Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 19:54:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:52:07
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:23:35
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Bouwsels van Rik in schaal 0 (1:43.5)  (gelezen 54842 keer)

Pauldg

  • Online Online
  • Berichten: 6338
Re: Bouwsels van Rik in schaal 0 (1:43.5)
« Reactie #105 Gepost op: 06 november 2019, 22:00:14 »
Prachtig. Dit vind ik eigenlijk het mooiste werk: lekker beeldhouwen met styreen.

Je bent goed op weg, maar het moeilijkste komt nog. Ik ben benieuwd hoe je die koppen gaat modelleren uit de platte plaat.

Groeten, Paul
Boomshanka!

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: Bouwsels van Rik in schaal 0 (1:43.5)
« Reactie #106 Gepost op: 06 november 2019, 22:18:52 »
Kan ook in andere materialen....lekker freubelen met papier, koper, blik, messing.
Probleem met een "kop" is alleen dat je meer dan één moet maken en dan graag ook nog identiek. Overigens allemaal uit platte plaat. Koper is geklopt op een hard houten mal (mislukt), messing geknipt met de huis/tuin/keuken plaatschaar uit de bouwmarkt.

Rik, klasse. En omdat de wagen Frans is wordt ik helemaal jaloers.

IMG_5857 by Nulpunt0, on Flickr
« Laatst bewerkt op: 06 november 2019, 22:22:32 door FritsT »

Rik

  • Mehh..
  • Offline Offline
  • Berichten: 407
Re: Bouwsels van Rik in schaal 0 (1:43.5)
« Reactie #107 Gepost op: 06 november 2019, 23:07:39 »
Dank voor de mooie reacties! Het aardige waarom ik bedacht dat de VH eigenlijk wel redelijk te doen is, is omdat de kop niet zo heel ingewikkeld is. Dat lijkt hij in eerste instantie wel. Maar het gedeelte van de kop waar de ramen in zitten is geen dubbel gekromde plaat maar gewoon enkel gekromd, waardoor het heel eenvoudig te maken is van een gewone lap styreen. Het dak hoeft verder geen doorkijk te hebben en kan je dus gewoon mooi stapelen van dikke plaat en vervolgens in vorm schuren. Een tijdrovend maar wel meditatief klusje en als je het schuurstof opvangt kan je dat nog leuk verkopen achter het station in Heerlen bijvoorbeeld. Waarna je direct met de trein naar Aachen door kan reizen om weer nieuwe styreen te kopen bij Hünerbein. ;)

Ik zal morgen nog wat foto's neergooien van het proces, als ik tijd heb.

MB6400

  • Offline Offline
  • Berichten: 745
Re: Bouwsels van Rik in schaal 0 (1:43.5)
« Reactie #108 Gepost op: 06 november 2019, 23:31:17 »
Leuke voorbeelden zeg en erg indrukwekkend hoe je ze zo nabouwt van scratch (y)

Hoe krijg je die raam-uitsparingen zo strak ? 1 keer snap ik nog maar de vele raamkozijnen zo op een rij ?! Petje af hoor  :o

Heb je ook nog een sfeervol baantje in de planning ?
« Laatst bewerkt op: 06 november 2019, 23:35:20 door MB6400 »

Rik

  • Mehh..
  • Offline Offline
  • Berichten: 407
Re: Bouwsels van Rik in schaal 0 (1:43.5)
« Reactie #109 Gepost op: 08 november 2019, 01:57:08 »
Het is niet heel moeilijk.. Het begint met geduld, een stalen liniaal en een goed scherp mes (die je bij voorkeur vast kan zetten op één stand). Voor beginners is het eventueel handig om onder de liniaal met wat dubbelzijdig tape een schuurpapiertje te plakken zodat de liniaal niet wegschuift op het plastic. En dan snijden. Eerst voorzichtig een keer over het styreen gaan met het mes, met weinig kracht. Dan blijft er een groefje achter wat het mes daarna zal volgen. Dan steeds opnieuw met de liniaal langs de gehele lijn snijden bij de plekken waar een raam zit, steeds eventueel met iets meer kracht. Uiteindelijk ben je er dan doorheen en zijn alle sneden op dezelfde hoogte en mooi in lijn. Oefening baart kunst!

