 13:33:39
woow...
ziet er erg mooi uit, veelbelovend project :o

Je hebt een grote ruimte, laat je ook lange treinen rijden?

Willem
Titel: Re: Een baan naar SBB en BLS voorbeeld......Göschensteg
Bericht door: Peter Spruit op 09 november 2007, 13:35:22
 :-[ helaas...geloof me of  niet  maar ik heb geen spoorplan.   Volledig plan zit in mijn hoofd en wordt naargelang de  ruwbouw verder uitgewerkt en aangepast....in sommige  gevallen zelfs  drastisch veranderd.   Idem dito voor de landschaps opbouw en inplanting.  Uiteraard  moet er tzt een volledig getekend plan komen.   Helaas  ben ik qua tekenen absoluut  een ramp.   Iemand  die mijn spoorplan wil uittekenen  met  behulp van eventueel een Pc is  dan ook meer dan welkom  ;D.   en wordt beloond met een goede  fles wijn  ;)
Titel: Re: Een baan naar SBB en BLS voorbeeld......Göschensteg
Bericht door: Peter Spruit op 09 november 2007, 13:37:12
woow...
ziet er erg mooi uit, veelbelovend project :o

Je hebt een grote ruimte, laat je ook lange treinen rijden?

Willem

Bedoeling is inderdaad lange rijlengtes te  creeren en lange treinen, waar vooral de  goederentreinen met dubbeltractie  en  opdrukloks zullen rijden
Titel: Re: Een baan naar SBB en BLS voorbeeld......Göschensteg
Bericht door: rail4marcel op 09 november 2007, 17:45:43
Ziet er goed uit. Ben vooral benieuwd naar de brug. Volgens mij word het echt super mooi.
Titel: Re: Een baan naar SBB en BLS voorbeeld......Göschensteg
Bericht door: deRossa op 09 november 2007, 18:38:25
Oef, dat begint al heel erg mooi te lijken!
Titel: Re: Een baan naar SBB en BLS voorbeeld.....Göschensteg
Bericht door: Peter Spruit op 17 juni 2008, 13:24:43
Na  lang stil gelegen te  hebben ( werk en prive laten je niet altijd toe om verder te  werken wanneer je dat wilt) is nu eindelijk  begonnen met de aansluiting van het  laatste gedeelte.  Dit omvat de  grondplaat voor het hoofdstation Goppenstein dat tussen 2 tunnelmondingen zal komen te liggen en de  aansluiting dmv van een grote  keertunnel naar het de hoger gelegen Bietschtalbrug.

Op dit ogenblik is het vooral het  houtstructuur gedeelte dat wordt  voorbereidt. 
Maar de doelstelling is om na de zomervakantie de eerste  trein officieel het  traject  volledig te kunnen laten rondrijden. 
( afhankelijk van wanneer mijn bestelde rails worden geleverd en hoe regenachtig de zomer wordt   ;D   )

wordt  vervolgt .....
Titel: Re: Een baan naar SBB en BLS voorbeeld......Göschensteg
Bericht door: JaJo op 17 juni 2008, 17:23:08
We rekenen weer op veel foto's van het vervolg!
Groet Jaap
Titel: Re: Een baan naar SBB en BLS voorbeeld......Göschensteg
Bericht door: stadlerGTW(Remco) op 17 juni 2008, 17:29:13
Dit is nog eens een modelbaan :o nog veel werk aan de winkel maar het ziet er nu al goed uit.
Titel: Re: Een baan naar SBB en BLS voorbeeld......Göschensteg
Bericht door: ReesCees op 17 juni 2008, 17:48:15
Peter,

Wanneer moet ik langs komen voor een "in-house workshop"?

sjonge jonge wat een project zeg.

Kees-Jan
Titel: Re: Een baan naar SBB en BLS voorbeeld......Göschensteg
Bericht door: Peter Spruit op 17 juni 2008, 22:47:09
Altijd welkom Kees-Jan...... 

Denk dat ik dan zelfs nog wel 1 of 2 gegadigden kan vinden die  hiervoor interresse hebben

Ik alleszins zeker

PM me anders even ..dan spreken we verder concreet  af

Peter
Titel: Re: Een baan naar SBB en BLS voorbeeld......Göschensteg
Bericht door: ReesCees op 17 juni 2008, 22:49:17
Doe ik Peter.

(heb je nou je oude SBB dubbeldekker al gezien?).

Kees-Jan
Titel: Re: Een baan naar SBB en BLS voorbeeld......Göschensteg
Bericht door: GertB op 19 juni 2008, 23:02:53
Hoewel het in dit topic natuurlijk gaat om het baanontwerp moet ik zeggen dat een baan van dit formaat me wel erg nieuwsgierig maakt naar je collectie treinen!
Titel: Re: Een baan naar SBB en BLS voorbeeld......Göschensteg
Bericht door: Peter Spruit op 20 juni 2008, 13:57:34
Die bestaat  uit een verscheidenheid van modellen doch alle loks  op een uitzondering te na zijn van de SBB of BLS. Zelfde geldt voor de meeste personenwagens en de goederenwagens zijn een mengeling van diverse  landen waar ik stelselmatig meer en meer  realiteit in probeer te brengen.  Sommige modellen zijn reeds een jaar of  30 oud..... en de oudste  rijdende lok is 40jaar... Qua aantal... och gemiddeld zou ik zeggen.   
Laatste jaren ben ik wel wat selectiever geworden en regelmatig gooi ik wel eens wat in de verkoop ook.

Peter
Titel: Re: Een baan naar SBB en BLS voorbeeld......Göschensteg
Bericht door: Peter Spruit op 20 juni 2008, 14:00:00
Doe ik Peter.

(heb je nou je oude SBB dubbeldekker al gezien?).

Kees-Jan

Yep ...gisterenavond op je BIPA  draadje...... in een woord  :D MOOI  ;D
Peter
Titel: Re:Een baan naar SBB en BLS voorbeeld.....Göschensteg
Bericht door: Peter Spruit op 13 juli 2010, 12:50:48
Na een tijdje  stilgelegen te  hebben, enerzijds veroorzaakt door mijn beroepsleven anderzijds door gewoon tijdsgebrek in de de privesfeer is de  bouw toch  geleidelijk verder gezet.

Nog slechts 4 lopende meter scheiden mij van de golden railspike !! waarna het volledige traject over  1 spoor helemaal rond gereden kan worden. 
Ondertussen werd wel het schaduwstation volledig heraangelegd en werden enkele bochten bijgewerkt die niet  helemaal naar mijn zin lagen.

