Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:59
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
  

Auteur Topic: Bouwsels van Rik in schaal 0 (1:43.5)  (gelezen 54839 keer)

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6338
Re: Bouwsels van Rik in schaal 0 (1:43.5)
« Reactie #120 Gepost op: 28 november 2019, 22:10:35 »
Hij wordt geweldig Rik. Die eerste centimeters zijn inderdaad magisch, vooral wanneer je de hele aandrijving zelf hebt geknutseld.

Katten hebben doorgaans een dubbelzinnige verhouding met modeltreinen, maar dit kan nog wel wat worden. Jammer dat hij geen snorretje onder zijn neus heeft anders kon je hem nog voor de contest opgeven. Wellicht maar beter zo.

Succes met het afbouwen. Zo te zien komt dat helemaal goed!

Mvg, Paul
Boomshanka!

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 9556
    • nulpunt
Re: Bouwsels van Rik in schaal 0 (1:43.5)
« Reactie #121 Gepost op: 28 november 2019, 22:29:05 »
Hoe je het aanpakt en dat je het gewoonweg maakt en niet bang bent voor problemen......zo hoort het bij een modelbouwer. Petje af.


Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 3092
    • SpoorObjecten
Re: Bouwsels van Rik in schaal 0 (1:43.5)
« Reactie #122 Gepost op: 29 november 2019, 11:41:02 »
Erg mooi allemaal Rik!

Gaaf om te zien hoe je het zo strak krijgt, als ik met een mesje aan de slag ga zit ik of half in mijn vinger of zijn de stroken één lange slinger ipv mooi strak  (y)
Ga zo door  :laugh:

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9858
    • belse roestkraam
Re: Bouwsels van Rik in schaal 0 (1:43.5)
« Reactie #123 Gepost op: 29 november 2019, 12:15:33 »
gewoon mesje uit je vinger trekken, vinger dichtplakken en verder oefenen. :angel:

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6338
Re: Bouwsels van Rik in schaal 0 (1:43.5)
« Reactie #124 Gepost op: 29 november 2019, 12:18:56 »
Precies! Ik sneed vroeger altijd scheef en onregelmatig in mijn vingers en nu niet meer!
Boomshanka!

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 9556
    • nulpunt
Re: Bouwsels van Rik in schaal 0 (1:43.5)
« Reactie #125 Gepost op: 29 november 2019, 12:27:01 »
Nee, want die zullen er dan wel af zijn.

Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 3092
    • SpoorObjecten
Re: Bouwsels van Rik in schaal 0 (1:43.5)
« Reactie #126 Gepost op: 29 november 2019, 17:47:00 »
hehe, 2 weken geleden lag het vinger iets verder over de meetlat ik door had.
De plaat was 2mm dik, dus om er goed doorheen te komen zette ik wat meer kracht op het mesje.

nouja, je kan wel bedenken wat er gebeurde  (y)

becasse

  • Offline Offline
  • Berichten: 967
  • http://becasse-weathering.blogspot.nl/
Re: Bouwsels van Rik in schaal 0 (1:43.5)
« Reactie #127 Gepost op: 01 december 2019, 11:31:08 »
Ha Rik,

Die kat!! Om te gieren gewoon. Er is voor dit soort katten een eigen omschrijving; kitlers ;D en zelfs een eigen site.

Leuk allemaal, maar dat neemt niet weg dat je een fantastisch model aan het bouwen bent. Ik heb foto’s opgezocht van het voorbeeld, en voor een weathering kan je je echt wel uitleven.

Die roosters, geëtst, zijn vast een kroon op jouw werk. Ik volg met plezier je vorderingen!

Michiel
« Laatst bewerkt op: 01 december 2019, 11:51:35 door becasse »
Waar gaan we heen voor spoor 1?
http://becasse-weathering.blogspot.nl/

Rik

  • Mehh..
  • Offline Offline
  • Berichten: 407
Re: Bouwsels van Rik in schaal 0 (1:43.5)
« Reactie #128 Gepost op: 01 december 2019, 12:15:55 »
Bedankt weer voor alle complimenten! Erg leuk om te lezen dat jullie het ook leuk vinden om het bouwproces te volgen.