Nu verder met de VH. Ik had vanavond panne met mijn Ami 6, de contactpunten waren losgelopen. ANWB erbij aangezien ik zelf geen gereedschap mee had, eindeloos gewacht. Uiteindelijk gerepareerd ter plekke omdat ik de ANWB'er de juiste aanwijzingen gaf, maar daardoor wel erg laat thuis. Maar niet te laat om nog wat fotootjes te laten zien van de bouw van mijn Renault VH. De Fransen zeggen wel eens.. 'Partir en Renault, retour en vélo.' Dat geldt niet voor Citroën blijkbaar, want ondanks de panne kwam ik gewoon thuis met mijn karretje!

De koppen van de VH zijn zoals eerder gezegd dus hoofdzakelijk enkel gekromd. Alleen het dak was een obstakel. dus werd begonnen met het stuk tussen de bufferbalk en het dak te maken, waarbij voor de stevigheid direct een soort plaat in de ronding kwam waar later het dak op gelijmd kon gaan worden.



Hier zitten de koppen er al in, met de heerlijk doorkijk erin. En de eerste aanzet voor het dak is ook gemaakt.



Het definitieve dak in het makkelijke stuk zit ook op zijn plek, hierdoor kunnen we in het lastigere stuk ook plaatjes stapelen tot de juiste hoogte.



Veel schuurwerk later begint de lijn er al heel redelijk in te komen. Maar het is nog niet perfect. Ik heb alle deuren bewust niet in de bouw meegenomen tot nu toe. Deze foto is aan de motorzijde gemaakt, maar aan de bagagezijde zijn aan beide kanten zulke enorme deurpartijen. Wat je vaak ziet op foto's is dat deze vouwdeuren aan beide zijden behoorlijk open staan. Je krijgt daarmee een heel typische maar vrij prominente doorkijk dwars door de trein heen. En ik wou graag de mogelijkheid houden om dit bij mijn model ook te kunnen maken, mits de fijnheid van afwerking zich ervoor leent. En het lijkt zeker een mogelijkheid te gaan worden!



Ondertussen heeft het dak wat mij betreft de juiste vorm wel bereikt. Het is nageschuurd met waterproof korrel 400, en daarna zijn er allerlei stripjes evergreen van diverse dikte en breedte opgeplakt. Vervolgens heb ik even wat zitten broeden op alle constructies op het dak, want er zitten nogal wat luchthappers op voor het een en ander. Hij begint in ieder geval aardig de juiste smoel te krijgen.



En zelfs aan de kant van de bagageruimte nog een luchthapper op het dak. Stripje boven de bagagedeur helaas niet helemaal perfect recht.. naja.. Mijn vriendinnetje zei, Rembrandt stopte in al zijn werken ook expres een foutje. Nou ben ik Rembrandt niet.. dus doe ik het niet expres.

Dat was het weer voor nu. Morgen weer een beetje verder bouwen aan de Renault!

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1798
Re: Bouwsels van Rik in schaal 0 (1:43.5)
« Reactie #110 Gepost op: 08 november 2019, 07:59:44 »
Nou..... is toch wel lief van je vriendinnetje. Ze had ook kunnen zeggen dat je dat ene stripje even over moet doen.  ;)

Mwoaaah.... hoeft niet hoor.... doe maar gewoon verder bouwen.... komt allemaal goed.

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Pauldg

  • Online Online
  • Berichten: 6338
Re: Bouwsels van Rik in schaal 0 (1:43.5)
« Reactie #111 Gepost op: 08 november 2019, 08:49:58 »
En het Franse origineel was natuurlijk superstrak en keurig recht.  :) niets meer aan doen hoor.
Boomshanka!