Het analoge pendelspoor  - waarvoor  iemand  had aangeboden om de  pendelsturing te maken - ligt helaas al bijna 3 jaar ongebruikt.    Heb de  hoop dan ook stilaan opgegeven dat  de beloofde sturing nog geleverd zal worden alhoewel deze  practisch volledig door hem gebouwd is maar blijkbaar nog steeds in testfase zit.     
Denk dat ik hier maar een alternatief ga  toepassen dmv sturing via koploper. Zal weer  even puzzelen worden voor deze  electronica kneus  maar is weer  eens een leuke  uitdaging   ;D

Foto's van de officiele openingsrit volgen over  hopelijk een 2 tal weken.   
Alleen nog even een preiser fanfare zien te regelen want dit moet toch met de nodige toeters en bellen gebeuren  ;)

Peter
Titel: Re:Een baan naar SBB en BLS voorbeeld.....Göschensteg
Bericht door: m de deugd op 16 juli 2010, 23:34:44
Hoi Peter.

Mijn aandacht heb je, collega.
Ik ga dit vol aandacht volgen.
Mischien leer ik er ook nog dingen van.
Complimenten voor wat er al is gebouwd, dat doe ik jou niet na.
Ik mijn Zwitserse deel, jij het jouwe.
Sucses.

Martin.
Titel: Re:Een baan naar SBB en BLS voorbeeld......Göschensteg
Bericht door: Peter Spruit op 21 november 2010, 22:01:23
Op een jaar  tijd is er helaas niet  veel spectaculairs gebeurt.  Drukke werk en prive omstandigheden hebben het werk aan de baan wat stilgelegd alhoewel dat ik me wel met andere  spoorse zaken heb bezig gehouden.

Verleden week is echter het laatste stuk rail ingepast.   1 spoor ligt nu provisorisch rond en kan volledig bereden worden. De officiele inhuldiging volgt nog op korte termijn  . Orkestje is nog aan het inoefenen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01267_2.jpg)

De hellingen en spiralen laten zich vlot  bereiden door Roco/ Lima en Liliput/Trix.  Enkel Fleischmann met lange treinlengtes ( Bvb de iCE ) hebben hier problemen en slippen door.

De baan bestaat in principe uit 2 gesloten loops.  Lengte moet ik nu  toch eens echt opmeten want zullen aardig wat meters zijn.
Nadeel is dat de treinen uiteraard enkel rondjes rijden en weliswaar  via een schaduwstation een afwisselend verloop kennen maar toch niet  realistisch is.

Ik denk er dan ook over om dit aan te passen naar een hondebot  principe.   

ik zou dan de bovenste loop die van de brug komt terug rond leiden naar de  brug maar tegelijkertijd een 3 of 4 sporig schaduwstation in deze lus leggen.  Het  hieronder lopende  spoor  dat van het  hoofdstation komt  zou dan de andere lus worden dus  vanuit station via lus terug naar station en wederom met een 3 of 4 sporig  schaduwstation in deze  lus.   
Concreet zou dus de  helling eigenlijk vervangen worden door een onderste en bovenste lus

Ze lopen dus als het  ware onder  elkaar  door en eens de  berg afgewerkt die hierboven gepland is zullen ze ook niet meer  zichtbaar zijn. 
Ingrijpen kan steeds  van binnen uit de  berg zelf.

Voordeel is dan een totale  rijlengte van  een paar honderd meter, in totaal 4 schaduwstations op de totale omloop met hierdoor een nog groter afwisselend treinenverloop en treinen die dan het traject in beiden richtingen berijden.

Testritten tot zover uitgevoerd brachten paar leuke dingen een het licht.
Zo zijn ontsporingen van bepaalde personenwagons soms gewoon te wijten aan het gebruikte type kortkoppeling.   

Roco loks hebben een enorme trekkracht  tov bvb Fleischmann loks maar ook de goedkope piko doet het lekker.

Zelfs zonder ringleiding heb ik over een afstand van 110 mtrs overal voldoende stroom en geen haperende stukken.

Volgende stap in nu daadwerkelijk de omloop herwerken naar het een hondebot.   (  maar  eerst nog maar een 75 lm rails bijbestellen in Engeland )

Peter

Titel: Re:Een baan naar SBB en BLS voorbeeld......Göschensteg
Bericht door: T.Spat op 21 november 2010, 23:09:01
 :o :o (y)

Indrukwekkende baan, en wat een rijlengte ;D

Succes met het maken van keerlussen,
dan gaan de treinen tenminste van A naar B
inplaats van A naar A ;)

Mvg,

Tis
Titel: Re:Een baan naar SBB en BLS voorbeeld......Göschensteg
Bericht door: SBBcargo op 22 november 2010, 09:53:29
Hondebot of cirkelbaan. Is het trein verkeer wel zo reëel met een hondebot/keerlus? Die vraag kwam bij mij op. Zeker als je zoveel rijlengte hebt als er op je baan te zien is. Even het volgende ter overweging. Een trein Zürich – Milaan heeft b.v. de volgende samenstelling: Re 460, D, A, A, WR, B, B, B. Als deze terugkeert uit Chiasso dan is de samenstelling als volgt: Re 6/6, B, B, B, WR, A, A, D. Dus voor een reëel beeld moet trein 1 altijd links om over de baan en trein 2 rechtsom. De stam heb je dubbel, extra wagens als versterking kun je bij beide willekeurig toevoegen. Een ander voorbeeld dat me te binnen schiet: De “Ton-erde” trein. Gevulde bakwagens met 2 TRAX-en en een duw lok kruipen de berg op. De lege trein komt met 1 TRAX terug. Nog een voorbeeld: de Huckepack trein. Berg op staan de vrachtwagens met hun cabines richting berg en is een duwlok toegevoegd. De retour, natuurlijk gevuld met andere vrachtwagens, staan de kabines de ander kant op en hebben meestal een andere lok. De duw lok mag uitrusten. Voor de trek-duw treinen is een cirkelbaan ook erg gunstig: Zij kunnen gemakkelijk heen en weer rijden. Bij een keerlus moet je extra voorzieningen treffen om het treinbeeld volgens het eggie doen laten lijken.
Veel succes met het maken van een keuze, we volgen je beslissing wel, en liefst met foto’s natuurlijk. Dat wordt vast en zeker iets voor de Loki en/of Miba!  (y)

Marius.
Titel: Re:Een baan naar SBB en BLS voorbeeld......Göschensteg
Bericht door: Peter Spruit op 22 november 2010, 23:19:15
Hoikes Marius

Op veel punten heb je natuurlijk gelijk.  Echt  natuurgetrouw rijden is echter quasi onmogelijk tenzij je inderdaad met dubbele stammen begint te werken zoals je voorstelt.  Denk helaas  dat mijn budget  ( en echtgenote )  dit niet zullen toestaan  ;D .
Ik kan dit natuurlijk wel deels oplossen door in het hoofdstation de  duwlok af te koppelen en deze als losse lok achteraf  te opzenden en een andere dan in het  dal terug aan te koppelen.   
Enfin voor beiden valt wel iets te zeggen.

