Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door prutser
02 December 2025, 23:42:04
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
02 December 2025, 23:31:38
Rail away door Blausee-Mitholz
02 December 2025, 23:28:54
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Ronald Halma
02 December 2025, 23:22:35
Hoe maak ik de stroomvoerende koppeling van een Fleischmann Plan V los? door PeterV
02 December 2025, 22:38:26
Raadplaatje door chrvdv37402
02 December 2025, 21:58:00
13 en 14 december PFT-TSP naar Aachen door Hlv53
02 December 2025, 21:55:31
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door Ferdinand Bogman
02 December 2025, 21:14:20
Roco 290 digtaliseren door Ferdinand Bogman
02 December 2025, 20:55:11
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
02 December 2025, 20:45:48
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
02 December 2025, 20:44:18
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
02 December 2025, 20:43:59
EX-CSB1 DCC Centrale door bask185
02 December 2025, 20:33:11
Nahmertaler Kleinbahn door NS264
02 December 2025, 20:17:45
US diorama in H0 door Frank 123
02 December 2025, 20:12:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door klusser
02 December 2025, 20:00:44
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
02 December 2025, 19:01:43
Zee. Land. door Huup
02 December 2025, 18:40:25
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Eric v C
02 December 2025, 17:41:46
PEC Postrijtuig koppelen met ander materieel zonder Scharfenbergkoppeling. door Ronald A.
02 December 2025, 17:05:10
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
02 December 2025, 17:02:10
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
02 December 2025, 16:44:19
Modelspoorbaan van Einte door daan2353
02 December 2025, 16:32:06
Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan door daan2353
02 December 2025, 15:24:37
Marklin 3037 E41 pantograaf stuk. door Gabriël Bergsma
02 December 2025, 15:09:34
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
02 December 2025, 15:04:18
Rondom Charlois door Alewijn
02 December 2025, 14:40:19
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
02 December 2025, 14:31:52
Fleischmann 741005 BR 601 DB samenstellen? door maartenvdb
02 December 2025, 11:15:34
Frans loodsje et cetera door Noordernet
02 December 2025, 11:08:45
  

Auteur Topic: Onderzoeksraad wil bufferloze treinen van de baan....  (gelezen 8347 keer)

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Onderzoeksraad wil bufferloze treinen van de baan....
« Gepost op: 10 March 2016, 10:51:43 »
Zojuist gepubliseerd.... Lees hier
Bron: NOS  (quote van Onderzoeksraad voor Veiligheid)

Opmerkelijk dat een journalist (weer  ???) denkt dat materieel oud is als er geen buffers aanzitten. Daarnaast is het advies van de Onderzoeksraad voor Veiligheid even opmerkelijk....


Allie


« Laatst bewerkt op: 10 March 2016, 16:24:52 door Bert van Gelder. Reden: Titel aangepast na samenvoeging »
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6395
  • ***
Re: onnodige risico's bij spoorvervoer gevaarlijke stoffen
« Reactie #1 Gepost op: 10 March 2016, 11:23:26 »
Klopt, materieel 64 heeft géén buffers. Misschien kunnen ze de oude posttreinen zolang weer inzetten ipv de mat64 of deze alsnog gaan voorzien van buffers ;D
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8087
Re: onnodige risico's bij spoorvervoer gevaarlijke stoffen
« Reactie #2 Gepost op: 10 March 2016, 12:48:11 »
Ook weer zo'n schitterende zin:
Citaat
Het achterste deel van de trein stond te dicht bij een wissel, die op rood bleef staan

Misschien dat een wissel rood gloeiend kan worden van de hitte maar verder zal die nooit een kleur aangeven  :'( ::) 8)

Ook briljant:
Citaat
Moderne NS-treinen hebben bufferzones, waardoor zij bij een botsing niet tegen een andere trein omhoog kunnen schuiven.
buffer zones  ???

Citaat
De onderzoeksraad adviseert de NS om voortaan geen oude reizigerstreinen meer in te zetten op trajecten waar ook transport met gevaarlijke stoffen plaatsvindt.
Apart advies. Dus nieuw(er) materieel mag wel want dan loop je geen risico  :-\ ???

