Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

nieuw te leggen sporen passend maken door Brian G
Vandaag om 09:59:46
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
De (3d) knutsels van Ronald. door Jelmer
Vandaag om 09:51:28
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 09:46:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 09:38:41
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:24:22
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
  

Auteur Topic: Het ontstaan van Trammenlandt  (gelezen 92931 keer)

Robkop

  • in 1964 met modelspoor begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 930
  • M* & bezig te digitaliseren
Re: Het ontstaan van Trammenlandt
« Reactie #105 Gepost op: 15 april 2017, 22:08:06 »
Goede Vrijdag gehad , zo te zien !
Blijf de ontwikkelingen met belangstelling volgen .
De groeten van Rob

eemstede

  • Offline Offline
  • Berichten: 1603
Re: Het ontstaan van Trammenlandt
« Reactie #106 Gepost op: 19 april 2017, 15:36:35 »
Ja, weer mooi gemaakt. (y)
Maar de garage blijft nog steeds mijn favoriete bouwsel.

Gr Frank.

Marco EB

  • Offline Offline
  • Berichten: 543
  • spelen met Dinamo iTrain Digikeijs en treintjes
    • Het ontstaan van Trammenlandt. Hoe een test baantje uit de hand loopt.
Re: Het ontstaan van Trammenlandt
« Reactie #107 Gepost op: 21 april 2017, 16:28:16 »
Vooruit dan Frank,

Bij de garage komt nog een opslag hoekje, ben even aan het passen en meten geweest.





En zo rommelen we af en toe een beetje voort.

mvg
Marco

De Burgemeester van Hespedam

  • Offline Offline
  • Berichten: 454
    • Hespedamse Tramweg Maatschappij
Re: Het ontstaan van Trammenlandt
« Reactie #108 Gepost op: 01 mei 2017, 21:58:24 »
Vakwerk!!!

De Burgemeester van Hespedam groet u!!   (y)



Hallo Marco,
Het witte geveltje op de foto, had je dat over uit een bouwpakket of, kun je dat los kopen.
Ik heb namelijk hetzelfde pakhuis en wil je "na apen"
Zie de foto bij de gele pijl.

Groet,
Niek
« Laatst bewerkt op: 01 mei 2017, 23:03:57 door De Burgemeester van Hespedam »

Marco EB

  • Offline Offline
  • Berichten: 543
  • spelen met Dinamo iTrain Digikeijs en treintjes
    • Het ontstaan van Trammenlandt. Hoe een test baantje uit de hand loopt.
Re: Het ontstaan van Trammenlandt
« Reactie #109 Gepost op: 04 mei 2017, 07:23:38 »
Dank je Niek,

Het witte geveltje zat als extra bij de Faller garage.
Niet iets weggooien als modelbouwer.
Na-apen is niet erg.
Misschien kan je wat met de geveltjes van Holland scale die verkoopt wel losse voorkanten.
https://www.hollandscale.nl/catalogus/catalogus/onderdelen-halsgevel-stadspand-met-etalage-detail

mvg
Marco

mvg
Marco

De Burgemeester van Hespedam

  • Offline Offline
  • Berichten: 454
    • Hespedamse Tramweg Maatschappij
Re: Het ontstaan van Trammenlandt
« Reactie #110 Gepost op: 04 mei 2017, 12:48:53 »
Bedankt Marco!

Daar ga ik wat mee doen!!

Ik ben met deze creatie bezig..



Hartelijke groet!
Niek

Marco EB

  • Offline Offline
  • Berichten: 543
  • spelen met Dinamo iTrain Digikeijs en treintjes
    • Het ontstaan van Trammenlandt. Hoe een test baantje uit de hand loopt.
Re: Het ontstaan van Trammenlandt
« Reactie #111 Gepost op: 04 mei 2017, 13:13:10 »
Helemaal eigenbouw?
Daar ben ik nog niet aan toe, komt wel na mijn 67e, hoop ik.
Het is een enorme bult werk en je wilt steeds meer, wel gaaf.

Cash & Carry ken ik wel uit een grijs verleden.

mvg
Marco
mvg
Marco

De Burgemeester van Hespedam

  • Offline Offline
  • Berichten: 454
    • Hespedamse Tramweg Maatschappij
Re: Het ontstaan van Trammenlandt
« Reactie #112 Gepost op: 04 mei 2017, 16:08:46 »
Ik bouw het rechtse huisje gemaakt uit overgebleven onderdelen en wat styreen.
Heb onlangs wel mijn eerste huis gebouwd van eigen ontwerp.