Voornaamste  argument  om te  veranderen vond ik vooral dat  de treinen dan ook effectief van A naar B gaan en door  het  inbouwen van 2 extra  schaduwstations in de hondenbot einden er een veel groter en afwisselend verloop kan plaatsvinden

Groetjes

Peter
Titel: Re:Een baan naar SBB en BLS voorbeeld......Göschensteg
Bericht door: True North op 23 november 2010, 04:25:31
Howdy Peter,

Met interesse je update gelezen, ziet er goed uit.

We hebben een gemeenschappelijk probleem: tijdgebrek.  :'(
Ook mijn projekt Basel SBB ligt reeds tijden stil...

Ik blijf je volgen,

Vriendelijke groet uit een winters YYC (-29)

Edwin
Titel: Re:Een baan naar SBB en BLS voorbeeld......Göschensteg
Bericht door: ice105 op 23 november 2010, 17:18:17
Jeeeeehtje,,,wat een gave baan gaat dat worden,de BLS is een van de velen mooië bergbanen die Zwitserland heeft (y).
Titel: Re:Een baan naar SBB en BLS voorbeeld......Göschensteg
Bericht door: Bas, Dordrecht op 23 november 2010, 17:57:14
@ Marius

De tonerde-trein (Jumbo) rijdt ook met 2 loks terug. Dit is omlooptechnisch zo ingepland, want het zijn 2 DB 185's. Lege treinen bestaan vaak uit twee treinen samen die over de berg terug rijden. Er zijn ook "korte" treinen terug, en die zijn vaak 1300 ton zwaar, want die worden beladen met de toiletpotten en andere accessoires die met de klei die ze gebracht hebben gemaakt worden. De tonerde is vaakal rond 3200 ton zwaar richting Italie, en is de zwaarste trein die door Zwitserland rijd. Deze trein is meestal met D65 ingelegd, dus iedere as van de wagen brengt bijna 22,5 ton gewicht op de rails. De trein reden we vroeger in delen naar Kandersteg, daar weer combineren en de loks van het tweede gedeelte worden dan als elektrische rem ingezet achteraan de trein.

Groeten uit Zwitserland

Bas
Titel: Re:Een baan naar SBB en BLS voorbeeld......Göschensteg
Bericht door: Peter Spruit op 24 november 2010, 00:11:52
Hallo Edwin,
- 29 is al een lekker temperatuurtje.  Daar is de  -5 tot -10 hier in Denemarken waar ik nu zit nog even niets bij.   
Ja tijdsgebrek he... blijft steeds een probleem maar langzaam maar zeker bouwen we verder.  Jouw baan ziet er anders toch ook al leuk uit

greetz
Peter

Howdy Peter,

Met interesse je update gelezen, ziet er goed uit.

We hebben een gemeenschappelijk probleem: tijdgebrek.  :'(
Ook mijn projekt Basel SBB ligt reeds tijden stil...

Ik blijf je volgen,

Vriendelijke groet uit een winters YYC (-29)

Edwin

Titel: Re:Een baan naar SBB en BLS voorbeeld......Göschensteg
Bericht door: Peter Spruit op 28 november 2010, 21:23:54
Vanavond nog even aan het proefrijden geweest. 
4 lange slepen tegelijkertijd de baan op.  Machtig gewoon  8)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01274_1.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01278_1.jpg)

Sorry voor de  beetje  wazige foto's.....was wel koud hé

Peter
Titel: Re:Een baan naar SBB en BLS voorbeeld......Göschensteg
Bericht door: SBBcargo op 28 november 2010, 21:54:57
.....was wel koud hé

Van die lange slepen krijg je het toch wel warm?   :D  :D  :D

Marius.
Titel: Re:Een baan naar SBB en BLS voorbeeld......Göschensteg
Bericht door: Steven! op 28 november 2010, 23:16:46
Wow, ziet er al goed uit! Ik vind de niveau verschillen erg goed gelukt.

ga zo door!

gr steven
Titel: Re:Een baan naar SBB en BLS voorbeeld......Göschensteg
Bericht door: Schachbrett op 29 november 2010, 23:34:07
Dat ziet er indrukwekkend uit!!!
Gaaf om te zien die Oebb sleep. (y)


Gr Chris
Titel: Re:Een baan naar SBB en BLS voorbeeld......Göschensteg
Bericht door: Swiss-Bas op 25 november 2012, 11:42:06
Hoi Peter.

dat is een indrukwekkende baan die je aan het bouwen bent.
ik moet het nog even een keer rustig door lezen maar het beloofd veel.
hoe staat het er nu mee.
rijden de treinen al over bietschtalbrucke of gaan ze door de basis tunnel ;D

groetjes Bas
Titel: Re:Een baan naar SBB en BLS voorbeeld......Göschensteg
Bericht door: Peter Spruit op 29 januari 2013, 20:11:58
Na lange tijd van niets te posten moet ik eigenlijk de draad maar weer eens opnemen.   Ondertussen best wat veranderd.
Baan heeft ondertussen volledig rond gelegen maar 2 dingen stoorden mij.
Enerzijds dat de treinen eigenlijk alleen maar " lange " rondjes reden en anderzijds dat de laatste helling naar de Bietschtalbrucke  iets te stijl was uitgevallen zodat de ICE met 11 delen er net niet opraakte.

Dus  de zaag erin gezet in het  rechter  gedeelte.   Hier op niveau een grote lus gelegd met 4 opstel sporen.  Daarboven wordt nu de  2 de lus  gebouwd  die dus van en naar  de Bietschtalbrucke gaat. Deze bekomt 2 (  misschien zelfs 3 opstelsporen) . Dit geheel komt uiteindelijk volledig overdekt in de berg en zijn in concreet nu 2 schaduwstations.  Hierdoor bekom ik als baan het  hondebot principe, met een grotere en meer realistische treinenverloop en is de te steile helling weggewerkt.

Foto's in bijlage   Voorlopig is het schaduwstation op niveau 2 in gebruikt maar aan de ander kant  gewoon gesloten met een enkel rondlopen spoor dat provisioneel even in de spiraal is gebouwd.  Ook het station is tijdelijk van uitvoering. 
Dit alles dient nu enkel om een beetje met koploper te gaan experimenteren en dan het geheel definitief in de grote baan te integreren.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02412.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02412.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02411.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02411.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02413.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02413.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02409_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02409_1.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02410_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02410_1.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02414_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02414_1.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02408.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02408.jpg)
Titel: Re:Een baan naar SBB en BLS voorbeeld......Göschensteg
Bericht door: Bls-fan op 30 januari 2013, 20:55:33
Indrukwekkend.
Dat verbouwen ken ik.
Ik heb ook regelmatig stukken afgebroken. Nu bouw ik eerst door en verbouw eventueel later.
Net echt. ;D

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,49477.0.html
 (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,49477.0.html)
Titel: Re:Een baan naar SBB en BLS voorbeeld......Göschensteg
Bericht door: True North op 03 februari 2013, 20:23:02
Hi Peter,

Ha, voortgang.  :)

Ziet er goed uit en een leuke combinatie die Re 6/6 met Inox-rijtuigen.

