Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Bahn-AG
Vandaag om 16:42:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Nullus
Vandaag om 16:29:51
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 16:29:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 16:18:39
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
  

Auteur Topic: BNLS werkspoor - NS 3908  (gelezen 33883 keer)

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1874
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re: BNLS werkspoor - NS 3908
« Reactie #105 Gepost op: 17 mei 2018, 07:37:36 »

Op deze foto's al heel erg fraai, ik ben benieuwd naar de echte eindfoto's!  (y) (y)
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: BNLS werkspoor - NS 3908
« Reactie #106 Gepost op: 17 mei 2018, 08:35:27 »
Prachtig, wat een juweeltje!

Verstuurd vanaf mijn TA-1012 met Tapatalk

Spoor 0 adept

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5176
Re: BNLS werkspoor - NS 3908
« Reactie #107 Gepost op: 17 mei 2018, 08:56:38 »
Fantastisch! (y)
Groet, Frank

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4454
Re: BNLS werkspoor - NS 3908
« Reactie #108 Gepost op: 17 mei 2018, 09:25:24 »
Mooi gemaakt!

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2262
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: BNLS werkspoor - NS 3908
« Reactie #109 Gepost op: 30 november 2020, 22:07:55 »
Even het stof eraf. Ook ik ben bezig met de 3900, zoals elders hierop het forum te lezen. Van de week met Tom nog wat liggen sparren over de ligging en grootte van de ketel.

Wat wijlen Ko gedaan heeft is de rookkast gelijk getrokken met de achterkant van de windleiplaten. Dat is heel mooi gedaan, maar ik vind het uiteindelijke resultaat t.o.v. de oorspronkelijke ketel marginaal.

De ketel is te kort, dat is zeker. Welnu: ik heb het volgende overwogen:

Net als Ko, ketel in drieën, stuk buis ertussen en verlengen. De messing ring kan ik niet maken, dus die zou ik aan de rookkast laten zitten. Die bekleed ik met messing folie. De rookkast dus niet versmallen. Als ik dan de ketel verleng, schuift de hele rookkast naar voren, wat ook wenselijk is want die komt in het echie bíjna tot aan het "afstapje" in de voetplaat. In model scheelt dat -ik heb het niet nagemeten- ongeveer 3 mm.
Maar wat krijg je dan: de schoorsteen zit niet meer boven de cilinders. Bovendien schuift de "voet" onder de rookkast ook op, deze zou dan "terug gezet" moeten worden. Dat is nog wel te doen en valt uit het zicht als de windleiplaten erop zitten. Tevens blijft de schoorsteen zo netjes in het midden van de rookkast geplaatst. Bij het model van Ko is dat niet meer het geval. Zo ontstaat er een dilemma: wat is storender: de lijn windeleiplaat-rookkast of het feit dat de schoorsteen te ver naar voren staat? En welk resultaat levert het op in relatie tot de hoeveelheid werk dat de aanpassing tot gevolg heeft? Daarbij: als ik de operatie uitvoer zoals Ko gedaan heeft, dus met doorgezaagde ketel, zou ik in ieder geval de ketel verder naar voren plaatsen. Dan is dat binnen de andere beeldbepalende lijnen in ieder geval op orde...

En als je denkt: "ok, ik ben eruit: wat achter aan de rookkast wegvalt moet er voor weer bij" resulteert dus in een te ver naar voren én uit het midden staande schoorsteen.  :(  Één ding staat vast: het frame is dus iets te kort...

Ik weet nog niet wat ik ga doen. Maar misschien laat ik de ketel wel ongemoeid. Want hoe langer ik kijk naar de schoorsteen-cilinderlijn stoort me dat meer dan de de windleiplaat die niet helemaal in lijn staat met de rookkast...

Ivo, ben benieuwd naar jou 2 cents...
Met groet,

Ger.

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3503
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: BNLS werkspoor - NS 3908
« Reactie #110 Gepost op: 30 november 2020, 22:15:55 »
Geen Ivo maar, kan je de schoorsteen niet afzagen en opnieuw plaatsen na het verlengen?
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172*hier
128* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2262
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: BNLS werkspoor - NS 3908
« Reactie #111 Gepost op: 30 november 2020, 22:18:25 »
Dat is het minste probleem, maar dan staat 'ie niet meer in het midden van de rookkast...
Met groet,

Ger.

