Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 01:04:45
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door TonM
01 August 2025, 23:45:23
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Huup
01 August 2025, 23:17:10
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
01 August 2025, 23:09:02
Fleischmann Anna ombouw. door Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:55:34
Wohnzimmer AW werkrapporten door Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:35:24
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
01 August 2025, 22:32:11
Sfeer op je modelbaan door defender
01 August 2025, 22:14:23
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Seinhuis
01 August 2025, 22:04:48
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
01 August 2025, 21:43:07
Randstad door Luit
01 August 2025, 21:20:43
Show je werkplek door cor_b
01 August 2025, 21:10:12
Mitropa slaaprijtuigen epoche 2 door Duikeend
01 August 2025, 21:00:31
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Duikeend
01 August 2025, 20:58:52
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Duikeend
01 August 2025, 20:56:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Ben
01 August 2025, 20:29:21
Grootspoor in Frankrijk door FritsT
01 August 2025, 20:18:52
Eerste hulp bij Freecad door Sylvester
01 August 2025, 20:12:41
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
01 August 2025, 19:38:41
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Felix de Groen
01 August 2025, 19:00:20
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
01 August 2025, 18:44:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
01 August 2025, 18:37:29
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
01 August 2025, 18:34:36
Raadplaatje door Modellbahnwagen
01 August 2025, 18:34:11
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
01 August 2025, 17:46:39
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
01 August 2025, 17:17:20
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door AlbertG
01 August 2025, 16:55:08
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
01 August 2025, 16:40:06
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door R1954
01 August 2025, 16:31:56
Een nieuw begin door dreezy
01 August 2025, 15:52:23
  

Auteur Topic: De onbesproken Ramp van Dalfsen  (gelezen 5758 keer)

oudebiels

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
De onbesproken Ramp van Dalfsen
« Gepost op: 12 March 2016, 22:22:48 »
Hallo,

Met enige verwondering zag ik dat het treinongeluk recentelijk bij Dalfsen hier niet besproken is...
Persoonlijk was ik getroffen door de ongelofelijke oenigheid van een lid van de plaatselijke bevolking.  8)
Ik meende vandaag op de radio te horen dat er onderzoek gevraagd wordt naar de veiligheid van deze treinstellen, waar al meermaals calamiteiten mee geweest zouden zijn.

Groet van
oudebiels

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1891
  • Roco Fccpps vriend
Re: De onbesproken Ramp van Dalfsen
« Reactie #1 Gepost op: 12 March 2016, 22:32:10 »
Was net op het moment dat de site off-line was. Vandaar denk ik.
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

JoopSpoort

  • Offline Offline
  • Berichten: 551
  • Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
Re: De onbesproken Ramp van Dalfsen
« Reactie #2 Gepost op: 14 March 2016, 20:56:11 »
Hallo,
Misschien was de motor van de hoogwerker stuk gegaan. Ik denk dat het verstandig is de resultaten van het onderzoek af te wachten.
Groeten,
Joop
Hartelijke groet,
Joop ter Laak

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7599
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

everh003

  • Offline Offline
  • Berichten: 385
    • Spoor en Staal
N-spoor, Aan het switchen naar een z21 Start.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10766
Re: De onbesproken Ramp van Dalfsen
« Reactie #5 Gepost op: 13 December 2016, 13:08:23 »
Interessant leesvoer.
Kom ook opmerkingen tegen over de toelating van treinstellen. Zoals ook al bij de Fyra bleek is dat puur papierwerk. Structurele gebreken komen niet aan het licht omdat er niemand daadwerkelijk (fysiek) naar de treinstellen gaat kijken.
No dress rehearsel, this is our life.

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 827
    • kusee.nl
Re: De onbesproken Ramp van Dalfsen
« Reactie #6 Gepost op: 13 December 2016, 13:39:09 »
Ik lees ook in het verslag:
Citaat
De Raad beveelt ProRail aan ervoor te zorgen dat er een alarmeringsmogelijkheid komt, waarmee een overweggebruiker in problemen alarm kan slaan en dat machinisten gewaarschuwd worden voor een geblokkeerd spoor
Dit deel van het bericht was ook op nu.nl.

