Doel:€250.00
Donaties:€55.00

Per saldo:€-195.00

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 18-10-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door jerrytrein
Vandaag om 09:05:55
Botsing NMBS trein op losgeslagen goederenwagons door Arjan6511
Vandaag om 09:01:45
NCS 41-50 / NS 7001-7010 in messing / Spoor-0 door ErikvanGarderen
Vandaag om 08:55:46
DR5000 en gelijkstroom door Ronald Koerts
Vandaag om 08:47:01
Projekt 083-338 door Falkenberg
Vandaag om 07:39:31
Trix C-Gleis ballast kleur door Daan in Las Vegas
Vandaag om 03:35:14
RhB Ge6/6I Messingbouwverslag door mwdb
Vandaag om 00:25:53
Eerste H0, Marklin M-rail modelbaan door hervé
Vandaag om 00:22:36
Probeersel in schaal 0, als dat maar wat wordt! door sdz1976
Vandaag om 00:10:39
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 00:05:11
H0 NS modellen van verlichting voorzien: Sneak Preview door Rob E.
24 oktober 2020, 23:46:00
De Hef in N schaal... door janw
24 oktober 2020, 23:31:35
Stroomdetectie M-Rails en gebruik UTP bekabeling door Klaas Zondervan
24 oktober 2020, 23:30:16
Baanbouw Bosje77 door Wim Vink
24 oktober 2020, 23:28:12
Krokettenkarren en restauraties LS models door Chris2412
24 oktober 2020, 23:25:41
Bouw "Bahnhofsvorfeld" door charp
24 oktober 2020, 23:05:10
CityNightLine 1:1, 1:87 en 1:160 door Rondje_HO
24 oktober 2020, 22:58:09
MRDirect aansturen door JMRI door HansQ
24 oktober 2020, 22:54:22
Een nieuw begin in 0 door roadster36
24 oktober 2020, 22:35:04
Martin's geknoei met groen.. door bosje77
24 oktober 2020, 22:26:40
Minimale lengte terugmeldsectie door VvKan
24 oktober 2020, 22:10:43
Fleischmann DB BR218-452-1 door ron.kraaijkamp
24 oktober 2020, 22:05:59
Koppelen Artitec PEC aan Artitec DE-I door Roy van Dijk
24 oktober 2020, 21:59:16
Nieuwe Noorse baan : Nordlandsbanen: Hell Stasjon - Polarsirkelen door Duits-lijntjefan
24 oktober 2020, 21:54:32
Rocrail gebruikersgroep door ron.kraaijkamp
24 oktober 2020, 21:46:33
Roco Plan V geeft zichzelf andere adresnummers door phdirk
24 oktober 2020, 21:38:18
Pendelbaantje: langzamer optrekken en wel meteen stoppen door PeterC
24 oktober 2020, 21:32:19
To sound of niet to sound door Roy van Dijk
24 oktober 2020, 21:30:34
Station Apeldoorn, op foto's en ansichtkaarten door ApeldoRom
24 oktober 2020, 21:08:15
Roco E50 H0 met ESU LokPilot V4.0 na enige tijd rijden onbestuurbaar door Jan-Peter
24 oktober 2020, 21:01:47
  

Auteur Topic: Bouwsels van Rik in schaal 0 (1:43.5)  (gelezen 36991 keer)

Pauldg

  • Online Online
  • Berichten: 4199
Re: Bouwsels van Rik in schaal 0 (1:43.5)
« Reactie #120 Gepost op: 28 november 2019, 22:10:35 »
Hij wordt geweldig Rik. Die eerste centimeters zijn inderdaad magisch, vooral wanneer je de hele aandrijving zelf hebt geknutseld.

Katten hebben doorgaans een dubbelzinnige verhouding met modeltreinen, maar dit kan nog wel wat worden. Jammer dat hij geen snorretje onder zijn neus heeft anders kon je hem nog voor de contest opgeven. Wellicht maar beter zo.