Zal wel allemaal een eigen interpretatie van de journalist zijn.
Gevalletje, hoop klokken en veel klepels.
Gr.
Eric

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1522
    • Mijn fotosite
Onderzoeksraad wil bufferloze treinen van de baan
« Reactie #3 Gepost op: 10 March 2016, 13:30:14 »
http://nos.nl/artikel/2091821-onnodige-risico-s-bij-spoorvervoer-gevaarlijke-stoffen.html

Naar aanleiding van de botsing tussen een personentrein en een goederentrein bij Tilburg West heeft de Onderzoeksraad voor Veiligheid rapport uitgebracht. Nu is wat een nieuwssite als bovengenoemde publiceert niet altijd zo genuanceerd als het rapport zelf, maar de raad schijnt enkele aanbevelingen te doen die op zijn minst mijn wenkbrauwen in beweging brengen, zo niet mijn lachspieren: zo wordt voorgesteld om op baanvakken waar ook treinen met gevaarlijke stoffen rijden, door NS geen treinen zonder buffers meer te laten inzetten, omdat die wel eens tegen die ketelwagens op zouden kunnen klimmen. Dag Plan V, dag SGM, dag SLT, dag ICM.  ???

Een andere aanbeveling is een wettelijke plicht om de achterste goederenwagen leeg te laten, dan wel om er geen gevaarlijke lading in te vervoeren. En die schiet dan niet door op zijn wél met gevaarlijke stoffen gevulde voorganger?

Slaat men hier niet te ver door? Veiligheid OK, maar drijf het niet tot in het onwerkbare en meet niet met twee maten. Of gaat de raad ook pleiten voor een wettelijke plicht voor vrachtauto's met gevaarlijke stoffen om verplicht een lege aanhanger mee te nemen, zodat de bufferloze vrachtwagen erachter dáár tegenop kan klimmen?
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8625
  • Spoor N
Re: onnodige risico's bij spoorvervoer gevaarlijke stoffen
« Reactie #4 Gepost op: 10 March 2016, 13:31:40 »
Opmerkelijk dat een journalist (weer  ???) denkt dat materieel oud is als er geen buffers aanzitten.
Dat zie ik nergens staan. Ik neem aan dat met bufferzones de kreukelzone wordt bedoeld, zoals te zien bij de GTW en Protos en niet de buffers van getrokken materieel.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Ed K.

  • Offline Offline
  • Berichten: 521
  • Ideale combinatie van mijn hobbies
Re: Onderzoeksraad wil bufferloze treinen van de baan
« Reactie #5 Gepost op: 10 March 2016, 13:32:22 »
Hoezo, zonder buffers, er staat bufferzone = kreukelzone.

Gr. Ed
NS 1930/1958 Stoom en Diesel H0, DCC, MultiMaus, S88ExpressNetLi, Koploper. Lid MSC Zutphen

Ed K.

  • Offline Offline
  • Berichten: 521
  • Ideale combinatie van mijn hobbies
Re: onnodige risico's bij spoorvervoer gevaarlijke stoffen
« Reactie #6 Gepost op: 10 March 2016, 13:34:28 »
Ja, Lezen is een kunst, begrijpend lezen is nog een grotere kunst.

Gr. Ed
NS 1930/1958 Stoom en Diesel H0, DCC, MultiMaus, S88ExpressNetLi, Koploper. Lid MSC Zutphen

