Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Big Scale Trains - NS SLT in H0 door RodeDuivel
Vandaag om 08:42:20
Een insulfrog polariseren. door Albert de Heer
Vandaag om 08:08:29
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door Wim1969
Vandaag om 07:24:31
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door StefanNL_Plays
Vandaag om 04:56:20
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door janw
Vandaag om 00:16:58
NS 3502 van zwart naar groen door Ivo tB
29 September 2025, 23:30:30
Minibaan Visserskaai H0 door gdh
29 September 2025, 23:04:35
Ketelwagens, welke hebben jullie? door Pauldg
29 September 2025, 22:49:52
4 oktober modelspoorbeurs Houten door sncf231e
29 September 2025, 22:46:21
IMA 2025 (40e) / Marklin Tage 2025 door Jan-Peter
29 September 2025, 22:44:21
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Jan-Peter
29 September 2025, 22:08:23
Big Scale Trains - NS 2400 in Spoor G (1:27) door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
29 September 2025, 22:03:47
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Benelux795
29 September 2025, 21:52:28
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Ronald Halma
29 September 2025, 21:42:05
11e Grote Modelspoorexpo Leuven, 27 en 28 september door Falcon10
29 September 2025, 21:29:42
Leubachtalbahn door Krokodil68
29 September 2025, 21:18:42
NS-1000 in spoor-1 door Bahn-AG
29 September 2025, 21:10:29
Raadplaatje door henk
29 September 2025, 21:01:53
Materieel ombouw, aanpas en verbouw zooi. door Simplex
29 September 2025, 20:48:26
Pendel module door Te 2/2
29 September 2025, 20:41:15
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
29 September 2025, 20:17:32
Gewoon wat busfoto's door R1954
29 September 2025, 20:14:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door neudalhausenstadbahn
29 September 2025, 19:52:10
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
29 September 2025, 19:45:21
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door puntenglijder
29 September 2025, 19:34:29
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door puntenglijder
29 September 2025, 19:31:57
Cornfield Junction / Boulder Crossing - Afsluiten Topic door RobVille
29 September 2025, 19:02:28
Sprinter SLt Big scale Trains door Reinout van Rees
29 September 2025, 18:44:38
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
29 September 2025, 17:36:51
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door spoorijzer
29 September 2025, 17:13:54
  

Auteur Topic: Het ontstaan van Trammenlandt  (gelezen 100997 keer)

Marco EB

  • Offline Offline
  • Berichten: 550
  • spelen met Dinamo iTrain Digikeijs en treintjes
    • Het ontstaan van Trammenlandt. Hoe een test baantje uit de hand loopt.
Re: Het ontstaan van Trammenlandt
« Reactie #255 Gepost op: 12 January 2020, 21:17:35 »
Rondje 1 is zonder nummer schilden uit de mal gekomen. Tweede rondje zit nog in de mal, met houders, maar zag dat er een luchtbel in zit.

De mal krijg je ook dus je kan zelf ook aan de slag.

Verstuurd vanaf mijn SM-A405FN met Tapatalk

mvg
Marco

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1677
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Het ontstaan van Trammenlandt
« Reactie #256 Gepost op: 12 January 2020, 21:30:41 »
Geweldig , Ik heb al filmpjes daarover zitten kijken , en zag dat ze ook een brander gebruiken om luchtbellen weg te krijgen .
Zou mooi zijn als dat werkt , want ik heb natuurlijk nog geen mogelijkheid om vacuum te gebruiken .
Ik heb wel plannen om hier mee verder mee te gaan te proberen.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8354
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Het ontstaan van Trammenlandt
« Reactie #257 Gepost op: 13 January 2020, 14:05:31 »
Als je niet te lang mixt (maar wel genoeg, uiteraard) en snel gaat gieten, hoef je je niet erg zorgen te maken over luchtbellen. Dan is de mix op zijn dunst. Als je dan ook nog een van een hoogte giet, zodat je een dunne straal krijgt, heb je maar heel weinig luchtbellen en is een vacuumpot niet nodig. Ik heb zo veel met succes gegoten. Meer voor als je productie draait of het profi aan wil pakken, zoals Marco. Als je het nooit hebt gedaan, kan ik me voorstellen dat je veel beren op de weg ziet als thuisgieter, maar dat valt allemaal reuze mee. Zeker voor éénzijdige mallen.