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: BNLS werkspoor - NS 3908
« Reactie #112 Gepost op: 30 november 2020, 22:19:00 »
Nou ja, er zou een nieuwe schoorsteen gemaakt kunnen worden door iemand die handig is in draaien, kotteren en frezen. Dus die mogelijkheid is er. Kost alleen een hoop tijd en waarschijnlijk ook een flinke duit.

De rookkast moet wel aangepast worden, dat zou een 2e punt zijn.

Je ziet dat je te maken hebt met een verouderd model wat niet maatvast is op bepaalde, soms cruciale, punten. Maar met huisvlijt kan je een aardig end in de goede richting komen.

Wensenlijst: Rhijnboog, BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)
« Laatst bewerkt op: 30 november 2020, 22:20:51 door Tomasso »
Spoor 0 adept

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6506
  • Spaar ze allemaal.
Re: BNLS werkspoor - NS 3908
« Reactie #113 Gepost op: 30 november 2020, 23:02:26 »
De ketel van de 3900 is toch dezelfde als van de 6300?
Als ik deze naast de ketel van de 6300 van Artitec houd is hij even lang dus zit je afwijking elders lijkt mij.

Stephan

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2262
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: BNLS werkspoor - NS 3908
« Reactie #114 Gepost op: 01 december 2020, 09:34:12 »
Helaas. De afwijking zit echt in de ketel...
Met groet,

Ger.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2087
Re: BNLS werkspoor - NS 3908
« Reactie #115 Gepost op: 01 december 2020, 11:08:05 »
Dat vraag ik me af.
Ik ben er ook altijd vanuit gegaan dat de ketel van de 3900 identiek is aan de ketel van de 6300 (dat hoeft niet te betekenen dat de rookkasten identiek zijn). Als ik naar mijn djh 6300 en djh 3900 kijk dan valt het mij op dat bij de 3900 de bufferbalk aan de voorkant bijna 2mm verder naar voren staat dan bij de 6300. Mijn gevoel zegt me dat DJH de voetplaat van de 3900 iets langer heeft gemaakt om meer ruimte te maken voor de bogie. Daardoor zijn de windlei platen ook iets verder naar voren gegaan. Verder heb ik het gevoel dat het machinistenhuis ook een mm verder naar achteren staat (om ruimte te maken voor de aandrijf stangen?) als ik het met foto's vergelijk.
Ik heb ook met het idee gespeeld om mijn exemplaar te gaan verbouwen, maar dan was ik van plan om iets aan de voetplaat te gaan doen.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2262
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: BNLS werkspoor - NS 3908
« Reactie #116 Gepost op: 01 december 2020, 11:56:49 »
Hoe dan ook, er klopt vanalles niks niet. En de zaag erin zorgt weer voor een verplaatsing van het vooral optische probleem...
Alle theorieën bezien is de DJH oplossing helemaal niet zo absurd slecht... aan de voetplaat ga ik mij niet wagen. Die is al fragiel. En om daar een messing exemplaar voor te maken gaat me écht een stap te ver. En daarmee is het schoorsteen-cilinderverhaal m.i. niet opgelost. Of je moet er alleen aan de voorkant wat afhalen. Maar dan komt de bufferbalk weer dichter op de bogie.  :-\
Met groet,

Ger.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: BNLS werkspoor - NS 3908
« Reactie #117 Gepost op: 01 december 2020, 12:05:08 »
Om eerlijk te zijn ligt dit project al heel lang stil. Ik heb Ko bezig gezien en ik wilde een en ander nog gaan nameten aan de hand van de echte tekeningen. Met behulp van het 3900 boek kom je denk ik een heel eind.

Als je mij vraagt wat mooier is, de plaats van de schoorsteen in het midden of niet, zou ik altijd voor de plaats van de schoorsteen gaan. Die is meer gezichtsbepalend dan de lengte van de rookkast of de ketel. Inderdaad is de ketel/rookkast van de 3900 en 6300 niet helemaal hetzelfde, maar heeft DJH wel hetzelfde gemaakt. Is natuurlijk qua productie eenvoudiger. Ik merk hetzelfde soort misverstand tussen de 3700 en 6100, die ook niet helemaal hetzelfde is.
Overigens schoorsteen afzagen is hem helemaal vervangen. Want probeer de schoorsteen voet maar eens netjes af te zagen van de rookkast. Dan is zelf een schoorsteen draaien een betere oplossing, maar dat heb ik ook nog nooit gedaan.

