Google+
Doel:€250.00
Donaties:€92.15

Per saldo:€-157.85

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 22-09-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

LTM lijn Maastricht-Gulpen Gulpen-Wijlre/Vaals door Remunj
Vandaag om 06:25:50
MB-module: "L'Esimé" door nighttrain1
Vandaag om 06:13:24
Westlandbaan door Tulpendaal
Vandaag om 05:57:18
KleiNSpoor NS1500 digitaal maken, schema gezocht door henk
Vandaag om 05:46:39
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door jandejager
Vandaag om 03:11:47
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 02:20:22
Verlichting van loc's is dit te vervangen door led's? door Tom van Weert
Vandaag om 00:57:59
Roco 2018 (zonder Fleischmann) door Bert van Gelder
Vandaag om 00:16:24
Led verlichtingsset inbouwen in oud(er) model 1600/1700 door Tom van Weert
Vandaag om 00:02:35
Landerbahn en Reichsbahn locomotieven. door laurent
24 september 2018, 23:29:19
Via D naar een ABC rijtuig NS serie 7301-7308 door Modellbahnwagen
24 september 2018, 23:26:40
Baanbouw Bosje77 door bosje77
24 september 2018, 23:21:52
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
24 september 2018, 23:19:28
1e opzet baan theov_H0_280x122cm door jandcargo
24 september 2018, 23:18:34
N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC door Wim Hesselink
24 september 2018, 22:28:03
Projekt 083-338 door 44
24 september 2018, 22:27:54
3D/RM-IG: Onshape - Materieel 1:76 door St00mboy
24 september 2018, 22:00:14
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
24 september 2018, 22:00:13
Probleem automatisch rijden Rocrail. door AlbertG
24 september 2018, 21:47:36
Eurospoor 2018 door Klaas Zondervan
24 september 2018, 21:42:50
Gaan we ooit door heel Europa met de trein in plaats van het vliegtuig? door Wim Hesselink
24 september 2018, 21:35:57
Smalspoormodelbouwdagen Stoomtrein Katwijk Leiden door Sven
24 september 2018, 21:06:27
On TraXS, modeltrein expo 2019, spoorwegmuseum. door Remunj
24 september 2018, 20:53:28
Opnieuw beginnen met hobby door johanw
24 september 2018, 20:22:41
  

Auteur Topic: BNLS werkspoor - NS 3908  (gelezen 15174 keer)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 4679
BNLS werkspoor - NS 3908
« Gepost op: 27 februari 2016, 14:17:50 »
Afgelopen week was ik een week met vakantie en volgens goed gebruik gaat er dan ook een kit mee. Ik heb de nummerschilden en fabrieksschilden voor de 3908 nog in bestelling staan. De 2103 is nog niet 100% af, maar op vakantie doe ik daar te weinig mee. Ik dacht (en anderen met mij) dar een DJH 3900 wel even snel in elkaar te zetten is. Vervolgens de kit gepakt (gekocht in september 1996 voor 398 gulden bij Meyer en Blessing) en de nodige pimponderdelen van Philotrain en Weinert erbij gezocht en het draadje van Tomasso van voor naar achter nog eens doorgenomen. Daarbij komt dat er nu een goed boek is over de 3900 van Paul Henken en die heb ik voor de bouw goed bekeken. Dan kom je toch het een en ander tegen. Ook qua aandrijving ga ik niet voor de aandrijving van DJH, maar voor een aandrijving in de tender. Ik heb een Br 52 van Gützold met Steifrahmentender en die aandrijving past met aanpassingen in de 3900 tender. Alleen is de diameter van de wielen 10% te klein en klopt de radstand van de voorste en de achterste as niet. Met de 3D kunsten van Karst voor de Diesel 5 van Frie in gedachten, is het vast wel mogelijk een goede passende aandrijving te maken. Dan meteen 2 voor mij, want ik heb nog een 3900 kit en bovendien zou dit ook wel eens in een Austerity tender kunnen passen. Er liggen hier ook nog DJH kits van de 4300 en 5000 in de kast.

