Doel:€250.00
Donaties:€135.00

Per saldo:€-115.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 19-12-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

ACME 2018 door Dennis van Leuverden
Vandaag om 16:30:44
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:23:00
trix ho digitaal door MWS
Vandaag om 16:21:50
Combe Halt, Brits smalspoor door GD
Vandaag om 16:21:09
Piko GTW pimpen door GertMeering
Vandaag om 16:21:06
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:20:12
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 16:15:08
Ik bouw nu echt een wedstrijd A3! door Ronald Halma
Vandaag om 16:00:38
Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging... door Wim Hesselink
Vandaag om 15:38:29
Nederlandse verkeerslichten door MMTB
Vandaag om 15:17:02
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door Erik Mijd
Vandaag om 14:42:33
Enkelsporig portaal vraagje door Martijnstein
Vandaag om 14:33:24
NS modelbaan Hoekdam H0 door Ronald Hofmeester
Vandaag om 14:17:03
Serre bergbaan, knutselproject van mijn zoon Jamie en mij door a.moonen
Vandaag om 13:42:42
MB-module: "Vakwerk is een vak apart" door TimoD
Vandaag om 13:40:19
Beginnersvragen Fleischmann analoog door Arjen52
Vandaag om 13:30:37
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 12:42:04
NS SLT Sprinter door Harrie van V.
Vandaag om 10:23:51
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rondje_HO
Vandaag om 10:10:16
Van Swarzach naar Swarzburg door nkob
Vandaag om 09:55:37
CVs instellen bij koppeling van HK2 (Piko) aan HK4 (Artitec) door Timo
Vandaag om 09:22:00
Nieuw in de winkel ! door henk
Vandaag om 09:13:47
's-Heer Heinkenspolder door WilcoV
Vandaag om 08:03:13
Project 0m, iets heel anders: Rhätische Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 06:52:44
NL Baan in Canada door ArjanB
Vandaag om 03:32:12
www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht door KNed
Vandaag om 00:08:57
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door FritsT
18 december 2018, 23:05:04
Pronsfeld door Reinout van Rees
18 december 2018, 23:04:10
Rijnstraat door Gerco van Beelen
18 december 2018, 22:54:59
Opvangen ontsporing in klimspiraal door Remco_Nzo
18 december 2018, 22:50:24
  

Auteur Topic: BNLS werkspoor - NS 3908  (gelezen 15441 keer)

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 1814
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS werkspoor - NS 3908
« Reactie #75 Gepost op: 12 maart 2018, 13:02:26 »
Ik volg je met bewondering, Ko.
Vraagje: die dombekleding, heb je die zelf gedraaid? Of Philotrain exemplaar ingekort?

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 3610
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: BNLS werkspoor - NS 3908
« Reactie #76 Gepost op: 12 maart 2018, 13:14:37 »
Aangezien ik kortgeleden ook een kit van zo'n machine heb gescoord ga ik dit ook beter volgen. Bouwen nog niet, er moeten eerst maar andere, bijna gerede locs afgebouwd worden.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

NS8714

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 8968
    • Mijn fotoarchief
Re: BNLS werkspoor - NS 3908
« Reactie #77 Gepost op: 12 maart 2018, 13:23:12 »
Als er nou nog iemand een mislukte kit van een 3900 heeft liggen, stuur dan even pb  :)
www.denelander.blogspot.dk over mijn leven in den vreemde

www.twitter.com/stormcou een poging tot treintjestwitter

www.modulebaan.nl Dit jaar op Eurospoor :)

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 3610
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: BNLS werkspoor - NS 3908
« Reactie #78 Gepost op: 12 maart 2018, 14:01:08 »
Die heb ik.......  ;D
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 1814
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS werkspoor - NS 3908
« Reactie #79 Gepost op: 12 maart 2018, 17:47:15 »
...en dat mislukt valt ook wel mee hoor (denk ik, als postbode). Maar Gert mag het gaan ontdekken.