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1522
    • Mijn fotosite
Re: Onderzoeksraad wil bufferloze treinen van de baan
« Reactie #7 Gepost op: 10 March 2016, 13:38:54 »
Ah, dan hebben ze het net aangepast. In de oorspronkelijke versie had men het over buffers. Overigens zie ik niet in hoe een kreukelzone opklimmen zou kunnen verhinderen. Als het kreukelt, dan kan het ook omhoog kreukelen. Waarschijnlijk bedoelt men eerder de geribbelde buffers die de Spurts hebben. Die ribbels zijn bedoeld om in elkaar te grijpen om zo verticale verplaatsingen van de bakken bij een botsing tegen te gaan (maar dan moeten beide botsende voertuigen die hebben uiteraard).
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7781
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: onnodige risico's bij spoorvervoer gevaarlijke stoffen
« Reactie #8 Gepost op: 10 March 2016, 15:38:04 »
Of bedoelen ze met dat buffer-gedoe die "gerimpelde" voorkant, op bufferhoogte, zoals je bij veel van het allernieuwste reizigersmaterieel ziet? De reden daarachter is dat als twee van dat soort treinen tegen elkaar botsen ze redelijk netjes tegen elkaar blijven en de kreukelzone zo netjes mogelijk gebruikt wordt.

Dus: voorkomen dat ze niet half langs elkaar schieten en elkaars rijtuigbakken openrijten? (Hoewel je dat niet voorkomt, zie Bad Aibling laatst, waar het materieel die rimpels wel had maar elkaar in een bocht raakte).

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1522
    • Mijn fotosite
Re: Onderzoeksraad wil bufferloze treinen van de baan
« Reactie #9 Gepost op: 10 March 2016, 15:39:57 »
Heb ik wat gemist dan? Zo ja, mijn excuses  :angel:

Overigens: http://www.onderzoeksraad.nl/uploads/phase-docs/1193/69d0a5cd458atreinbotsing-tilburg-nl-interactief.pdf spreekt wel degelijk over shockabsorbers (die op de plaats zitten waar bij ander materieel de buffers zitten), en niet over kreukelzones.
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1522
    • Mijn fotosite
Re: Onderzoeksraad wil bufferloze treinen van de baan
« Reactie #10 Gepost op: 10 March 2016, 15:48:00 »
Aaaah, sorry! Mods, even samenvoegen misschien?  Overigens wel gelijke gedachten in dat andere draadje.

Maar ik zie dit andere draadje echt niet in mijn lijstje van recente berichten. Forum toch nog een beetje van slag  ???
« Laatst bewerkt op: 10 March 2016, 15:59:26 door Dpc Fo »
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27011
    • Pagina van klaas
Re: onnodige risico's bij spoorvervoer gevaarlijke stoffen
« Reactie #11 Gepost op: 10 March 2016, 15:53:07 »
Die geribbelde dingen die voorkomen dat de treinen over elkaar schuiven heten in het Engels anti climbers. Ik weet niet of er een officiële Nederlandse term voor bestaat.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Machinist Johan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1805
  • gevorderd beginner
Re: onnodige risico's bij spoorvervoer gevaarlijke stoffen
« Reactie #12 Gepost op: 10 March 2016, 15:55:26 »
Heel simpel: Anti Klim buffers

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 828
    • kusee.nl
Re: onnodige risico's bij spoorvervoer gevaarlijke stoffen
« Reactie #13 Gepost op: 10 March 2016, 15:59:04 »
Citaat
De onderzoeksraad adviseert de NS om voortaan geen oude reizigerstreinen meer in te zetten op trajecten waar ook transport met gevaarlijke stoffen plaatsvindt.

Dit kan ik niet volgen. Wat is er anders aan oud materieel t.o.v. modern materieel? Ook het oudste materieel heeft ATB aan boord, dezelfde als modern materieel. Aan oud materieel worden dezelfde eisen gesteld w.b. remmen als aan modern materieel. Als bij het ongeluk de stoptrein gereden zou worden met nieuwe SLTs, dan zou exact hetzelfde ongeluk zijn gebeurd (met minder dan 40 door rood rijden, ter plaatse geen ATBvv).

Is er iemand die de motivatie van de onderzoeksraad bij dit stukje kan verhelderen?

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4377
Re: onnodige risico's bij spoorvervoer gevaarlijke stoffen
« Reactie #14 Gepost op: 10 March 2016, 16:07:31 »
Draadjes samengevoegd.

Aan een ieder die dit bericht gemeld heeft: met dank!!. (y)

Gr, Bert
« Laatst bewerkt op: 10 March 2016, 16:33:38 door Bert van Gelder »