hoi hoiJAAP ik ga het proberenbedankt
Een beetje model bouwer, die maakt een metalen staafje aan de wisseltong, dat met de tong heen en weer gaat. Dit staafje tikt aan elke kant een stripje koper, of blik aan en hier heeft u een schakelaar die de stand van de wissel aangeeft.
Dan sluit je de spoeltjes van het relais op de schakelaars aan, zodat het relais meeschakelt. Die spoeltjes werken precies hetzelfde als je wisselspoelen.
Interessant. Heb je dit wel eens gemaakt? En heb je daar een foto, of liever nog een filmpje van? Ik moet nog zien dat iemand zoiets betrouwbaar werkend kan maken. Zelf neem ik genoegen met eindcontacten op de aandrijfmotor, de verbinding naar het wissel is zo stug dat je mag veronderstellen dat de tongen dan ook aanliggen.Wel aan denken dat zo'n bistabiel relais alleen maar werkt met gelijkspanning op de spoelen. In zijn schema geeft Jaap dan ook een gelijkspanningsvoeding aan. Als je met wisselspanning werkt dan moet er een diode voor elke relaisspoel.
maar is het zo ingewikkeld om bv dat stukje verenstaal wat uit een conrad motor de stelbalk bediend, ook naar onderen uit te laten steken en daar twee contacten uit een gesloopt relais te laten raken?
Eenvoudiger is om de tong zelf als schakelaar te gebruiken.Daarvoor moet je de tongen isoleren en aan elke tong een draadje maken.De tong die het potentiaal van de aanslagrail heeft ligt aan.