Daarbij vraag ik me af hoe men dat ziet. Een knop waarmee iemand in nood alarm kan slaan waarbij de seinen op rood gaan?
Dat wordt leuk speelgoed voor de schooljeugd in de omgeving. Even een druk op de knop en alle treinen staan stil.
Jammer dat ik mijn schooljeugd-periode wat ontgroeid ben  ;D

joepDE2

  • Offline Offline
  • Berichten: 128
Re: De onbesproken Ramp van Dalfsen
« Reactie #7 Gepost op: 13 December 2016, 14:01:55 »
Op een van mijn reisjes met de touringcar door zuid Engeland kwam ik over een erg onoverzichtelijke onbewaakte overweg waar aan beide zijden een stopbord geplaatst was, met onderbord dat dat voor zwaar verkeer, hoe dat nader omschreven was weet ik niet meer, geldt. De driver moet zich daar melden met de diensttelefoon die aan beide zijden van het spoor in een kastje hangt, om toestemming te krijgen voor de oversteek. Technisch niet moeilijk te realiseren denk ik.
groet, Joep

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: De onbesproken Ramp van Dalfsen
« Reactie #8 Gepost op: 13 December 2016, 14:04:44 »
Bij alarmeringsmogelijkheid kun je natuurlijk ook denken aan een intercom verbinding met de treindienst - eventueel een video-intercom zoals je ook ziet bij appartementen. Op zich vrij eenvoudige apparatuur (met een verbinding via een ingebouwde mobiele telefoon) ben je voor overzienbare kosten vrij snel operationeel - alleen voedingsspanning nodig.

Of je neemt zoiets als een ANWB-paal - de snelwegen staan er vol mee.

Sander

treinenhobby

  • Offline Offline
  • Berichten: 411
Re: De onbesproken Ramp van Dalfsen
« Reactie #9 Gepost op: 13 December 2016, 15:59:26 »
Hier hebben ze in Duitsland al jaren oplossingen voor.
Inderdaad een telefoon waar een boer kan bellen met de treindienstleiding of hij met zijn kudde koeien over mag steken.
Sommige overwegen zijn zelfs altijd gesloten en moet je als wandelaar/fietser melden en vragen of de overweg geopend kan worden. Na oversteek bel je opnieuw dat het overpad weer vrij is.

Een tweede is een radarsysteem welke opsluitingen dedecteerd en de overweg weer opend en het treinverkeer stilzet.

Was dit bij in Bilthoven toen ook niet het geval met een blauwe lamp op het sein, toen daar automatische dubbele overwegbomen kwamen?

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: De onbesproken Ramp van Dalfsen
« Reactie #10 Gepost op: 13 December 2016, 16:07:18 »
Die radar wordt in het rapport ook genoemd, zo ook het voorbeeld van Bilthoven.

Omdat de radar eerst moet vaststellen dat de overweg vrij is EN de trein dan nog voldoende tijd moet hebben om te remmen.... is de overweg langer dicht. In Duitsland 3 minuten t.o.v. van onze minuut. Dan gaan mensen, zoals in Bilthoven, onder de bomen door slippen. En dat wil je niet.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4057
Re: De onbesproken Ramp van Dalfsen
« Reactie #11 Gepost op: 15 December 2016, 22:31:47 »
Of je neemt zoiets als een ANWB-paal - de snelwegen staan er vol mee.

Sander
Laat daar nou net even geleden besloten zijn die af te gaan schaffen ;)

Maar intercoms plaatsen is technisch niet zo moeilijk, maar er moet ook nog iemand zijn die de oproep beantwoord en ik denk dat de treindienstleiders in Nederland daar al te druk voor zijn.

In Duitsland is her en der het treinverkeer lang niet zo intensief als hier en is die situatie wat anders denk ik.
« Laatst bewerkt op: 15 December 2016, 22:35:15 door Thom »

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: De onbesproken Ramp van Dalfsen
« Reactie #12 Gepost op: 15 December 2016, 22:45:39 »
Laat daar nou net even geleden besloten zijn die (=  ANWB-paal ) af te gaan schaffen ;)

... En daarom zijn ze ook zo goedkoop te verkrijgen voor ProRail. De paal is er al, de techniek is bekend en de bedrijfszekerheid is ruimschoots bewezen. Hoeveel goedkoper wil je een tijdelijke oplossing om een paar jaar te kunnen gebruiken.

Sander

Arbhin

  • Planner
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 573
  • Modelbouw of op-schaal bouwen?
    • Digitaal rijden:
Re: De onbesproken Ramp van Dalfsen
« Reactie #13 Gepost op: 16 December 2016, 13:11:13 »
Mocht je in problemen komen, kun je toch een stuk staal over beide rails heen leggen, wordt dat stuk spoor bezet gemeld en blijft veilig. Of is dit te simpel?
Eigenlijk, als er aan het spoor gewerkt moet worden, moet zo-wie-zo dit stuk spoor op 'onveilig' worden gezet, vind ik.
In ieder geval dat een trein 'op zicht' moet passeren.
Volg mijn draadje over ontwerpen en plannen van een nieuwe Modelbaan: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,73506

AlfaArjen

  • Offline Offline
  • Berichten: 820
  • NS in het echt, FS in 1:87
Re: De onbesproken Ramp van Dalfsen
« Reactie #14 Gepost op: 16 December 2016, 13:57:57 »
Werkt niet bij ATB Nieuwe Generatie.