Succes met het afbouwen. Zo te zien komt dat helemaal goed!

Mvg, Paul
Boomshanka!

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 5413
    • nulpunt
Re: Bouwsels van Rik in schaal 0 (1:43.5)
« Reactie #121 Gepost op: 28 november 2019, 22:29:05 »
Hoe je het aanpakt en dat je het gewoonweg maakt en niet bang bent voor problemen......zo hoort het bij een modelbouwer. Petje af.


Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 2537
    • SpoorObjecten
Re: Bouwsels van Rik in schaal 0 (1:43.5)
« Reactie #122 Gepost op: 29 november 2019, 11:41:02 »
Erg mooi allemaal Rik!

Gaaf om te zien hoe je het zo strak krijgt, als ik met een mesje aan de slag ga zit ik of half in mijn vinger of zijn de stroken één lange slinger ipv mooi strak  (y)
Ga zo door  :laugh:

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9768
    • belse roestkraam
Re: Bouwsels van Rik in schaal 0 (1:43.5)
« Reactie #123 Gepost op: 29 november 2019, 12:15:33 »
gewoon mesje uit je vinger trekken, vinger dichtplakken en verder oefenen. :angel:

Pauldg

  • Online Online
  • Berichten: 4199
Re: Bouwsels van Rik in schaal 0 (1:43.5)
« Reactie #124 Gepost op: 29 november 2019, 12:18:56 »
Precies! Ik sneed vroeger altijd scheef en onregelmatig in mijn vingers en nu niet meer!
Boomshanka!

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 5413
    • nulpunt
Re: Bouwsels van Rik in schaal 0 (1:43.5)
« Reactie #125 Gepost op: 29 november 2019, 12:27:01 »
Nee, want die zullen er dan wel af zijn.

Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 2537
    • SpoorObjecten
Re: Bouwsels van Rik in schaal 0 (1:43.5)
« Reactie #126 Gepost op: 29 november 2019, 17:47:00 »
hehe, 2 weken geleden lag het vinger iets verder over de meetlat ik door had.
De plaat was 2mm dik, dus om er goed doorheen te komen zette ik wat meer kracht op het mesje.

nouja, je kan wel bedenken wat er gebeurde  (y)

becasse

  • Offline Offline
  • Berichten: 840
  • http://becasse-weathering.blogspot.nl/
Re: Bouwsels van Rik in schaal 0 (1:43.5)
« Reactie #127 Gepost op: 01 december 2019, 11:31:08 »
Ha Rik,

Die kat!! Om te gieren gewoon. Er is voor dit soort katten een eigen omschrijving; kitlers ;D en zelfs een eigen site.

Leuk allemaal, maar dat neemt niet weg dat je een fantastisch model aan het bouwen bent. Ik heb foto’s opgezocht van het voorbeeld, en voor een weathering kan je je echt wel uitleven.

Die roosters, geëtst, zijn vast een kroon op jouw werk. Ik volg met plezier je vorderingen!

Michiel
« Laatst bewerkt op: 01 december 2019, 11:51:35 door becasse »
Waar gaan we heen voor spoor 1?
http://becasse-weathering.blogspot.nl/

Rik

  • Mehh..
  • Offline Offline
  • Berichten: 245
Re: Bouwsels van Rik in schaal 0 (1:43.5)
« Reactie #128 Gepost op: 01 december 2019, 12:15:55 »
Bedankt weer voor alle complimenten! Erg leuk om te lezen dat jullie het ook leuk vinden om het bouwproces te volgen.

Michiel, wat de weathering betreft mag deze inderdaad behoorlijk gebruikt eruit gaan zien. Mijn toekomstige baan zal zich gaan afspelen rond 1965 tot grofweg 1970 op z’n allerlaatst. Ik mik in ieder geval een beetje op ‘68. De Renault VH ging precies in die periode uit dienst, de eersten in ‘65 en de laatste in ‘70. Ze reden in die periode dus op hun laatste wielen, in tegenstelling tot de andere treinstellen die ik gebouwd heb tot nu toe. En het feit dat ze niet gloednieuw meer waren maar al heel wat jaren meegingen zag je er in die periode aardig vanaf bij sommige. Maar eerst maar eens zorgen dat hij spuitklaar wordt!

