Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco BR 93 stroomafname door Henk Veenstra
Vandaag om 14:14:32
2025-8-18: Spoor verzakt: veel minder treinen tussen Eindhoven en Utrecht door VAM65
Vandaag om 14:11:57
iTrain baanontwerp door Bert V
Vandaag om 14:02:27
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door puntenglijder
Vandaag om 13:44:15
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 13:42:33
Deining in Dönsdorf door puntenglijder
Vandaag om 13:42:03
kan de yamorc 6016es-cs een digikeijs dr4088 cs vervangen? door Martin Domburg
Vandaag om 13:41:03
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 13:38:05
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 13:36:35
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door RhB-Mikey
Vandaag om 12:44:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Quinzeedied
Vandaag om 12:39:50
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:38:20
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 12:09:36
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door spoorijzer
Vandaag om 11:50:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 11:30:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:27:26
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Ronald Halma
Vandaag om 11:18:48
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:18:11
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door dh3201
Vandaag om 11:07:18
Uhlenbrock Intellibox 3 door bellejt
Vandaag om 10:13:14
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:47:10
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 09:46:49
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 09:36:15
Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij) door MathynK
Vandaag om 09:32:15
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 08:41:33
Modelspoorbaan van Einte door Jelmer
Vandaag om 08:21:44
Raadplaatje door dennie
Vandaag om 08:12:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 08:05:56
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door einte
Vandaag om 07:38:30
Configureren GCA50/GCA50a door **Jelle**
Vandaag om 00:05:57
  

Auteur Topic: De onbesproken Ramp van Dalfsen  (gelezen 5763 keer)

oudebiels

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
De onbesproken Ramp van Dalfsen
« Gepost op: 12 March 2016, 22:22:48 »
Hallo,

Met enige verwondering zag ik dat het treinongeluk recentelijk bij Dalfsen hier niet besproken is...
Persoonlijk was ik getroffen door de ongelofelijke oenigheid van een lid van de plaatselijke bevolking.  8)
Ik meende vandaag op de radio te horen dat er onderzoek gevraagd wordt naar de veiligheid van deze treinstellen, waar al meermaals calamiteiten mee geweest zouden zijn.

Groet van
oudebiels

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1891
  • Roco Fccpps vriend
Re: De onbesproken Ramp van Dalfsen
« Reactie #1 Gepost op: 12 March 2016, 22:32:10 »
Was net op het moment dat de site off-line was. Vandaar denk ik.
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

JoopSpoort

  • Offline Offline
  • Berichten: 560
  • Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
Re: De onbesproken Ramp van Dalfsen
« Reactie #2 Gepost op: 14 March 2016, 20:56:11 »
Hallo,
Misschien was de motor van de hoogwerker stuk gegaan. Ik denk dat het verstandig is de resultaten van het onderzoek af te wachten.
Groeten,
Joop
Hartelijke groet,
Joop ter Laak

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7602
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

everh003

  • Offline Offline
  • Berichten: 385
    • Spoor en Staal
N-spoor, Aan het switchen naar een z21 Start.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10768
Re: De onbesproken Ramp van Dalfsen
« Reactie #5 Gepost op: 13 December 2016, 13:08:23 »
Interessant leesvoer.
Kom ook opmerkingen tegen over de toelating van treinstellen. Zoals ook al bij de Fyra bleek is dat puur papierwerk. Structurele gebreken komen niet aan het licht omdat er niemand daadwerkelijk (fysiek) naar de treinstellen gaat kijken.
No dress rehearsel, this is our life.

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 827
    • kusee.nl
Re: De onbesproken Ramp van Dalfsen
« Reactie #6 Gepost op: 13 December 2016, 13:39:09 »
Ik lees ook in het verslag:
Citaat
De Raad beveelt ProRail aan ervoor te zorgen dat er een alarmeringsmogelijkheid komt, waarmee een overweggebruiker in problemen alarm kan slaan en dat machinisten gewaarschuwd worden voor een geblokkeerd spoor
Dit deel van het bericht was ook op nu.nl.

Daarbij vraag ik me af hoe men dat ziet. Een knop waarmee iemand in nood alarm kan slaan waarbij de seinen op rood gaan?
Dat wordt leuk speelgoed voor de schooljeugd in de omgeving. Even een druk op de knop en alle treinen staan stil.
Jammer dat ik mijn schooljeugd-periode wat ontgroeid ben  ;D

joepDE2

  • Offline Offline
  • Berichten: 128
Re: De onbesproken Ramp van Dalfsen
« Reactie #7 Gepost op: 13 December 2016, 14:01:55 »
Op een van mijn reisjes met de touringcar door zuid Engeland kwam ik over een erg onoverzichtelijke onbewaakte overweg waar aan beide zijden een stopbord geplaatst was, met onderbord dat dat voor zwaar verkeer, hoe dat nader omschreven was weet ik niet meer, geldt. De driver moet zich daar melden met de diensttelefoon die aan beide zijden van het spoor in een kastje hangt, om toestemming te krijgen voor de oversteek. Technisch niet moeilijk te realiseren denk ik.
groet, Joep