Rik

  • Mehh..
  • Offline Offline
  • Berichten: 407
Re: Bouwsels van Rik in schaal 0 (1:43.5)
« Reactie #112 Gepost op: 08 november 2019, 19:45:19 »
Nja gut.. daar heb je wel een punt Paul.. Geen idee hoe strak die waren. Maar als ik een beetje zie hoe Fransen auto's restaureren, dan denk ik inderdaad dat mijn modelletje van deze trein wel strak genoeg is.

sdz1976

  • Offline Offline
  • Berichten: 2214
  • ovmv.be
    • ovmv.be
Re: Bouwsels van Rik in schaal 0 (1:43.5)
« Reactie #113 Gepost op: 13 november 2019, 14:21:47 »
crimineel geweldig  8) 8) (y) (y)


Grtz,

Samuel.
Creatieve mensen hebben geen rommel.
Ze hebben overal ideeën liggen.

HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: Bouwsels van Rik in schaal 0 (1:43.5)
« Reactie #114 Gepost op: 14 november 2019, 21:30:51 »
Hoi


Nog even terugkomen op he snijden van de ramen. De rondingen van de hoeken die moeten ook allemaal gelijk zijn doe je dat met een boormalletje of iets dergelijks?
Verder zijn het hele mooie modellen die je maakt.

Groet harry

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Bouwsels van Rik in schaal 0 (1:43.5)
« Reactie #115 Gepost op: 14 november 2019, 21:40:48 »
Rik, retegoed man! Je bent een echte kunstenaar  (y) (y)

Rik

  • Mehh..
  • Offline Offline
  • Berichten: 407
Re: Bouwsels van Rik in schaal 0 (1:43.5)
« Reactie #116 Gepost op: 14 november 2019, 22:20:16 »
Hoi


Nog even terugkomen op he snijden van de ramen. De rondingen van de hoeken die moeten ook allemaal gelijk zijn doe je dat met een boormalletje of iets dergelijks?
Verder zijn het hele mooie modellen die je maakt.

Groet harry

De rondingen in de ramen snij ik eerst gewoon als een kort schuin kantje, uit de losse hand in principe. Dit wordt naderhand met een rond vijltje rond gemaakt. Je zal het vast ook kunnen boren, maar mijn ervaring is dat de boor dan alleen maar wegloopt en het gat niet op de juiste plek komt. Met een mes en een vijltje heb je dan veel meer controle over wat je doet, waardoor het resultaat in mijn ogen beter wordt.

En wat een fijne complimenten van iedereen, dat vind ik echt heel erg leuk! Ik ben de afgelopen dagen even druk geweest, maar hopelijk komen er snel weer vorderingen aan de Renault.

HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: Bouwsels van Rik in schaal 0 (1:43.5)
« Reactie #117 Gepost op: 15 november 2019, 06:58:59 »
Hoi Rik

Bedankt voor het antwoord. Dat met die rondingen is iets wat er echt op aan komt. Bedankt voor de tip.

Groet Harry

MB6400

  • Offline Offline
  • Berichten: 745
Re: Bouwsels van Rik in schaal 0 (1:43.5)
« Reactie #118 Gepost op: 17 november 2019, 10:15:14 »
Hoi Rik,

Bedankt voor de uitleg.
Je laatste update met de kop ziet er heel goed uit.



Rik

  • Mehh..
  • Offline Offline
  • Berichten: 407
Re: Bouwsels van Rik in schaal 0 (1:43.5)
« Reactie #119 Gepost op: 28 november 2019, 21:58:22 »
Na een aantal weken van drukte, stress en zelfs de griep, heb ik eindelijk weer wat kunnen doen aan mijn trein. Ik heb tussendoor het halve land gezien, zowel vanaf de weg als het spoor en zelfs vanaf het water. Het fijnste is het toch in huis, zeker als het zulk druilerig weer is als vandaag.

De vooruitgang die ik deze keer te melden heb is wel een mijlpaal altijd in de bouw van een trein. Hij heeft namelijk zijn eerste meter zelfstandig gereden, en zonder enig probleem! Ik, als onervaren aandrijvingsbouwer, kan daar erg enthousiast van raken en kan zelfs een klein vleugje trots dan niet bedwingen. Verder is dat niet het enige wat er gebeurd is, al zijn de vorderingen voor de rest wel wat magertjes.