Toevallig gisteren even met de bus naar Aachen geweest. Ik had namelijk 3mm messing buis nodig voor de buffers, en die kon ik niet vinden in huis. En tevens kon ik mijn 0,5mm messing staaf ook niet meer vinden om de leuningen en dergelijke van te maken. Dus om te zorgen dat ik vandaag iets zou kunnen doen heb ik daar maar even wat van gehaald. Dadelijk dus lekker buffers bouwen. Verder hadden ze daar in Aachen toevallig ook een heel mooie special liggen van het blad ‘Le train’ helemaal over de Renault VH. Verschenen in 2006, maar daar nog gewoon nieuw op de plank. Meteen maar meegenomen dus zodat ik weer wat verse foto’s heb waaronder ook van details die ik eerder niet had. Een geslaagd uitje dus naar de modelbouwwinkel.
I went to the station that night, And when they were not looking, I got myself a freight train.

Rik

  • Mehh..
  • Offline Offline
  • Berichten: 245
Re: Bouwsels van Rik in schaal 0 (1:43.5)
« Reactie #129 Gepost op: 05 december 2019, 18:17:29 »
Ik ben weer lekker aan het bouwen geweest. Deze keer heb ik een paar taaie dingen aangepakt, hoofdzakelijk de draaistel-zijkanten. Ik kan daar altijd erg tegenop zien omdat het moeilijk is om er goeie foto's van te vinden, er veel rommel op zit en omdat je er bij zulke motorwagens over het algemeen naderhand vrij weinig van zal zien. Dat is ook de reden dat ze vrij eenvoudig gebleven zijn, er zou eigenlijk meer detail op moeten. Waarschijnlijk komen er nog wel één of twee kleine dingetjes bij, maar in grote lijnen vind ik ze klaar. Verder heb ik de buffers gemaakt, sluitseinijzers, bevestigingsplaten voor de koppelhaken, leuningen bij de deuren, wat detail dat nog moest op de chassisbalken en nog wat kleine rommel. Langzaam beginnen we dus aan het eind te komen van het bouwen van de buitenkant. Voor zover ik me nu kan bedenken hoeven er alleen nog luchtslangen op bij de bufferbalk, wat kleine klepjes aan de zijkanten (tankklep, zandklep zulk soort dingetjes), toeters op het dak en natuurlijk de roosters voor de koeling.

Verder was ik bijzonder verheugd om te zien in een blad wat ik recent kocht dat de versie die ik aan het bouwen ben ook daadwerkelijk bestaan heeft. Er zijn namelijk erg veel verschillen binnen de serie VH's, mede doordat ze ooit in de jaren '30 gebouwd zijn voor allerlei verschillende maatschappijen. Na de oorlog was dat allemaal opgegaan in de SNCF en die besloot toen om ze te verbouwen zodat ze allemaal enigszins op elkaar gingen lijken. Er bleven echter verschillen bestaan. Zo heb je versies met 5 ramen tussen de deuren in en met 6 ramen, er zijn wagens met toilet en zonder, de bufferbalken wijken soms af van elkaar en ga zo maar door. Ik ben destijds begonnen aan deze trein in de veronderstelling dat hij wel zou bestaan, maar ik kwam steeds alleen maar foto's tegen van deze uitvoering zonder toilet, terwijl die van mij wel een toilet heeft. Maar nu kwam ik er dan toch eentje in precies de uitvoering tegen die ik bouw, met toilet. Hij draagt het nummer XBD 2211 en is zelfs nog als één van de allerlaatste in dienst gebleven, ideaal dus.



Dit is de X2211, enige wat ik dan tegenkwam daaraan is dat het toilet een soort van alternatieve ventilatie mogelijkheid heeft. Die moet ik dan ook maar namaken nog..