Groet uit een zonnig YYC,

Edwin

Titel: Re:Een baan naar SBB en BLS voorbeeld......Göschensteg
Bericht door: Peter Spruit op 18 februari 2013, 21:34:22
En we zijn weer effectief aan het bouwen. 
Toch heerlijk als het ook weer eens een keer een lekker rotzooitje is
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02416_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02416_1.jpg)

De laatste lus nadert langzaam maar zeker zijn voltooiing.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02415_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02415_2.jpg)(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02417_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02417_1.jpg)

Volgende  stap is uiteraard kurkbedding....rails en dan de contouren van het  bergmassief aanbrengen.
 
Uiteindelijk zal er van de 2 schaduwstations dan ook van buitenaf niets meer te zien zijn.  Alles zit dan in de berg ingewerkt.

Wordt vervolgd
Titel: Re:Een baan naar SBB en BLS voorbeeld......Göschensteg
Bericht door: Steven! op 18 februari 2013, 21:45:25
Ziet er goed uit Peter!
Titel: Re:Een baan naar SBB en BLS voorbeeld......Göschensteg
Bericht door: Dennis1984 op 18 februari 2013, 22:42:39
Dat ziet er zeker goed uit! En hondebotten zijn altijd beter dan cirkels! Positief dus, deze verandering.
Titel: Re:Een baan naar SBB en BLS voorbeeld......Göschensteg
Bericht door: Steven! op 22 augustus 2013, 21:22:52
Peter!

Heb je nog een paar foto's van deze fantastische baan? ;).

Steven
Titel: Re: Een baan naar SBB en BLS voorbeeld......Göschensteg
Bericht door: Peter Spruit op 03 november 2015, 21:26:32
Meer als 2 jaar geleden dat ik hier nog wat over gepost heb.   Hebben de sceptici dan toch gelijk dat zo'n baan uiteindelijk een stille dood sterft ? Ik denk het niet. Prive omstandigheden hebben een en ander helaas op een laag pitje gezet doch heb sinds kort de draad toch weer verder opgenomen.  Het leven gaat nu eenmaal verder  en je moet toch ergens een uitlaatklep hebben om even je gedachten concreet ergens anders op te zetten.
Hier en daar is ondertussen wat aan de baan veranderd. Ondermeer een schaduwstation werd aangelegd, een te steile helling verwijderd vervangen door een lus structuur en het analoge pendelspoor nadert zijn voltooiing. Verder werd er werk gemaakt van ondermeer de bouw van eigen bovenleidingsmasten en krijgen de contoiurvormen van het een deel van het landschap een meer concrete invullen.
Boven op de grote spiraal zal een stoomlokdepot komen dat dusdanig wordt ingepland dat het eigenlijk een aparte entiteit in het totale baan gedeel wordt. De bouw van de lokloods is inmidddels begonnen.

Hiervan reeds enkele foto's maar moet eerst eens achter een nieuwe camera want mijn huidige begint langzaam de geest te geven.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0931_1024.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0931_1024.jpg)
Uitzetten van de lokloods en spanten

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0933_1024.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0933_1024.jpg)
Voorlopige inbouw van de draaischijf en op maat maken van de sporen.

De plaat waarop gebouwd wordt dient zuiver als mal en werklocatie.
Ondertussen zijn de spanten met poeders verweerd en is de volgende stap het voorbereiden van de muren en deze eveneens te verweren/verouderen.  De tot op heden gemaakte proefstukjes voldoen echter nog niet aan mijn verwachtingen dus daar ga ik morgen verder mee experimenteren.

Ook overweeg ik de deuren van de loods dmv servo's te laten openen en sluiten.
Wordt morgen vervolgd met wat verdere foto's van de huidige staat van de baan.



Titel: Re:Een baan naar SBB en BLS voorbeeld......Göschensteg
Bericht door: Miljoenenlijn op 03 november 2015, 23:54:53
Hoi Peter,

Een hele mooie baan,ik zie dat je de lokloods op zelfde manier opbouwd ,zoals op mijn baan ,is die van Vollmer?
Kijk dan uit met spanten,anders past het dak niet fatsoenlijk,maar dat zal voor je geen probleem zijn. ;)
Succes met het bouwen , (y) (y)

Gr Jo 
Titel: Re:Een baan naar SBB en BLS voorbeeld......Göschensteg
Bericht door: Peter Spruit op 04 november 2015, 13:03:10
Hallo Jo,

Deze is inderdaad van Vollmer.  Geheel blijft op de plaat staan en wordt dan met plaat en al " afgezonken " in de basisplaat. Zodanig kan dit als totaal module worden agfgebouwd en indien nodig ook weer worden uitgebouwd.
Titel: Re:Een baan naar SBB en BLS voorbeeld......Göschensteg
Bericht door: Edsko Hekman op 04 november 2015, 13:32:33
Forse loods Peter! Mooi man!  (y) Ik ben erg benieuwd.
Titel: Re:Een baan naar SBB en BLS voorbeeld......Göschensteg
Bericht door: Peter Spruit op 04 november 2015, 21:49:29
De bovenkant van de spiraal wordt genivelleerd en dicht gelegd.   
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02637.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02637.jpg)

Hierop zal het lokdepot uiteindelijk zijn locatie gaan krijgen.
Voorlopig nog even provisoir ingepland met een oud stuk loods dat ik nog had liggen maar geeft toch al een beetje een idee.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02620_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02620_4.jpg)

Zicht van de structuur aan de andere kant van de spiraal.   Ook de landschaps relief stukken zijn ruwweg ingepast.   
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02631_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02631_2.jpg)
Moet uiteraard nog een en ander aan gefine tuned worden  dus nog even volledig als ruwbouw te beschouwen

De te steile helling naar niveau 3 waarvan eerder sprake is totaal verdwenen en vervangen door een lus ( geen keerlus ) .  Treinen komen hierop via de Bietschtal brug... .gaan  tijdelijk in wacht( 2  mogelijks 3 wachtsporen ? ) in de berg en komen na verloop van tijd weer uit de berg en gaan terug via de Bietschtalbrucke weer het hoofdtraject op.   