Ten eerste werd er geëxperimenteerd met prachtige papieren roosters. De roosters op de 'hanekam' zijn namelijk wel een heel belangrijk detail op de motorwagen. Ondanks dat de passing van de papieren roosters uiteindelijk perfect was, lijkt me dit niet de afwerking die wenselijk is voor zo'n trein. Gelukkig waren ze door een goeie vriend van mij getekend in een soort kat programma of zo. Hij zou in ieder geval zorgen dat ze er zouden komen in messing of nieuw zilver, dat zou er namelijk veel beter uitzien. Daar moeten we dus nog even op wachten, maar de verwachtingen zijn hooggespannen!



Het apparaat kreeg ook zijn koplampen, en daarmee kreeg het ook direct zijn smoel. Een heel gedoe om die rechte stukjes buis netjes op dat gekromde vlak te krijgen. Maar het zit. En redelijk netjes ook. Verder was het al een beetje te zien op de vorige foto, maar bij deze ook weer. De gewone deuren in het midden gedeelte zijn ook reeds geplaatst. Na lang wikken en wegen ben ik ervoor gegaan om deze gewoon dicht te houden. Je kan alle deuren wel open, dicht of ergens er tussenin zetten, maar het moet geen rommeltje worden. Dus de reizigers mogen lekker binnen blijven en dan gaan de deuren in de bagageruimte en eventueel de motorruimte wel in allerlei vormen open staan. Tevens nieuw, het eerste messing detail. De uitlaten!



Daarna werd begonnen aan een werkje wat ik al heel lang voor me uit had geschoven na een fout bij een eerdere aanzet, het loopdraaistel. Ik ging voor het gemak maar uit van dezelfde basis als het motordraaistel namelijk twee plaatjes messing met buisjes erin gesoldeerd die dienen als glijlagers. Een groot verschil ten opzichte van het motordraaistel moest echter worden dat dit draaistel compensatie zou krijgen, om zeker te zijn van goede stroomafname en om ontsporing beter te voorkomen. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? Gewoon een M4 bout er tussen en met de moeren en bout vastlijmen aan beide kanten. Vervolgens draait de bout nog wel in de moer, maar de afstand tussen de draaistelzijkanten blijft nagenoeg gelijk. Vervolgens vanaf één kant een plaatje naar het midden met een gat voor een M5 bout waarmee het draaistel uiteindelijk onder de wagenbak komt te hangen, en klaar! Zo moeilijk is het allemaal niet, als je maar secondelijm hebt.



Eindelijk, het treinstel staat nu op al zijn wielen. Naja.. jawel.. maar.. Na controle met een andere motorwagen erbij bleek dat de hoogte toch nog niet overal correct was, het blijft immers toch een beetje rommelen wat ik doe. Dus rommelde ik nog wat verder en werd er her en der een plaatje wat hoger gelegd of een ringetje tussen gemaakt en uiteindelijk was het allemaal goed. Maar de eerste keer dat het ding er zo bij stond was wel een heel gaaf gezicht.



En als dat dan allemaal gedaan is dan komt het leukste, een proefrit! Nou is dat met een trein van bijna 50cm niet zo makkelijk in mijn nieuwe hobby-hok. Waar ik eerder bijna vier meter lengte op de vloer had, heb ik er nu nog hooguit één. Dus dan maar met een paar stukjes flex naar beneden. De kat had nog nooit een trein gezien en die had ook wel een duidelijke mening over treinen in de woonkamer. Maar uiteindelijk had ze niet het lef om de trein uit het spoor te slaan. Ondanks dat zij het befaamde kapsel heeft van een bepaalde dictator uit Duitsland durfde ze het niet op te nemen tegen de hanekam. Verder krijg je bij deze foto ook voor het eerste een beetje een idee hoe het apparaat er dadelijk in een landschapje uit gaat zien, en dat belooft best wat!

Spoedig maar weer eens verder met allerlei messing dingen, buffers, deurklinkjes, leuningen.. noem maar op. Genoeg te doen nog, maar het wordt wel wat! Oh ja.. en een interieur inclusief de Renault V12 met handgeschakelde versnellingsbak.. pffff.. Nou, komt nog wel dus.. ;)