Michiel, wat de weathering betreft mag deze inderdaad behoorlijk gebruikt eruit gaan zien. Mijn toekomstige baan zal zich gaan afspelen rond 1965 tot grofweg 1970 op z’n allerlaatst. Ik mik in ieder geval een beetje op ‘68. De Renault VH ging precies in die periode uit dienst, de eersten in ‘65 en de laatste in ‘70. Ze reden in die periode dus op hun laatste wielen, in tegenstelling tot de andere treinstellen die ik gebouwd heb tot nu toe. En het feit dat ze niet gloednieuw meer waren maar al heel wat jaren meegingen zag je er in die periode aardig vanaf bij sommige. Maar eerst maar eens zorgen dat hij spuitklaar wordt!

Toevallig gisteren even met de bus naar Aachen geweest. Ik had namelijk 3mm messing buis nodig voor de buffers, en die kon ik niet vinden in huis. En tevens kon ik mijn 0,5mm messing staaf ook niet meer vinden om de leuningen en dergelijke van te maken. Dus om te zorgen dat ik vandaag iets zou kunnen doen heb ik daar maar even wat van gehaald. Dadelijk dus lekker buffers bouwen. Verder hadden ze daar in Aachen toevallig ook een heel mooie special liggen van het blad ‘Le train’ helemaal over de Renault VH. Verschenen in 2006, maar daar nog gewoon nieuw op de plank. Meteen maar meegenomen dus zodat ik weer wat verse foto’s heb waaronder ook van details die ik eerder niet had. Een geslaagd uitje dus naar de modelbouwwinkel.

Rik

  • Mehh..
  • Offline Offline
  • Berichten: 407
Re: Bouwsels van Rik in schaal 0 (1:43.5)
« Reactie #129 Gepost op: 05 december 2019, 18:17:29 »
Ik ben weer lekker aan het bouwen geweest. Deze keer heb ik een paar taaie dingen aangepakt, hoofdzakelijk de draaistel-zijkanten. Ik kan daar altijd erg tegenop zien omdat het moeilijk is om er goeie foto's van te vinden, er veel rommel op zit en omdat je er bij zulke motorwagens over het algemeen naderhand vrij weinig van zal zien. Dat is ook de reden dat ze vrij eenvoudig gebleven zijn, er zou eigenlijk meer detail op moeten. Waarschijnlijk komen er nog wel één of twee kleine dingetjes bij, maar in grote lijnen vind ik ze klaar. Verder heb ik de buffers gemaakt, sluitseinijzers, bevestigingsplaten voor de koppelhaken, leuningen bij de deuren, wat detail dat nog moest op de chassisbalken en nog wat kleine rommel. Langzaam beginnen we dus aan het eind te komen van het bouwen van de buitenkant. Voor zover ik me nu kan bedenken hoeven er alleen nog luchtslangen op bij de bufferbalk, wat kleine klepjes aan de zijkanten (tankklep, zandklep zulk soort dingetjes), toeters op het dak en natuurlijk de roosters voor de koeling.

Verder was ik bijzonder verheugd om te zien in een blad wat ik recent kocht dat de versie die ik aan het bouwen ben ook daadwerkelijk bestaan heeft. Er zijn namelijk erg veel verschillen binnen de serie VH's, mede doordat ze ooit in de jaren '30 gebouwd zijn voor allerlei verschillende maatschappijen. Na de oorlog was dat allemaal opgegaan in de SNCF en die besloot toen om ze te verbouwen zodat ze allemaal enigszins op elkaar gingen lijken. Er bleven echter verschillen bestaan. Zo heb je versies met 5 ramen tussen de deuren in en met 6 ramen, er zijn wagens met toilet en zonder, de bufferbalken wijken soms af van elkaar en ga zo maar door. Ik ben destijds begonnen aan deze trein in de veronderstelling dat hij wel zou bestaan, maar ik kwam steeds alleen maar foto's tegen van deze uitvoering zonder toilet, terwijl die van mij wel een toilet heeft. Maar nu kwam ik er dan toch eentje in precies de uitvoering tegen die ik bouw, met toilet. Hij draagt het nummer XBD 2211 en is zelfs nog als één van de allerlaatste in dienst gebleven, ideaal dus.