Maar dan over de ketel/rookkast vervanging. Ik heb maar eens een tekening uit het boek naar 1:87 verschaald en de ketel uit de kit erop gelegd. Zie onderstaande foto, helaas zit daar ook alweer perspectivische vertekening in. Maar de feiten zijn (in deze vergelijking): alleen de rookkast is te lang. Als ik de voorkant vuurkist gelijk leg met de tekening, klopt de lengte van de ketel en de plek van de dom. De schoorsteen staat iets te ver naar voren maar minder ver dan het lengte-teveel in de rookkast.
Conclusie: nieuwe rookkast maken, ketel kan blijven.







Ko.V

  • Offline Offline
  • Berichten: 187
  • laat ieder in zijn waarde
Re: BNLS werkspoor - NS 3908
« Reactie #80 Gepost op: 12 maart 2018, 19:34:52 »
Janw , teneerste ,de dom is van philotrain van de 6300 dat is een gelijke ketel , ten twede als je enkelt de rookkast inkort , word vanzelf de ketel te kort , dus zal je ook een ketel moeten maken. Ben benieuwt wat je gaat doen , zet dan wel wat plaatjes op het draadje .


Groet Ko

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 1814
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS werkspoor - NS 3908
« Reactie #81 Gepost op: 12 maart 2018, 19:42:16 »
als je enkelt de rookkast inkort , word vanzelf de ketel te kort , dus zal je ook een ketel moeten maken.

... maar die snap ik niet. Waarom zou je niet alleen de rookkast kunnen vervangen?

Wat ik nou helemaal niet meer snap is hoe het komt dat je bij zoveel gebouwde modellen de achterkant van de rookkast en de achterkant van windleiplaten niet ongeveer op hetzelfde lengtepunt ziet (zoals zou moeten). Want in de voetplaat en de windleiplaten zie ik ook geen lengte-afwijking, in elk geval geen grote.
« Laatst bewerkt op: 12 maart 2018, 19:58:06 door janw »

Ko.V

  • Offline Offline
  • Berichten: 187
  • laat ieder in zijn waarde
Re: BNLS werkspoor - NS 3908
« Reactie #82 Gepost op: 12 maart 2018, 20:02:55 »
Janw , als je alleen de rookkast inkort  dan kom je in het totaal lengte te kort , nu  is hij BV 10 cm 3cm rookkast en 7cm ketel , als je de rookkast 1,5cm inkort dan word je totale lengte maar op 8,5cm , dus 1,5 te kort.


Groet Ko

ingenium

  • TM
  • Online Online
  • Berichten: 3620
    • Modeltrein projecten
Re: BNLS werkspoor - NS 3908
« Reactie #83 Gepost op: 12 maart 2018, 20:21:01 »
moet de vuurkist niet nog wat naar binnen (naar rechts)

Download de tekening van het Utrechts archief en lees de maten af. Reken om en meet je witmetalen werkstuk op.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 1814
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS werkspoor - NS 3908
« Reactie #84 Gepost op: 12 maart 2018, 20:52:53 »
@Ko, Ewout -- tsja of de tekening klopt weet ik natuurlijk niet, maar daar ga ik maar even van uit (het 3900 boek is niet heel rijk bedeeld met goede tekeningen in lengteaanzicht).  Maar even met deze tekening als maatstaf, en dan zie je het volgende:

- De rookkast is gewoon te lang. Zie de eerste foto hierboven maar: de rookkast steekt gewoon een end te ver naar voren uit.
- Als ik de achterkant vuurkist bij de voorkant machinistenhuis leg, kloppen de andere maten wel: overgang vuurkist/ketel en ketel/rookkast, en de plaats van de stoomdom.
-onjuist zijn alleen de lengte van de rookkast (te lang, steekt dus te ver naar voren uit want zń achterkant zit op de goede plek) en de plaats van de schoorsteen (te ver naar voren).

@Ko op het totaal van ketel + rookkast moet er weldegelijk lengte weg. De aangewezen manier om dit te bereiken is de rookkast in te korten/ of te vervangen, want die is de schuldige. De lengte van de ketel klopt wel.

Het kan natuurlijk zijn dat je (als je besluit dat je een messing stoomdom wilt) ook besluit dat het misschien wel minder werk is om een hele nieuwe ketel te bouwen dan om de bestaande te gaan verhermutsen. Maar vanwege z'n lengte lijkt dat toch echt niet nodig te zijn.