Tip om je mal in te gieten, weet zo niet of dat hier al vermeld was: bakje van Lego maken.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Marco EB

  • Offline Offline
  • Berichten: 550
  • spelen met Dinamo iTrain Digikeijs en treintjes
    • Het ontstaan van Trammenlandt. Hoe een test baantje uit de hand loopt.
Re: Het ontstaan van Trammenlandt
« Reactie #258 Gepost op: 13 January 2020, 14:15:57 »
Sven, ik ben maar een hobbyist,
De resin vacuüm trekken is een heel slecht idee, ik had binnen luttele seconden een harde schuimbal van resin.
Vacuüm gebruik ik voor de silicone daar zit na mengen veel lucht in.
Voor langzaam drogende harsen zou ik wel weer vacuüm aandurven, straks bij epoxy gieten ga ik dat wel doen.

Thuis kijk ik met een loeplamp naar de gieting en als ik dan een luchtbelletje zie dan "prik" ik die even door met een speld, maar op de demo tafel en geen loep lukte dat niet helemaal.

De resin begint binnen twee minuten al uit te harden en na vijf minuten is het stroop dik, dan moet je er echt afblijven.
Experimenteren met iets minder harder is uiteraard ook een optie, maar de gebruiksaanwijzing is uiteraard niet voor niets opgesteld, ja ik lees wel eens een gebruiksaanwijzing  :)
mvg
Marco

Marco EB

  • Offline Offline
  • Berichten: 550
  • spelen met Dinamo iTrain Digikeijs en treintjes
    • Het ontstaan van Trammenlandt. Hoe een test baantje uit de hand loopt.
Re: Het ontstaan van Trammenlandt
« Reactie #259 Gepost op: 15 January 2020, 08:29:19 »
Na vele uren schilderen is het tijd om de kerk te gaan voegen.

Diet doe ik met de beproefde zilverpoets methode en plakkaat verf.
Plakkaat verf? Ja want die krijg je met een vochtige doek weer weg als die opgedroogd is.



Eerst alles insoppen met een kwastje.



Even laten drogen.



Dan met licht vochtige doek het overtollige weg poetsen, en dat is een gepiel met alk die hoekjes



En voor het vergelijk:





« Laatst bewerkt op: 15 January 2020, 08:33:08 door Marco EB »
mvg
Marco

Marco EB

  • Offline Offline
  • Berichten: 550
  • spelen met Dinamo iTrain Digikeijs en treintjes
    • Het ontstaan van Trammenlandt. Hoe een test baantje uit de hand loopt.
Re: Het ontstaan van Trammenlandt
« Reactie #260 Gepost op: 15 January 2020, 08:36:00 »
Foto komt niet lekker over, misschien lukt deze beter.




mvg
Marco

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8354
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Het ontstaan van Trammenlandt
« Reactie #261 Gepost op: 15 January 2020, 10:55:17 »
Diet doe ik met de beproefde zilverpoets methode en plakkaat verf.
Plakkaat verf? Ja want die krijg je met een vochtige doek weer weg als die opgedroogd is.
Is ook geen probleem met Vallejo acryl verf. Het lijkt me dat de zilverpoets de hechting vermindert.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Marco EB

  • Offline Offline
  • Berichten: 550
  • spelen met Dinamo iTrain Digikeijs en treintjes
    • Het ontstaan van Trammenlandt. Hoe een test baantje uit de hand loopt.
Re: Het ontstaan van Trammenlandt
« Reactie #262 Gepost op: 31 January 2020, 12:14:33 »
De bouw van de protelieke kerk duurt helaas  veel langer dan verwacht.
Zeker omdat de bouwdoos niet al te veel gewijzigd dacht ik veel sneller klaar te zijn.



Het ding is redelijk aanwezig op de baan, dus dan moet ik er wel wat aandacht aan besteden.

De daken en toren spitsen zijn blauw grijs plastic, niet echt mooi.
Die heb ik eerst maar antraciet gespoten, ging best aardig met de Revell aqua collor.



Dat oogt direct een stuk beter, daarna met licht grijs drybrush behandeling gegeven



Oogt wat mij betreft toch een stuk beter.

In de linker toren (voor de kijkers rechts) komt het carillon



Het is de bedoeling dat dit ook geluid gaat geven, niet deze klokjes, maar wel met een AVT geluidsmodule die door de OC32 wordt gestuurd.

en uiteraard zie je het hele carillon toch niet zitten.



Het glas in lood zit voor een groot deel als sticker bij het bouwpakket.

Maar heb zelf met wat fantasie meer soorten vensters toegepast.
een allegaartje van plaatjes, en foto's die ik zelf in een bepaalde kerk heb genomen.