Maar na één week ziet het er als volgt uit:



Meteen vallen er een paar zaken op:

Het gietdeel van de vuurkist, ketel en rookkast lijkt op de voetplaat goed op lengte, maar de opbouw op de voetplaat voor lijkt te ver naar achteren te zitten.
De tender staat één millimeter te laag, maar daar is met een nieuwe aandrijving meteen een oplossing voor te verzinnen.
Het chassis (zie ook mijn posts deze week: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,59844.msg3221643444.html#msg3221643444 ) is voor de voorste aandrijfas niet goed opengemaakt en bovendien zit een geschroefde afstandshouder precies op de plek waar een driehoekig gat moet zitten.

Voor die gaten heb ik nog geen goede oplossing. Ik heb ook uitgebreid naar de cylinders zitten kijken met als referentie het werk van Tom en ik moet concluderen dat zijn vorm beter is. Alleen ontstaat er daardoor wel erg weinig ruimte voor de bogie om te bewegen.

Met het boek van Paul Henken in de hand vallen vervolgens nog een aantal tekortkomingen op. Er ontbreken heel veel klinknagels die toch zeer goed zichtbaar zijn. Het eerste opvallende is dat het dak van het machinistenhuis helemaal glad is op het dakluik en de dakgoten na:



Over het dak zitten 5 metalen strips met klinknagels en in 2 van de strips zitten de dakhijsogen. Dat ga ik in elk geval maken. Ook het dakluik is een groot blok en waarschijnlijk was het een luik dat op 2 rails kan schuiven, waardoor het blok op dit gietdeel maar de helft moet zijn met dan wel 2 rails.

De vuurkist kent een groot aantal klinknagels, naden en wasluiken en ik zie zo gauw die klinknagels en naden niet terug op foto's. Wel de wasluiken, maar het aantal klopt niet en dat heeft Tom al uitgezocht.

Dan heb ik de indruk dat de bediening van de remmen onder het chassis niet bestaat uit 2 rechte stangen met sleuven erin, maar uit trapezium vormige stangen die steeds schuin naar boven lopen gezien van voren naar achteren.

De bijgeleverde stilstaande schuifbeweging klopt 100% zeker niet, omdat ze alletwee in dezelfde stand staan en altijd 90 graden ten opzichte van elkaar verschoven moeten staan (te zien aan de voorloophefbomen) en ook ontbreken de scharen die je op alle foto's goed kunt zien. De stand van de schuifstangen is vol achteruit en dat vind ik ook niet zo'n mooie stand. Hier zal ook aan worden gewerkt.

Verder viel me op dat de rookkast deur vrijwel glad is terwijl daar duidelijk nog 8 klinknagels in zitten. Die heb ik inmiddels met behulp van klinknagels van Fohrmann gemaakt en dat ziet er al veel beter uit. Dan zit er rechtsonder nog een soort wateraftapkraan met een dopje die met een ketting vast zit en 2 onduidelijke uitsteeksels links- en rechtsonder.

Op de tender ontbreekt op de opbouw elke klinknagel:



Op de bak zitten ze wel, maar de opbouw voor de kolen is geheel glad. Dat gaat nog veranderen, maar is wel een grote klus (ongeveer 50 gaatjes 0,3mm boren op nette afstanden, klinknagels in solderen en de achterkant weer glad maken. Ik heb nog ergens klinknagelstrips als transfers liggen en dat is missschien een snellere oplossing.

Het ketelfront vervolgens is een fantasie of engels ketelfront. Hier kunt je alleen maar het geheel glad vijlen en opnieuw opbouwen.