Kijk hier maar eens. :  http://www.hespedam.nl/page153.html#vandaag

Ps. wil eigenlijk jouw draadje niet vervuilen. mochten we nog wat uit te wisselen,
dan doen we dat wel via een PB-tje

Hartelijke groet,
Niek

Marco EB

  • Offline Offline
  • Berichten: 543
  • spelen met Dinamo iTrain Digikeijs en treintjes
    • Het ontstaan van Trammenlandt. Hoe een test baantje uit de hand loopt.
Re: Het ontstaan van Trammenlandt
« Reactie #113 Gepost op: 30 juni 2017, 10:58:45 »
Er wordt nog wel wat gewerkt aan de baan, maar om met het mooie weer binnen te zitten werken, is niet mijn ding.

zo af en toe pak ik weer een penseeltje en een beetje lijm vast om wat verder te gaan.

Zo wordt er aan een winkeltje gewerkt.



Een beetje prutsen met styreen.





En een beetje aankleden met wat puppekes.



Ook wordt er aan een kleine eetgelegenheid gewerkt, het superhelden restaurant.






Er moeten wel wat auto's op de straat komen, maar gezien de grote Hollandscale huizen, zijn de de standaard H0 auto's erg klein.
Ook als je er een Preiser naast zet vallen die autotjes erg klein uit, Bij huizen van Faller bijvoorbeeld valt dat lang niet zo op.

Zoals op onder staande foto's te zien de schaal verschillen.




Van links naar rechts:
Faller AMS zou H0 moeten zijn. Oxford diecast 1:76, Berkina 1:87Draisine Klv 20 , Berkina 1:87 en merk onbekend 1:87

Er is dus gekozen voor de middelste schaal





En deze beroemdheden zal ik ergens verdekt moeten parkeren.


En Heinz overpeinst wat hij met zijn KDF wagen moet



Na wat Dinamo testjes, na te lezen in dit draadje:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,74309.0.html

Heb ik ook wat aan de Dinamo Harware gewijzigd op de trambaan, met als gevolg, alle trams moeten opnieuw ge ijkt gaan worden.
Zo blijf ik tenminste lekker bezig.


 
mvg
Marco

eemstede

  • Offline Offline
  • Berichten: 1603
Re: Het ontstaan van Trammenlandt
« Reactie #114 Gepost op: 30 juni 2017, 21:50:32 »
Hienz heeft er nu in ieder geval wielen onder gezet, dus kan er al meer mee dan in het begin.
(misschien naar de taartenwinkel rijden ? Of kan ie dat ook lopen ?)

Gr Frank.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7833
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Het ontstaan van Trammenlandt
« Reactie #115 Gepost op: 01 juli 2017, 13:45:34 »
Zo hee, die bakker ziet er gezellig uit.

Het is overigens Brekina, niet Berkina. Merkwaardig dat het poppetje zo groot oogt. Is nu de bus te klein of het poppetje te groot?
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

MDG

  • Offline Offline
  • Berichten: 253
  • Voor elk probleem bestaat een oplossing
Re: Het ontstaan van Trammenlandt
« Reactie #116 Gepost op: 01 juli 2017, 23:22:20 »
Schaal is goed, kijk maar eens hoe je er zelf bij staat als 'potige' kerel naast zo'n kevertje.

Aangezien het een Nederlands dio is mogen de Hollanders wel wat 'groot' uitvallen.  ;) ;D
Max de Groot

Mijn draadje; Vrije vertaling Nedstaal H0
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=91123.0

Marco EB

  • Offline Offline
  • Berichten: 543
  • spelen met Dinamo iTrain Digikeijs en treintjes
    • Het ontstaan van Trammenlandt. Hoe een test baantje uit de hand loopt.
Re: Het ontstaan van Trammenlandt
« Reactie #117 Gepost op: 21 augustus 2017, 21:21:48 »
De verplichte zomerstop is voorbij, nu kan ik weer af en toe een beetje gaan prutsen.

Net het Restaurantje even afgemaakt.
Gewoon Hollandscale huisje zonder ingrijpende verbouwing.



Wel een klein beetje de plastic shine er af gehaald.



En binnen in wat figuurtjes om de boel wat levendiger te maken.





De lampen zijn kraaltjes met een een led er in geplakt en de keuken is niet fraai, maar die zie je totaal niet, ging meer om het idee.

De friet met kip staat klaar om uit te serveren.
Maar boerenkool met worst staat ook op het menu.



Als ik het reëel bekijk krijg ik dit projectje niet af voor 5-12-2017.
De einddatum schuift een jaartje op.

Er moet even een ander projectje gedaan worden, Een digitaal pendelbaantje dan maar met berg en recyclen van de huisjes op de oude kerstbaan.
Een berg bouwt sneller dan een stad.