Het andere schaduwstation ligt trouwens in dezelfde berg direct onder de bovenste lus.   Als je de baan dus in meer detail bekijkt  is het dus een groot hondebot waar de beiden boteinden eigenlijk onder elkaar liggen.
Onderstaande fotos zijn dus de toegang tot het viersporige schaduwstation onderde bovenste lus.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02624_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02624_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02628.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02628.jpg)





(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02636_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02636_2.jpg)
Titel: Re:Een baan naar SBB en BLS voorbeeld......Göschensteg
Bericht door: Peter Spruit op 30 januari 2016, 15:00:13
Ondertussen toch niet stil gezeten. 
De eerste portaal masten staan er.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG00011.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG00011.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG07751.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG07751.jpg)

Ook dezelf gemaakte perronsectie aanduiding hangt eraan.  Wel priegelwerk
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG0776_BURST0021.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG0776_BURST0021.jpg)

De perrons zijn volledig zelfbouw.  Berken multiplex, balsa hout voor de zijkanten / fotokarton etc.    Moet uiteraard nog  geverfd worden.   De verlichting op de portaaloverspanning is nu nog Brawa.
Wel de gloeilampjes eruit gehaald en vervangen door leds en 0.10 mm lakdraad.   Je ziet de bekabeling amper lopen.
De modernere  rechthoekige versie zal volledig uit zelfbouw gaan bestaan en vandaag hiervoor de kapjes ontvangen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG08241_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG08241_1.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG08261.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG08261.jpg)

Het inbrengen en fixeren van de fijne microleds is echt priegelen.  Deze zijn echt heel klein
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG08281.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG08281.jpg)

Cristal Clear is hier echt wel een leuk product.     Eerst vul ik de houder op met witte houtlijm. Laat dit uitharden, dan laagje Cristal Clear en hierin het mini ledje vastzetten.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG08271.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG08271.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG08291.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG08291.jpg)

Groetjes
Peter

Titel: Re:Een baan naar SBB en BLS voorbeeld......Göschensteg
Bericht door: Peter Spruit op 27 juni 2016, 12:58:32
De wanden die de scheiding gaan vormen tussen het pandelspoor en de hoofdbaan beginnen vorm te krijgen.
Alles wordt volledig opgebouwd uit gegoten gipsdelen die dan in elkaar gepuzzeld worden.   

Leuk werkje maar heel tijdrovend en beter iets dat je buiten doet ipv in de keuken.
Slijpen, schuren, frezen, opvullen... zie er soms net als een sneeuwman uit met dat gipsstof.

Benieuwd hoe en ander er gaat uitzien zodra alles op kleur gebracht is.  Totaal heb ik een 6 tal van deze segmenten nodig.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG10131.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG10131.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG10151_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG10151_1.jpg)
Titel: Re:Een baan naar SBB en BLS voorbeeld......Göschensteg
Bericht door: Dennis1984 op 29 juli 2016, 23:53:26
Dat ziet er netjes uit Peter!
Titel: Re: Een baan naar SBB en BLS voorbeeld......Goppensteg
Bericht door: Rob Ellerman op 30 juli 2016, 16:00:54
... zie er soms net als een sneeuwman uit met dat gipsstof...

Ziet er goed uit  (y) Ik mag hopen voor je dat je bij dit soort klussen een goed mond/neusmasker draagt... ;) ?

Grtn,
Rob
Titel: Re:Een baan naar SBB en BLS voorbeeld......Göschensteg
Bericht door: Peter Spruit op 31 juli 2016, 19:41:04
Na op kleur brengen begint het er zo uit te zien.

Van de week maar eens inpassen op locatie en kijken wat dat als resultaat  geeft.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG1089-1024.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG1089-1024.jpg)
Titel: Re:Een baan naar SBB en BLS voorbeeld......Göschensteg
Bericht door: Steven! op 17 augustus 2016, 11:17:08
Dat ziet er mooi uit!
Titel: Re:Een baan naar SBB en BLS voorbeeld......Göschensteg
Bericht door: Peter Spruit op 28 augustus 2016, 15:53:01
Even een zicht als het provisoir op de baan staat.

Indertussen druk bezig met de laatste rail en kurkbedding te leggen doch met dit hete weer  is het op zolder ook voor mij nu toch net iets te warm.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Houten_Aug_2016-1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Houten_Aug_2016-1.jpg)
Titel: Re:Een baan naar SBB en BLS voorbeeld......Göschensteg
Bericht door: Peter Spruit op 25 oktober 2016, 12:49:55
De Bietschtalbrucke ligt eindelijk op zijn plaats.  Vergde uiteindelijk toch nog heel wat pas en meetwerk om hem mooi en stabiel op zijn plaats te krijgen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG1463-1024.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG1463-1024.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG1490-1024.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG1490-1024.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG1491-1024.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG1491-1024.jpg)

Ook de achterwand en eerste bergcontouren beginnen nu het geheel al een wat heel ander uiterlijk te geven.   De wolken achtergrond is nog voorlopig ( had nog wat restjes liggen uit een afbraak project dus dat kwam goed van pas ). Zodra de bergen er in al zijn glorie liggen zal deze dan ook door een wat betere versie vervangen worden.  Maar geeft nu toch al een beetje een idee hoe het er gaat uitzien.

De lok met grindwagens mag ondertussen de brugbelasting uittesten  :D

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG1492-1024.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG1492-1024.jpg)

Nu volgende week nog de laatste rails aansluiten en dan kunnen we rijden..... hoop ik  :)

Ondertussen gaan we rustig verder met de tunnelportalen en lawine galerijen in berken multiplex te maken en vervolgens met gegoten gipsmuurplaten af te werken. Deze kunnen dan ook op hun respectievelijke plek komen.
De bergcontouren worden dan ook geplaatst en  ook de vallei onder de 3 bruggen wordt nog verder uitgewerkt.

Groetjes
Peter
Titel: Re:Een baan naar SBB en BLS voorbeeld......Göschensteg
Bericht door: Bert van Gelder op 25 oktober 2016, 15:53:27
Eerste bericht in 2007...

Het is niet even snel klaar, blijkt maar weer. Knap dat je blijft doorbouwen. Er zouden er genoeg zijn die er mee zouden zijn gestopt.

Ben heel benieuwd als er wat meer landschap komt!

Bouwse..

Gr, Bert
Titel: Re:Een baan naar SBB en BLS voorbeeld......Göschensteg
Bericht door: tuurtje op 25 oktober 2016, 17:30:18
Ben heel benieuwd als er wat meer landschap komt!

En ik ook

Groetjes

Arthur
Titel: Re: Een baan naar SBB en BLS voorbeeld......Goppensteg
Bericht door: Peter Spruit op 25 oktober 2016, 20:47:47
Ach is en blijft uiteindelijk een hobby en soms komt het er gewoon een paar maand niet van om zichtbaar verder te werken. Wat niet wil zegen dat er dan niets gebeurt. Tussendoor hou ik me dan bezig met bvb bouw van de bovenleiding, eigen verlichtingsmasten of wat digitale ombouw. Resultaat zie je dan pas vaak eens het op de baan staat.
Afgelopen anderhalf jaar is trouwens de meeste aandacht en tijd naar de revalidatie van onze dochter gegaan. Nu alles weer een beetje  in zijn plooien begint te vallen komt er ook weer wat meer tijd vrij om me met de hobby bezig te houden   ;)
Groetjes
Peter
Titel: Re:Een baan naar SBB en BLS voorbeeld......Göschensteg
Bericht door: viking op 25 oktober 2016, 21:15:42
Hey Peter,

mooi resultaat in je baan met je pareltje van een brug.
Ze komt hier mooi tot haar recht op deze plek.