De messing rand tussen rookkast en ketel is eenvoudig zelf te maken uit messing strip. Die is dan tenminste ook echt messing. Je neemt een strip en vijlt die langzaam een beetje rond. Daarna mooi poetsen.

Maar ik ben nog niet zover, ik heb een en ander nog niet nagemeten en ik weet niet of ik het het waard vind aan dit DJH model. Is misschien slimmer eens Autocad te leren en zelf een etsplaat te ontwerpen voor een nieuwe opbouw in messing of nieuwzilver. Er zitten nog veel meer fouten is, zoals het dak van het machinistenhuis. Maar dankzij een aantal hebben we al al nieuwe cylinders :)

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2147
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS werkspoor - NS 3908
« Reactie #118 Gepost op: 01 december 2020, 17:00:53 »
Ik heb hier ook naar zitten kijken (zie reactie 79 en verder, p. 6 hierboven). Mijn conclusie was: de rookkast is gewoon te lang, tenminste als je de ketel los op een maatschets in 1:87 legt. Verder was ik ongeveer waar Ivo is, nog zonder beslissing voor mijn kit.

Wat ik toen niet ben nagegaan is hoe het op het frame uitkomt en t.o.v. de windleiplaten als je de rookkast zou inkorten. Het belangrijkte visuele probleem vind ik dat de achterkant rookkast niet ongeveer gelijk ligt met de achterkant windleiplaten.

Hiervan uitgaande wil ik heen en weer schuivend met onderdelen op de maatschets de beste oplossing vinden (in termen van 1- schaalgetrouwheid, 2- feitelijk visueel effect en 3- hoeveelheid werk). Wellicht is de oplossing niet de rookkast te vervangen, maar de ketel iets langer te maken. Maar misschien komt dan voorkant rookkast verkeerd te liggen t.o.v. de voorkant frame en windleiplaten. Ik kan me ook goed voorstellen dat niets doen toch het beste optimum geeft.
Een nieuwe ketel maken uit een stuk buis is niet extra veel werk, in aanmerking genomen dat ik de witmetalen dom sowieso door een messing exemplaar zou vervangen. Een nieuwe rookkast maken betekent ook een nieuwe onderkant schoorsteen maken, maar ik denk dat dat met soldeer en plamuur ook goed moet lukken.
« Laatst bewerkt op: 01 december 2020, 18:54:15 door janw »

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6506
  • Spaar ze allemaal.
Re: BNLS werkspoor - NS 3908
« Reactie #119 Gepost op: 01 december 2020, 19:20:08 »
Dat vraag ik me af.
Ik ben er ook altijd vanuit gegaan dat de ketel van de 3900 identiek is aan de ketel van de 6300 (dat hoeft niet te betekenen dat de rookkasten identiek zijn). Als ik naar mijn djh 6300 en djh 3900 kijk dan valt het mij op dat bij de 3900 de bufferbalk aan de voorkant bijna 2mm verder naar voren staat dan bij de 6300. Mijn gevoel zegt me dat DJH de voetplaat van de 3900 iets langer heeft gemaakt om meer ruimte te maken voor de bogie. Daardoor zijn de windlei platen ook iets verder naar voren gegaan. Verder heb ik het gevoel dat het machinistenhuis ook een mm verder naar achteren staat (om ruimte te maken voor de aandrijf stangen?) als ik het met foto's vergelijk.
Ik heb ook met het idee gespeeld om mijn exemplaar te gaan verbouwen, maar dan was ik van plan om iets aan de voetplaat te gaan doen.

Groet Meino

Ik heb even zitten meten en vergelijken met foto's en de voetplaat is inderdaad zo'n 2mm. te lang.
De maten van de rookkast en de ketel kloppen, het rechthoekige gedeelte bij de vuurkist weet ik niet.

Als de voetplaat 2mm. korter is komen de windleiplaten ook stukken beter te zitten, hoe het met alles onder de voetplaat dan zit weet ik nog niet.
En wat bedoelen jullie met de foute plek van de schoorsteen?

Stephan.

« Laatst bewerkt op: 01 december 2020, 19:21:46 door prutser »