Kortom de ruwbouw en de kit zijn best in een week te doen, maar als je er een 3900 van wilt maken is er nog wel wat werk aan de winkel.


mvg,
Ivo
*

Ko.V

  • Offline Offline
  • Berichten: 185
  • laat ieder in zijn waarde
Re: BNLS werkspoor - NS 3908
« Reactie #1 Gepost op: 27 februari 2016, 21:21:40 »
Hallo Ivo , leuk dat je de 3900 gaat doen , deze heb ik bijna af tenminste wat er van overgebleven is. Er ging in de loop van de jaren best wat mis met het bouwen , had steeds andere ideen om wat te construren maar dan ga je wel eens de fout in en dan leg je hem weer eens een jaartje opzij, het ging vooral mis met de klonknagels boven op de ketel , toen waren er nog geen klinknegel transfeers zoals die nu te koop zijn.  Heb ook het machienistenhuisdak met strips gemaakt en klinknagels en dat is dan wel aardig gelukt.
Heb ook de cilinderblokken zelf gemaakt omdat de stand van DJH wel wat erg weid was , heb toen andere gemaakt die practies gelijk lopen met de voetplaat, maar ik maak tussen door wel wat plaatjes als jij bezig bent en van dat dan een detail.
Oke ik ben benieuwd en zie het tegemoet.


Groet Ko

Tomasso

  • Forumgebruiker pur sang...
  • Offline Offline
  • Berichten: 4717
  • Team Mitropa. Wenslijst: Zeppelin, Rhijnboog, etc.
Re: BNLS werkspoor - NS 3908
« Reactie #2 Gepost op: 27 februari 2016, 21:32:36 »
Ik ben nog steeds voor nieuwe messing cilinderblokken die mooi onder het frame vallen en met enkele kleine consessies het voorloopstel niet in de weg zitten, dus mocht iemand ze willen maken en een serie produceren, ik hou me aanbevolen. Overigens heeft mijn voorloopstel voldoende ruimte Ivo, maar dat heeft wel enorm veel voeten in aarde gehad (lees, enorm veel aanpassingen). Desalniettemin heel leuk dat je het oppakt! (y)

Tsja, die maten, dat blijft hoofdbrekens. Je ziet het pas echt goed als je het model met windleiplaten op dezelfde manier fotografeert als een echte en de foto's dan gaat vergelijken. Dan zie je pas dat de maten van zowel de vuurkist, als de rookkast gewoon niet kloppen (en de ketel dus ook niet). Maar goed, al met al is er wel wat van te maken.

Ketelsteun voor moet ook aangepast (smaller) en er moet een extra ketelsteun gemaakt worden. Zandstrooileidingen, smeerpotjes, leiding op de voetplaat ipv gereedschapskist, lockrikken op de tender, allerlei extra leidingwerk onder het machinistenhuis, heel veel extra klinknagels, verplaatsen van de wasluiken en eventueel ook waspluggen, klinknagels van de voetplaat halen, achterkant machinistenhuis maken, extra gat in het frame aan de voorkant, nieuw vooropstel (is nu 1 klont witmetaal), andere wielen voorloopstel (ivm juiste aantal spaken), geen messing leibanen maar eventueel nieuwzilver (heb ik voor je), ophanging en bevestiging van de leibanen aan de steunen maken, smeerpersen maken, etc., etc.

Dat van de remmen heb je goed gezien, moet je ook zelf maken. Die stangen met sleuven horen bij de remmen van de tender (moet je ook zelf maken).

Succes!
« Laatst bewerkt op: 27 februari 2016, 21:46:45 door Tomasso »
Ophouden? Ik kom nu pas op stoom!

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 4485
  • Team Mitropa
Re: BNLS werkspoor - NS 3908
« Reactie #3 Gepost op: 28 februari 2016, 08:53:14 »
je kunt hem ook zonder windleiplaten maken.
Das meer ohmb. :P

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 4679
Re: BNLS werkspoor - NS 3908
« Reactie #4 Gepost op: 28 februari 2016, 12:21:14 »
Zonder windleiplaten heeft de 3900 maar één à anderhalf jaar gereden. Met windleiplaten is net zo OHMB wat mij betreft. Alleen zijn die dingen in de kit eigenlijk te klein  :o

Idee van de rookkastdeur met klinknagels:



Nu komt rechtsonder nog een aftapkraan en verder nog 2 uitsteeksels.