De standaard stickers



eigen knipsels uit een groter geheel, paste percies.



En nog wat opsmuk, dat zit eigenlijk allemaal aan de achterkant en is waarschijnlijk toch niet te zien.





Voor de rechter toren is "firma De Hoon" van Hoontjes Beursbaan Kamp Rijen https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88703.0 voor mij bezig om een mooie kerk klok te maken mbv een resin 3D printer.
Deze wordt wel zo geconstrueerd dat die straks eventueel met een servo zou kunnen gaan bewegen, maar omdat de torens deelbaar zijn voor transport, is dat nog even afwachten of dat ook gerealiseerd gaat worden.

Deadline voor de kerk is zaterdag 9 mei 2020 de iTrain Fanday 2020






 




mvg
Marco

Marco EB

  • Offline Offline
  • Berichten: 550
  • spelen met Dinamo iTrain Digikeijs en treintjes
    • Het ontstaan van Trammenlandt. Hoe een test baantje uit de hand loopt.
Re: Het ontstaan van Trammenlandt
« Reactie #263 Gepost op: 03 February 2020, 22:33:20 »
Zoek de verschillen.

Nu nog wat prullaria het en der bevestiging. Zoals dakgoten, wat sierstrips.

Ook de licht spleten afdichten.

Verstuurd vanaf mijn SM-A405FN met Tapatalk

mvg
Marco

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8354
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Het ontstaan van Trammenlandt
« Reactie #264 Gepost op: 06 February 2020, 20:57:57 »
Stoer kerkje.  (y)

Geeft vast leuk geluidje als je er mee schudt.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Marco EB

  • Offline Offline
  • Berichten: 550
  • spelen met Dinamo iTrain Digikeijs en treintjes
    • Het ontstaan van Trammenlandt. Hoe een test baantje uit de hand loopt.
Re: Het ontstaan van Trammenlandt
« Reactie #265 Gepost op: 06 February 2020, 21:27:48 »
Klopt je gaat hele bijzondere geluiden horen, als ik zie dat iemand er mee gaat schudden, Kan geen sound module tegenop.

Dit weekend geen progres, iets met een of ander 0 en 1 treintjes ding.

Verstuurd vanaf mijn SM-A405FN met Tapatalk

mvg
Marco

Marco EB

  • Offline Offline
  • Berichten: 550
  • spelen met Dinamo iTrain Digikeijs en treintjes
    • Het ontstaan van Trammenlandt. Hoe een test baantje uit de hand loopt.
Re: Het ontstaan van Trammenlandt
« Reactie #266 Gepost op: 11 February 2020, 22:06:27 »
De Hoon klokken heeft speciaal transport geregeld om de klokken voor de Trammenlandter klokkentoren te leveren.



Het geluid is getest en de in bouw is begonnen.






« Laatst bewerkt op: 12 February 2020, 07:56:15 door Marco EB »
mvg
Marco

Daniels

  • Offline Offline
  • Berichten: 776
Re: Het ontstaan van Trammenlandt
« Reactie #267 Gepost op: 12 February 2020, 09:50:35 »
Tof! Dat worden weer mooie details!

Robkop

  • in 1964 met modelspoor begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 1010
  • M* & bezig te digitaliseren
Re: Het ontstaan van Trammenlandt
« Reactie #268 Gepost op: 12 February 2020, 20:45:39 »
Ziet er prima uit
Er bestaat overigens ook passende manier om zo een transport te laten arriveren !



spoorwagon van M* met een kloktransport, destijds een sponsoring voor een klok in Dresden

Vraagje :
Spuit je gewoon binnen met verf op waterbasis  zonder afzuiging of in de keuken  onder de afzuigkap ?
De groeten van Rob

Marco EB

  • Offline Offline
  • Berichten: 550
  • spelen met Dinamo iTrain Digikeijs en treintjes
    • Het ontstaan van Trammenlandt. Hoe een test baantje uit de hand loopt.
Re: Het ontstaan van Trammenlandt
« Reactie #269 Gepost op: 13 February 2020, 07:53:53 »
Spuiten doe ik binnen, nog niet altijd even handig, maar ik gebruik de acryl verfen van Humbrol. TAmiya en Revell.
Scheelt ook weer met oplos middelen met schoonmaken van de airbrush .
Vaak het raam even op een kiertje.
Een afzuig installatie staat nog wel in de planning.
mvg
Marco