Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door MOVisser
Vandaag om 10:07:36
Museumdepot Beekbergen in H0 door spoorzeven
Vandaag om 10:06:12
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:03:48
Raadplaatje door R1954
Vandaag om 09:15:59
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door zofman
Vandaag om 09:00:38
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 08:57:14
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 08:52:06
Ronald doet de Fork Challenge! door Ben
Vandaag om 08:38:41
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jeroen Water
Vandaag om 08:25:05
Line-up foto's van modellen door 1200blauw
Vandaag om 07:43:35
Pimpen Rivarossi DD-AR door StefanNL_Plays
Vandaag om 05:54:25
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
Vandaag om 00:27:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
31 July 2025, 22:52:29
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Ronald69
31 July 2025, 22:17:32
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door Keska
31 July 2025, 22:00:00
Nieuw Vlieringen door Wil uit ZO drenthe
31 July 2025, 21:45:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wil uit ZO drenthe
31 July 2025, 21:34:35
trein of metro naar Hoek van Holland door R1954
31 July 2025, 21:25:54
US diorama in H0 door gdh
31 July 2025, 21:11:40
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
31 July 2025, 21:00:16
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
31 July 2025, 20:54:32
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
31 July 2025, 20:52:41
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht door Overet
31 July 2025, 20:43:51
artikel nummers kloppen niet met spurweite n-spur door Rick
31 July 2025, 20:35:07
Mooi weer om buiten te spelen door Vroeger
31 July 2025, 20:15:18
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
31 July 2025, 19:23:30
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door nighttrain1
31 July 2025, 18:43:04
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
31 July 2025, 18:41:36
Ideeën op doen in Duitsland regio speyer door Eric v C
31 July 2025, 18:36:39
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
31 July 2025, 18:17:40
  

Auteur Topic: De onbesproken Ramp van Dalfsen  (gelezen 5747 keer)

oudebiels

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
De onbesproken Ramp van Dalfsen
« Gepost op: 12 March 2016, 22:22:48 »
Hallo,

Met enige verwondering zag ik dat het treinongeluk recentelijk bij Dalfsen hier niet besproken is...
Persoonlijk was ik getroffen door de ongelofelijke oenigheid van een lid van de plaatselijke bevolking.  8)
Ik meende vandaag op de radio te horen dat er onderzoek gevraagd wordt naar de veiligheid van deze treinstellen, waar al meermaals calamiteiten mee geweest zouden zijn.

Groet van
oudebiels

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1891
  • Roco Fccpps vriend
Re: De onbesproken Ramp van Dalfsen
« Reactie #1 Gepost op: 12 March 2016, 22:32:10 »
Was net op het moment dat de site off-line was. Vandaar denk ik.
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

JoopSpoort

  • Offline Offline
  • Berichten: 551
  • Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
Re: De onbesproken Ramp van Dalfsen
« Reactie #2 Gepost op: 14 March 2016, 20:56:11 »
Hallo,
Misschien was de motor van de hoogwerker stuk gegaan. Ik denk dat het verstandig is de resultaten van het onderzoek af te wachten.
Groeten,
Joop
Hartelijke groet,
Joop ter Laak

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7599
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

everh003

  • Offline Offline
  • Berichten: 385
    • Spoor en Staal
N-spoor, Aan het switchen naar een z21 Start.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10766
Re: De onbesproken Ramp van Dalfsen
« Reactie #5 Gepost op: 13 December 2016, 13:08:23 »
Interessant leesvoer.
Kom ook opmerkingen tegen over de toelating van treinstellen. Zoals ook al bij de Fyra bleek is dat puur papierwerk. Structurele gebreken komen niet aan het licht omdat er niemand daadwerkelijk (fysiek) naar de treinstellen gaat kijken.
No dress rehearsel, this is our life.

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 827
    • kusee.nl
Re: De onbesproken Ramp van Dalfsen
« Reactie #6 Gepost op: 13 December 2016, 13:39:09 »
Ik lees ook in het verslag:
Citaat
De Raad beveelt ProRail aan ervoor te zorgen dat er een alarmeringsmogelijkheid komt, waarmee een overweggebruiker in problemen alarm kan slaan en dat machinisten gewaarschuwd worden voor een geblokkeerd spoor
Dit deel van het bericht was ook op nu.nl.