Hier een VH met een meer voorkomend type bufferbalk, een interessant verschil. Ik vond het andere type beter bij het model passen, vandaar dat ik die gemaakt heb. (deze motorwagen heeft trouwens een bijzonder schade boven de bagagedeur.. ik ben benieuwd hoe hij daaraan gekomen is.)



Geen dag zonder Bach! De bufferbalk wordt dus ook al lekker gevuld, alleen nog de 6 luchtslangen. 6?! Ja, 6.. ik weet ook niet waarom het er zoveel moeten zijn..



En de draaistellen. Het is een fijn gezicht dat er nu ook onder de wagenbak iets van detail te zien is vind ik zelf.
I went to the station that night, And when they were not looking, I got myself a freight train.

Noordernet

  • Online Online
  • Berichten: 1115
Re: Bouwsels van Rik in schaal 0 (1:43.5)
« Reactie #130 Gepost op: 05 december 2019, 18:54:25 »
Dit wordt erg mooi!
Over die schade boven de bagagedeur: een reiziger die een sjoelbak mee wilde nemen. Mijn overgrootvader probeerde dat eens in een lijnbus.

Wolter

Rik

  • Mehh..
  • Offline Offline
  • Berichten: 245
Re: Bouwsels van Rik in schaal 0 (1:43.5)
« Reactie #131 Gepost op: 05 december 2019, 20:44:30 »
Een sjoelbak? Bij een DE1 zou het misschien zoiets zijn.. Bij een VH hebben misschien eerder wat lui de pétanque ballen verkeerd geworpen. Al moeten ze dan wel serieus hard gegooid hebben om zo'n schade teweeg te brengen :-\
I went to the station that night, And when they were not looking, I got myself a freight train.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9768
    • belse roestkraam
Re: Bouwsels van Rik in schaal 0 (1:43.5)
« Reactie #132 Gepost op: 06 december 2019, 08:50:22 »
Oew, bijna tijd voor het écht leuke werk, bankjes plakken!  (y) (y)

Pauldg

  • Online Online
  • Berichten: 4199
Re: Bouwsels van Rik in schaal 0 (1:43.5)
« Reactie #133 Gepost op: 06 december 2019, 09:03:01 »
En dan vol stouwen met Franse boerenfamilies inclusief levende have  :)
Boomshanka!

Rik

  • Mehh..
  • Offline Offline
  • Berichten: 245
Re: Bouwsels van Rik in schaal 0 (1:43.5)
« Reactie #134 Gepost op: 06 december 2019, 09:28:16 »
Ik maak me meer zorgen om het motorblok en de versnellingsbak plakken Floris.. :P
Al heb ik ergens gelezen dat ze op een gegeven moment een soort beplating over de motor hebben gezet zodat de machinist niet continue in de rook en olie zat. Het lawaai zal dan misschien ook ietsje minder geweest zijn.. maar veel heeft het vast niet uitgemaakt.

Wat trouwens ook super goed was, was het originele verwarmingssysteem! Ze hadden namelijk een soort zelfde verwarmingssysteem als in de Ami. De uitlaatgassen werden op koude dagen optioneel via allerlei kleppen door de hele trein gevoerd waarna ze pas de uitlaat in gevoerd werden. Probleem was echter dat het vrij gevoelig was allemaal en dat aansluitingen in het systeem nogal eens lekten. Gevolg was dat niet alleen de machinist in de rook van de motor zat, maar de reizigers dus ook. Het systeem kon dan op diverse plaatsen weer afgesloten worden, maar dan zaten de reizigers daar weer in de kou. Je zou zeggen.. briljant systeem. Maar desalniettemin heeft de SNCF toch maar besloten om bij de verbouwing kachels in te bouwen die op het koelwater van de motor werken. Dan zaten de reizigers in ieder geval niet meer in de rook..
I went to the station that night, And when they were not looking, I got myself a freight train.