De DR5000 ligt in kast niets te doen dus die ga ik daar voor inzetten, echter dat avontuur zal ik in een ander topic proberen te zetten.

Aan de Trammenlandt werk ondertussen rustig door, maar ik heb eerst even de ruimte nodige voor mijn nieuwe project "Hallebergh".



mvg
Marco

Marco EB

  • Offline Offline
  • Berichten: 543
  • spelen met Dinamo iTrain Digikeijs en treintjes
    • Het ontstaan van Trammenlandt. Hoe een test baantje uit de hand loopt.
Re: Het ontstaan van Trammenlandt
« Reactie #118 Gepost op: 26 augustus 2017, 20:10:39 »
NEVER CHANGE A WINNING TEAM.

Never change a winning team, komt niet uit de lucht vallen.
Dat heb ik vandaag ook mogen ondervinden.

Om voor project "Halleberg" ruimte te creëren in de knutselkamer(tje), moet Trammenlandt even in transportmodus worden gezet (gedemonteerd en opgeruimd)
Echter niet zonder eerst even te testen zodat ik 100% zeker ben dat deze werkend is weg gezet.

En ja in het elektrisch gebeuren heb ik wat aangepast, de rij spanning  verlaagd.
Dit betekend automatisch dat alle trams opnieuw geijkt moeten worden, maar dat is logisch en niet erg.

En omdat ik een uitwisselbaar ijkspoor heb voor de diverse te gebruiken systemen is het ook een kleine moeite, kost alleen maar een beetje tijd.

De eerste ijking liet meteen zien dat de decoders de lagere baanspanning echt een stuk prettiger vonden, Ook moeten bij sommige nog wat met CV5 en 6 gespeeld worden maar een maximum snelheid van 55 is ruim voldoende.

Ach waarom niet laten de boel gewoon even op de baan rijden.

En toen begon de ellende.

Trams reden door de remise muur heen (bij wijze van spreken) andere bleven tussen de deuren staan, wat weer voor ontwrichte deuren heeft gezorgd.
Stop secties in de baan werden gemist.

Zo heb je een tot saaiheid toe werkende baan en dan ben je terug bij af.
Na wat inregelen heb je alle trams keurig stoppend in de remise, rijden in de blokken weer te ver door.
Positie rijden wat voor de ingreep perfect werkte was nu een soort rad van fortuin.
Ik ben geen software kenner, maar ik had het helemaal gehad met i-Train.
Mijn irritatie grens was bereikt.

Omdat het te mooi weer was ben ik maar met een koude Jupiler in de tuin gaan zitten.

Na wat afgekoeld te zijn en een de instel mogelijkheden eens rustig overdacht te hebben, opnieuw begonnen.
de langste tram is 30 cm en de remise is 30,5 cm van binnen. dat is de meest kritische.
Eerst de rem vertraging bepaald zodat deze niet meer uit de blokken reed en stopte daar waar het voorheen "goed" was.
Daarna de remise in rijden en de bezetmelder verschuiving aangepast.

En dat lijkt te werken.

En zo tram voor tram weer opnieuw inregelen.

Helaas wijkt ook digitaal rijden af, stop punten zijn niet keer op keer hetzelfde, die variëren een paar cm, en bijeen marge van 0,5cm is dat knap lastig.
Maar sommige variëren wel 5 cm.

Nu even de Dinamo RMU voor de analoog trams even aanpassen en dan gewoon weer vrolijk verder.

Ach was origineel een testbaan en nu hebben we weer wat te testen.


mvg
Marco

Marco EB

  • Offline Offline
  • Berichten: 543
  • spelen met Dinamo iTrain Digikeijs en treintjes
    • Het ontstaan van Trammenlandt. Hoe een test baantje uit de hand loopt.
Re: Het ontstaan van Trammenlandt
« Reactie #119 Gepost op: 23 oktober 2017, 22:26:45 »
Trammenlandt mag weer gastoptreden maken op Eurospoor 2017 op de Beneluxspoor stand.
 
Wel nog even wat herstel werkzaamheden verrichten.



Gelukkig is digitaal maar 2 draadjes, helaas is dit digitaal en analoog door elkaar of was het nu gelukkig?  :-\

De hobby ruimte staat vol met project halleberg.
Hopelijk mag ik van moeders 1 dagje in de huiskamer prutsen, om nog een paar kleine werkjes te verrichten.
Terugplaatsen van een rangeersein
Verlichting aansluiten van het superhelden cafe.

Eurospoor 2017 ik heb er in ieder geval zin in.
mvg
Marco