@Tom, de meeste dingen ga ik nog wel maken die je noemt. Ik twijfel nog het sterkst aan de cylinders. Hoewel je gelijk hebt, weet ik niet hoeveel beperking dat gaat geven in bogen vanwege de leibanen.

mvg,
Ivo
*

guest7823

  • Gast
Re: BNLS werkspoor - NS 3908
« Reactie #5 Gepost op: 28 februari 2016, 12:27:10 »
Die "aftap"kraan is volgens mij een aansluitpunt voor een stoomlans om de vlambuizen en pijpen door / schoon te blazen.

Maakt voor het model niets uit, maar toch ......  ;)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 4679
Re: BNLS werkspoor - NS 3908
« Reactie #6 Gepost op: 28 februari 2016, 12:33:46 »
Wil altijd graag weten wat wat is. Stoomlans klinkt aanmerkelijk aardiger dan aftapkraantje...  Nu nog de 2 andere uitsteeksels onderaan.

Overigens zie ik aan de bufferbalk onderaan nog 2 dingen hangen. Eén lijkt een afsluitbare aansluiting voor stoomverwarming zonder slang zoals MK levert als gietdeel bij de 2 assers, maar het andere ding is me een raadsel.

mvg,
Ivo
*

guest7823

  • Gast
Re: BNLS werkspoor - NS 3908
« Reactie #7 Gepost op: 28 februari 2016, 13:29:44 »
Blz 30 3900 boek: 3x haak voor borging luiken tbv smering tuimelhefbomen schuifaandrijving.

Al lijkt het er op dat het "af fabriek" anders is geleverd. Blz 6 laat maar een haak (rechts) zien. Ik krijg de indruk dat er oorspronkelijk maar een enkelvoudig luik heeft gezeten, terwijl het later een drievoudig luik lijkt te zijn geworden. Onder de kraan voor de stoomlans zit nog iets, maar daarvan heb ik nog niet kunnen verzinnen wat dat is geweest. Bij de versie met drie borghaken lijkt dat weg te zijn.

Bufferbalk: twee verschillende kranen tbv stoomverwarming. Kan zo 1-2-3 niet de goede typeomschrijving vinden. De variant rechts is de versie zoals die nu bij de SHM (ÖBB ?? / DB) gebruikt wordt. Dan zou de versie links de NL versie kunnen zijn


Blz: 82-83-84-85 "De stoomlokomotief / Labrijn" deel II (figuren)

Rechts: enkeldelige stoomkoppeling
Links: tweedelige stoomkoppeling
« Laatst bewerkt op: 28 februari 2016, 13:33:07 door guest7823 »

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 4679
Re: BNLS werkspoor - NS 3908
« Reactie #8 Gepost op: 28 februari 2016, 16:41:44 »
Paul,

Dank voor je speurwerk. Die dingen op de rookkastdeur zijn me nu duidelijk. Het lijkt dat op alle latere foto's er 3 te zien zijn voor 3 luiken (dat ding onder de aansluiting van de stoomlans is er ook een). Dus 2 voor één luik en later 3 voor 3 luiken. Het lijken een soort zelfsluitende borgingen net zoals je wel eens op tuinhekken ziet, maar dan wat zwaarder uitgevoerd. Ik had er eigenlijk altijd maar 2 gezien, alleen bij de latere foto's zitten er bijna zonder uitzondering 3.

mvg,
Ivo
*

guest7823

  • Gast
Re: BNLS werkspoor - NS 3908
« Reactie #9 Gepost op: 28 februari 2016, 16:56:55 »
Plaatje blz 8: ik denk dus dat het geen vergrendeling is. Maar wat het wel is...... Een wasplug lijkt me niet zinnig. Die hebben wel her en der onder in de rookkast gezeten om het water wat bij het ketel wassen gebruikt werd weg te laten lopen, maar dat klopt niet met de hoogte in dit geval.