Bij het monteren van de verschillende onderdelen (machinistenhuis, voetplaat, ketelensemble, windleiplaten) heel goed kijken dat alles t.o. elkaar goed uitkomt. Zo zit er op de voetplaat voor de rookkast een cylindrische verhoging die misschien verhindert dat de windleiplaat/rookkast-combinatie goed uitkomst. Of iets in de montageplekken voor het machinistenhuis? Alleen het losse ketelfront-deeltje zou in het machinistenhuis moeten uitkomen, de rest van de vuurkist ervoor.
« Laatst bewerkt op: 12 maart 2018, 22:01:38 door janw »

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 3610
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: BNLS werkspoor - NS 3908
« Reactie #85 Gepost op: 12 maart 2018, 21:05:30 »
Even voor mijn beeld Jan, rookkast korter, rest gelijk levert de vraag op hoe het ketel/rookkast/vuurkistdeel dan wel komt te staan. Staat-ie dan domweg minder ver het machinistenhuis in zodat er meer  mm's van de vuurkist te zien zijn? Of hoort de rookkastdeur verder naar achteren te zitten dan volgens de kit hoort? Die verkorting moet je ergens terugzien.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

guest7823

  • Gast
Re: BNLS werkspoor - NS 3908
« Reactie #86 Gepost op: 12 maart 2018, 21:15:46 »
Heb je wat aan deze in een 10 MB uitvoering?



Zo ja ....... even een PB-tje met je mailadres  ;)


janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 1814
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS werkspoor - NS 3908
« Reactie #87 Gepost op: 12 maart 2018, 21:26:34 »
@Gert: het vuurkist/ketel/rookkast-deel moet, afgaande op bovenstaande tekening, in zń geheel precies voor de voorplaat van het machinistenhuis staan. Alleen het losse ketelfront-gietstukje (dat met de foute regulateur) in het machinistenhuis.
En ja, de rookkastdeur moet ook verder naar achteren uitkomen dan nu bij de kit het geval is. Een milimeter of 2-3.

Overigens zou het best eens kunnen dat de ingreep om de rookkast correct te maken, weinig bijdraagt aan het totaalplaatje van de gebouwde kit, omdat die rookkast voor een groot deel achter de windleiplaten verdwijnt. De beste manier om de kit te verbeteren zou dan zijn de bovengenoemde onderlinge plaatsing van de onderdelen  goed te krijgen, zodat het algehele beeld klopt, en te accepteren dat de rookkastdeur 3 mm te ver naar voren zit.
Of, van de andere kant: als je, net als Ko, zo'n mooie messing ring tussen ketel en rookkast wil, is de snelste manier een nieuwe rookkast met die rand te draaien, en die dan meteen de juiste lengte te geven.
Moeilijk, moeilijk...

@Paul: dat is de tekening die ook bij de deeltjes van Labrijn zit, toch? In 1:50. Vergelijking met de foto van het DJH-gietstuk laat meteen zien dat de rookkast flink te lang is.

Ik heb de tekening op p. 38 van het 3900 boek genomen, en deze naar H0 verschaald door 'm te fotocopieren op 92 %.
« Laatst bewerkt op: 12 maart 2018, 22:18:01 door janw »

guest7823

  • Gast
Re: BNLS werkspoor - NS 3908
« Reactie #88 Gepost op: 12 maart 2018, 21:31:00 »
@Paul: dat is de tekening die ook bij de deeltjes van Labrijn zit, toch? In 1:50. Vergelijking met de foto van het DJH-gietstuk laat meteen zien dat de rookkast flink te lang is.

Yup..... alleen heb ik ooit de moeite genomen al die tekeningen professioneel te laten scannen "op ware grootte" (vandaar 10 MB). Dus daar moeten de maatverhoudingen redelijk goed uit te halen zijn.

Ko.V

  • Offline Offline
  • Berichten: 187
  • laat ieder in zijn waarde
Re: BNLS werkspoor - NS 3908
« Reactie #89 Gepost op: 16 maart 2018, 19:29:22 »
https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP-20180316-18-18-50-Pro-z_1.jpg

Heb dexe foto geplaatst , maar ik ben zelf nog niet te vreden , had het wat beter voorgesteld.


Groet Ko