Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

C12c rijtuig door maartenvdb
Vandaag om 18:04:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Gino
Vandaag om 18:01:17
waterwagens door Marc tramt
Vandaag om 17:59:12
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Marc tramt
Vandaag om 17:56:13
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Marc tramt
Vandaag om 17:55:39
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door prutser
Vandaag om 17:50:53
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 17:35:26
slechte stroomafname bij ROCO RH310 7120013 door Klaas Zondervan
Vandaag om 17:10:31
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 16:49:12
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 16:47:15
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
Vandaag om 16:31:03
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 16:23:34
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Pauldg
Vandaag om 15:33:53
Fleischmann rijtuig 5896 door ArjanB
Vandaag om 15:15:17
Franse lantaarnijzers in 1:87 gezocht door TonM
Vandaag om 15:10:09
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 14:55:36
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 13:44:42
Op Zuid (NL H0) door spoorijzer
Vandaag om 13:35:20
Ik ben aan het opruimen. door hervé
Vandaag om 13:33:31
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 12:34:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:04:05
Au bord de la Cèze door Basmans
Vandaag om 11:56:14
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:35:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 10:09:06
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 10:01:43
Acme nieuwe ICNG door arnaud-ns/htm
Vandaag om 09:33:30
LS Models/Lemke CityNightLine samenstelling?? door Rick
Vandaag om 08:05:02
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door MathynK
Vandaag om 07:31:01
Een leuke vrachtwagen door ArjanB
Vandaag om 01:18:15
Palisade Canyon door RobVille
06 October 2025, 22:37:58
  

Auteur Topic: Peco wissels digitaliseren  (gelezen 3630 keer)

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1204
Re: Peco wissels digitaliseren
« Reactie #15 Gepost op: 29 March 2016, 17:32:27 »
Zelf gebruik ik spullen van Digitrax en voor het omgooien van wissels gebruik ik hun DS64. De DS64 kun je gebruiken voor zowel 'solenoid turnout machines' of voor 'slow motion motors'.

Ook gebruik al zo'n jaar of 10 de Peco wissels met de PL10 naar volle tevredenheid. Het is inderdaad zo dat de Peco wissels met de PL10 en ook de Seep's luidruchtig zijn bij het omgooien van de wissels en flink wat vermogen vragen. Maar ja dat is maar voor een kort moment en de DS64 is daar volledig voor toegerust; ik zelfs twee paar overloopwissels. Dat betekent dat twee wissels op een uitgang van de DS64 zitten en dus tegelijkertijd geschakeld worden; geen probleem.

Maar volgens mij valt of staat alles met het vermogen dat de wisseldecoder kan leveren; als deze te weinig vermogen levert schakelt het wissel misschien niet goed (lees: onbetrouwbaar) en als deze te lang schakelt, blijft er -zoals ook al eerder is aangegeven- te lang stroom vloeien en kan de spoel te heet worden.

Peter
Met vriendelijke groet,
Peter

fons gribling

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re: Peco wissels digitaliseren
« Reactie #16 Gepost op: 30 March 2016, 15:09:45 »
Heren,

Heel hartelijk dank voor jullie suggesties en zeker zinvolle oplossingen en inzichten.
Ik ga er mee aan de slag waarbij ik in eerste instantie het accent zal leggen op het verlagen van de pulstijd (waarvan ik niet wist dat dit kon zo groen ben ik met deze materie) en het inkorten van de bekrachtigingstijd (dit vage vermoeden had ik wel) en het verwijderen van het veertje van de Peco-wissel.
Ik heb overigens ook veel baat gehad bij een eerdere topic waar een aantal van jullie eveneens aan bijdroeg: 'DR4018 springt spontaan naar ander adres, vanaf pagina 8'.
Tenslotte: de Peco aandrijving PL-10E heb ik heel lang (maar niet zo lang gebruikt) en ik vind het zonde om die nu aan de kant te leggen en in te ruilen voor een servo en servo-decoder.

Nogmaals hartelijk dank en met vriendelijke groet,

Fons

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22567
Re: Peco wissels digitaliseren
« Reactie #17 Gepost op: 30 March 2016, 15:25:07 »
en het verwijderen van het veertje van de Peco-wissel.


Ho en wacht en zo. Dat veertje is de vergrendeling van het wissel. De Peco-aandrijvingen zijn niet in staat het wissel in de eindstand te houden. Dus bij gebruik van Peco-aandrijvingen moet je het veertje laten zitten.
Je kan het veertje alleen weghalen als je een aandrijving gebruikt die in staat is op eigen kracht het wissel in de eindstand te houden.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

fons gribling

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re: Peco wissels digitaliseren
« Reactie #18 Gepost op: 30 March 2016, 23:05:42 »
Henk,

mijn dank is groot want dit is mijn ervaring van deze vanmiddag ook!

Ik probeerde het eerst op een wissel waarvan het veertje 'lam' of iets dergelijks is en daarbij viel het me op dat op eind van de schakeling de pin van de Peco aandrijving een fractie terugging en dus ook de tong van de wissel. Vervolgens deed ik dit met een wissel waarvan het veertje wel goed functioneerde en daarbij bleef de tong wel op zijn plaats ondanks dat de aandrijving ook hier een fractie terugging. Door het veertje bleef de tong dus op zijn plaats.

Trial and error blijft ook met deze hobby van groot belang.

hartelijke groet,

Fons

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26824
    • Pagina van klaas
Re: Peco wissels digitaliseren
« Reactie #19 Gepost op: 30 March 2016, 23:13:14 »
...daarbij viel het me op dat op eind van de schakeling de pin van de Peco aandrijving een fractie terugging en dus ook de tong van de wissel.
Dat verschijnsel wordt veroorzaakt door de enorme klap waarmee het wissel wordt omgelegd. De zaak kaatst gewoon terug.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.