Het diepte effect met de drie bruggen achter elkaar is ook een mooie plus voor het oog.

Grts

Johan
Titel: Re:Een baan naar SBB en BLS voorbeeld......Göschensteg
Bericht door: Dave....... op 26 oktober 2016, 11:25:47
Cool!  (y)
Titel: Re:Een baan naar SBB en BLS voorbeeld......Göschensteg
Bericht door: Peter Spruit op 23 januari 2017, 21:13:49
De laatste weken tussendoor wat verder aan de baan kunnen werken.  Zat de kerstvakantie gelukkig ook wel  voor iets tussen.

Inmiddels rijdt alles volledig rond. Weliswaar provisoir en nog zonder bloksturing of koploper en gewoon rechtstreeks op de IB
Doel is gewoon de zwakke punten eruit te halen en zorgen dat alles zonder ontsporingen verloopt.

Dat laatste viel gelukkig goed mee. Wel merkt ik dat ik veel vermogen verlies heb zeker wanneer de loks in de spiraal klimmen bij het digitaal rijden.
Rare is dat dit bij analoog rijden niet voorkwam.

Moet alles nog verder uitmeten en uitpuzzelen hieromtrent.  Sommige loks ( Fleischmann ICE ) vallen gewoon stil  - dus zelfs geen doorslippen van de antislipbandjes terwijl andere Roco's een even lange sleep zonder moeite door de spiraal trekken.

Ondertussen hier en daar wat bomen gepland en tegelijktijd de bouwfirma's even snel aan het werk gezet.
Toont nu iets aangekleder al is het gewoon maar om even van een kale baan af te zijn.

Uiteraard is dit maar tijdelijk voorlopig gewoon voor de show  ;D

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG1623-1024.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG1623-1024.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG1625-1024.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG1625-1024.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG1624-1024.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG1624-1024.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG1626-1024.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG1626-1024.jpg)


Titel: Re:Een baan naar SBB en BLS voorbeeld......Göschensteg
Bericht door: Peter Spruit op 02 juni 2017, 12:54:48
Een link naar een impressie van de voorlopig rijdende baan, gefilmd door een goede vriend van mij.

https://www.youtube.com/watch?v=X2uSY8zWq4g&feature=youtu.be

Mvg

Peter
Titel: Re:Een baan naar SBB en BLS voorbeeld......Göschensteg
Bericht door: viking op 02 juni 2017, 13:57:11
Mooi filmpje Peter

iets om regelmatig te bekijken er is zoveel te zien dat je meermaals moet kijken
en telkens ontdek je iets nieuws op en naast de baan.
Als deze baan helemaal aangekleed is wordt het een nog groter juweeltje dan het nu al laat uitschijnen.
Top Peter

Grts

Johan
Titel: Re:Een baan naar SBB en BLS voorbeeld......Göschensteg
Bericht door: nederbelg op 02 juni 2017, 14:20:19
Peter,

Hele mooie baan maar aub laat je treinen iets rustiger rijden.

Grt
Dave
Titel: Re:Een baan naar SBB en BLS voorbeeld......Göschensteg
Bericht door: Peter Spruit op 02 juni 2017, 17:02:24
Dave, dit wordt tz nog ingeregeld allemaal maar voorlopig rijdt dit nog gewoon als test op 1 voedingspunt en 1 transfo. Moment dat de boosters , alle voedingspunten en bloksecties zijn geinstalleerd zal dit ook een heel wat beter rijverloop gaan geven.
dus nog even niet op blindstaren.  Heb ondertussen nog wel wat werk voor de boeg.

Mvg
Peter
Titel: Re:Een baan naar SBB en BLS voorbeeld......Göschensteg
Bericht door: mwdb op 02 juni 2017, 18:08:04
Wat is dit een fantastische modelbaan! Leuke film-impressie: wat een megaklus zeg!
Die stevige snelheid vind ik wel meevallen: helemaal geen probleem: een prima test/demonstratie van de goede ligging van de sporen!
Eigenlijk ben ik in de loop der jaren niet meer zo'n fan van grote, vast ingebouwde modelbanen, maar dit is toch wel super hoor!
Ik ben reuze benieuwd hoe het er uit gaat zien als er wat landschap bij komt, alhoewel, ook zo is het als technisch concept natuurlijk ook al indrukwekkend!

Dank voor de leuke video!

Groeten, Michiel
Titel: Re:Een baan naar SBB en BLS voorbeeld......Göschensteg
Bericht door: NS264 op 02 juni 2017, 21:51:21
Hoi Peter,

Je hebt me daar wat rails liggen.
Begrijpelijk dat er al veel tijd in zit. Ik zie inderdaad op sommige plekken het landschap vormen.

Kan me zo danig voorstellen dat de vallei met de Bietschtalbrug nog een megaklus wordt.

Groeten Koen.
Titel: Re:Een baan naar SBB en BLS voorbeeld......Göschensteg
Bericht door: Peter Spruit op 04 juni 2017, 23:25:44
De vallei zal uiteindelijk best wel meevallen qua uitvoering. De bouw van station Goppenstein zal wat anders worden. Dit moet volledig uit scratch opgebouwd worden en waarbij het de bedoeling is om ook het sporenplan van het station zoveel mogelijk over te nemen. Ook de bovenleiding aldaar zal compleet zelfbouw  zijn.
Titel: Re: Een baan naar SBB en BLS voorbeeld......Göschensteg
Bericht door: Peter Spruit op 04 augustus 2017, 13:15:42
Door gezondheids omstandigheden momenteel wat meer vrije tijd dan anders dus langzaam weer verder begonnen met het bouwen aan de baan. Na eerst even wat met messing bouwkitjes bezig te zijn geweest ( resultaat volgt tzt hiervan  ) heb ik ook de ronde lokloods weer ter hand genomen die al een tijdje wegens tijdsgebrek ter zijde lag.  In de loods komen 4 inspectieputten van Auhagen.  Deze werder uiteraard van een passende vervuiling voorzien maar tevens van imitatie TL verlichting .  Daar ik er echter ook echt licht in wou hebben, werden in de bodem van iedere put 3 ledjes ingebouwd.   De putbodem zelf werd in een fijn metaalrooster uitgevoerd.

