Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vreemd probleem door Ruud Teunissen
Vandaag om 00:30:49
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door dennie
Vandaag om 00:25:50
Wat te doen met oude catalogi door Hasenwald
05 August 2025, 23:42:19
booster vraag door Hasenwald
05 August 2025, 23:37:13
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
05 August 2025, 23:31:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
05 August 2025, 22:30:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
05 August 2025, 22:20:51
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
05 August 2025, 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
05 August 2025, 21:40:36
Wat was jullie allereerste loc? door Bahn-AG
05 August 2025, 21:10:02
Her-(her-)beginnen door Overet
05 August 2025, 21:06:51
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
05 August 2025, 20:57:06
Terugverende koppeling door phdirk
05 August 2025, 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door phdirk
05 August 2025, 20:24:48
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
05 August 2025, 20:17:43
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
05 August 2025, 20:09:59
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn door Sicco Dierdorp
05 August 2025, 19:58:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
05 August 2025, 19:53:30
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
05 August 2025, 19:33:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
05 August 2025, 19:29:14
Trix DXI van DC naar AC door hmmglaser
05 August 2025, 19:27:03
Vitrinekast door Scratchbuilt
05 August 2025, 18:44:53
MoBaBro.de door henk
05 August 2025, 17:54:00
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Tedo
05 August 2025, 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Tedo
05 August 2025, 17:41:37
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
05 August 2025, 17:30:20
Station Arnhem jaren '80' door Niels B
05 August 2025, 17:26:13
US diorama in H0 door Frank 123
05 August 2025, 16:59:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
05 August 2025, 16:57:56
Bauarbeiten im gange door 741230
05 August 2025, 16:20:35
  

Auteur Topic: Peco wissels digitaliseren  (gelezen 3478 keer)

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1188
Re: Peco wissels digitaliseren
« Reactie #15 Gepost op: 29 March 2016, 17:32:27 »
Zelf gebruik ik spullen van Digitrax en voor het omgooien van wissels gebruik ik hun DS64. De DS64 kun je gebruiken voor zowel 'solenoid turnout machines' of voor 'slow motion motors'.

Ook gebruik al zo'n jaar of 10 de Peco wissels met de PL10 naar volle tevredenheid. Het is inderdaad zo dat de Peco wissels met de PL10 en ook de Seep's luidruchtig zijn bij het omgooien van de wissels en flink wat vermogen vragen. Maar ja dat is maar voor een kort moment en de DS64 is daar volledig voor toegerust; ik zelfs twee paar overloopwissels. Dat betekent dat twee wissels op een uitgang van de DS64 zitten en dus tegelijkertijd geschakeld worden; geen probleem.

Maar volgens mij valt of staat alles met het vermogen dat de wisseldecoder kan leveren; als deze te weinig vermogen levert schakelt het wissel misschien niet goed (lees: onbetrouwbaar) en als deze te lang schakelt, blijft er -zoals ook al eerder is aangegeven- te lang stroom vloeien en kan de spoel te heet worden.

Peter
Met vriendelijke groet,
Peter

fons gribling

  • Offline Offline
  • Berichten: 23
Re: Peco wissels digitaliseren
« Reactie #16 Gepost op: 30 March 2016, 15:09:45 »
Heren,

Heel hartelijk dank voor jullie suggesties en zeker zinvolle oplossingen en inzichten.
Ik ga er mee aan de slag waarbij ik in eerste instantie het accent zal leggen op het verlagen van de pulstijd (waarvan ik niet wist dat dit kon zo groen ben ik met deze materie) en het inkorten van de bekrachtigingstijd (dit vage vermoeden had ik wel) en het verwijderen van het veertje van de Peco-wissel.
Ik heb overigens ook veel baat gehad bij een eerdere topic waar een aantal van jullie eveneens aan bijdroeg: 'DR4018 springt spontaan naar ander adres, vanaf pagina 8'.
Tenslotte: de Peco aandrijving PL-10E heb ik heel lang (maar niet zo lang gebruikt) en ik vind het zonde om die nu aan de kant te leggen en in te ruilen voor een servo en servo-decoder.

Nogmaals hartelijk dank en met vriendelijke groet,

Fons

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22518
Re: Peco wissels digitaliseren
« Reactie #17 Gepost op: 30 March 2016, 15:25:07 »
en het verwijderen van het veertje van de Peco-wissel.


Ho en wacht en zo. Dat veertje is de vergrendeling van het wissel. De Peco-aandrijvingen zijn niet in staat het wissel in de eindstand te houden. Dus bij gebruik van Peco-aandrijvingen moet je het veertje laten zitten.
Je kan het veertje alleen weghalen als je een aandrijving gebruikt die in staat is op eigen kracht het wissel in de eindstand te houden.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

fons gribling

  • Offline Offline
  • Berichten: 23
Re: Peco wissels digitaliseren
« Reactie #18 Gepost op: 30 March 2016, 23:05:42 »
Henk,

mijn dank is groot want dit is mijn ervaring van deze vanmiddag ook!

Ik probeerde het eerst op een wissel waarvan het veertje 'lam' of iets dergelijks is en daarbij viel het me op dat op eind van de schakeling de pin van de Peco aandrijving een fractie terugging en dus ook de tong van de wissel. Vervolgens deed ik dit met een wissel waarvan het veertje wel goed functioneerde en daarbij bleef de tong wel op zijn plaats ondanks dat de aandrijving ook hier een fractie terugging. Door het veertje bleef de tong dus op zijn plaats.

Trial and error blijft ook met deze hobby van groot belang.

hartelijke groet,

Fons

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26682
    • Pagina van klaas
Re: Peco wissels digitaliseren
« Reactie #19 Gepost op: 30 March 2016, 23:13:14 »
...daarbij viel het me op dat op eind van de schakeling de pin van de Peco aandrijving een fractie terugging en dus ook de tong van de wissel.
Dat verschijnsel wordt veroorzaakt door de enorme klap waarmee het wissel wordt omgelegd. De zaak kaatst gewoon terug.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.