En het is iets wat er enkel bij de eerste serie lijkt te hebben gezeten. Bij de tweede serie lijkt het erop dat die gelijk met drie grendelhaken zijn geleverd

Ko.V

  • Offline Offline
  • Berichten: 185
  • laat ieder in zijn waarde
Re: BNLS werkspoor - NS 3908
« Reactie #10 Gepost op: 16 maart 2016, 14:12:34 »
Hallo Ivo, ik ben ook maar bezig gegaan met de 3900 , zoals die liep beviel niet zo , dus nu maar een aandrijving erin die wel goed is ,tenminste als je hem verbouwt. Zo heb ik de schoorsteen ook maar opnieuw gemaakt ongeveer zoals hoe moet , rood koper , messing rand en zwarte voet. Het dak had ik al een jaar of 18/19 geleden gemaakt , met wat er toen was , nu zou het misschien wat knapper kunnen , maar ik vind hem wel goed zo.
Sorry dit is alleen maar tekst vanwege het niet kunnen plaatsen van een plaatje, hij doet het gewoon niet.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 4679
Re: BNLS werkspoor - NS 3908
« Reactie #11 Gepost op: 17 maart 2016, 21:27:30 »
Ben wel benieuwd naar het plaatje. Ik ben van plan een aandrijving op maat te gaan maken in de tender. Dus alle 4 assen aangedreven en zoveel mogelijk lood eromheen voor een goede trekkracht. Dan loopt de lok los, maar vaak gaan de aandrijfwielen met koppelstangen en drijfstangen dan zonder problemen rond. Alleen ben ik nog aan het piekeren over de gaten in het chassis, de binnenliggende drijfstangen en de schuifbeweging.

mvg,
Ivo
*

Ko.V

  • Offline Offline
  • Berichten: 185
  • laat ieder in zijn waarde
Re: BNLS werkspoor - NS 3908
« Reactie #12 Gepost op: 17 maart 2016, 21:45:52 »
hai Ivo , de aandrijving die ik maak heeft op 3 wieken aandrijving en dat moet sterk zat zijn  en er hoeft ook niet zoveel lood in want de tender is al best zwaar. Ik heb dat setje voor de binnenliggende aandrijfstangen in het frame gemaakt , maar misschien doe ik dat ook nog veranderen. De cilinderblokken heb ik wel van messing demaakt en de buitenkant gelijk gehouden met de voetplaat , ik houd geen rekening met bogen want ik moet nog modules maken , maar hij kan wel gewoon over een wissel. Was wel aan het experimiteren geweest met klinknagels over de naad boven op de ketel (was zo zo ) maar met de nieuwe klinknageltjes als transfer word het wel mooi.
Het is alleen jammer dat er nog geen plaatjes gezet kunnen worden.


groet Ko

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 4485
  • Team Mitropa
Re: BNLS werkspoor - NS 3908
« Reactie #13 Gepost op: 18 maart 2016, 07:38:39 »
Dat laatste kan weer  ;D

Ko.V

  • Offline Offline
  • Berichten: 185
  • laat ieder in zijn waarde
Re: BNLS werkspoor - NS 3908
« Reactie #14 Gepost op: 18 maart 2016, 11:03:21 »






Zoals het er nu uitziet , moet je je plaatjes erg klein maken zodat de upload het wel doet , ik was gewoon zo bezig als anders , maar  dat is voor nu te groot (5/6mb)

Maar dit zijn in ieder geval de plaatjes die ik nog bij de tekst behoorde te zetten.


groet Ko
« Laatst bewerkt op: 25 maart 2016, 01:49:17 door Bert van Gelder »