Dit is de X2211, enige wat ik dan tegenkwam daaraan is dat het toilet een soort van alternatieve ventilatie mogelijkheid heeft. Die moet ik dan ook maar namaken nog..



Hier een VH met een meer voorkomend type bufferbalk, een interessant verschil. Ik vond het andere type beter bij het model passen, vandaar dat ik die gemaakt heb. (deze motorwagen heeft trouwens een bijzonder schade boven de bagagedeur.. ik ben benieuwd hoe hij daaraan gekomen is.)



Geen dag zonder Bach! De bufferbalk wordt dus ook al lekker gevuld, alleen nog de 6 luchtslangen. 6?! Ja, 6.. ik weet ook niet waarom het er zoveel moeten zijn..



En de draaistellen. Het is een fijn gezicht dat er nu ook onder de wagenbak iets van detail te zien is vind ik zelf.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2960
Re: Bouwsels van Rik in schaal 0 (1:43.5)
« Reactie #130 Gepost op: 05 december 2019, 18:54:25 »
Dit wordt erg mooi!
Over die schade boven de bagagedeur: een reiziger die een sjoelbak mee wilde nemen. Mijn overgrootvader probeerde dat eens in een lijnbus.

Wolter
Moins mais mieux.

Rik

  • Mehh..
  • Offline Offline
  • Berichten: 407
Re: Bouwsels van Rik in schaal 0 (1:43.5)
« Reactie #131 Gepost op: 05 december 2019, 20:44:30 »
Een sjoelbak? Bij een DE1 zou het misschien zoiets zijn.. Bij een VH hebben misschien eerder wat lui de pétanque ballen verkeerd geworpen. Al moeten ze dan wel serieus hard gegooid hebben om zo'n schade teweeg te brengen :-\

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9858
    • belse roestkraam
Re: Bouwsels van Rik in schaal 0 (1:43.5)
« Reactie #132 Gepost op: 06 december 2019, 08:50:22 »
Oew, bijna tijd voor het écht leuke werk, bankjes plakken!  (y) (y)

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6338
Re: Bouwsels van Rik in schaal 0 (1:43.5)
« Reactie #133 Gepost op: 06 december 2019, 09:03:01 »
En dan vol stouwen met Franse boerenfamilies inclusief levende have  :)
Boomshanka!

Rik

  • Mehh..
  • Offline Offline
  • Berichten: 407
Re: Bouwsels van Rik in schaal 0 (1:43.5)
« Reactie #134 Gepost op: 06 december 2019, 09:28:16 »
Ik maak me meer zorgen om het motorblok en de versnellingsbak plakken Floris.. :P
Al heb ik ergens gelezen dat ze op een gegeven moment een soort beplating over de motor hebben gezet zodat de machinist niet continue in de rook en olie zat. Het lawaai zal dan misschien ook ietsje minder geweest zijn.. maar veel heeft het vast niet uitgemaakt.

Wat trouwens ook super goed was, was het originele verwarmingssysteem! Ze hadden namelijk een soort zelfde verwarmingssysteem als in de Ami. De uitlaatgassen werden op koude dagen optioneel via allerlei kleppen door de hele trein gevoerd waarna ze pas de uitlaat in gevoerd werden. Probleem was echter dat het vrij gevoelig was allemaal en dat aansluitingen in het systeem nogal eens lekten. Gevolg was dat niet alleen de machinist in de rook van de motor zat, maar de reizigers dus ook. Het systeem kon dan op diverse plaatsen weer afgesloten worden, maar dan zaten de reizigers daar weer in de kou. Je zou zeggen.. briljant systeem. Maar desalniettemin heeft de SNCF toch maar besloten om bij de verbouwing kachels in te bouwen die op het koelwater van de motor werken. Dan zaten de reizigers in ieder geval niet meer in de rook..