 (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG1910-1024.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG1910-1024.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG1911-1024.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG1911-1024.jpg)

Aansluitend werden de putten ingebouwd op de voorziene plaats en een digitale voeding per spoor voorzien ( de sporen op de draaischijf krijgen dus hun stroom van de loodssporen ipv omgekeerd )

Ook de bodem wordt stevig aangepakt. Hier komt een imitatie betonvloer in zodat deze gelijk ligt met de sporen.  Bedoeling is om hier eventueel de Stelcon platen in weer te geven dmv intekenen  van de platen met een zwart vet potlood maar dat moet ik nog even verder uitwerken hoe ik dit het beste doe en of het effect niet te " overweldigend"  is )
Het inpassen van de kartonnen inzetstukken is best wel een tijdrovend werk van veel passen / meten en uitsnijden maar gaat redelijk vlotjes.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG1912-1024.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG1912-1024.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG1913-1024.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG1913-1024.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG1916-1024.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG1916-1024.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG1917-1024.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG1917-1024.jpg)


Wordt vervolgd......

Titel: Re: Een baan naar SBB en BLS voorbeeld......Göschensteg
Bericht door: Falcon10 op 04 augustus 2017, 22:14:43
Dat wordt een mooi lokloods !
Titel: Re: Een baan naar SBB en BLS voorbeeld......Göschensteg
Bericht door: Peter Spruit op 19 september 2017, 12:33:32
Tijd om even iets anders te doen.  Ik had al een tijdje een messing etswerksetje liggen om eens een " schutzgitter " of stenenvanger te bouwen die je soms nog wel eens tegen komt aan tunnelportalen en frequent ook nog vind onder aan bruggen en viaducten ter bescherming van de bovenleiding tegen stenen en aanraken.

Het setje is zeer filigrain uitgevoerd en je hebt toch wel echt een ets buigmal nodig om de fijne profieltjes in de juiste vorm te kunnen buigen.

 (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG1906-1024_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG1906-1024_1.jpg)

Solderen doe je het beste met soldeerpasta om mooie fijne soldeerverbindingen te bekomen.   ( deze set is nog wel met gewoon soldeerdraad gedaan maar heb ondertussen voor andere zaken al wel de pasta gebruikt en verschil is significant)

Eens in mekaar gezet heb je een best leuk detailtje op de baan.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG1909-1024.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG1909-1024.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG1908-1024.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG1908-1024.jpg)

Daar het ook eens hoogtijd werd dat ook het tunnelportaal van zijn maagdelijk witte kleur verlost werd, ook dit maar eens gelijk onder handen genomen.

Hiervoor heb ik gebruik gemaakt van de verven van Woodland Scenics.
Als grondkleur is Oker ( N° 1223 )  gebruikt in een verhouding verf/water van 1/16.  Dit ruim vloeiend aanbrengen en gelijk in de nog natte verf eroverheen gaan met  Burnt Umber  ( N° 1222 ) eveneens in verhouding 1/16. Dit doe ik al doppend met een wat bredere platte borstel om zo te vermijden dat je teveel egaliteit bekomt.  Dus hier wat meer , daar wat minder verf etc.    Gelijk er over heen, dus ook nog altijd nat in nat en de lagen tussenin NIET laten drogen, breng ik dan Slate Grey ( N° 1219 ) in dezelfde techniek op . Dit wel reeds in verdunning  1/32 !!     Het gips zuigt het vocht snel op zodat de pigmenten mooi achterblijven. 
Het geheel even dmv een haardroger laten drogen en zodra hand droog fixeren met een spraywaas Scenic Cement ( N° S191 ) .   Het over tollige Scenic Cement laten afdruipen en weer even met de haardroger overheen om het droogproces te versnellen.   De Scenic Cement fixeert de onderliggende lagen.
Je zal ook merken dat op de voegen tussen de zelf gegoten gipsdelen die met houtlijm op de berkenmultiplex ondergrond zijn verlijmt, de verf niet ingedrongen is en je wat kleine witte plekken hebt. Dit is zeker niet erg. Het Scenic Cement legt ook hier een laag overheen die bij de volgende kleurwash wel zal blijven houden.

Zodra de Scenic Cement ook mooi droog is ( 10 tal minuutjes)  heeft het geheel een verdunde wash gekregen met zwart  ( N° 1220 ) in de verhouding 1/32. Ook weer deppend opbrengen om de kleurnuances te krijgen. De witte plekjes krijgen nu ook het uiterlijk van oude cement herstellingen die aan het portaal uitgevoerd zijn.
Desgewenst met drybrushing kan je hier en daar nog wat extra schakeringen aanbrengen met  bvb wit of mosgroen maar doe dit heel spaarzaam
Na droging eventueel nog een laatste fixatielaag met Scenic Cement aanbrengen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG1966_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG1966_1.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG1967.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG1967.jpg)

Het geheel smoelt nu alleszins een stuk beter  ;D.
Het is vooral een kwestie van beetje eerst uitproberen op wat afvalstukken en verder de verf goed te verdunnen,deppen en wat je teveel vind gelijk weer afvegen.
Hou er rekening mee dat als alles goed door gedroogd is, de verfpigmenten nog wat mooier naar voren komen en je dan pas het uiteindelijke resultaat ziet.

De " Schutzgitter " komt nu veel mooier tot zijn recht.    Deze is nu nog in ongeschilderde uitvoering.    Alhoewel ik het niet storend vind overweeg ik toch om deze nog te spuiten in een fijne grondlaag metaal grijs en dan van een roestpatina te voorzien.  De maasroosters zijn echter zo fijn uitgevoerd dat je moet uitkijken dat deze zich niet vol zetten met verf waardoor het geheel gelijk om zeep geholpen wordt.

Wordt dus vervolgt. Liggen er toch nog 3 klaar om te bouwen  ;D
Titel: Re: Een baan naar SBB en BLS voorbeeld......Göschensteg
Bericht door: Swiss_fan op 19 september 2017, 12:40:15
Mooi Peet
Titel: Re: Een baan naar SBB en BLS voorbeeld......Göschensteg
Bericht door: viking op 20 september 2017, 12:14:55
Mooi resultaat Peter

je tunnel portaal ziet er ook klasse uit.
Niet te druk en toch realistisch, op tijd stoppen met verouderen is ook een kunst.

Buigmal lijkt mij inderdaad onontbeerlijk voor deze werkjes  :).

Kan je met jouw model alle vormen buigen? Lijkt me ook een kunst apart

Grts

Johan
Titel: Re: Een baan naar SBB en BLS voorbeeld......Göschensteg
Bericht door: Peter Spruit op 20 september 2017, 13:22:25
De buigmal dient vooral om het etswerk op de aangeduide plaatsen haarfijn te kunnen buigen in de gewenste hoeken. 
Ben er verder zelf nog mee aan het leren werken maar wijst zichzelf echter uit.