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: De onbesproken Ramp van Dalfsen
« Reactie #8 Gepost op: 13 December 2016, 14:04:44 »
Bij alarmeringsmogelijkheid kun je natuurlijk ook denken aan een intercom verbinding met de treindienst - eventueel een video-intercom zoals je ook ziet bij appartementen. Op zich vrij eenvoudige apparatuur (met een verbinding via een ingebouwde mobiele telefoon) ben je voor overzienbare kosten vrij snel operationeel - alleen voedingsspanning nodig.

Of je neemt zoiets als een ANWB-paal - de snelwegen staan er vol mee.

Sander

treinenhobby

  • Offline Offline
  • Berichten: 411
Re: De onbesproken Ramp van Dalfsen
« Reactie #9 Gepost op: 13 December 2016, 15:59:26 »
Hier hebben ze in Duitsland al jaren oplossingen voor.
Inderdaad een telefoon waar een boer kan bellen met de treindienstleiding of hij met zijn kudde koeien over mag steken.
Sommige overwegen zijn zelfs altijd gesloten en moet je als wandelaar/fietser melden en vragen of de overweg geopend kan worden. Na oversteek bel je opnieuw dat het overpad weer vrij is.

Een tweede is een radarsysteem welke opsluitingen dedecteerd en de overweg weer opend en het treinverkeer stilzet.

Was dit bij in Bilthoven toen ook niet het geval met een blauwe lamp op het sein, toen daar automatische dubbele overwegbomen kwamen?

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7753
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: De onbesproken Ramp van Dalfsen
« Reactie #10 Gepost op: 13 December 2016, 16:07:18 »
Die radar wordt in het rapport ook genoemd, zo ook het voorbeeld van Bilthoven.

Omdat de radar eerst moet vaststellen dat de overweg vrij is EN de trein dan nog voldoende tijd moet hebben om te remmen.... is de overweg langer dicht. In Duitsland 3 minuten t.o.v. van onze minuut. Dan gaan mensen, zoals in Bilthoven, onder de bomen door slippen. En dat wil je niet.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4059
Re: De onbesproken Ramp van Dalfsen
« Reactie #11 Gepost op: 15 December 2016, 22:31:47 »
Of je neemt zoiets als een ANWB-paal - de snelwegen staan er vol mee.

Sander
Laat daar nou net even geleden besloten zijn die af te gaan schaffen ;)

Maar intercoms plaatsen is technisch niet zo moeilijk, maar er moet ook nog iemand zijn die de oproep beantwoord en ik denk dat de treindienstleiders in Nederland daar al te druk voor zijn.

In Duitsland is her en der het treinverkeer lang niet zo intensief als hier en is die situatie wat anders denk ik.
« Laatst bewerkt op: 15 December 2016, 22:35:15 door Thom »

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: De onbesproken Ramp van Dalfsen
« Reactie #12 Gepost op: 15 December 2016, 22:45:39 »
Laat daar nou net even geleden besloten zijn die (=  ANWB-paal ) af te gaan schaffen ;)

... En daarom zijn ze ook zo goedkoop te verkrijgen voor ProRail. De paal is er al, de techniek is bekend en de bedrijfszekerheid is ruimschoots bewezen. Hoeveel goedkoper wil je een tijdelijke oplossing om een paar jaar te kunnen gebruiken.

Sander

Arbhin

  • Planner
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 573
  • Modelbouw of op-schaal bouwen?
    • Digitaal rijden:
Re: De onbesproken Ramp van Dalfsen
« Reactie #13 Gepost op: 16 December 2016, 13:11:13 »
Mocht je in problemen komen, kun je toch een stuk staal over beide rails heen leggen, wordt dat stuk spoor bezet gemeld en blijft veilig. Of is dit te simpel?
Eigenlijk, als er aan het spoor gewerkt moet worden, moet zo-wie-zo dit stuk spoor op 'onveilig' worden gezet, vind ik.
In ieder geval dat een trein 'op zicht' moet passeren.
Volg mijn draadje over ontwerpen en plannen van een nieuwe Modelbaan: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,73506

AlfaArjen

  • Offline Offline
  • Berichten: 820
  • NS in het echt, FS in 1:87
Re: De onbesproken Ramp van Dalfsen
« Reactie #14 Gepost op: 16 December 2016, 13:57:57 »
Werkt niet bij ATB Nieuwe Generatie.