Daarbij vraag ik me af hoe men dat ziet. Een knop waarmee iemand in nood alarm kan slaan waarbij de seinen op rood gaan?
Dat wordt leuk speelgoed voor de schooljeugd in de omgeving. Even een druk op de knop en alle treinen staan stil.
Jammer dat ik mijn schooljeugd-periode wat ontgroeid ben  ;D

joepDE2

  • Offline Offline
  • Berichten: 128
Re: De onbesproken Ramp van Dalfsen
« Reactie #7 Gepost op: 13 December 2016, 14:01:55 »
Op een van mijn reisjes met de touringcar door zuid Engeland kwam ik over een erg onoverzichtelijke onbewaakte overweg waar aan beide zijden een stopbord geplaatst was, met onderbord dat dat voor zwaar verkeer, hoe dat nader omschreven was weet ik niet meer, geldt. De driver moet zich daar melden met de diensttelefoon die aan beide zijden van het spoor in een kastje hangt, om toestemming te krijgen voor de oversteek. Technisch niet moeilijk te realiseren denk ik.
groet, Joep

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: De onbesproken Ramp van Dalfsen
« Reactie #8 Gepost op: 13 December 2016, 14:04:44 »
Bij alarmeringsmogelijkheid kun je natuurlijk ook denken aan een intercom verbinding met de treindienst - eventueel een video-intercom zoals je ook ziet bij appartementen. Op zich vrij eenvoudige apparatuur (met een verbinding via een ingebouwde mobiele telefoon) ben je voor overzienbare kosten vrij snel operationeel - alleen voedingsspanning nodig.

Of je neemt zoiets als een ANWB-paal - de snelwegen staan er vol mee.

Sander

treinenhobby

  • Offline Offline
  • Berichten: 411
Re: De onbesproken Ramp van Dalfsen
« Reactie #9 Gepost op: 13 December 2016, 15:59:26 »
Hier hebben ze in Duitsland al jaren oplossingen voor.
Inderdaad een telefoon waar een boer kan bellen met de treindienstleiding of hij met zijn kudde koeien over mag steken.
Sommige overwegen zijn zelfs altijd gesloten en moet je als wandelaar/fietser melden en vragen of de overweg geopend kan worden. Na oversteek bel je opnieuw dat het overpad weer vrij is.

Een tweede is een radarsysteem welke opsluitingen dedecteerd en de overweg weer opend en het treinverkeer stilzet.

Was dit bij in Bilthoven toen ook niet het geval met een blauwe lamp op het sein, toen daar automatische dubbele overwegbomen kwamen?

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: De onbesproken Ramp van Dalfsen
« Reactie #10 Gepost op: 13 December 2016, 16:07:18 »
Die radar wordt in het rapport ook genoemd, zo ook het voorbeeld van Bilthoven.

Omdat de radar eerst moet vaststellen dat de overweg vrij is EN de trein dan nog voldoende tijd moet hebben om te remmen.... is de overweg langer dicht. In Duitsland 3 minuten t.o.v. van onze minuut. Dan gaan mensen, zoals in Bilthoven, onder de bomen door slippen. En dat wil je niet.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4057
Re: De onbesproken Ramp van Dalfsen
« Reactie #11 Gepost op: 15 December 2016, 22:31:47 »
Of je neemt zoiets als een ANWB-paal - de snelwegen staan er vol mee.

Sander
Laat daar nou net even geleden besloten zijn die af te gaan schaffen ;)

Maar intercoms plaatsen is technisch niet zo moeilijk, maar er moet ook nog iemand zijn die de oproep beantwoord en ik denk dat de treindienstleiders in Nederland daar al te druk voor zijn.

In Duitsland is her en der het treinverkeer lang niet zo intensief als hier en is die situatie wat anders denk ik.
« Laatst bewerkt op: 15 December 2016, 22:35:15 door Thom »

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: De onbesproken Ramp van Dalfsen
« Reactie #12 Gepost op: 15 December 2016, 22:45:39 »
Laat daar nou net even geleden besloten zijn die (=  ANWB-paal ) af te gaan schaffen ;)

... En daarom zijn ze ook zo goedkoop te verkrijgen voor ProRail. De paal is er al, de techniek is bekend en de bedrijfszekerheid is ruimschoots bewezen. Hoeveel goedkoper wil je een tijdelijke oplossing om een paar jaar te kunnen gebruiken.

Sander

Arbhin

  • Planner
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 573
  • Modelbouw of op-schaal bouwen?
    • Digitaal rijden:
Re: De onbesproken Ramp van Dalfsen
« Reactie #13 Gepost op: 16 December 2016, 13:11:13 »
Mocht je in problemen komen, kun je toch een stuk staal over beide rails heen leggen, wordt dat stuk spoor bezet gemeld en blijft veilig. Of is dit te simpel?
Eigenlijk, als er aan het spoor gewerkt moet worden, moet zo-wie-zo dit stuk spoor op 'onveilig' worden gezet, vind ik.
In ieder geval dat een trein 'op zicht' moet passeren.
Volg mijn draadje over ontwerpen en plannen van een nieuwe Modelbaan: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,73506

AlfaArjen

  • Offline Offline
  • Berichten: 820
  • NS in het echt, FS in 1:87
Re: De onbesproken Ramp van Dalfsen
« Reactie #14 Gepost op: 16 December 2016, 13:57:57 »
Werkt niet bij ATB Nieuwe Generatie.