Voordeel is dat je egaal kunt buigen en plooien zonder vervormingen of indrukken te krijgen zoals je die bvb met een platte tang zou voorhebben

Mvg

Peter
Titel: Re: Een baan naar SBB en BLS voorbeeld......Göschensteg
Bericht door: Peter Spruit op 05 oktober 2017, 14:00:27
Gisteren de laatste " Stelcon " platen ingekrast en voorzien van de nodige vervuiling.   Smoelt gelijk helemaal anders.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG2026.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG2026.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG2025.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG2025.jpg)

Nu kunnen de buitenmuren opgetrokken worden.  Deze worden uiteraard ook gelijk van de nodige verwering en  vervuilingsporen voorzien. 

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG2031.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG2031.jpg)
Titel: Re: Een baan naar SBB en BLS voorbeeld......Göschensteg
Bericht door: Peter Spruit op 04 augustus 2021, 10:16:23
Door andere prioriteiten ( ondermeer bouw woning voor dochter ) heeft de hobby en de bouw van ¨Göschensteg " even een tijdje stil gelegen al schrok ik wel dat de laatste posting toch al weer bijna 4 jaar geleden was.  :-\
Nu ze het nest verlaten heeft eindelijk weer tijd  voor onszelf en om de hobby weer terug een beetje op te nemen.
De verdere bouw van de halfronde stoomlokloods beet me al een hele tijd weer, vooral omdat ik dit volledig uit een andere hoek bekeken heb.  Het eerste idee was dit als een typisch stoomlok depot te bouwen voor mijn collectie van vooral Duitse Fleischmann stomers, compleet met B&K kolenbunker,  B&K watertoren, slakkenput  en alle andere typische zaken die bij een stoomdepot horen.  De looks zelf was de gebruikelijke grauwe rode baksteen waarbij ik alle muren reeds volledig ingekleurd had.
Dit eigenlijk als een apart " museum " onderdeel in mijn Zwitsers georienteerde baan. 

Toen ik echter toevallig wat luchtfoto's van de loods in Brig tegenkwam sprak mij dit veel meer aan. 
De combinatie van de vuilwitte oude loodsmuren , het halfronde concept op een kleine plaats en en multifunctioneel gebruik voor vooral E- loks met de speciale bovenleidingsconstructie en afspanning vond ik veel leuker om proberen om te zetten in model en dit dan te integreren in mijn baan.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/brig-rotonde3-610a4961bc6f8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/brig-rotonde3-610a4961bc6f8.jpg)

Tevens vertoond de loods veel kenmerken die overeenkomen met de standaard Volmer lokloods.
Mits de nodige artistieke vrijheden kan dez dus mooi als basis worden  gebruikt en waar mogelijk worden aangepast

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20180603-WA0081-610a49a161f61.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20180603-WA0081-610a49a161f61.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/brig-rotonde2-610a49eaa09ab.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/brig-rotonde2-610a49eaa09ab.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20180603-WA0056-610a4a4cc7078.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20180603-WA0056-610a4a4cc7078.jpg)

Een eerste begin is nu gemaakt met het herkleuren van alle muurdelen. Persoonlijk bevalt me dit al een stuk beter.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/proefopstelling-2-610a4ab89fa5f.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/proefopstelling-2-610a4ab89fa5f.jpg)


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/proefopstelling-610a520fb3352.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/proefopstelling-610a520fb3352.jpg)

Zal een hoop werk zijn maar de uitdaging is des te groter. Dat niet alles 100% conform het grote voorbeeld zal zijn stoort me niet.  Dan zou ik echt volledig van scratch moeten beginnen en alle wanden moeten laten maken als lasercut onderdelen door derden.  Ook de dakstructuur zal blijven als is.  De deuren van de loodsen zelf probeer ik wel enigzins aan te passen

Wat ik met mijn Duitse Fleischmann stomers ga doen en de B&K bouwpakketjes  zie ik tzt wel.  Vermoedelijk zullen deze wel in de verkoop gaan ter financiering van meer specifiek Zwitsers materiaal dat meer bij deze zwitserse loods zal passen.

Ik probeer alleszins weer met wat meer regelmaat het verdere verloop te blijven posten ;D






Titel: Re: Een baan naar SBB en BLS voorbeeld......Göschensteg
Bericht door: HuubvG op 04 augustus 2021, 20:57:41
Mooi plan, mooi gebouw. Als het voor jezelf is zou ik de Duitse stomers niet te snel wegdoen. Maar ik zie wel hoe het uitpakt. Lekker weer bezig, veel plezier ermee. (y)
Titel: Re: Een baan naar SBB en BLS voorbeeld......Göschensteg
Bericht door: Menno de Vries op 04 augustus 2021, 22:12:18
Eindelijk weer eens wat Zwitsers. Vind het nu al 🤩

Menno
Titel: Re: Een baan naar SBB en BLS voorbeeld......Göschensteg
Bericht door: Peter Spruit op 05 augustus 2021, 14:07:31
De eerste muurdelen vond ik te sterk verweerd en eigenlijk niet realistisch omdat ze te fel en teveel  qua kleur overkwamen tov het voorbeeld.

Heb vanmorgen dan ook deze terug onderhanden genomen en en voorzien van een extra wash van gebroken wit die er al deppend overheen gelegd werd.
Hierdoor zwakken de felle kleuren wat meer af en krijg je veel zachtere nuances.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/subtielere-vervuilingstinten-610bd41369adc.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/subtielere-vervuilingstinten-610bd41369adc.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/herwerkte-loodsmuren-met-afgezwakte-vervuiling-610bd43495ac2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/herwerkte-loodsmuren-met-afgezwakte-vervuiling-610bd43495ac2.jpg)

Bevalt me een stuk beter zo.
Titel: Re: Een baan naar SBB en BLS voorbeeld......Göschensteg
Bericht door: Peter Spruit op 25 november 2021, 12:36:29
De afgelopen tijd  het werk aan de lokloods weer hernomen.

De aanpassing van de deuren is een redelijk tijdsrovend werkje .
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/aanpassing-deuren-619f732c2c61f.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/aanpassing-deuren-619f732c2c61f.jpg)

Eerste paar setjes zijn inmiddels klaar en ook ingekleurd
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/aangepaste-lokdeuren-619f7358e8221.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/aangepaste-lokdeuren-619f7358e8221.jpg)

Inmiddels zijn de eerst segmenten op hun plaats gezet en begint het eindelijk een beetje vorm te krijgen. 
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20211125-104709-619f7377d8556.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20211125-104709-619f7377d8556.jpg)

Volgende stap is eens bekijken of we het dak toch kunnen aanpassen naar het platte dak in Brig. 
Titel: Re: Een baan naar SBB en BLS voorbeeld......Göschensteg
Bericht door: lrrw op 25 november 2021, 12:56:35
Hallo Peter,

Goed bezig.👍👍

En dan al het andere werk voor je Zwitserse modelspoorbaan waar je mee bezig bent.
Hopelijk zijn je nog vele jaren modelbouwen gegund.

Groet Cor Lageweg.